Samvetsfrihet i vården

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Samvetsfrihet i vården

Inläggav L. Mäkinen » tor 13 apr 2017, 10:04

Föga förvånande överklagas domen.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 4712635.ab
Står det i Aftonbladet bör det vara sant.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav skeptiskelars » sön 16 apr 2017, 23:32

L. Mäkinen skrev:Föga förvånande överklagas domen.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 4712635.ab
Står det i Aftonbladet bör det vara sant.
Jag vill helst inte märka ord, men jag tror inte att man kan "överklaga" till Europadomstolen
Jag tror bara att man kan stämma sin egen stat (svenska staten i det här fallet) för att dess rättsväsende inte har tillgodosett möjligheterna till en rättssäker prövning av ens sak.
Viss risk för att jag har mer eller mindre fel, skall försöka ta reda på hur det förhåller sig mera exakt under veckan som kommer.

Har varit bortrest ett tag och inte haft möjlighet att göra några djupdykningar i juridiken.....där jag för övrigt bara är en glad amatör som gör så gott jag kan (fick VG på jöken för ca 40 år sedan. :smile2: )

[BTW, varför har inte VoF en högkompetent jurist bland sina sakkunniga eller i styrelsen? Det behövs definitivt för att reda ut begreppen ibland, för ögonblicket i fråga om barnmorskemålen, de föreningsrättsliga konflikterna inom kvackosfären, Enbys dislegitimering, diverse kvackares juridiska svammel och beskyllningar om förtal, etc, etc, etc.
Nog sjutton borde det sitta någon gammal juristprofessor på något universitet som bara brinner av längtan att få tala om för oss juridiskt okunniga hur det EGENTLIGEN ligger till i dessa frågor, "klargöra rättsläget" tror jag det kallas för :smile2: .
Så, ni forumiter som har er dagliga gärning på något universitet: Våga för ett ögonblick lämna er egen institution och ge er in på juridiska institutionen och rekrytera!]
skeptiskelars

Inläggav BUffe » mån 17 apr 2017, 08:33

Det finns utmärkt info hos Domstolsverket.

Arbetsdomstolen har en egen site, där pressmeddelandet om Grimmark-domen ligger ute just nu. Trist att media bara rapporterar från Grimmarks perspektiv tycker jag, och (i alla fall i Aftonbladets fall) inte ens hänvisar till varken domen eller domstolens pressmeddelande, men det blir väl inte lika mycket sensation av det.
BUffe

Inläggav Anders G » mån 17 apr 2017, 09:16

Buffe, juridik går inte att avgöra vetenskapligt, det är som vilken tro som helst.
Reglerna är inte naturlagar utan "godtyckligt" formulerade.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav L. Mäkinen » mån 17 apr 2017, 09:19

Jag är elingenjör och inte jurist så jag ber om ursäkt för mina brister.

Media har varit ganska duktiga på att informera om hur Grimmark bekostar det hela med stöd från en antiabbortorganisation. Tyvärr har det inte varit lika tydligt genom hela processen så en del verkar uppfatta det som att hon råkat ut för något orättvist.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Migi » mån 17 apr 2017, 09:25

L. Mäkinen skrev:Jag är elingenjör och inte jurist så jag ber om ursäkt för mina brister.

Media har varit ganska duktiga på att informera om hur Grimmark bekostar det hela med stöd från en antiabbortorganisation. Tyvärr har det inte varit lika tydligt genom hela processen så en del verkar uppfatta det som att hon råkat ut för något orättvist.
Hmm... Lustigt vad mycket samvete man kan ha när någon annan betalar då! Undrar om det finns någon rättshaveristsorganisation som kan betala för mitt processande när jag fått sparken för att ha varit full på jobbet? Näh, det finns det ju inte. Alltså måste jag skärpa mig. Eller hitta ett arbete där jag kan vara full.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Anders G » mån 17 apr 2017, 09:55

Eller hitta ett arbete där jag kan vara full.

Nattvardsvinprovare?
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Migi » tis 18 apr 2017, 07:25

Anders G skrev:
Eller hitta ett arbete där jag kan vara full.

Nattvardsvinprovare?
Ah! Poängen med nattvardsvin är ju inte att bli full. Alltså kränker de mina rättigheter som fyllerist (inte samma sak som alkoholist) för att jag inte får dricka mig full på det! :D

Hur mycket pengar kan vi slanta upp för att ha mig som ideologisk testballong?
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Migi » fre 21 apr 2017, 21:14

Rebecca Weidmo Uvell är på't igen.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav skeptiskelars » lör 29 apr 2017, 12:12

Ruth Nordström lanserar en ny insamling till Grimmarks skulder.
Med tanke på offervilligheten hos frikyrkor, så finns det nog en chans att insamlade medel kommer att ge ett överskott efter att Grimmark betalat sina skulder till motparterna. Undrar var det ev överskottet kommer att hamna ?
I blogginlägget försöker hon dessutom förvilla om ADF:s syfte med att backa upp henne:
Ruth Nordström skrev:Medierapporteringen i ärendet ger också sken av att barnmorskemålet skulle vara en del av en ”europeisk kampanj mot aborträtt”. Detta är felaktigt. Lagar om abort tillhör det nationella kompetensområdet och är varken inom EU:s eller Europarådets kompetensområde. Ellinor Grimmarks mål bygger på svensk abortlagstiftning, abortlagens förarbeten, barnmorskornas etiska kod och Europakonventionen.
Slutligen uttrycker hon en önskan om att styra bort det offentliga samtalet från abort till andra "människorättsfrågor"
Ruth Nordström skrev:Med vad som ovan angivits efterfrågar nu Skandinaviska Människorättsjuristerna ett offentligt samtal om de människorättsfrågor som kommer vara föremål för Europadomstolens prövning.
http://manniskorattsjuristerna.se/insamling-till-barnmorskan-ellinor-grimmark/
skeptiskelars

Inläggav Tryggve » lör 29 apr 2017, 12:39

Tja, det är ju knappast en mänsklig rättighet att arbeta som barnmorska, om man ska se det så. Jag hamnade i en Facebook-diskussion på någons vägg (jag har glömt vem nu), där en person som tydligen känner Grimmarks man var aktiv, om jag minns det hela rätt. Jag skrev en del till denna person, men jag slutade läsa det som skrevs tillbaka efter en lång & rätt arg text där det sades att det där med ekonomiskt stöd från USA bara var en konspiration av svensk media.

Denna person påstod att Grimmark istället hade stora ekonomiska problem, och riskerade att bli av med huset, eller vad det var. Eftersom dessa ekonomiska problem är helt självförvållande så har jag faktiskt svårt att tycka synd om henne om detta är sant.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav BUffe » ons 03 maj 2017, 22:33

Ruth Nordström skrev:Lagar om abort tillhör det nationella kompetensområdet och är varken inom EU:s eller Europarådets kompetensområde. Ellinor Grimmarks mål bygger på svensk abortlagstiftning, abortlagens förarbeten, barnmorskornas etiska kod och Europakonventionen.

Jaha... Så Grimmarks mål bygger alltså på den Europakonvention som fastställts av Kina då. I see.
BUffe

Inläggav Migi » sön 07 maj 2017, 11:33

skeptiskelars skrev:Ruth Nordström lanserar en ny insamling till Grimmarks skulder.
Med tanke på offervilligheten hos frikyrkor, så finns det nog en chans att insamlade medel kommer att ge ett överskott efter att Grimmark betalat sina skulder till motparterna. Undrar var det ev överskottet kommer att hamna ?
Guernsey? Isle of Man? Lichtenstein? Karibien?
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav skeptiskelars » lör 20 maj 2017, 13:17

https://www.f-b.no/nyheter/helse-og-oms ... -59-761055

Nu gråter hon ut i sin norska lokaltidning. Artikeln består huvudsakligen av hennes egen rappakalja.

Edit:
Samma smörja i Sarpsborg Arbeiderblad
https://www.sa.no/nyheter/helse-og-omso ... -59-761055

Citat:
For få uker siden dumpet det ned et brev i postkassen til den svenske jordmoren som bor i Saltnes i Onsøy. Hun hadde tre uker på seg til å betale regningen på 1,7 millioner kroner etter å ha tapt i to rettsrunder om å få være jordmor i hjemlandet Sverige.

– Det var helt absurd. Jeg så på brevet at det kom fra Jönköping der jeg er fra, og det var et sjokk da jeg så regningen. Det var akkurat som at det skulle være en vanlig telefonregning, bare at den var på 1,64 millioner kroner, sier hun.

Det var avisen Dagen som først omtalte saken her i landet.

Nektet å utføre abort

Dette er saken: For fire år siden skulle Grimmark begynne å jobbe som jordmor på et sykehus i nærheten av Jönköping i Sverige. Før hun startet i jobben ville hun informere sykehuset om at hun ikke kunne utføre abort på grunn av sin kristne tro og livssyn.

– Jeg trodde de skulle bli glade for at jeg informerte om mitt syn. Isteden ble jeg oppringt fra en sjef som skjelte meg ut og ga meg beskjed om at jeg ikke var ønsket, sier hun.

Grimmark forsøkte deretter å søke på et annet sykehus, men også der fikk hun samme tilbakemelding. Hun var ikke ønsket når hun ikke ville utføre abort.

– Jeg ble sjokkert over hvordan et demokratisk land som Sverige kan nekte meg å utføre en jobb fordi jeg har det synet jeg har på denne saken, sier hun.

– Men er det ikke naturlig at en jordmor også må kunne være med på en abort dersom det kreves?

– Det bør ikke være et krav. Jeg har hele tiden vært klar på at jeg kan gjøre absolutt alt annet, men abort kan jeg rett og slett ikke utføre, sier hun.

– Men sykehusene er avhengige av jordmødre til å utføre abort?

– Det betyr ikke at alle må dele det synet. Hoveddelen av jordmor-yrket er tross alt å ta vare på barnet. Jeg kan som sagt gjøre alt annet enn å utføre abort. Det får jeg heldigvis lov til i Norge, sier hun.

LES OGSÅ: Jordmordagen: Vi kan kvinnehelse!
Flyttet til Saltnes

Hun valgte til slutt å se over grensen til Norge. På Sykehuset Østfold fikk hun jobb.

– Også her ga jeg beskjed om at jeg ikke kunne utføre abort. De svarte med å spørre om når jeg kunne begynne, sier hun.

I tre år har hun jobbet som jordmor i Norge. Først i Fredrikstad og nå på Kalnes. Samtidig har hun kjempet en innbitt kamp retssystemet mot tidligere arbeidsgiver. I nabolandet har saken fått massiv omtale i media. Trykket ble etter hvert så stort på familien at hun og manne tok med seg barna og flyttet til Saltnes.

– Her er det helt annerledes. Ingen bryr seg om at jeg ikke vil utføre abort. Folk trekker bare på skuldrene og sier at jeg må få ha mine meninger og syn på abortsaken. Både kolleger, sjefer og andre gir meg full støtte – selv om de kanskje har et annet syn på saken.

– Hva er den største forskjellen på Sverige og Norge?

– At dere i Norge har forstått at man må ta vare på den arbeidskraften som finnes. Jeg kan gjøre en utmerket jobb som jordmor selv om jeg ikke vil ta del i abort. I Sverige har de tydeligvis sitt syn på saken, og da forblir det slik, sier hun.

Måtte hit: Jordmoren fikk til slutt jobb, men hun måtte over grensen til Kalnes.
Måtte hit: Jordmoren fikk til slutt jobb, men hun måtte over grensen til Kalnes. (Foto: Arkivfoto: Trond Thorvaldsen)
LES OGSÅ: Helse Sør-Øst ga eksterne it-arbeidere tilgang på sensitive personopplysninger
Mangler 700.000

Hun mener også at nordmenn har et langt mer avslappet syn på andres meninger.

– Det er i hvert fall min erfaring. I Sverige har det vært et vanvittig medietrykk, noe som har ført til ganske hatsk stemning mot meg fra enkelte mennesker. Folk her bryr seg ikke om jeg mener ditt eller datt. Så lenge jeg gjør en god jobb så er det nok, sier hun.

Familien har klart å samle inn 925.000 kroner det siste året, men fortsatt mangler de mer enn 700.000 kroner til å betale regningen for saksomkostninger etter de to rettsrundene i Sverige. I enkelte svenske medier har det blitt hevdet at saken hennes støttes av en amerikansk organisasjon mot abort, og at de egentlig betaler hele saken for ekteparet.

– Det er bare tull og egentlig til å le av. Dette er løgner som noen har spredd, og enkelte medier har tatt historien for sannheten. Vi er helt avhengige av støtte utenfra, og tar imot det vi kan få, men det er ikke sant at noen organisasjon bruker saken vår som en del av en kampanje mot abort i Europa, sier hun.

Nekter å gi opp

Hun takker også mannen for støtten gjennom de tre og et halvt årene hun har kjempet.

– Vi står sammen hele veien. Jeg hadde ikke klart det uten han, sier hun.

– Hvordan skal dere klare å betale regningen?

– Vi vet ikke ennå. Det kan hende at vi må ta opp lån, sier hun.

Men hun har uansett ikke tenkt til å gi seg. I juni reiser hun sammen med mannen sin til Strasbourg for å levere inn en klage til Den Europeiske Menneskerettihetsdomstolen.

– Jeg kan ikke gi meg. Svenske myndigheter må forstå at de ikke kan behandle arbeidstagere på denne måten. Jeg kommer til å kjempe til siste slutt, og er helt sikker på at jeg kommer til å vinne, sier hun.
skeptiskelars

Inläggav skeptiskelars » sön 21 maj 2017, 12:09

Linda Steen får inte prövningstillstånd i AD.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6700115
skeptiskelars

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt