Boktips

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Boktips

Inläggav manifesto » tis 09 apr 2013, 17:26

Moridin skrev:Den går relativt lätt att läsa utan några förkunskaper. Det finns vissa sektioner som kan vara lite tuffare, men de kan man antingen hoppa över eller ignorera detaljerna.

Tack, då ska den införskaffas!
War is peace.
manifesto

Inläggav NeuraltNätverk » tis 18 jun 2013, 05:37

Läser det här just nu:

The Dead Hand: The Untold Story of the Cold War Arms Race and Its Dangerous Legacy

WINNER OF THE PULITZER PRIZE

The first full account of how the Cold War arms race finally came to a close, this riveting narrative history sheds new light on the people who struggled to end this era of massive overkill, and examines the legacy of the nuclear, chemical, and biological weapons that remain a threat today.

Drawing on memoirs, interviews in both Russia and the US, and classified documents from deep inside the Kremlin, David E. Hoffman examines the inner motives and secret decisions of each side and details the deadly stockpiles that remained unsecured as the Soviet Union collapsed. This is the fascinating story of how Reagan, Gorbachev, and a previously unheralded collection of scientists, soldiers, diplomats, and spies changed the course of history.
Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inläggav naslundx » lör 29 jun 2013, 16:58

För matteintresserade (eller intresserade av hur matte används i vardagen) tänker jag rekommendera Verklighetens Kvadratrötter (http://www.kvadratrot.se). Tror inte det finns någon tråd, men kanske borde starta en.
Användarvisningsbild
naslundx

Inläggav herbert » lör 29 jun 2013, 20:57

naslundx skrev:För matteintresserade (eller intresserade av hur matte används i vardagen) tänker jag rekommendera Verklighetens Kvadratrötter (http://www.kvadratrot.se). Tror inte det finns någon tråd, men kanske borde starta en.

Om du nu tagit dig tid att skapa ett konto här bara för att göra fulreklam för din bok kan du kanske passa på att anstränga dig lite mer och berätta varför de som läser på detta forum ska läsa din bok som verkar rikta sig främst till gymnasieelever.
Faith, n.
Belief without evidence in what is told by one who speaks without knowledge, of things without parallel.
Användarvisningsbild
herbert

Inläggav devadatta » lör 29 jun 2013, 21:53

herbert skrev:
naslundx skrev:För matteintresserade (eller intresserade av hur matte används i vardagen) tänker jag rekommendera Verklighetens Kvadratrötter (http://www.kvadratrot.se). Tror inte det finns någon tråd, men kanske borde starta en.

Om du nu tagit dig tid att skapa ett konto här bara för att göra fulreklam för din bok kan du kanske passa på att anstränga dig lite mer och berätta varför de som läser på detta forum ska läsa din bok som verkar rikta sig främst till gymnasieelever.

Det är helt okej att göra reklam för egna saker här om de är relevanta för forumet. Jag är dessutom säker på att du kan formulera om dig trevligare.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Vidugavia » ons 10 jul 2013, 20:11

Har just läst den utmärkta "Everyday Stalinism" av Shiela Fitzpatrick som tar läsaren bortom storpolitik, myter och klichéer och placerar oss i Sovjetunionens vardag under 1930-talet. Det är en bok om brister, drömmar, skilsmässor, trångboddhet, privilegier, deporteringar, klassresor, byråkrati, klagobrev, småaktighet, idealism, diskriminering och hur människor löste sin vardag i ett samhälle som i många avseenden var på bristningsgränsen.

Något mer om hur kommunistpartiet fungerade på markplan hade varit bra och mer bildmaterial hade också varit välkommet. Annars så är det en utmärkt bok.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern
Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav gubblukt » tor 11 jul 2013, 11:19

On Intelligence av Jeff Hawkins.

Det har varit en hel del diskussioner på forumet det senaste om vad intelligens egentligen är och huruvida det är möjligt att skapa intelligenta maskiner (trådarna Vad tror filosoferna? och Ny 1000tb DVD bekräftar Moores lag?)
Jeff Hawkins är en av ganska få ingenjörer som försöker skapa "människo-lik" intelligens med utgångspunkt i vad neurovetenskap säger oss om hjärnans funktion. Han driver företaget Grok.

Jag läste hans bok "On Intelligence" ganska nyligen och tyckte det var en mycket fascinerande sammanställning av Hawkins slutsatser om vad huvuddragen i hjärnans funktion är och hur de skiljer sig från de machine learning-algoritmer vi använder idag. Boken är skriven på en ganska enkel/populäretenskaplig nivå och du behöver inga särskilda förkunskaper i vare sig neurovetenskap eller datavetenskap för att läsa den.
He who fights with idiots might take care lest he thereby become an idiot.
Användarvisningsbild
gubblukt

Inläggav NeuraltNätverk » tor 11 jul 2013, 11:30

Hawkins är en väldigt duktig kille och jag gratulerar hans försök att uppnå en allmän modell för hur neocortex fungerar. Det är inte bara nyttig och lönsam ingenjörsvetenskap utan även—i princip—ett riktigt bidrag till neurovetenskap, en "theory-poor" vetenskap.

Men jag tror att något saknas: förkroppsligande. Jag föreslår Understanding Intelligence och/eller How the Body Shapes the Way We Think av Rolf Pfeifer et al.
Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inläggav gubblukt » tor 11 jul 2013, 11:56

NeuraltNätverk skrev:Men jag tror att något saknas: förkroppsligande. Jag föreslår Understanding Intelligence och/eller How the Body Shapes the Way We Think av Rolf Pfeifer et al.

Tackar för tipsen! Skall absolut kolla upp dem när jag får tid.
He who fights with idiots might take care lest he thereby become an idiot.
Användarvisningsbild
gubblukt

Inläggav kurtl » tor 01 aug 2013, 06:10

How Science Deniers Threaten Our Future
by Donald R. Prothero, Pat Linse (Illustrator)

Prothero är paleontolog och har bla skrivit den uppmärksammade boken "what the fossils say and why it matters" (I USA behövs sådana här böcker)

http://www.barnesandnoble.com/w/reality ... 0253010292

http://www.skepticblog.org/2013/07/24/l ... -the-view/
kurtl

Inläggav Trickster » ons 14 aug 2013, 22:24

Bild

Kritisk utredningsmetodik
Bo Edvardsson (2003)

Boken visar hur sociala utredningar (som används av socialtjänsten, BUP och i vissa polisundersökningar) borde gå till om man följer vetenskapliga principer. För att visa hur principerna fungerar tar författaren upp hur sociala utredningar idag inte följer dessa principer. Hans slutsats:

Utredningstexter i t.ex. sociala utredningar, barnpsykutredningar, psykologutredningar utmärks i hög grad av en mängd metodiska felaktigheter och brister. ... Många utredningar inom de områden som berörs här framstår ur metodsynpunkt som okritiska klippkollage. Utredningarna saknar i de flesta fall styrande frågeställning/ar/ och uppgifter av skiftande kvalitet insamlas, emellanåt ganska planlöst - och klipps ihop till en logiskt osammanhängande text. Uppgifterna bör ur källkritisk synpunkt ofta bedömas som skräp, och då blir beskrivningar och bedömningar skräp - den grundläggande skräp in-skräp ut-principen. Ingen välformulerad retorik i utredningens text kan hävda den principen för saklig kvalitet.

Så, man borde läsa boken för att få en inblick i hur dålig utredningsmetodiken är i myndigheter som gör sociala utredningar. För en kort genomgång av boken kolla in min recension av den (lite lång för att få plats här).
“People come to believe that because they have states, they need them.” - Anthony de Jasay
Ordning och anarki | Anarkokapitalism.se | Ankdammen | Organisationen för frihetligt utträde ur svenska staten
Trickster

Inläggav Etnavs » fre 23 aug 2013, 23:10

påpekande om att jag placerade detta i fel tråd (Naturvetenskap och teknik), publicerar det därför här på anvisat ställe också;

Jag har just läst en intressant bok om sökandet efter utomjordiskt liv.

Jakten på liv i universum, av Peter Linde. Utgiven 2013 på Karavan förlag.

En mycket noggrann bok som tar upp väldigt mycket, allt som på något sätt hör till ämnet verkar han ha fått med. Mycket fakta och hänvisningar. Den känns både vetenskaplig och lättläst, många ingående förklaringar. Många underbara bilder i boken, både fotografier från rymden och mer eller mindre fantasifulla illustrationer. Boken är uppdelad i 13 olika rätt långa kapitel, förutom förord och lite bilagor, ordförklaringar och register m.m.. Kapitlen är i sin tur indelade i stycken. En mycket lättläst bok trots det lite tunga ämnet.

Författaren känns något optimistisk, men han redovisar också utförligt det som talar emot utomjordiskt liv. Om det nu är positivt med kontakt med utomjordiskt intelligent liv (ETI), han tar upp denna problematik också. Boken verkar seriös.

Jag rekommenderar boken varmt till alla som är det minsta intresserade av astronomi, biologi eller andra liknande djupa ämnen.

Författaren har även en hemsida, verkar vara nära kopplad till boken; http://www.peterlinde.net/sv/

Någon annan som har läst boken?
Etnavs

Inläggav thomasburman1 » mån 28 okt 2013, 13:13

Det levande vattnet
Olof Alexandersson
Proprius förlag, 08-213357.
ISBN 91-7118-556-9
thomasburman1

Inläggav Hexmaster » mån 28 okt 2013, 20:49

thomasburman1 skrev:Det levande vattnet
Olof Alexandersson

Den pseudovetenskapen känner jag till.
En annan som medverkade vid den här tiden var svensken Olof Alexandersson (1917-). Han var mest intresserad av Schaubergers syn på vatten som undermedel, och det är också det som hans Det levande vattnet (Proprius 1973) helt går in på. (Alexandersson har även ägnat sig åt Are Waerland, som beskrivs närmare i avsnittet Grön nazism.) Undertiteln talar om "en ny teknik för att rädda vår livsmiljö", tekniken ifråga utgörs av Schaubergers virvel-turbin.

- Tredje rikets myter (Forum 2011)
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Pace » fre 08 nov 2013, 15:03

Påverkan och manipulation
Hur människor kan påverka och manipulera varandra med tanke på psykologi, språk, medier med mera.

Bild

Kommer ut på Studentlitteratur under december 2013 eller början på nästa år.

http://marionett.net/
"It's the glass pipe fallacy. You can only believe that if you're on crack." | White Wine In The Sun | God will fuck you up! | Pope Song | A Glorious Dawn | Ted Haggard
Användarvisningsbild
Pace

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt