Boktips

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Inläggav pwm » sön 06 maj 2007, 18:12

Mark Isaak, som bl.a är redaktör för Index to Creationist ClaimsTalkorigins, har samlat några tusen kreationist/ID-argument i boken The Counter-Creationism Handbook. Argumenten har grupperats efter område (geologi, biologi, fysik, etc) och varje sida tar upp något eller några kreationistpåståenden och bemöter dessa med ett antal argument (alltsom oftast genom att påvisa att påståendet grundas på missuppfattningar om ett eller annat inom naturvetenskapen) och rikligt med referenser ges.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav jjerkert » sön 06 maj 2007, 18:18

pwm skrev:Mark Isaak, som bl.a är redaktör för Index to Creationist ClaimsTalkorigins, har samlat några tusen kreationist/ID-argument i boken The Counter-Creationism Handbook.

Kul att du nämner den, jag har just införskaffat den. Vi får se om det blir någon recension i Folkvett.
jjerkert

Inläggav Lars A. » mån 28 maj 2007, 19:01

Hm, du och juryn till Augustpriset verkar ha liknande smak.

Måhända skulle du gilla "En kort berättelse om traktorer på ukrainska" och/eller "Middlesex".
Jeffrey Eugenides har förutom "Middlesex" skrivit "Virgin Suicides".

Är du inte nöjd med rekomendationerna kan jag nog komma på några andra. Likt ett dåligt medium kan jag nämligen slänga ur mig hur mycket skit som helst tills jag träffar rätt och du blir nöjd.

"En kort berättelse om traktorer på ukrainska" har jag hört talas om. Ska köpa den imorgon på stationen för att läsa på tåget. Är den dålig söker jag upp dig, och jag har fan sökt upp folk förut.

"Middlesex" "Virgin Suicides"
Aldrig hört talas om. Ska googla dem nu.

Jag köpte Steig Larssons tredje bok idag. Är inte mycket för deckare (Steigs tidigare är de enda två jag läst någonsin) men hans var helt OK, iallafall den första, och eftersom jag också läste den andra måste jag ju läsa den tredje. Synd bara att Lisbeth Salander är så töntig. Jag klarar nästan inte av henne.

Likt ett dåligt medium
Hahahaha!
Bokbål i solidaritet för analfabeter.
Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inläggav Myelina » mån 28 maj 2007, 19:10

Har läst både "Middlesex" och "En kort berättelse om traktorer...", och skulle av de båda definitivt rekommendera Middlesex. Undanbeder mig dock besök om du skulle följa mitt råd, och bli missnöjd med det.
"When two opposite points of view are expressed with equal intensity, the truth does not necessarily lie exactly half way between. It is possible for one side simply to be wrong." Richard Dawkins and Jerry Coyne
Användarvisningsbild
Myelina

Inläggav Lars A. » mån 28 maj 2007, 19:28

Jag får helt enkelt ta och införskaffa både böckerna.
Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inläggav Bertrand » mån 28 maj 2007, 21:58

Lars A. skrev:Är den dålig söker jag upp dig, och jag har fan sökt upp folk förut.

Nej, nej, nej. Om du upplever den som dålig, beror det på dig. Då är du nog inte redo för den än.
"I'd never die for my beliefs, because I could be wrong."
- Bertrand Russell
Användarvisningsbild
Bertrand

Inläggav Lars A. » tis 29 maj 2007, 06:18

Haha :lol:
Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inläggav rikard » fre 29 jun 2007, 06:58

Jag har nyss läst ut "God is not great" av Christopher Hitchens och kan verkligen rekommendera den. Jag har bara läst delar av "God Delusion" som väl är jämförbar, men jag tycker nog att Hitchens bok möjligen är bättre. Är det nån mer som läst den? Den säljer tydligen som smör i USA, vilket är intressant.

Här är några recensioner och artiklar för den som är intresserad:

http://flakmag.com/books/godisnot.html
http://online.wsj.com/article/SB118247644823044329.html
http://arts.independent.co.uk/books/rev ... 695055.ece
http://www.ft.com/cms/s/6afa3a28-1ecd-1 ... 10621.html
Användarvisningsbild
rikard

Inläggav tuatara » lör 30 jun 2007, 19:18

Jag gör som många andra och bygger vidare i samma tråd istället.

Tänkte tipsa om Erik Åsards "Det dunkelt tänkta", om konspirationsteorier. Jag läste den i början av året och minns den som intressant och välskriven.

Läste senare "Världens största konspirationer" som finns i pocket och den bleknade i jämförelse. Den innehåller två bra meningar i inledningen skriven av Clas Svahn
det människor inte vet, det spekulerar man om
en omskrivning av "det man inte vet har man inte ont av", ett uttryck jag aldrig gillat.
En viktig kugge i konspirationsmaskineriet är vårt ständiga sökande efter att göra tillvaron begriplig.
och det är nästan hela behållningen av boken, så ingen idé för er att läsa resten nu, om man inte vill frossa i konspirationsteorier utan att riskera att bli klokare på köpet.

Men Åsards bok är bra och går på djupet.
tuatara

Inläggav l_johan_k » sön 01 jul 2007, 19:56

rikard skrev:Jag har bara läst delar av "God Delusion" som väl är jämförbar, men jag tycker nog att Hitchens bok möjligen är bättre.

Jag har inte läst Hitchens bok, och den är fortfarande för dyr. Jag har dock läst "The God Delusion" (78 kr på adlibris). FY FAN VAD BRA DEN VAR! :D Dawkins krossar allt motstånd. Inledningen till kapitel 2 är redan en klassiker:
Richard Dawkins skrev:The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jelaous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive; bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriously malevolent bully.

En annan favorit är hans total sågning av Goulds "NOMA":
Richard Dawkins skrev:(...) imagine, by some remarkable set of circumstances, that forensic archaeologists unearthed DNA evidence to show that Jesus really did lack a biological father. Can you imagine religous apologists shrugging their shoulders and saying anything remotely like the following? 'Who cares?' Scientific evidence is completely irrelevant to theological questions. Wrong magisterium! We're concerned only with ultimate questions and with moral values. Neither DNA nor any other scientific evidence could ever have any bearing on the matter, one way or the other.'.

När man har läst boken rekommenderar jag följande föreläsning: Richard Dawkins reading "The God Delusion"
Först läser Dawkins ur boken, därefter är det en frågestund under vilken han gör mos av kristna fundamentalister från Liberty University. Djävligt underhållande!

Härläser han den nya förordet till pappersutgåvan. (frågestund). Noter de fräcka kläderna. :D
Användarvisningsbild
l_johan_k
Avstängd

Inläggav Nightfly » mån 02 jul 2007, 07:57

Det finns en hel del bra klipp med Christopher Hitchens på youtube. Kolla även hans debatt med Al Sharpton som finns på http://www.fora.tv/fora/fora_player.php?c=923&u=0&t=160058&s=

Det är uppenbart att Hitchens är oerhört skärpt, vilket gör det än mer obegripligt att han envisas med att stötta Bush-regimen och Irak-kriget. Det finns en debatt där han blir tilltvålad av George Galloway (om kriget alltså), men när det gäller religion/ateism är han en njutning att se och höra.
There is no theory of evolution. Just a list of animals Chuck Norris allows to live.
Användarvisningsbild
Nightfly

Inläggav ayia napa » mån 02 jul 2007, 12:31

Neil Strauss The game : penetrating the secret society of pick up artists
Fantastiskt intressant, både hur man försöker göra en exakt vetenskap av hur man raggar kvinnor, men också intressant att studera gruppdynamik när alla som är med i en subkultur drivs av egna privata agendor.

Strauss har studerat NLP, cold reading m m för att kunna plocka upp kvinnor. Han hade inte studerat hur en sekt uppstår dock :lol:
"Believe me! If I started murdering people, there´d be none of you left"
- Charles Manson
Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inläggav katten » ons 04 jul 2007, 19:54

En av mina släktingar rekomenderade en bok som heter "Världen växer" av Tor Norretrander. Är det någon på Forumet som läst den?
Användarvisningsbild
katten

Inläggav l_johan_k » lör 14 jul 2007, 18:34

Bild

Har precis avslutat The End of Faith: Religion, Terror, and the Future of Reason av Sam Harris (73 kr på Bokus)
Oj, vad bra den var! :D

En rejäl debunking av Islam! (synd dock att han svamlar om österländsk mystik. :( )

"One of the central themes of this book, however, is that religious moderates are themselves the bearers of a terrible dogma: they imagine that the path to peace will be paved once each of us has learned to respect the unjustified beliefs of others. I hope to show that the very ideal of religious tolerance - born of the notion that every human being should be free to believe whatever he wants about God - is one of the principal forces driving us toward the abyss."

"Tell a devout Christian that his wife is cheating om him, or that frozen yogurt can make a man invisible, and he is likely to require as much evidence as anyone else, and to be persuaded only to the extent that you give it. Tell him that the book he keeps by his bed was written by an invisible deity who will punish him wiht fire for eternity if he fails to accept its every incredible claim about the universe, and he seems to require no evidence whatsoever."

"Imagine that we could revive a well-educated Christian of the fourteenth century. The man would prove to be a total ignoramus, except on matters of faith. His beliefs about geography, astronomy, and medicine would embarass even a child, but he would know more or less everything there is to know about God. Though he would be considered a fool to think that the earth is the center of the cosmos, or that trepanning constitutes a wise medical invention, his religious ideas would still be beyond reproach."

"It is time we recognized that belief is not a private matter; it has never been merely private. In fact, beliefs are scarcely more private than actions are, for every belief is a fount of action in potentia. The belief that it will rain puts an umbrella in the hand of every man or woman who owns one. It should be easy enough to see that belief in the full efficiacy of prayer for instance, becomes an emphatically public concern the moment it is actually put into practice: the moment a surgeon lays aside his wordly instruments and attempts to suture his patients with prayer, or a pilot tries to land a passenger jet with nothing but repetitions of the word 'Hallelujah' applied to the controls, we are swiftly delivered from the provinces of private faith to those of a criminal court"

"The fact that I would feel good if there were a God does not give me the slightests reasons to believe that one exists. This is easily seen when we swap the existence of God for some other consoling proposition. Let's say that I want to believe that there is a diamond buried somewhere in my yard that is the size of a refrigerator. It is true that it would feel uncommonly good to believe this. But do I have any reason to believe that there is actually a diamond in my yard that is thousands of times larger that any yet discovered? No."

"On almost every page, the Koran instructs observant Muslims to despise non-beliviers. On almost every page, it prepares the ground for religous conflict. Anyone who can read passages [in the Koran] (...) and still not see a link between Muslim faith and Muslim violence should propably consult a neurologist"
Användarvisningsbild
l_johan_k
Avstängd

Inläggav Lars A. » lör 21 jul 2007, 17:15

Johan, läs hans andra bok också; "A letter to a christian nation".

Sam Harris är inte politiskt korrekt här på forumet så tala inte högt om honom.
Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt