Boktips

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Boktips

Inläggav Markus » lör 15 jul 2006, 23:30

Senast redigerad av Markus ons 17 jan 2007, 10:46, redigerad totalt 3 gånger.
Hälsningar Markus

"Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen."
Användarvisningsbild
Markus
Forumadministratör

Inläggav Urquhart » fre 11 aug 2006, 21:40

Inte någon faktabok direkt, men Steven Saylors Romarblod är en väldigt bra deckare med skeptiskt innehåll. Den utspelar sig i Rom 80 f.Kr. och handlar om privatdetektiven Gordianus, som är synnerligen skeptiskt mot all form av religion och övernaturliga saker.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav ayia napa » lör 12 aug 2006, 01:21

Urquhart skrev:Inte någon faktabok direkt, men Steven Saylors Romarblod är en väldigt bra deckare med skeptiskt innehåll. Den utspelar sig i Rom 80 f.Kr. och handlar om privatdetektiven Gordianus, som är synnerligen skeptiskt mot all form av religion och övernaturliga saker.

Läste hans "Arms of Nemesis" för tio år sedan, och den är också mycket läsvärd!
Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Karen Armstrong - Historien om gud

Inläggav EnnKå » lör 12 aug 2006, 11:28

Den här boken kanske inte direkt kvalar in bland skeptisk litteratur, ta bort tipset isf.

Karen Armstrong var nunna i många år innan hon hoppade av och började undervisa. Undervisandet omöjliggjordes av epilepsi , vilken tidigare ställt till problem i klostret och Karen själv kopplar till sin religiösa nit och nu sitt maniska skrivande och forskande.
Jag uppfattar hennes kunskaper som djupgående och att hennes bakgrund gör hennes forskning än mer intressant.
Historien om gud blev lite av en bästsäljare om jag förstår saken rätt. Speciellt för att vara en religions och idéhistorisk bok.
Boken handlar om Kristendomen, Judendomen och Islams gemensamma rötter och utveckling.
Det jag finner mest intressant är hur religionen utvecklar filosofin och filosofin religionen. Hur dåtidens verklighetsuppfattning påverkade gudsbilden och hur bilden av gud förändras genom historien i förhållande till hur samhället, filosofin och vetenskapen utvecklas. Och att människor i alla tider verkar känna det som att just deras version är den evigt sanna.
- Om den föränderliga gudsbilden:
"Denna pragmatism har allt framgent kommit att spela en roll i historien om Gud. Människorna har kommit att anamma den ena eller den andra synen på det gudomliga därför att det fungerat för dem, inte för att det har varit vetenskapligt eller filosofiskt oantastligt."
- Om ateismens problem på 1500 talet:
"Även om någon undantagsmänniska skulle uppnå den objektivitet som krävdes för att ifrågasätta religionens natur och Guds existens, skulle hon inte fått något stöd i vare sig filosofin eller vetenskapen vid denna tid. Så länge det inte fanns någon sammanhängande argumentering där varje argument i sin tur var grundat på ytterligare en samling vetenskapliga belägg, kunde ingen förneka den Gud vars religion formade och genomsyrade Europas moraliska, känslomässiga, estetiska och politiska liv. "
"Som Febvre visar saknas det antingen vokabulär eller syntax för skepticism i ett folkspråk som franskan. Ord som "absolut", "relativ", orsakssammanhang", "begrepp", intuition" var ännu inte i bruk"

Boken har några år på nacken men det har också böckerna den grundas på. Den är lättillgänglig och populärvetenskaplig.
- Fint folk röker vägglöss -
Användarvisningsbild
EnnKå

Inläggav tanto » fre 29 sep 2006, 13:14

Måste rekommendera ljudboken (finns som video) "Science Wars: What Scientists Know and How They Know It" från TTC.

Föreläsare:
Steven L. Goldman
Lehigh University
Ph.D., Boston University

Mycket matnyttigt om vetenskaplig metodik och dess historia. Jag som lågutbildad har inga större problem att förstå vad det pratas om men man bör ha en hygglig förståelse för engelska.

Science Wars: What Scientists Know and How They Know It
Användarvisningsbild
tanto

Inläggav trilobite » fre 29 sep 2006, 15:39

Foucaults Pendel är en utmärkt roman om hur det kan gå när man börjar tro att inget sker av en slump!
Användarvisningsbild
trilobite
Forummoderator

Inläggav Lars A. » mån 02 okt 2006, 20:22

Läser just nu "The Gospel of The Flying Spaghetti Monster" av Bobby Henderson och kan inte säga annat än att det faktiskt finns andra teorier än enbart evolutionen därute som är värda att lära ut. Kan du till exempel bevisa att Spagetti Monstret inte styr våra liv? Nej precis. Det finns alltså mycket att forska på inom området.
Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inläggav SPENEN » fre 27 okt 2006, 20:27

Lars A. är boken läsvärd? Har funderat på att köpa den då jag tror att FSM kommer krydda mina diskusioner med kreationister ganska rejält =).
SPENEN

Inläggav Lars A. » fre 03 nov 2006, 14:24

SPENEN skrev:Lars A. är boken läsvärd? Har funderat på att köpa den då jag tror att FSM kommer krydda mina diskusioner med kreationister ganska rejält =).

Nja. Den var sådär. Väldigt rolig i början men spårade ut helt efter ungefär halva boken. I början var den helt knyten till skapelseteorin men sedan blev det bara en massa poänglösa fyndigheter som kändes helt meningslösa.
Är du det minsta påläst vad gäller ateistiska argument så kommer inte boken bidra med något nytt.
Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inläggav Victor_Von_Doom » mån 13 nov 2006, 20:21

trilobite skrev:Foucaults Pendel är en utmärkt roman om hur det kan gå när man börjar tro att inget sker av en slump!

Skitbra bok. Man får en rejäl överdos av konspirationsteorier, om man är oskeptiskt lagd kanske det är farligt om man slutar läsa mitt i boken, man kanske börjar tro på ännu mer bullshut :lol:
Som Karl Marx sa - "vi marxister måste sträva efter att vetenskapligt söka sanningen som den har uppdiktats av Karl Marx"
Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inläggav Sjö » ons 15 nov 2006, 10:00

trilobite skrev:Foucaults Pendel är en utmärkt roman om hur det kan gå när man börjar tro att inget sker av en slump!
Eco är en underbar berättare, och han är också mycket kunnig, men som författare är han först och främst en historieberättare. Därför kan jag tänka mig att han inte håller så hårt på att det ska vara historiskt exakt rätt när han skriver sina böcker. I Focaults pendel ger han ju en massa uppgifter om frimureriets historia etc. När jag läste boken tyckte jag att det var mycket intressant, men så här i efterhand undrar jag vad som stämmer. Är det någon som vet hur mycket friheter med sanningen som Eco har tagit sig i boken?
The Usenet is a strange place where you see people beating up a patch of grass where nine years ago there used to be a horse.
Sjö

Boktips

Inläggav Matte » tor 14 dec 2006, 16:24

Teodor Adorno skriver också, bl a i Minimia Moralia, om ockultismen. Han avläser fenomenet som ett av symptomen på det senkapitalistiska samhällets tillstånd. Bitvis snårig, men jag tycker han är träffsäker i sina observationer.

En länk till en text på engelska:

http://www.autodidactproject.org/other/adornocc.html
Användarvisningsbild
Matte

Om Islam

Inläggav Matte » sön 21 jan 2007, 13:51

Om politisk islam och utvecklingen i de muslimska länderna skriver fransmannen Olivier Roy mycket bra. Rekommenderar särskilt hans till engelska översatta The Failure och Political Islam (1994). Ett måste för den som vill förstå de sociala mekanismerna bakom den islamska väckelsen.
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Henning Strandin » ons 14 mar 2007, 15:01

Jag skrev en recension av en ny skeptikerbok: Discarded Science, av John Grant.
If you want to be deep you have to be boring.
--Charles Sanders Peirce
Användarvisningsbild
Henning Strandin

Inläggav Bertrand » fre 04 maj 2007, 22:12

BOKTIPS!

"Ge svar på tal" av Anders Mathlein

Förbannat underhållande, rolig och lärorik bok.

Läs den! 57 spänn som pocket på Akademibokhandeln. Man är igenom den allt för snabbt dock...

http://www.akademibokhandeln.se/db/caweb/cc_start.abg
"I'd never die for my beliefs, because I could be wrong."
- Bertrand Russell
Användarvisningsbild
Bertrand

Nästa

Återgå till Allmänt