Ursäkta en möjligen helt dilettantisk fråga, men vem är inte dilettant i ett ämne som det jag tar upp?
Under många år lärde man sig att universum var ”krökt” in i sig själv. Det innebar i stort sett om jag fattade saken rätt att våra tre rumsdimensioner var krökta på samma sätt som jordens ”tvådimensionella” yta är krökt i en tredje rumsdimension. Det hela förutsätter alltså fler rumsdimensioner än tre.
Det innebar bland annat att universum är obegränsat men inte oändligt. Om man kunde färdas mångdubbelt snabbare än ljuset (vilket man naturligtvis inte kan) skulle man efter ett tag oavsett åt vilket håll man åkte (om man åkte rätlinjigt förstås) komma fram till där man startade.
Fast stötande för ”sunda förnuftet” förenklade teorin en hel del. När universum expanderade innebar det att det inte fanns något ”utanför” det kunde expandera ut i, utan det var snarare som en såpbubbla med tredimensionell yta som blåstes upp.
I vilket fall som helst förklarade det elegant att bakgrundsbruset, den kosmiska strålningen, som anses vara en rest från Big Bang, kom likformat från alla håll.
I en kritik av Hannes Alfvén, som inte trodde på den kosmologin eller på Big Bang överhuvudtaget, utan trodde på att expansionen var en lokal explosion beroende på en kollision mellan materia och antimateria i gigantisk skala, har jag sett påståendet att Alfvéns teori skulle förutsätta att vi befinner oss exakt i mitten av den explosionen, annars skulle bakgrundsbruset vara olika starkt åt olika håll.
Men borde inte samma frågeställning komma igen nu, när det sägs ha bevisats att universum inte är ”krökt” utan ”platt”? I så fall borde det ha en gräns mot ett tomrum (om det inte är oändligt förstås, men det har jag inte sett någon påstå) och i så fall borde bakgrundsbruset inte var likformat – om inte vi ligger precis i mitten. Eller?
Det märks i väldigt nya böcker om kosmologi att de gamla koncepten inte håller, men några nya koherenta sådana har jag inte sett.
Mitt ”sunda förnuft” triumferade förstås när jag såg att ”det krökta rummet” var vederlagt. En liten röst inom mig sade ”just, det, men det beror på att ett tredimensionellt universum krökt i sig själv är omöjligt, det borde ju ett barn fatta att det bara kan finnas tre rumsdimensioner”. Naivt måhända, men…
I alla fall, kan någon förklara hur man kan brukar se på det ”platta” expanderande universum. Har det en yttre gräns? Är det oändligt?
Varför kommer bakgrundsbruset i stort sett lika starkt frän alla håll? För att vi är precis i mitten eller för att universum är oändligt?
Om någon tycker att jag är urbota korkad och naiv ber jag om ursäkt på förhand…