Boktips

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Boktips

Inläggav skeptiskelars » fre 25 jul 2014, 12:44

Kejne : Verkligheten bakom 1950-talets rättsröteaffär
Författare: Dan Korn.

Än idag kommer då och då upprörda röster i massmedia som jämför dagens skandaler med 50-talets rättsröteaffärer. Därför är den här boken utmärkt för den som vill veta vad 50-talsaffärerna egentligen handlade om. Innehåller även en grundlig genomgång av Haijby-affären.

851 sidor, räcker en bra bit in på semestern. Dessutom lättläst och bitvis direkt spännande.
skeptiskelars

Inläggav kipphebel3 » mån 04 aug 2014, 14:02

13 Things that Don't Make Sense: The Most Baffling Scientific Mysteries of Our Time

I denna, lilla och synnerligen läsvärda bok ta Michael Brooks upp 13 saker från olika områden: Medicin, kosmologi, biologi. Allt ifrån frågan om livet, sex till homeopati. Saker som inte riktigt hänger ihop. Exempelvis: Varför har vi sex, när det finns effektivare sätt att fortplanta sig? Varför dör vi? Vad är Placebo? Varför finns det sådana som tror att homeopati fungerar?

Läsvärd!
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Attila Csernok på Svenska?

Inläggav tonyf » lör 09 aug 2014, 02:55

kipphebel3 skrev:Han kom nyss ut på finska. Man borde ju läsa författare på orginalspråket, men känner att mina kunskaper i Ungerska (typ klarar att köpa öl och tågbiljetter) inte räcker till :)

Han skriver tydligen bra och insiktsfullt om högervindarna i Ungern och det skulle vara intresant att läsa.

http://www.goodreads.com/author/show/57 ... nok_Attila

Tror det är denna då titeln på finska har en bro i sig....

http://maailmankirjat.fi/maailmankirjat ... ay-may-25/

Inte en bok utan bara en blogpost. Så litet off-topic, men ett viktigt perspektiv (kanske komplementerande till Attila eller kanske det finns med i Attila, jag vet inte) Borderlands: Hungary Maneuvers. (Personligen är jag inte lika ursäktande till Orban som Friedman är. (Inte till Horthy heller. Poängen är att Ungerns skulle ha agerat annorlunda långt tidigare, att inte Horthy kanske hade så mycket val när väl andra värdlskriget var igång är inte tillräckligt för att rentvå honom. Men Orban är ett klarare fall. Vi har EU och NATO, och det är allas vår förbannade skyldighet att använda dem så gott det går.) Men det är en viktig insikt (tror jag) att EU's och NATO's svagheter är en viktig del i problemet, och att en viktig del i lösningen är att få dessa organsationer att bli bättre fungerande (hur det nu skulle kunna gå till). "Det kräver att vi ser om vårt eget hus." I Ungern har Putin stor majoritet i parlamentet. Det finns många och viktiga skillnader mellan Jobbik och Fidesz, men båda stöder Putin. Det är faktiskt inte acceptabelt för ett EU- och NATO-land.)

Jag hinner nog tyvärr inte läsa Atilla själv. Men om du hinner skulle det vara mycket intressant att få läsa ett referat om du skulle kunna skriva ett efter du läst Atilla.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav Blafsen » sön 07 sep 2014, 02:57

Är det nån som läst "Konspirationer" av Gunnar Wall? Rätt tjock bok. Är den värd att påbörja?
......men jag är inte smartare än en femteklassare.
Användarvisningsbild
Blafsen

Inläggav kipphebel3 » sön 07 sep 2014, 09:22

ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Hexmaster » sön 07 sep 2014, 09:38

Några tips för VoF:s monter på bokmässan?

Vi ska kränga vetenskap och i synnerhet skepticism, nyutgivet får förtur och främst på svenska (minns inte om vi haft någon särskild försäljning av engelska titlar).

Några exempel:
  • Jakob Ståhle, Tokiga bibelord
  • Peter Dahlgren och Håkan Järvå, Påverkan och manipulation
  • Beppe Singer, Labba i förskolan och Labba i skolan
  • Dan Josefsson, Mannen som slutade ljuga
Det är några av de böcker som ni kommer att hitta i monter E04:10, kanske även med författare. :-)
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav kipphebel3 » sön 07 sep 2014, 09:42

Personligen ser jag fram emot ankomsten av mitt ex av: What If?: Serious Scientific Answers to Absurd Hypothetical Questions
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav kipphebel3 » sön 14 sep 2014, 08:59

Diet Cults: The Surprising Fallacy at the Core of Nutrition Fads and a Guide to Healthy Eating for the Rest of US

Jag vet att jag postar en länk, men den går till min recension här på forumet :)
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav kipphebel3 » tis 30 sep 2014, 10:40

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav kipphebel3 » lör 08 nov 2014, 10:38

Motzi Eklöf: Homeopati i Sverige – En kontroversiell historia
Bokförlaget Carlssons 2014

Måste bara fylla på med några relaterade reflexioner. Det finns ett ganska tydligt genusperspektiv i boken. Inte överraskande eftersom författaren är intresserad av genusvetenskap. Det är i och för sig sant att läkarskrået länge var rent "kvinnofientligt" både gällande acceptansen av kvinnliga läkare, som i hanteringen av "kvinnosjukdomar". Inte så överraskande, med tanke på attityder visavi kvinnor i samhället som helhet.

Så, om en läkare var emot homeopati för att amerikanska lärosäten accepterade kvinnor för 150 år sedan säger egentligen ingenting om homeopatin som sådant. Lika litet som att många religiösa var negativa till rökning, långt före man var medveten om rökningens medicinska faror. Man kan ha rätt ändå, fast av fel orsaker.

Ser man på norden i dag så är dock homeopati en uttryckligen kvinnlig företeelse, den absoluta merparten av homeopater i Sverige är kvinnor, lågutbildade sådana. I exempelvis Tyskland är situationen annorlunda, kanske på grund av att det där krävs utbildning.

Skulle man vara elak kunde man säga att homeopatiyrket i Sverige är en enkel bana för den utan utbildning, som ändå vill "leka doktor", få chansen att känna sig betydelsefull, få status etc. Många av dessa tror dessutom helt och fullt på vad de gör. Däremot är de exempel jag känner till av homeopater som varit rena bedragare, alla manliga.

Av de som kritiserar homeopatin är däremot många manliga, Mats Reimer, Christer Sturmark etc, men inte enbart. Här på forumet har många som jag antar är kvinnor varit mycket hårda i sin kritik. Så att påstår att det är ett specifikt manligt fenomen är nog fel.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav L. Mäkinen » fre 14 nov 2014, 10:45

Den där jävla döden av Anna Lindman.
Enligt min mening en bok som borde läsas av alla som känner någon som i framtiden kommer att dö eller eventuellt själv kommer att dö.
Man får nöjet att läsa om allt från dödssjuka barn till olika religiösa inriktningars syn på avslutningen av livet.

Vad är då målet med denna halsbrytande övning? Det är förstås att vi ska bli mindre rädda för döden och kanske faktiskt lära oss att acceptera att den är en del av livet.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Nemesis » mån 01 dec 2014, 19:18

Är det någon som har läst Bluff (originaltitel: Believing Bullshit) och Kort om humanism (Humanism: A Very Short Introduction) av Stephen Law? Isf, vad tycks? Båda verkar intressanta, men åtminstone den sistnämnda verkar inte ha fått så bra recensioner.
"We keep being told: 'respect faith'. Well, I actually don't. Because I don't think that lying to children is a respectable occupation." - Christopher Hitchens
Nemesis

Inläggav kipphebel3 » tis 02 dec 2014, 08:49

Är det någon som har läst Bluff (originaltitel: Believing Bullshit)

Finns på min hylla, men har ingen bestämd åsikt.Den var underhållande, men inte spektakulär.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Ripper » sön 07 dec 2014, 14:39

Terrence Deacon - Incomplete Nature: How Mind Emerged from Matter

Terrence Deacon är biologisk antropolog och i den här tegelstenen försöker han på ett vetenskapligt-naturalistiskt sätt förklara vad han kallar för "ententionalitet", dvs objekt och fenomen som på något sätt är om något annat, t.ex. intentionalitet, mening, normativitet, syfte och funktion. Aspekter som är centrala för livet och medvetandet men som naturvetenskapen hittills inte förmått förklara på ett tillfredsställande sätt.

Det är som ni förstår en mycket ambitiös bok och den imponerade på Daniel Dennett som medger sig ha skakats i sina grundvalar på ett sätt han inte gjort förut. Det har ändå länge inom naturvetenskapen funnits en konflikt mellan två läger som Dennett refererar till som upplysningstänkare/reduktionister och romantiker/holister där det förra lägret inkluderar tänkare som Darwin, Turing, Minsky, Dawkins, Crik, Edelman, E. O. Wilson, Patricia Churchland, honom själv m.fl. och det senare tänkare som Kropotkin, Stephen Jay Gould, Francisco Varela, Stuart Kauffman, Penrose, Prigogine, Searle, Nagel m.fl. Enligt Dennett så gör Deacon stora framsteg för den romantiska sidan och undviker att falla ut i mysticism vilket annars är risken där.

Kanske är boken början på en teori som kan överbygga klyftan såväl inom naturvetenskapen som den mellan naturvetenskapen och människovetenskaperna.

http://www.amazon.com/Incomplete-Nature ... 0393343901
Vid ingången till vetenskapen, liksom vid ingången till helvetet måste emellertid det kravet ställas:

Qui si convien lasciare ogni sospetto
Ogni viltà convien che qui sia morta.
Användarvisningsbild
Ripper

Inläggav kipphebel3 » ons 25 feb 2015, 14:02

Ben Goldacre: I Think You'll Find It's a Bit More Complicated Than That

En eminent läsvärd antologi med tidigare publicerade texter (kolumnen i Guardian) och en del annat, jag sträckläste och skrattade, speciellt till "studierna" som skulle visa att de med Downs syndrom verkligen delar många likheter medorientaler, eller att masturbation hjälper mot nästäppa.

Läs den!
Användarvisningsbild
kipphebel3

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt