Vad kan man göra med en nollhypotes?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Vad kan man göra med en nollhypotes?

Inläggav kaxiga Z » fre 09 jan 2015, 23:40

Crepitus skrev:
kaxiga Z skrev:Ifall den högt aktade tidskriften Nature skulle ändra till snävare kriterium på endast en punkt: Från och med nu behövs p-värde < 0,01 istället för p-värde < 0,05, för publicering av artikel inom samma fält. (i övrigt samma peerreview-koll på argument, teser, vettighet, avfärdar datamining osv), tror du i så fall att det bland tidskriftens artiklar blir en större eller mindre andel korrekta förkastanden av nollhypotesen, efter den ändringen?

Då skulle man få en större andel korrekt förkastade nollhypoteser (färre typ 1-fel).

Hurså?

=> Allt annat lika, så är det alltså högre sannolikhet för en artikel i ett nummer av Nature, att ha rätt i nollhypotes-förkastandet ifall p-värdet är mindre.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Crepitus » lör 10 jan 2015, 11:12

kaxiga Z skrev:=> Allt annat lika, så är det alltså högre sannolikhet för en artikel i ett nummer av Nature, att ha rätt i nollhypotes-förkastandet ifall p-värdet är mindre.

Nej, det håller jag inte med om att det alltid är riktigt.

Jag håller med om att det är högre sannolikhet att korrekt förkasta nollhypotesen när signifikansnivån sänks.
Men det är inte samma sak som du påstår.

Det jag tror du försöker göra är att tolka p-värden på samma sätt som signifikansnivåer (α), dvs. att p-värden skulle utgöra (eller åtminstone tolkas som) en form av sannolikhet att felaktigt förkasta nollhypotesen.
Så är det inte: "The p-value is not the probability of falsely rejecting the null hypothesis." (Wikipedia, P values, misunderstandings)
P-värden och signifikansnivåer är konceptuellt helt olika, och det är felaktigt att tro att p-värdet i sig kan säga något om nollhypotesen är riktig eller ej.

Läs den här artikeln: A Dirty Dozen: Twelve P-Value Misconceptions om missförstånd 1, 6, 7, 8, 9 och 10 som berör det här.
Eller den här artikeln. P Values are not Error Probabilities som är lång och mer komplicerad, men som sätter in frågan i sitt filosofiska och historiska sammanhang.
When the facts change, I change my mind. What do you do, Sir?
Användarvisningsbild
Crepitus

Inläggav kaxiga Z » lör 10 jan 2015, 11:58

Tror jag har läst båda artiklarna förut.

Då formulerar jag sannolikheten så här: Sannolikheten att finna en artikel i ett nummer av Nature (dvs allt annat lika, peerreview, argumentationskontrollen etc), som har rätt i att förkasta nollhypotesen,
ökar ifall publiceringskravs-p-värdet är mindre.
(Eller som du skrev: Andelen typ-1-fels-artiklar minskar)

*Det som förvillar i dessa debatter är att medan några påpekar det självklara: Rättigheten att förkasta nollhypotesen kan helt enkelt inte avgöras av p-värdet allena, det vore helt uppåt väggarna att påstå,

*... så försöker andra förklara att vi trots allt använder hypotesprövning och p-värden av en anledning,
och det är, att bland alla andra komponenter: argumentation, labb-test, experiment, frågeformulering, etc,
ytterligare öka våra chanser/sannolikhet/odds till att få rätt då vi förkastar noll-hypotesen.

En bra argumentation i min artikel ökar mina odds/sannolikhet att ha rätt i min tes.
Noggranna uträkningar i min artikel ökar mina odds/sannolikhet att ha rätt i min tes.
Noggrann genomgång av tänkbara felkällor i min artikel ökar mina odds/sannolikhet att ha rätt i min tes.
Ett mindre p-värde i min artikel ökar mina odds/sannolikhet att ha rätt i min tes.
Noggrant uttänkt frågeformulering i min artikel ökar mina odds/sannolikhet att ha rätt i min tes.
Bra källhänvisning i min artikel ökar mina odds/sannolikhet att ha rätt i min tes.

Det handlar om en helhet där p-värdet ingår.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Crepitus » lör 10 jan 2015, 12:21

kaxiga Z skrev:....Rättigheten att förkasta nollhypotesen kan helt enkelt inte avgöras av p-värdet allena, det vore helt uppåt väggarna att påstå,

Det håller jag med dig om. För att konstatera att p<α behöver man inte bara p utan också α.

Pudelns kärna tror jag är detta påståendet:
Englund sid 9; 07:31 skrev:…ju lägre p-värde, desto säkrare blir slutsatsen att H0 är falsk.

Håller du med om det påståendet?
Användarvisningsbild
Crepitus

Inläggav kaxiga Z » lör 10 jan 2015, 15:37

Crepitus skrev:
kaxiga Z skrev:....Rättigheten att förkasta nollhypotesen kan helt enkelt inte avgöras av p-värdet allena, det vore helt uppåt väggarna att påstå,

Det håller jag med dig om. För att konstatera att p<α behöver man inte bara p utan också α.

Englund sid 9; 07:31 skrev:…ju lägre p-värde, desto säkrare blir slutsatsen att H0 är falsk.

Det beror som sagt på.

Om allt annat är lika (två Nature-artiklar som endast skiljer sig på en enda punkt: p2 < p1. Argumentation, labbuppställning, experiment, källkoll, peerreview, är desamma i artiklarna), så håller jag med om att Artikel 2 har en säkrare slutsats i förkastandet av sin nollhypotes, än vad Artikel 1 har.
Artikel 2 har bättre odds.

Men om inte andra faktorer är lika (exempelvis kan Artikel 2 syssla med data mining/data dredging, testar och kollar vilken av femtioelva maträtter som korrelerar med ögonfärgs-arv från just farmodern), så håller jag inte med.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Crepitus » sön 11 jan 2015, 00:12

kaxiga Z skrev:
Crepitus skrev:

Det beror som sagt på.

Om allt annat är lika (två Nature-artiklar som endast skiljer sig på en enda punkt: p2 < p1. Argumentation, labbuppställning, experiment, källkoll, peerreview, är desamma i artiklarna), så håller jag med om att Artikel 2 har en säkrare slutsats i förkastandet av sin nollhypotes, än vad Artikel 1 har.
...

Nej, det stämmer ju inte.

Om allt annat är lika (förutom p-värdena) så är den fördefinierade signifikansnivån (α) förstås också lika i studierna (tex 0.05).
Eftersom signifikansnivån per definition är sannolikheten att felaktigt förkasta nollhypotesen, trots att den är sann, så är denna sannolikhet exakt lika stor i studierna.
”Säkerheten” i förkastandet av nollhypotesen är därför precis lika stor i studierna. Det gäller oavsett vad p-värdena är.

För övrigt så besvarade du inte min fråga, som inte hade något med signifikansnivåer och förkastanden att göra.
Här är den igen. Håller du med om att detta påstående är riktigt?
Användarvisningsbild
Crepitus

Inläggav Crepitus » fre 16 jan 2015, 07:25

Dog den här tråden nu?

Har du tänkt färdigt Kaxiga Z?
Användarvisningsbild
Crepitus

Inläggav kaxiga Z » fre 16 jan 2015, 21:09

Jag har redan svarat på din fråga, utförligt. Dvs: Det beror på.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Crepitus » sön 18 jan 2015, 15:19

Nej, du har inte svarat på min fråga.
Och nej – det beror inte på.

Hur tänker du när du menar att ett lägre p-värde ger en säkrare slutsats i förkastandet av nollhypotesen, trots att signifikansnivån (och allt annat) är lika i två jämförda studier?

Jag får intrycket att varken du eller Englund är på det klara med vad signifikansnivåer och p-värden egentligen är, än mindre skillnaden dem emellan.
Användarvisningsbild
Crepitus

Inläggav Englund » mån 19 jan 2015, 17:43

Jag hoppas att ni har överseende med mina sena svar. Jag kommer att skriva när ni inte längre behöver förvänta er ett svar från mig.
kaxiga Z skrev:
Crepitus skrev:

Det beror som sagt på.
Precis, det beror som sagt på. Om vi utgår från vad jag jag argumenterat för så kan jag säga följande:

Givet ceteris paribus och en stokastisk undersökningsparameter (vilket den kan modelleras som i Kaxiga Z:s exempel) så stämmer det! Vilket jag även visat otaliga gånger via simulering.

1) Lägre p-värde --> större chans att slutsatsen förkasta H0 stämmer.

Detta stämmer inte om ceteris paribus inte gäller. Detta eftersom p-värdet, precis som crepitus påpekat, är en funktion av H0, sampledatan, P(H0), experimentutförande (i detta fall utgår vi dock från att vi lever i en perfekt värld där alla experiment är perfekt utförda) samt diverse grejer som t.ex. korrekta beräkningar m.m.

Man kan alltså inte jämför p-värdet från två olika hypotestest där H0 skiljer sig mellan testen eller där P(H0) skiljer sig. Men under de villkor specade ovan och i Kaxiga Z:s exempel så bör det vara så som i 1).
Senast redigerad av Englund mån 19 jan 2015, 17:54, redigerad totalt 2 gånger.
Nu är då och framtiden är för alltid!
Englund

Inläggav Englund » mån 19 jan 2015, 17:52

Låt oss ta ett exempel som tydliggör att det jag och Z säger stämmer.

Hypotestest: Testa H0: genomsnittlig kroppslängd i klassrummet = 170 cm i ett slumpmässigt valt klassrum i Sverige.
Experimentuppsättning: Slumpa ut ett klassrum och i det klassrummet slumpas 5 personer ut. Beräkna p-värde.
Resultat: Det vi kommer att se är att ju lägre p-värde, desto större chans att slutsatsen förkasta H0 är korrekt.

Detta är precis vad jag visat i simuleringar och det Kaxiga Z också påpekat. Av alla möjliga scenarier där 0.029999 < p-värde < 0.030001 så kommer fler slutsatser att vara korrekta än när p-värde > 0.030001 (fortfarande givet ceteris paribus)

Detta gäller eftersom det är större sannolikhet att få lågt p-värde ju längre genomsnittslängden skiljer sig från H0. Så om genomsnittslängden är 720 cm så kommer i princip alla hypotestest ge ett p-värde på väldigt nära 0. Medan om genomsnittslängden är nära 170 cm så kommer p-värdena att vara närapå likvärdigt fördelat mellan 0 och 1.
Englund

Inläggav Crepitus » fre 23 jan 2015, 16:25

Nej, nu är det för mycket begreppsoreda.
Det går ju inte att påstå vad som helst utan att bli motsagd.

Vi diskuterar hur man ska tolka ett p-värde. Du har givit ett antal tolkningar Englund, varav de flesta är felaktiga.
Det står klart att du och Kaxiga Z blandar ihop p-värden och signifikansnivåer.
För att förstå skillnaden mellan dessa begrepp så behöver man förstå att statistisk hypotesprövning bygger på två olika skolor: Fishers och Neyman/Pearsons.

Fisher
Fisher var den som utvecklade och populariserade signifikanstestet, dvs. metoden att beräkna ett p-värde.
Definitionen på p-värdet är sannolikheten att få de observationer man fått, eller mer extrema, givet att nollhypotesen är sann.
Fisher såg p-värdet som en form av objektiv evidens mot nollhypotesen.

Ibland benämns Fishers synsätt som "inductive inference" eller att p-värdet är ”evidential”.
Fisher menade att p-värdet utgör en kontinuerlig skala mot nollhypotesen och det är upp till forskaren att bedöma när p-värdet är så lågt att det är rimligt att hålla H0 för osann.
I Fishers värld fanns det bara en hypotes: H0.
Någon signifikansnivå fanns inte och således var p-värdet inte involverat i någon beslutsritual som resulterade i ett ställningstagande om nollhypotesen skulle förkastas eller ej.

Neyman/Pearson
Neyman/Pearson (NP) avfärdade Fishers evidenstolkning av p-värdet. NP introducerade alternativhypotesen och därmed hypotesprövningen.
NP såg hypotesprövningen som en metod där data kunde vara vägledande i beslutet om man skulle förkasta H0 eller ej till fördel för HA.
NP:s synsätt kallas ibland för "inductive behaviour", och är således en aktivitet, en handling.

NP insåg att när man begår sin handling så kan man göra två typer av fel.
Man kan förkasta nollhypotesen trots att den är sann (typ 1-fel, α) eller man kan ”acceptera” (sic!) nollhypotesen trots att den är falsk (typ 2-fel, β).
NP föreslog att man genom att sätta upp en fördefinierad signifikansnivå (α) och beräkna power (1-β, i praktiken storleken på samplet givet en viss effektstorlek) så kan man hålla koll på och minimera risken för nämnda fel in the long run.

Även om p-värden och signifikansnivån liknar varandra (p=0.05 och p≤0.05 tycks ju inte så olika) så är de konceptuellt helt olika.
P-värdet handlar om bevis (p=0.05), signifikansnivån om förkastande (p≤0.05)

P-värdet beräknas med hjälp av observationerna (och som nämnts tidigare i tråden även observationer man inte observerat) och utrycker således i någon form egenskaper för datan.
Fisher menade att p-värdet utgör evidens mot nollhypotesen i det enskilda testet.
Någon tolkning av vad p-värdet betyder vid upprepade tester, det vill säga det frekventistiska perspektivet, finns inte. Does not compute.

NP:s teori handlar inte om evidens, utan om beslut: förkasta eller ej.
NP:s signifikansnivå är ett godtyckligt lågt tal som forskaren bestämmer själv innan analysen genomförs.
Signifikansnivån är oberoende av data och utrycker därför testets egenskaper, bestämt av forskaren.

NPs beslutsregeln är formulerad så att om p-värdet i ett test är lägre än den uppsatta signifikansnivån så förkastas nollhypotesen.
P-värdet i sig är tämligen ointressant i NP:s teori eftersom man inte tolkar det.
Faktum är att det inte ens behövs ett p-värde för att förkasta en nollhypotes – det räcker med att konstatera om teststatistikan faller inom de percentiler som motsvarar fördelningen under α.
(P-värdet är dock praktiskt att använda vid förkastande eftersom det är ett likartat och sammanfattande mått som kan genereras vid flera olika distributioner och utifrån flera olika teststatistikor)

Ett förkastande i en hypotesprövning gör inget anspråk på att säga något om säkerheten i eller sanningshalten i ett enskilt test (vilket du påstår).
Det går inte enligt NP, här i deras egna ord:

NP. On the problem of the most efficient tests of statistical hypotheses. 1933 skrev:We are inclined to think that as far as a particular hypothesis is concerned, no test based upon a theory of probability can by itself provide any valuable evidence of the truth or falsehood of a hypothesis’’

Således: om vi förkastar en nollhypotes eller ej enligt NP:s teori så säger detta ingenting om nollhypotesen är sann eller ej i det enskilda fallet, vi bara agerar som om det vore sant.

Observera att vi aldrig med säkerhet vet om H0 är sann.
I den verkliga världen så kommer vi testa en del nollhypoteser som är sanna och en del nollhypoteser som är falska.
Testar vi bara sanna nollhypoteser (ingen bör förkastas) så kommer vi över tid felaktigt förkasta cirka 5 % av dem om signifikansnivån är 5 %.
Testar vi bara falska nollhypoteser (alla bör förkastas) så kommer vi felaktigt förkasta 0 % av nollhypoteserna med samma signifikansnivå.
I verkliga världen vet vi inte fördelningen av sanna/falska testade hypoteser, men med en signifikansnivå på 5 % kan vi vara säkra på att andelen falskt positiva svar - över tid - kommer ligga någonstans mellan 0-5%.
Vill vi vara mer säkra att inte få falskt positiva resultat kan vi förstås välja en lägre signifikansnivå, dock sker det till priset av flera typ 2-fel.

NPs teori handlar om således om rules to govern our behaviour som de själva uttryckte saken:
NP skrev: without hoping to know whether each separate hypothesis is true or false, we may search for rules to govern our behavior with regard to them, in following which we insure that, in the long run of experience, we shall not often be wrong.

NP:s teori är matematiskt okontroversiell och den är fullt förenlig med det frekventistiska perspektivet.
Fishers evidenstolkning av p-värdet är däremot ifrågasatt - en del argument mot Fishers tolkning har jag lagt fram här i tråden, det finns fler.
Faktum är att jag aldrig sett något strukturerat eller genomarbetat försvar för Fishers p-värdestolkning, tar tacksamt emot det om någon trådläsare har sådana referenser/argument.
Gigernezer, som har skrivit mycket i frågan, har förövrigt kallat Fisher för quasi-Bayesian (vilket möjligen är snäppet värre än att bara bli beskylld för att vara Bayesian).

Det har skrivits massor av artiklar om att dessa två olika skolor är svåra att förena i en gemensam teori och flera teoretiker hävdar att det inte går.
Klart är i alla fall att många statistik- och metodböcker blandar och ger lite fritt från båda teorierna, vilket ger upphov till en närmast universell förvirring/sammanblandning av p och α av och i kölvattnet missförstånd och felaktigheter av typen som du och Kaxiga Z visar prov på.

Hittar jag på allt det här? Kommer jag med lösryckta argument?
Nej, det gör jag inte. Om ni inte orkat titta i de artiklar jag redan tipsat om och länkat till så kika kanske på på dessa:Wikipedia sida om kontroversen mellan Fishers och NPs synsätt och den här sammanfattande artikeln P Value and the Theory of Hypothesis Testing
- An Explanation for New Researcher
.

I den senare hittar man nedanstående här tabellen som sammanfattar olikheterna i Fishers och NP:s skolor.

Comparison of Fisher’s p value and Neyman-Pearson’s hypothesis testing
Fisher’s p value-------------------------------------------------------Hypothesis testing
Ronald Fisher---------------------------------------------------------Jerzy Neyman and Egon Pearson
Significance test-------------------------------------------------------Hypothesis test
p Value---------------------------------------------------------------α
The p value is a measure of the evidence against the null hypothesis------------α and β levels provide rules to limit the proportion of errors
Computed a posteriori from the data observed ------------------------------Determined a priori at some specified level
Applies to any single experiment------------------------------------------Applies in the long run through the repetition of experiments
Subjective decision------------------------------------------------------Objective behavior
Evidential, ie, based on the evidence observe--------------------------------Nonevidential, ie, based on a rule of behavior

Mot bakgrund av ovanstående så påstår du och Kaxiga Z en del saker som antingen är fel eller som saknar belägg,

Tex detta:
Englund, sid 9; 07:31 skrev:ju lägre p-värde, desto säkrare blir slutsatsen att H0 är falsk.

Påståendet ovan är en variant på Fishers p-värde, dvs. innebörden är att p-värdet i sig är ett evidensmått mot nollhypotesen.

Du skriver i din näst senaste post (sid 11, 17:43) att du "otaliga gånger via simulering" visat att detta påstående stämmer.
Ordet otåliga var kanske en något av en överdrift, men visst, 5-6 simuleringar har du kanske gjort.
De visar tyvärr ingenting annat än att du inte förstår begreppen.

Enligt Fisher är p-värdet är evidens mot H0. Jag är tämligen säker på att det inte går att freventistiskt simulera fram ett bevis för detta påstående så som du påstår att du gör.
Om det går, varför har ingen publicerat något sådant bevis under de 70-80 år som kontroversen förelegat?

Du har producerat rätt mycket R-kod här i tråden.
(Man kan verkligen fundera över om det är en bra argumentation, få förstår alls vad du gör och det finns tyvärr ingen anledning att lita på att den slutsats du säger dig uppnå följer av de kodade argumenten)
Du påstår att du otaliga gånger i dina simuleringar visat att din Fisherianska tolkning av p-värdet stämmer, men av din pseudokod (sid 10, 13:55)....
Och här kommer den:
    5. Loopa 1-4 till dess att p-värdet är lägre än 0.04 | 0.002 | 0.0002 | 0.00002 | 0.000002
    6. Varje gång p-värdet är lägre än 0.04 | 0.002 | 0.0002 | 0.00002 | 0.000002 --> Observera om slutsatsen att H0 är falsk är korrekt eller inte
    7. Loopa 1-6 1000 gånger.
    8. Beräkna andelen gånger slutsatsen att H0 är falsk är korrekt när p-värdet är lägre än 0.04, 0.002, 0.0002 o.s.v.

...framgår att det du håller på med är att förkasta nollhypoteser vid olika nivåer på signifikansvärden!
Du simulerar således NP:s teori, inte Fishers som var det som du påstod!
När jag (sid 10, 23:17) påpekar att du använt p-värden som signifikansnivåer så svarar du (sid 10, 00:25)
"Där har du helt rätt! Men slutsatsen blir densamma om man utför simuleringen på liknande vis som du föreslår."

Det visar att du inte förstår det fel du gjort.
Påståendet "ju lägre p-värde, desto säkrare blir slutsatsen att H0 är falsk" har inget att göra med NPs teori om förkastanden.
Så varför simulerar du enligt NP:s teori?

Det du visar i dina simuleringar är att man genom att sänka signifikansnivån får färre felaktigt förkastade nollhypoteser. Ja, exakt – det är s.a.s poängen med NP:s teori.
Men det kan förstås inte tas som bevis för ditt och Fishers påstående att p-värdet utgör evidens i sig.

Du har också skrivit saker som:
Englund sid 10:00:25 skrev:De fetmarkerade siffrorna anger andelen gånger korrekt slutsats dras när p-värdet är inom de intervall som anges i kursiv stil.

Och:
Englund sid 11: 17:43 skrev:1) Lägre p-värde --> större chans att slutsatsen förkasta H0 stämmer.

Och senast:
Englund sid 11: 17:52 skrev:Resultat: Det vi kommer att se är att ju lägre p-värde, desto större chans att slutsatsen förkasta H0 är korrekt.
Detta är precis vad jag visat i simuleringar och det Kaxiga Z också påpekat

Det är rent snömos!
Slutsatsen att förkasta H0 korrekt? Vad betyder det? Vi vet aldrig om slutsatsen är korrekt. Att förkasta nollhypotesen är per definition ”korrekt” handlande om p< α, och detta oavsett vad p är.
Och eftersom det exakta p-värdet inte spelar någon roll (så länge det är lägre än α) så kan det inte vara ett mått på det viset du påstår

Och att påstå att man genom att förkasta en nollhypotes är sanningen på spåret är kort och gott fel, eftersom NP:s teori är non-evidential, ett faktum här återgett i ett annat citat:

Biau et al. P Value and the Theory of Hypothesis Testing, i artikeln länkad ovan skrev:Neyman and Pearson’s theory of hypothesis testing is a more mathematical view with statistical properties derived from the long-run frequency of experiments and does not provide by itself evidence of the truth or falsehood of a particular hypothesis.

Du och Kaxiga Z verkar som sagt inte ha koll på begreppen och de senaste sidorna är fyllda av missförstånd av just den art som varnas för i många artiklar, tex den som Kaxiga Z påstod sig läst och som jag länkade till för några poster sedan.
Här är den igen om ni vill rekapitulera, det är en bra artikel: P Values are not Error Probabilities

Det finns några stycken i den artikeln som jag tycker ni bör kika på lite närmare, dessa:

4. CONFUSION OVER THE INTERPRETATION OF P’s AND α’s
4.1 Fisher— The Significance Level (p) of a Test is Not a Type I Error Rate (α)
4.2 Confusion over p’s and α’s Among Some Statisticians

Det finns en del citat i den artikeln som känns relevanta också:
Hubbard & Bayarri, P Values are not Error Probabilities skrev: The confusion surrounding researchers over the meaning and interpretation of p’s and α’s is close to total.

Hubbard & Bayarri, P Values are not Error Probabilities skrev: In sum, although p’s and α’s have very different meanings, Bayarri and Berger (2000) nevertheless contend that among statisticians there is a near ubiquitous misinterpretation of p values as frequentist error probabilities.
Användarvisningsbild
Crepitus

Inläggav Crepitus » tis 10 feb 2015, 07:02

Englund skrev:Jag hoppas att ni har överseende med mina sena svar. Jag kommer att skriva när ni inte längre behöver förvänta er ett svar från mig.

Jag undrar om du och Kaxiga Z har för avsikt att försvara någon av de olika p-värdestolkningar ni fört fram i tråden.
Användarvisningsbild
Crepitus

Inläggav FudoMyoo » mån 02 mar 2015, 15:19

Relaterat till det som diskuteras här är att den vetenskapliga tidskriften Basic and Applied Social Psychology nyligen valde att bannlysa p-värden, konfidensintervall o dyl som kan inordnas under NHSTP (null hypothesis significance testing procedure).

Statistikprofessorn Olle Häggström är dock inte särskilt imponerad av deras resonemang.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav Englund » fre 06 mar 2015, 17:06

crepitus skrev:Ett förkastande i en hypotesprövning gör inget anspråk på att säga något om säkerheten i eller sanningshalten i ett enskilt test (vilket du påstår).
Då har du missförstått mig, och av den anledningen svarar jag inte på resterande du skrivit i senaste inläggen. Det jag påstår är att ett lägre p-värde ger starkare evidens mot H0 än ett högre p-värde, givet ceteris paribus!

Notera "givet ceteris paribus" - det är ett väldigt viktigt antagande för att meningen innan ska stämma.
Englund

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt