Boktips

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Boktips

Inläggav KokkoIBollen » mån 02 dec 2013, 07:34

Vidugavia Wrote:Har just läst den utmärkta "Everyday Stalinism" av Shiela Fitzpatrick som tar läsaren bortom storpolitik, myter och klichéer och placerar oss i Sovjetunionens vardag under 1930-talet.

Tack, denna ska jag läsa. Jag läste "Röde proletärens gata" av Nina & Jean Kéhayan för ett antal år sedan och denna gav också en god inblick i vardagslivet och hur krångligt det kunde vara. Efter sin period i Moskva var de inte längre så övertygade om Sovjetunionens förträfflighet.
Användarvisningsbild
KokkoIBollen

Inläggav kipphebel3 » mån 02 dec 2013, 07:58

Tack för tipsen, en annan bra vardagsskildring är "Allt flyter" av Grossmann.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Marcus » tor 26 dec 2013, 16:01

Det förlorade landet av Göran Rosenberg. Så intressant om Israels tillblivelse (från slutet av 1800-talet till nutid). Tyvärr ger den inte mycket hopp för framtiden :( Han beskriver det som att Israelerna är itutade att varje tecken på eftergift till araberna leder ovillkorligen till ett nytt Auswitch.
Marcus

Inläggav kipphebel3 » tor 26 dec 2013, 16:09

Bra bok. Har den med dedikation av författaren. Delar dock inte helt hans nattsvarta syn på världen :)

Mitt bidrag: Bad Science av Ben Goldacre. en alldeles eminent underhållande bok som dessutom förklarar hur vetenskapliga tester av exempelvis medikamenter går till, på ett mycket pedagogiskt sätt.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Etnavs » tor 02 jan 2014, 20:20

Jag har nyligen läst ”Religion för ateister” av Alain de Botton, pocketupplaga utgiven av Brombergs, 2012. Översättning; Nille Lindgren.

Mycket tidigt i boken får man klart för sig att författaren är ateist och att boken vänder sig till ateister. Han skriver även kortfattat om sin uppväxt ”…i ett övertygat ateistiskt hem, som son till två icke-bekännande judar….”. Sedan följer kapitel 2-10, samt författarens tack, bildkällor och register.

Snabbt märker man att författaren starkt uppvärderar religionens olika uttryck. Det är lite väl ensidigt och faktiskt fruktansvärt okritiskt. Han tror inte på gud, men gillar nästan allt annat med religionen. Hade det inte stått i början att författaren var ateist så hade man inte alls trott det när man läser resten av boken.

Boken känns rejält onyanserad och författaren har glasklara fyrkantiga uppfattningar om hur det ligger till. Ateister (och å andra sidan även de religiösa) dras över en kam och tillskrivs alla möjliga egenskaper, det känns som en 1800-tals-forskare som beskriver olika exotiska folkslag. Man får även intrycket av att (författaren vill visa) att ”det var bättre förr”, ett exempel; på sidan 258 inleds kapitlet om Arkitektur med meningen ”Med tanke på hur fula stora delar av den moderna världen har blivit…”.

Boken greppar över rätt många av livets ämnesområden och jämför med religionen, och hur mycket bättre religionen är samt hur vi på andra områden i livet kan lära oss av religionen. En massa konkreta förslag till hur man skulle kunna förändra med religionen som förebild, inom universiteten m.m.. Det finns en del i boken som man kan nicka bifallande åt, men ofta är det lite väl konkretiserat och formaliserat. Jag är också mycket mer tveksam än författaren till att religionen är en bra förebild.

Ett exempel; i slutet av kapitel 7 (”Perspektiv”) skriver han intressant och reflekterande om universums storhet. Men landar i att vi ska ”kräva att en viss procent av alla bildskärmar i offentlig miljö ska ta emot uppdateringar i realtid från transpondrarna i våra extraplanetära teleskop”.

Det är betydligt mer i boken jag strukit under för att jag är tveksam eller avvisande till det, än att jag är positiv. Jag skulle kunna ge många exempel bara av sådant som jag anser är rejält uppseendeväckande. Bl.a. är det en positiv genomgång av Jobs bok som inte är särskilt människotillvänd. På sidan 208 höll jag på att gå i taket, jag kan inte läsa det på annat sätt än att det är vi ateister som ”förnekar döden” och ”underlåter att värdesätta och respektera allt det som glider ur hennes (människans) grepp”.

Sammantaget en innehållsrik bok som greppar över mycket. Intressanta men ofta onyanserade reflektioner. En visserligen läsvärd bok, men inte så viktig eller intressant som den ger sken av.
Etnavs

Inläggav kipphebel3 » tor 13 mar 2014, 09:00

What If?: Serious Scientific Answers to Absurd Hypothetical Questions

From the creator of the wildly popular webcomic xkcd, hilarious and informative answers to important questions you probably never thought to ask.

Kommer i september.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav kipphebel3 » mån 21 apr 2014, 17:43

Motzi Eklöf: Homeopati i Sverige – En kontroversiell historia
Bokförlaget Carlssons 2014

Motzi Eklöf är vård och medicinhistoriker och boken tar överhuvudtaget inte ställning kring frågan om hopeopatins eventuella verkan, utan belyser hur denna rörelse utvecklats i Sverige sedan Hahnemanns tid, hur den behandlats juridiskt och i pressen och hur argumentationen gått.
Helt klart är att de läkare som kritiserade homeopatin som ovetenskaplig under första hälften av 1800-talet inte alltid hade torrt på fötterna. I mångt och mycket var medicin lika mycket svartkonst som homeopatin eller alla andra esoteriska trossystem som florerade på den tiden. I mångt och mycket var kanske homeopatin bättre än den tidens ”heroiska” medicin, men det var då, sedan hände saker. Medicin och vetenskap utvecklades, medan homeopatin fastnade i sina dogmer.
Motzi Eklöf drar paralleller mellan homeopati och en del andra, samtida företeelser som kiropraktik och där den senare aktivt distanserat sig från sina ovetenskapliga rötter, håller homeopatin krampaktigt fast vid sina mest ovetenskapliga dogmer. Tanken infinner sig osökt hur homeopatin hade kunnat se ut i dag om man lagt ”lika botar lika” på skräphögen och i stället koncentrerat sig på andra av Hahnemanns idéer som renlighet, vikten av ett sunt leverne, måttlighet i alkohol och stimulantia, etc.
Författaren gör några djupdyk i historien och behandlar ingående exempelvis femtiotalets pillerrättegång, ett ämne hon skrivit om förut, i boken framkommer dock nya fakta som att omfattningen av bedrägeriet var mera omfattande och hade föregått under en längre tid än vad man först trott. Något stöd för den av homeopater så omhuldade teorin att homeopaterna själv misstänkt något ger boken inte. Hade inte kontoristen P gått till polisen den 23 februari 1951 är det inte osannolikt att bedrägeriet aldrig uppdagats. Vid rättegången framkom även att inblandade homeopater fått rundliga kickbacks av de inblandade företagen.
I boken berörs även VoFs roll som kritiker av homeopatin och författaren konstaterar att kritiken visserligen kommer från vetenskapsmän, men sällan från läkare. Det stämmer, men det finns, enligt mig, en förklaring till detta: Jag känner en hel del läkare och de säger alla samma sak, att de ogärna debatterar med homeopater, eftersom homeopaterna alltid då attackerar dem som person och anklagar dem (läkarna) för att tala i egen sak.
Författaren hävdar även att hela hopmeopatibegreppet är så eldfängt att det överhuvudtaget inte går att bedriva forskning kring detta, för även ovetenskapliga fenomen bör kunna synas vetenskapligt. Som exempel tar hon kritiken mot mittuniversitetets homeopatistudie, dock missar hon att en hel del av kritiken inte gällde att man forskade kring homeopati, utan det undermåliga upplägget av studien.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav ollesvensk » tor 24 apr 2014, 12:46

kipphebel3 Wrote:Motzi Eklöf: Homeopati i Sverige – En kontroversiell historia
Bokförlaget Carlssons 2014 [...]

Vad jag förstår handlar boken mer om debatten om hemopati ur ett samhälls- och idévetenskapligt perspektiv. Men hur beskriver hon homepati ur det ett vetenskaplig vinkel, som de mer än astronomiska spädningsgraderna och idéerna om att vatten har "minne"? Berör hon ämnet naturvetenskapligt i nån högre grad, eller är det bara ur ett humanistiskt perspektiv?

Om man hittar boken hemma hos nån, ska man vara orolig eller... ? ;)
ollesvensk

Inläggav kipphebel3 » tor 24 apr 2014, 13:11

Berör hon ämnet naturvetenskapligt i nån högre grad, eller är det bara ur ett humanistiskt perspektiv?

Jag du hittar den på min hylla, men där hittar du även Hahnemanns Organon, Hyllmeter med böcker om historia och politiskt historia, Akten De Desutschen Auswärtigen Politik, Molotov Remembers etc :)

Ja, perspektivet är humanistiskt. Hon nöjer sig med att konstatera att:

- Det inte finns någon rimlig förklaringsmodell för de stora utspädningarna
- Det finns en svag indikation på effekt i metastudier, men den blir mindre i mera högkvalitativa studier.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav ollesvensk » tor 24 apr 2014, 13:23

kipphebel3 Wrote:
Berör hon ämnet naturvetenskapligt i nån högre grad, eller är det bara ur ett humanistiskt perspektiv?

Jag du hittar den på min hylla, men där hittar du även Hahnemanns Organon, Hyllmeter med böcker om historia och politiskt historia, Akten De Desutschen Auswärtigen Politik, Molotov Remembers etc :)

Ja, perspektivet är humanistiskt. Hon nöjer sig med att konstatera att:

- Det inte finns någon rimlig förklaringsmodell för de stora utspädningarna
- Det finns en svag indikation på effekt i metastudier, men den blir mindre i mera högkvalitativa studier.

Jo, bror väl på hos vem man hittar den ;)

Som jag misstänkte. Är väl därför den emottas relativt väl i homeopatiska kretsar: eftersom den inte hårdfört kritiserar kan den med lite vilja ses som possitiv ;) Men samtidigt så behöver man inte helt tappa hoppet om man hittar den i hyllan. Det kan vara nån som är nyfiken men inte insatt och vill ha en neutral beskrivning. Då är det bara att kliva in och hjälpa till med det ;)

Tack :)
ollesvensk

Inläggav kipphebel3 » tor 24 apr 2014, 13:25

Är väl därför den emottas relativt väl i homeopatiska kretsar

Javisst, men litet skygglappar kan man ta den som stöd för tesen om homeopaterna som missförstådda och förföljda, men det kräver å andra sidan ett ganska selektivt läsande.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav ollesvensk » tor 24 apr 2014, 13:30

kipphebel3 Wrote:
Är väl därför den emottas relativt väl i homeopatiska kretsar

Javisst, men litet skygglappar kan man ta den som stöd för tesen om homeopaterna som missförstådda och förföljda, men det kräver å andra sidan ett ganska selektivt läsande.

Just det sellektiva är de ju ganska duktiga på...
ollesvensk

Inläggav kipphebel3 » lör 26 apr 2014, 10:44

Är det någon som läst: Are tyrants good for your health?

The Tyranny of Experts: Economists, Dictators, and the Forgotten Rights of the Poor
William Easterly
Basic Books, 2014
Pp 394. US$29·99 (£19·99). ISBN-9780465031252
Last summer, I travelled to Rwanda to learn more about its renowned public health programmes. I wanted to visit a clinic right up in the north of the country that I'd heard was amazing, and it was. In the past year, there had been no malaria deaths in the area it served, and no maternal deaths. Ambulances came to the clinic in 20 minutes to take women to the hospital if nurses felt they couldn't handle a delivery. Every medicine I could think of was in stock in the clinic pharmacy and there was a hotline number on the door for patients to call if they were asked for a bribe or had other complaints about the staff. Afterwards, I stopped to interview some women at one of Rwanda's ubiquitous basket-weaving cooperatives. They all praised the services at the clinic and said they were well treated even if they had not contributed to the national health insurance scheme
Användarvisningsbild
kipphebel3

Attila Csernok på Svenska?

Inläggav kipphebel3 » ons 04 jun 2014, 06:48

Han kom nyss ut på finska. Man borde ju läsa författare på orginalspråket, men känner att mina kunskaper i Ungerska (typ klarar att köpa öl och tågbiljetter) inte räcker till :)

Han skriver tydligen bra och insiktsfullt om högervindarna i Ungern och det skulle vara intresant att läsa.

http://www.goodreads.com/author/show/57 ... nok_Attila

Tror det är denna då titeln på finska har en bro i sig....

http://maailmankirjat.fi/maailmankirjat ... ay-may-25/
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav kipphebel3 » lör 28 jun 2014, 08:52

They Made America: From the Steam Engine to the Search Engine: Two Centuries of Innovators

Perfekt bok att ha på stugan eller i båten. Korta essäer om olika innovatörer.
Användarvisningsbild
kipphebel3

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt