Don´t Worry, Be Happy-Undergången är inte nära

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Don´t Worry, Be Happy-Undergången är inte nära

Inläggav Perfekt » lör 18 aug 2012, 17:52

En genomgång av alla 1900-talets "vetenskapliga" domedagsteorier:

http://www.wired.com/wiredscience/2012/08/ff_apocalypsenot/all

Texten är synnerligen tankeväckande i sin helhet, men jag tänkte börja debatten med följande:

Over the past half century, none of our threatened eco-pocalypses have played out as predicted. Some came partly true; some were averted by action; some were wholly chimerical. This raises a question that many find discomforting: With a track record like this, why should people accept the cataclysmic claims now being made about climate change? After all, 2012 marks the apocalyptic deadline of not just the Mayans but also a prominent figure in our own time: Rajendra Pachauri, head of the Intergovernmental Panel on Climate Change, who said in 2007 that “if there’s no action before 2012, that’s too late … This is the defining moment

Eftersom det inte kommer att bli några världsomfattande katastrofala händelser orsakade av uppvärmning kommer AGW-troende framöver att behöva påvisa att deras insats redan har räddat världen och jag frågar jag därför, vilka avgörande insatser har gjorts för att minska koldioxidberikningen av atmosfären under perioden 2007-2012?
Perfekt

Re: Don´t Worry, Be Happy-Undergången är inte nära

Inläggav kaxiga Z » lör 18 aug 2012, 17:58

Det är väl inte undergång/katastrofala världshändelser det handlar om inom AGWscenarier, utan stora klimatorsakade problem, speciellt blir fattiga drabbade, i ökenområden och dylikt/ekvatoriala områden. Visst man kan låta bli att bry sig om utsläppsproblemen för att just Sverige kanske inte drabbas/har råd att anpassa teknik/byggen efter klimatförändringar, men hur sjysst är det.
...man bör säga vad man vill säga i stället för att ständigt säga att man inte får säga det. /Lena Andersson
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Perfekt » lör 18 aug 2012, 19:18

kaxiga Z skrev:Det är väl inte undergång/katastrofala världshändelser det handlar om inom AGWscenarier, utan stora klimatorsakade problem, speciellt blir fattiga drabbade, i ökenområden och dylikt/ekvatoriala områden. Visst man kan låta bli att bry sig om utsläppsproblemen för att just Sverige kanske inte drabbas/har råd att anpassa teknik/byggen efter klimatförändringar, men hur sjysst är det.

Nähä?
Så 4,5 miljarder döda under resten av året är inte en katastrofal världshändelse?

http://www.agoracosmopolitan.com/home/F ... 01291.html

Vad gäller min huvudsakliga hemvist Thailand rapporterades det en och samma dag om kommande torka och översvämningar pga AGW så jag tror nog att det blir som vanligt även där.

Om du verkligen bryr dig om konsekvenser för fattiga borde du istället intressera dig för livsmedelspriser och hur de kan hållas på nivåer som fattiga har råd med.
Perfekt

Inläggav skunkjobb » sön 19 aug 2012, 12:03

Det här var ta mig fan det mest patetiska försök till argument jag har sett någonsin. Skämmes Perfekt!
Användarvisningsbild
skunkjobb

Inläggav Perfekt » sön 19 aug 2012, 12:55

skunkjobb skrev:Det här var ta mig fan det mest patetiska försök till argument jag har sett någonsin. Skämmes Perfekt!

Utveckla
Perfekt

Inläggav Johannes » mån 20 aug 2012, 08:55

Perfekt skrev:
skunkjobb skrev:Det här var ta mig fan det mest patetiska försök till argument jag har sett någonsin. Skämmes Perfekt!

Utveckla

Du kan säkert hitta någon som hittat på ett AGW-scenario som ger precis vilken som helst världsomfattande katastrof om du letar lite. Men det har ingenting att göra med det vi diskuterar, vilket är sannolika, vetenskapligt underbyggda effekter av de klimatförändringar som sker nu och i närtid pga AGW.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Perfekt » mån 20 aug 2012, 13:31

Johannes skrev:
Perfekt skrev:

Utveckla

Du kan säkert hitta någon som hittat på ett AGW-scenario som ger precis vilken som helst världsomfattande katastrof om du letar lite. Men det har ingenting att göra med det vi diskuterar, vilket är sannolika, vetenskapligt underbyggda effekter av de klimatförändringar som sker nu och i närtid pga AGW.

Jag kan hitta hundratals exempel, främst i den sk progressiva pressen och bloggosfären, det värsta är att det finns en massa människor som tror på det.

Detta var visserligen det mest extrema exemplet på AGW-profetior som inte inträffat, men det finns hur många som helst, inte bara av journalister utan av folk som skall föreställa vetenskapsmän, Hansen och Zwally är några exempel. I de fall det är journalister som har hittat på profetiorna har de gjort detta utifrån ”vetenskapliga” utsagor.
För er som känner att ni behöver mer att oroa er för har jag den här listan:
http://www.numberwatch.co.uk/warmlist.htm
Några personliga favoriter kommer här:
http://greenanswers.com/news/274241/eff ... rafficking
http://blogs.news.com.au/heraldsun/andr ... the_thames
http://www.newscientist.com/article/dn1 ... news_rss20
Med denna enorma bredd på AGW-förutsägelser tvekar jag inte att utnämna AGW till en teori om allting.
Perfekt

Inläggav Johannes » mån 20 aug 2012, 14:10

Mitt svar flög tydligen långt över huvudet på Perfekt...
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Perfekt » mån 20 aug 2012, 15:01

Johannes skrev:Mitt svar flög tydligen långt över huvudet på Perfekt...

Om du avser att jag inte tog upp "sannolika, vetenskapligt underbyggda effekter av de klimatförändringar som sker nu och i närtid pga AGW" beror det på att jag inte har kunnat hitta något sådant som har globala katastrofala konsekvenser. Om du har några sådana exempel får du gärna komma med dem.
Perfekt

Inläggav Johannes » mån 20 aug 2012, 15:09

Det var ju precis det Kaxiga_Z skrev i inlägg #2.... :banghead:
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Perfekt » mån 20 aug 2012, 15:20

Johannes skrev:Det var ju precis det Kaxiga_Z skrev i inlägg #2.... :banghead:

Kan man kanske säga att det råder konsensus om att AGW inte medför några globala katastrofer?

Hur är det med "stora klimatorsakade problem"? Finns det några förutspådda sådana som inträffat och är de relaterade till AGW?
Perfekt

Inläggav Johannes » mån 20 aug 2012, 15:51

Perfekt skrev:Kan man kanske säga att det råder konsensus om att AGW inte medför några globala katastrofer?

Man kan nog säga att sannolikheten för det anses liten. I stället handlar det om lokala eller regionala förändringar i klimatet som leder till olika typer av problem beroende på omständigheterna vid varje plats.

För att vara så besatt av frågan är du som vanligt häpnadsväckande oinsatt.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Perfekt » mån 20 aug 2012, 16:07

Johannes skrev:
Perfekt skrev:Kan man kanske säga att det råder konsensus om att AGW inte medför några globala katastrofer?

Man kan nog säga att sannolikheten för det anses liten. I stället handlar det om lokala eller regionala förändringar i klimatet som leder till olika typer av problem beroende på omständigheterna vid varje plats.

Och vilka är dessa förändringar och hur är de kopplade till AGW?
Vilka konsekvenser kommer de att få?

För att vara så besatt av frågan är du som vanligt häpnadsväckande oinsatt.

Det är väl snarare så att en mängd människor som tror sig vara insatta efter att ha läst diverse AGW-bloggar och MSM-artiklar faktiskt uppfattar att AGW kommer att leda till globala katastrofer.
Perfekt

Inläggav Thomas P » tis 21 aug 2012, 10:34

Det anser inte jag, beroende på exakt hur man definierar "katastrof". Vi genomför just nu ett storskaligt experiment med jordens klimat och exakt hur det kommer utfalla vet vi inte. Om jorden bara blir någon grad varmare, någorlunda jämt fördelat kan vi kanske hantera det, men om vi får mer radikala förändringar av vädermönster med torka och översvämningar på oväntade områden, då blir det värre.

Inte heller kan vi idag säga hur bra vi kommer att kunna klara av att hantera kommande klimatförändringar. Det hela är lika mycket en politisk som en miljömässig fråga. Ökade spänningar kan lätt leda till krig eller staters kollaps.
Thomas P

Inläggav Perfekt » tis 21 aug 2012, 11:06

Thomas P skrev:

Det anser inte jag, beroende på exakt hur man definierar "katastrof". Vi genomför just nu ett storskaligt experiment med jordens klimat och exakt hur det kommer utfalla vet vi inte. Om jorden bara blir någon grad varmare, någorlunda jämt fördelat kan vi kanske hantera det, men om vi får mer radikala förändringar av vädermönster med torka och översvämningar på oväntade områden, då blir det värre.

Inte heller kan vi idag säga hur bra vi kommer att kunna klara av att hantera kommande klimatförändringar. Det hela är lika mycket en politisk som en miljömässig fråga. Ökade spänningar kan lätt leda till krig eller staters kollaps.

Finns det några exempel på sådana klimatförändringar som inte har inträffat tidigare när CO2-halterna varit avsevärt lägre?

Såvitt jag minns är det mer sannolikt att stater hamnar i krig eller kollapsar under köldperioder än under värmeperioder. Har du några andra uppgifter?
Perfekt

Nästa

Återgå till Allmänt