Scientologerna och psykiatrin

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Inläggav katten » lör 08 jul 2006, 18:39

Ja, det kan man säga :D
Har debatterat utan framgång, med min vän inom KMR. Då jag påpekade det lustiga i att Peter Anstrin som är KMRs fronfigur, gjort OT 7, ett steg inom scientologin som innebär att man befriar sig från kroppsthetaner, själar som klibbat sig fast på kroppen typ :roll:

Att han skulle vara den rätta att vilja hjälpa människor som råkat illa ut inom psykiatrin, var något som verkade helt knäppt enligt mig. Min vän känner dock inte till något om OT 7 och detta med kroppsthetanerna var inte verkligt för honom. Det finns således ingen önskan av människor inom den scientologiska sfären att ta reda på vad dessa hemliga nivåer innebär. Ialla fall inte på det enkla och billiga sättet; internet.

Jag föreslog att KMR istället skulle hjälpa psykiskt sjuka, kanske som ledsagare eller som medmänniskor, beroende på graden av sjukdom, såklart. Visst fattar jag att det vore direkt olämplig, men jag ville bara få reda på hur långt deras altruism egentligen sträcker sig 8)

Detta hade KMR inte alls för avsikt att göra. Deras mål är att bekämpa psykiatrin och på så vis hjälpa en större mängd människor som råkat ut för övergrepp inom psykiatrin, samt i förlängningen avskräcka andra från att söka hjälp.

Jag ska snart träffa min vän under avspända former på en tur i skärgården. Han vill dock inte diskutera scientologin med mig.
Kanske för att jag är mer verbal. Det tänker jag ta hänsyn till, även om det är synd, för han blir enligt mitt förmenande utnyttjad av scientologerna.

Han var heroinmissbrukare tidigare och har missat så mycket i livet ändå. Utbildning bl.a. :(
Användarvisningsbild
katten

Scientologerna, update...

Inläggav Anders » ons 09 aug 2006, 21:26

Apropå ingenting, men apropå Scientologerna. Någon som har koll på vad de gör nu? Jag gissar att deras medlemsantal minskar, kanske inte enligt dem själva, men i realiteten.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav katten » sön 13 aug 2006, 17:38

Hej Anders!
Hittade denna länk; Scientology - millions of members?. Kanske svar på din fråga!
Användarvisningsbild
katten

Inläggav Anders » mån 14 aug 2006, 18:29

katten skrev:Hittade denna länk; Scientology - millions of members?. Kanske svar på din fråga!

Jodå till viss del. Men jag var mer intresserad av om någon kanske visste senaste nytt om $cientologerna på det lokala planet, dvs i Sverige. Växer man, eller går det verkliga medlemsantalet ned? Har någon sett dom på stan?

Var det inte förra sommaren, 2005, dom körde en stor kampanj med tält vid kulturhuset och reklam för Dienetikboken på bussarna.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav MariaB » mån 14 aug 2006, 19:21

Jag är en typsik person som alltid blir påhoppade av diverse typer som till en början drar slutsatsen att jag ser snäll ut!

En scientologexknarkare försökte pracka på mig sin åsikt om hur fruktansvärt det är att man ger barn narkotika lagligt i detta landet (syftade på ADHD-medicin)

Min kommentar var: "Men det är väl klart att barnen måste ha lite roligt också".

Snacka om att han blev sur.

Yes. Jag är en thetan! Förklädd i tofsar :-)
Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inläggav Grape » mån 14 aug 2006, 20:09

Anders skrev:Men jag var mer intresserad av om någon kanske visste senaste nytt om $cientologerna på det lokala planet, dvs i Sverige. Växer man, eller går det verkliga medlemsantalet ned? Har någon sett dom på stan?

Tidigare i somras så såg jag dem stå och kränga sina böcker på en liten stadsmarknad uppe i norrland så de har tydligen flyttat ut i landet iår ...
Användarvisningsbild
Grape

Inläggav Grape » mån 14 aug 2006, 20:11

MariaB skrev:Yes. Jag är en thetan! Förklädd i tofsar :-)

Själv brukar jag bara svara "Nej tack, jag är clear" på alla försök att hoppa på mig som de gör ...

Jag hävdar stenhårt att jag inte har en enda thetan som klänger sig fast på mig ... :)
Användarvisningsbild
Grape

Re:

Inläggav pow » ons 10 feb 2010, 15:47

I boken om dianetik av L Ron Hubbard (s. 101) så står det vilka beredningar som användes för att uppväcka patienter med. Bland annat Benzedrine vilket är ett racematiskt amfetaminpreparat - kommenterat här(med länkar) Beredningen är inte alls lika effektiv som dagens preparat tex Metamina som ger en högre effekt med mindre biverkningar vid behandling av ADHD och ADD än de som förefaller ha används av Herr Ron Hubbard under Dianetik sessionerna.

Att man i senare versioner av boken lämnat kosmetiskt justerade versioner är en annan sak, men faktum kvarstår.

MariaB skrev:En kvinna jag känner fick vid en ålder av 35 diagnosen ADHD och hade varit sjukskriven en massa år med fel diagnos. Bara efter ett par veckor med rätt medicinering kände hon sig bra och stabil och efter ytterligare tre-fyra veckor kunde hon jobba heltid inom det yrke hon är utbildad inom.

Rätt medicin vid rätt diagnos gav oss alla en förtidspensionär mindre och en harmonisk människa mer.

Men vad är det som gör att amfetaminliknande preparat hjälper just ADHD-patienter? Jag förknippar ADHD med hyperaktivitet ungefär och amfetamin med något man blir pigg och hyperaktiv av. Vad är det då som hjälper patienten att bli lugnare/stabilare av det?

Historien du berättar verkar vara ganska vanlig. Människor blir helt enkelt hjälpta av medicineringen och den har i detta fallet framkallat ett O-beroende. Att säga något annat är att förneka denna kvinnan hennes framtid och Mänskliga rättigheter. Medicineringen skapar oberoende för en del. Och faktum är att det är av just den fundamentala anledningen som medicinerna används. Centralstimulerande medels effekter lär inte vara obekanta för herr L Ron Hubbard då han själv tydligen idkat en del handelsverksamhet inom området, enligt hans son.

De faktiska omständigheterna ovan bör göra att man noga bör ifrågasätta aktörernas agenda. Det är mycket märkvärdig omständighet när medlemar i scientologiorganisationen påstår sig känna till psykiatrins historia och verkansutövning samtidigt som de uppenbarligen inte kan sin egen.
Användarvisningsbild
pow

Re: Katten:

Inläggav Crepitus » ons 10 feb 2010, 16:57

Agrippa skrev: Effedrin är numera olagligt i många länder, däribland sverige. Detta för att likheterna med amfetamin funnits vara så stora att medlet rimligtvis måste narkotikklassas.

Detta är fel. Efedrin är inte olagligt.
Det är en vanligt läkemedel med olika användningsområden.
Missbrukspotentialen är inte särskilt stor.
When the facts change, I change my mind. What do you do, Sir?
Användarvisningsbild
Crepitus

Re: Scientologerna och psykiatrin

Inläggav Petter » ons 10 feb 2010, 16:59

Användarvisningsbild
Petter

Inläggav katten » tor 11 feb 2010, 19:25

De verkar gilla Janne Josefsson!
Citat från KMR:
Uppdrag gransknings program om ECT är bland de bästa de har gjort. De flesta uppgifterna har dock varit kända för KMR i många år. Vi har publicerat varningar, år efter år. Men Uppdrag granskning glömde en viktig sak: dödligheten ökar kraftigt efter ECT.
En undersökning från Socialstyrelsen, som de vägrar offentliggöra, visar att dödligheten ökar kraftigt efter elchocksbehandling även i Sverige, så kraftigt att den är statistiskt säkerställd. I den aktuella studien har man utnyttjat de stora regionala skillnader som finns i användningen av elchocker och helt enkelt jämfört dödligheten hos en patientgrupp från de "elchockstätaste" länen med en patientgrupp från de "elchocksfattigaste". Patienterna i båda grupperna hade samma diagnoser och hade samtliga varit intagna på sjukhus. Resultatet kom både som en chock och en självklarhet. Den relativa dödligheten låg 34 procent högre hos de som fått flest elchocker i landet, jämfört med de som fått minst.

Vidare:
Det är en statistiker på Socialstyrelsen som utfört undersökningen. Socialstyrelsen ville dock inte veta av undersökningen när man fick reda på resultatet och vill inte offentliggöra den. De förnekar till och med att den finns. KMR fick dock tag i en kopia. Enligt undersökningen så beräknades 150 människor dö varje år i Sverige efter elchocker, och det kan möjligen vara av den anledningen de håller tyst. Undersökningen gjordes dock när man utförde ca 20 000 chocker om året. Idag är siffran mer än dubbelt så hög. Undersökningen bekräftas av andra undersökningar om ökad dödlighet.

Låter konspiratoriskt att socialstyrelsen förnekar en undersökning de själva (?) bidragit till?
Martin Ingvar är kanske också med i någon konspiration?
MARTIN INGVAR BÖR SES ÖVER. ELCHOCK GER VÄRRE KNOCK-OUT ÄN KAMPSPORT.

KMR igen:
Neurologer gör allt för att förhindra grand mal-anfall - psykiatrikerna gör allt för att framkalla dem! Elchockerna började i ett slakthus i Italien 1938 där man bedövade grisar med el innan man tog ihjäl dem. Psykiatriker som fick syn på detta började genast använda det på ovilliga människor. Det har varit ett gigantiskt experiment som det nu är dags att lägga ner - för all framtid.
Usch, jag tycker inte om djur som pratar!
Milou
Användarvisningsbild
katten

Re:

Inläggav biitar » tor 11 feb 2010, 20:36

scientlogvännen skrev:Angående concerta så är det verksamma ämnet
metylfenidat mer potent än amfetamin menar många psykiatiker. Så vad du har fått att det är 50ggr svagare i från vet ja ej, kanske läkemedelsindustrins pr.

Det är många som är lurade.

Njae, nä ... nej.

Enligt wikipedia är verkan för Concerta/metylfenidat olik den av amfetamin, även om strukturen är lika. Metylfenidats verkan är mer lik den av kokain.

scientologvännen skrev:Mettylfenidat kallades bängrita på Svenska marknaden, mycke eftertraktat. Conserta finns i depå tabletter mellan 18 till 54mg. Det innebär att det tar ca 8-12 timmar för en tablet att verka. Kolla i Fass så kommer du se att det är 49 biverkningar på conserta.

Fel igen ... Det tar inte ca 8-12 h för tabletten av verka, utan det finns tabletter som ger en verkan i 8-12 h. Detta genom att de är skapade på ett sätt så att ämnet löses upp sakta och du därmed endast behöver ta medlet en gång om dagen.

Till exempel Ritalin finns tabletter som varar i ca 4 h, vilket gör att du "slöar av" efter ett tag och måste ta en ny dos. Detta skapar problem och ökar risken för felaktig konsumtion.
biitar

Re:

Inläggav biitar » tor 11 feb 2010, 21:01

MariaB skrev:Men vad är det som gör att amfetaminliknande preparat hjälper just ADHD-patienter? Jag förknippar ADHD med hyperaktivitet ungefär och amfetamin med något man blir pigg och hyperaktiv av. Vad är det då som hjälper patienten att bli lugnare/stabilare av det?

ADHD är inte enbart hyperaktivitet, utan kan också vara en fråga om lågaktivitet. Detta kallades förut ADD men ingår nu i ADHD diagnosen.

Är väl som KRX säger, det handlar att man är "trött" och måste hitta ett yttre stimuli för att kunna vara "aktiv". Annars blir det mer eller mindre kaos i informationsbearbetningen och din förmåga att behålla koncentrationen är ganska låg.

När du tar, till exempel, concerta så får du en stimuli-nivå som är "normal".

Till-lagt i efterhand.

Skillnad mellan ADHD och ADD är, som jag förstått det, att en person med ADHD har en stor rastlöshet som "syns" och startar hela tiden "nya projekt" men har svårt att fullfölja eftersom "projektet" blir slentrian och därmed förloras den "kick" som fås.

En person med ADD har en rastlöshet, men den syns inte och ADD personen har svårt att starta/göra saker. Det är som den inre motorn helt saknas. Det behövs yttre stimuli för att få igång personen samt att personen, likt ADHD personer, tröttnar då det blir en fråga om slentrian.

Tydligen, enligt wikipedia, så övergår oftast ADHD till ADD desto äldre personer blir.
biitar

Re: Re:

Inläggav Pär C » tor 11 feb 2010, 21:32

MariaB skrev:Men vad är det som gör att amfetaminliknande preparat hjälper just ADHD-patienter? Jag förknippar ADHD med hyperaktivitet ungefär och amfetamin med något man blir pigg och hyperaktiv av. Vad är det då som hjälper patienten att bli lugnare/stabilare av det?

En enkel förklaring som jag fått var att ADHD-patienter är "trötta" och de uppträder ungefär på samma sätt som barn som är stökiga och okoncentrerade när det är dags att gå och lägga sig. De ska därför ha "gasmedicin".
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Barnpsykiater » tor 11 feb 2010, 22:39

Intressanta inlägg. Jag vill gärna kommentera lite, eftersom jag har en del erfarenheter av psykofarmaka och behandling inom psykiatrin.

Det är alldeles riktigt att den dos av metylfenidat som vi ger är en bråkdel av missbruksdosen. Dessutom ser vi alltid till att det finns ett dosfritt intervall nattetid, därmed uppstår inget beroende.

Förskrivningen i Sverige av metylfenidat och andra centralstimulantia är fortfarande låg och alldeles för många med ADHD är oupptäckta och/eller obehandlade. Kardinalsymtomen vid ADHD är impulsivitet, koncentrations- och uppmärksamhetsstörning och hyperaktivitet. Det går också att ha ADHD utan hyperaktivitet och även de som har denna diagnos är ofta betjänta av centralstimulantia eller liknande preparat. När barnen blir äldre, ofta från tonåren, så klingar hyperaktiviteten av och i allmänhet finns inte detta symtom hos vuxna med ADHD.

I USA förskrivs istället centralstimulantia på tok för mycket. Dels ställs diagnosen ADHD sannolikt för ofta (slarviga utredningar bl a), dels förskrivs eller nyttjas dessa mediciner av människorov som är fullt friska, t ex studenter inför tentamina. Centralstimulantia har dock betydligt bättre effekt för de som verkligen har någon ADHD/diagnos.

Angående ECT, elektrokonvulsiv terapi men i folkmun benämnt "elchock", så är det den kanske mest evidensbaserade behandlingen inom psykiatrin! Den rädda många gånger livet på människor med allvarliga psykiatriska tillstånd. Vid djup depression, inom psykiatrin även benämnt melankoli, och som oftast drabbar patienter med bipolärt syndrom (samma sak som manodepressiv sjukdom) under en depressiv episod, så är självmordsrisken mycket hög. Om de under narkos får 15-20 ECT-behandlingar så kan de helt enkelt räddas till livet!

TV-programmet belyste att inte alla kliniker ha upplyst om biverkningarna med ECT, och det är naturligtvis helt oacceptabelt. Men normalt sett så är vi inom psykiatrin mycket noggranna med att informera om biverkningar, snarast kanske i för hög grad. Men ibland sker misstag och som bekant så finns det inom alla yrkeskårer de som är mindre skickliga eller direkt olämpliga för sin yrksesutövning.

Sist några ord om den s k Scientologikyrkan. Scientologikyrkan borde enligt min mening inte få betraktas som en kyrka. Den är från början till slut en kommersiell verksamhet, uppfunnen av en f d Science fiction-författare som förstod att det var mer lukrativt att använda sin fantasi till att driva en kyrka än till att skriva Science Fiction-böcker. Jag hoppas innerligt att de som skrivit att denna "kyrka" är på tillbakagång i Sverige har rätt.
Barnpsykiater

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter