Tummen upp för en viss David som joinade teamet. Nu är "vi" plural!

Pax: Ärligt talat så är jag inte någon fena på just Rosetta@home. Jag valde projektet lite på måfå. Efter en rätt summarisk genomgång på lite olika forum fick jag bilden av att Folding har väldigt mycket datorer anslutna och att en del ondgjorde sig över att de inte körde på BOINC-plattformen. Vad beträffar det vetenskapliga värdet är jag inte heller väl påläst, men tänkte göra det om/när jag ska ansluta till fler projekt.
piotrr: Angående effektkonsumtionen igen: Det finns ju climateprediction@home, och man får väl anta att de har gjort en avvägning och funnit att det vetenskapliga värdet är större än ökningen av koldioxidutsläpp? Rosetta har ju förvisso inte med klimatet att göra, men det hindrar ju inte att man kan göra avvägningar där med. Får se om jag mäter upp förbrukningen i helgen på en eller flera datorer.
Spiff00: Att det inte finns en GPU-klient för Rosetta beror på att det inte behövs någon, såvitt jag förstår. GPUer är bra på många små beräkningar med s.k. microfloats (kortare flyttal än vanliga 32/64/80-bitars) medan en generell CPU är mer lämpad för mer komplexa beräkningar med integer eller konventionella flyttal (med FPU). Vilket som behövs mest beror på projektet. Någon gjorde jämförelsen med en tvåkärnig CPU som två matematiker versus en GPU som hundratals skolelever. GPUn är snabbare på enkla beräkningar medan CPU snabbare på komplexa. Folding och Rosetta har olika behov och klienterna är där efter. Andra BOINC-projekt stödjer dock GPU.
(För mig passar det dock bra, jag spelar inte, eller redigerar film och är ointresserad av grafikprestanda. Däremot vill jag gärna ha snabb CPU av andra skäl. För mig är ett grafikkort något som ska kunna visa 2D och film, inget mer!

)