Samvetsfrihet i vården

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Samvetsfrihet i vården

Inläggav skeptiskelars » tor 01 mar 2018, 21:41

Men vafffffff.
Hur mycket har livets ordpredikanten Ruth Nordström egentligen betalat till redaktionen ?
Hur mycket har livets ordpredikanten Ruth Nordström egentligen betalat till intervjuarna personligen ??

Bottennapp SvT !!!!!
skeptiskelars

Inläggav L. Mäkinen » fre 02 mar 2018, 09:43

Jag tyckte att programmet saknade en del information som kunde framställt det hela på ett annat sätt så jag anmälde det till Granskningsnämnden. Då kan de åtminstone studera det.
Programmet behandlade domstolsärenden angående samvetsfrihet i vården. Det framkom inte på ett tydligt sätt att de som stämt sina arbetsgivare har stöd från intresseorganisationer som "Människorättsjuristerna" och Livets Ord. Att intresset är stort från andra med vilja att bevara aborträtten framgår dock snarast som något negativt.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav skogaliten » fre 02 mar 2018, 16:47

L. Mäkinen Wrote:Jag tyckte att programmet saknade en del information som kunde framställt det hela på ett annat sätt så jag anmälde det till Granskningsnämnden. Då kan de åtminstone studera det.
Programmet behandlade domstolsärenden angående samvetsfrihet i vården. Det framkom inte på ett tydligt sätt att de som stämt sina arbetsgivare har stöd från intresseorganisationer som "Människorättsjuristerna" och Livets Ord. Att intresset är stort från andra med vilja att bevara aborträtten framgår dock snarast som något negativt.

Bra gjort!
skogaliten

Inläggav Migi » mån 12 mar 2018, 22:45

onslow Wrote:Roland Poirier-Martinsson (tror jag fick namnet rätt) hade en kolumn i Metro om detta härom dagen, jag hitter den inte nu. Rätt underlig diskussion för att vara av en filosf. Han verkar inte hört talas om saker som tjänstebeskrivningar, anställningskontrakt osv.Men fr.a han verkar tro att arbete inom offentlig sektor är en mänsklig rättighet (diskuterar poliser som vägrar delta i utvisningar osv. även om detta mera är een belysning av absurditeten i "samvetsfrihet")
Maybe OT?
Ursäkta om det andra myntet faller så långsamt. Men, det finns fall där polisen struntat i att följa lagen för att det faktiskt är bra för alla. Bastuklubbslagen avskaffades 2004, men "videoklubbarna" kunde fortsätta utan avbrott.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav L. Mäkinen » fre 13 apr 2018, 14:49

Tyvärr
Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kraven på
opartiskhet och saklighet.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav skeptiskelars » fre 13 apr 2018, 19:30

L. Mäkinen Wrote:Tyvärr
Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kraven på
opartiskhet och saklighet.

Ok Livets Ord, Scandinavian "Human Rights" Layers och deras sjaskiga illaluktande kompisar inom "Pro life"- rörelsen har tydligen så pass gott om pengar att de har råd att muta både programmakare och granskningsnämnd.

Har månne uffe-puffe ekman bidragit med sin rundliga "pension" ?
Nej, det tror jag inte, men han har nog lyckats utverka en slant från katolska pedofilkyrkan,
skeptiskelars

Inläggav skeptiskelars » fre 12 okt 2018, 07:22

skeptiskelars Wrote:
skeptiskelars Wrote:Parallell sak i Norge.
En husläkare (=fastlege) som vägrar sätta in spiral avskedades men har nu fått rätt. Huruvida ärendet kommer att överklagas till Norges högsta domstol har jag inte fått klarhet i. Kommunen skulle fatta beslut om det i torsdags, men jag har inte funnit ut vad som beslutades.

https://www.nrk.no/telemark/lege-far-be ... 1.13794115

Norska ord:
lagmansrett = hovrätt
anke = överklaga

Nu klart att kommunen överklagar till Högsta Domstolen i Norge.
http://idag.no/nyheter/samfunn/sauherad ... t/19.27615

Högsta domstolen i Norge har tyvärr gett läkaren rätt i att uppsägningen var felaktig, hon får dock inget skadestånd.
https://www.vl.no/nyhet/spiralnekter-va ... -1.1216467
skeptiskelars

Föregående

Återgå till Allmänt