Boktips

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Boktips

Inläggav NeuraltNätverk » sön 14 okt 2012, 13:20

Tubba skrev:Alltså, jag ger upp "An Introduction to Mathematical Statistics and Its Applications." Dåligt skriven, dåligt organiserad, förklarar inte matematiken ordentligt. Skall läsa Freedmans "Statistics" i stället, den verkar bättre.

Men är han frekeventist?
Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inläggav Tubba » sön 14 okt 2012, 14:29

NeuraltNätverk skrev:
Tubba skrev:Alltså, jag ger upp "An Introduction to Mathematical Statistics and Its Applications." Dåligt skriven, dåligt organiserad, förklarar inte matematiken ordentligt. Skall läsa Freedmans "Statistics" i stället, den verkar bättre.

Men är han frekeventist?

David Freedman var lite både och. Började som Bayesian, blev mer frekventistisk, men arbetade ändå väldigt mycket med Bayesianism. Gissar dock på att denna lärobok mest behandlar frekventism.
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away
Tubba

Inläggav NeuraltNätverk » mån 15 okt 2012, 01:24

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inläggav Tubba » tis 16 okt 2012, 23:54

NeuraltNätverk skrev:Du borde åtminstone titta igenom:

http://www.amazon.com/Essential-Guide-E ... 0521142466

Hm, handlar den om att tolka statistik för verkliga applikationer, typ? Låter ju klart som en värd bok.
// L. C. Nielsen

Tubba

Inläggav NeuraltNätverk » ons 17 okt 2012, 03:14

Tubba skrev:
NeuraltNätverk skrev:Du borde åtminstone titta igenom:

http://www.amazon.com/Essential-Guide-E ... 0521142466

Hm, handlar den om att tolka statistik för verkliga applikationer, typ?

Ja ... extremt viktig information däri!
Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inläggav Moridin » tis 30 okt 2012, 21:27

NeuraltNätverk skrev:Ja ... extremt viktig information däri!

Jag läste boken tidigare i år och jag kan varmt rekommendera den också.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav Tubba » tis 30 okt 2012, 23:54

Skall lägga den på minnet.

Freedmans bok är för övrigt bra hittils. Inget nytt under solen än, men välskriven och rolig att läsa.
// L. C. Nielsen

Tubba

Inläggav Matte » tis 13 nov 2012, 19:11

På de flesta områden här i världen leder konkurrens och tävlan till att nivån höjs. Varför blir då kvaliteten i TV-programmen sämre trots att konkurrensen hårdnat?

Under de senaste 50 åren har den genomsnittliga utbildningsnivån ökat hos den breda TV-publiken, liksom yrkesskickligheten hos de grupper av aktörer som producerar TV-programmen. Hur kommer det sig då att utbudet blir alltmer trivialt och infantilt?

Varför lider debattprogrammen av tidspressens förbannelse så att knappt någon medverkande tillåts tala till punkt medan såpor och tävlingsprogram kan ge gott om utrymme för monotona och helt förutsägbara longörer från deltagarna?

Varför släpas ständigt samma kändisgarnityr av proffstyckare fram i TV-sofforna för att kommentera viktiga nyheter medan verkliga experter bara undantagsvis får ge sina synpunkter?

Jag tror att jag är inte ensam om att ha ställt mig den typen av frågor. Nu har jag fått svar i sociologen Pierre Bourdieus "Om televisionen". Till formatet mindre än de flesta av hans arbeten, men som han själv formulerar det, språkligt lika skrovlig och svårtillgänglig. Avsiktligt så, eftersom han menar att det gäller för den vetenskapligt arbetande sociologen att bryta med det vardagliga språket som är bemängt med fördomar. Trots detta toppade boken bästsäljarstatistiken under flera månader i Frankrike. Den väckte stort rabalder. Inte oväntat, enligt författaren, eftersom det finns två grupper som som reagerar särskilt känsligt på att göras till objekt för sociologisk analys: sociologer och journalister. Därtill ska läggas att han exemplifierar sin analys med just de namnkunniga intellektuella som frekventerar fransk TVs kulturkanaler.

Televisionen ser författaren som ett hot mot alla former av kulturproduktion: konst, litteratur, vetenskap, filosofi och rättsväsen och i förlängningen också som en fara för demokratin och det politiska livet. TV har blivit det mäktigaste mediet och sätter normerna för andra medier. Någon pamflett eller moraliserande polemik handlar det inte om. I en briljant analys visar han hur strukturerna på det journalistiska fältet s a s verkar bakom ryggen på aktörerna.

En verklig aha-upplevelse!

Pierre Bourdieu: Om televisionen. 1998 Symposion.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav NeuraltNätverk » tis 13 nov 2012, 19:53

Man måste försöka läsa, medan TV kommer till en, mer eller mindre.

Det är lättare.

TV blir alltså mer "lowest common denominator".
Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inläggav brutus » fre 18 jan 2013, 10:29

Matte skrev:På de flesta områden här i världen leder konkurrens och tävlan till att nivån höjs. Varför blir då kvaliteten i TV-programmen sämre trots att konkurrensen hårdnat?

Under de senaste 50 åren har den genomsnittliga utbildningsnivån ökat hos den breda TV-publiken, liksom yrkesskickligheten hos de grupper av aktörer som producerar TV-programmen. Hur kommer det sig då att utbudet blir alltmer trivialt och infantilt?...

Du kanske skulle prova att byta kanal. Det finns en som heter Axess. Deras tablå just nu ser ut på följande vis:
10:15 Sowetos stråkar
12:15 Den hotade publicistiken
13:20 Hjärnan - så håller du den igång
14:20 Goethes Faust
16:00 Solsystemets gåtor
...
Användarvisningsbild
brutus

Inläggav Nemesis » sön 03 feb 2013, 12:55

Skulle vilja rekommendera Christer Sturmarks Tro och vetande 2.0. Kortfattad, lättläst bok som på ett bra sätt går igenom ateism, vetenskaplig metod, evolution vs kreationism, meningen med livet osv och riktar sig till (tror jag) en intresserad allmänhet. Borde definitivt ingå i skolans religions- och livsåskådningsämne, alternativt filosofiämnet. Den tar ju upp den typ av existentiella frågor som många tonåringar funderar kring.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav FudoMyoo » tis 05 mar 2013, 20:48

Någon som har läst Corrupted Science, Bogus Science eller Discarded Science av John Grant och har omdömen att dela med sig av?
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav Spiring » tis 09 apr 2013, 09:56

Arkeologen Jonathan Lindström har, förutom ett antal rosade vetenskapliga böcker för barn, skrivit de två bästa böckerna jag läst om arkeologi - "Bronsåldersmordet" och "De dödas tempel". Synnerligen välskrivna, "page-turners" båda två, och samtidigt som de är spännande berättelser med utgångspunkt i enskilda utgrävningar så ger de översikter om forskningsläget för det vi traditionellt kallar sten- och bronsåldrarna. Naturligtvis ur författarens eget, kunniga, perspektiv.

Nu har han gett ut en, för honom, lite annorlunda bok - "Medvetandets gåta: om hjärnan, själen och konsten att kila runt hörnet". Annorlunda, eftersom den handlar om sådant som egentligen inte är hans ämne. Jag har inte börjat läsa den på "riktigt" ännu, bara bläddrat lite här och där, men så mycket kan jag se som att det är synnerligen fascinerande läsning. Naturvetenskap när den är som bäst och nyfiknast.
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav manifesto » tis 09 apr 2013, 15:43

Moridin skrev:

Förkunskaper?
War is peace.
manifesto

Inläggav Moridin » tis 09 apr 2013, 16:19

manifesto skrev:
Moridin skrev:

Förkunskaper?

Den går relativt lätt att läsa utan några förkunskaper. Det finns vissa sektioner som kan vara lite tuffare, men de kan man antingen hoppa över eller ignorera detaljerna.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt