Boktips

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Boktips

Inläggav kipphebel3 » sön 08 mar 2015, 20:16

Edzard Ernst: Scientist in Wonderland

Underhållande och med några kul anekdoter hur de unga medicine studerandena kallades till muntlig tentamen 07:00. Dörren var låst, men efter en stund uppenbarade sig n man i vaktmästarrock och visade dem till professorns arbetsrum. Efter en stund dök samma man upp i läkarrock: "Eftersom ingen av er kände igen mig så utgår jag från att ni inte besökt så många av mina föreläsningar...

Berättar även en del om hans sammandrabbning med Prins Charles som ledde till att hela hans avdelning i Exeter lades ned.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Nils D » mån 09 mar 2015, 01:10

Håkan Håkansson ”Vid tidens ände. Om stormaktstidens vidunderliga drömvärld och en profet vid dess yttersta rand”
En otroligt fascinerande bok om de idéer som härskade strax innan det vetenskapliga tänkande gjorde sin entré.

"Johannes Bureus var en polyhistor av det slag som barocken älskade. Han lärde sig hebreiska själv, hanterade en smula finska, förutom förstås grekiska och latin, formade den svenska grammatiken och skapade det första run­alfabetet. Han var målare, xylograf, urmakare, skald och släktforskare. Dessutom riksbibliotekarie, landets förste riksantikvarie, lärare och vän till Gustav II Adolf samt upptagen med esoteriska spekulationer, som gav honom själv en mer central plats i den bibliska apokalypsen än kungen."

"Johan Bure, som han hette till vardags, forskade visserligen, nästan som vi, samlade, tolkade, grans­kade, främst bibelöversättningen.
Men i grunden vägleds Håkansson av en annan övertygelse: att 1600-talet var helt annorlunda än vår tid, så annorlunda att det strängt taget inte går att förstå. Och lika outgrundlig är Bure. På sätt och vis även boken, som varken är biografi eller tidsskildring utan en alltomfattande vidvinkelbild av stormaktstidens egendomligheter."
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker
Nils D

Inläggav kipphebel3 » tis 19 maj 2015, 17:38

Evans, Thornton et al: Testing Treatments ISBN978-1-905177-48-6

Läsvärd, men mest riktad till lekmän. Kan tjäna som en lättläst intro till evidensbaserad testning av mediciner och behandlingar.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Hexmaster » tis 19 maj 2015, 19:49

Inte en bok, men ett helt bibliotek med material upplagt på nätet:

http://www.soilandhealth.org/02/02healthlibwelcome.html

I synnerhet "Catalog of The Alternative Medical Therapies Library" rymmer jag vet inte hur många viktiga verk från kvacksalveriets historia, gammalt som ganska nytt, in extenso, inte bara på engelska.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Nemesis » tor 04 jun 2015, 22:09

Är det någon som läst Sturmarks nya bok Upplysning i det 21:a århundradet? Hur är den? Skiljer den sig nämnvärt från Tro och vetande 2.0?
"We keep being told: 'respect faith'. Well, I actually don't. Because I don't think that lying to children is a respectable occupation." - Christopher Hitchens
Nemesis

Inläggav L. Mäkinen » mån 08 jun 2015, 13:59

Nemesis skrev:Är det någon som läst Sturmarks nya bok Upplysning i det 21:a århundradet? Hur är den? Skiljer den sig nämnvärt från Tro och vetande 2.0?

Jag håller på att läsa den förstnämnda och bortsett från hänvisningar till websidor tycker jag den är intressant. Kan dock inte jämföra med den andra som jag inte har läst.

Problemet med hänvisningarna är att jag tappar flytet i läsningen när jag ska scanna QR-koder med telefonen för att fördjupa mig i det jag just läst.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav korona » tor 25 jun 2015, 15:07

Har ni läst The Martian eller? Herregud vilken trevlig bok! Hard sci-fi när den är som allra vassast!
Användarvisningsbild
korona

Inläggav Gakesson » tor 20 aug 2015, 14:04

Måste tipsa om boken "Into Thin Air" som handlar om en katastrof på Mount Everest 1997. Där man får följa en grupp på 8 människor som drabbades, bland många andra grupper, av en helt oförutsägbar storm. En väldigt bra bok om en hemsk händelse!
Gakesson

Inläggav kipphebel3 » fre 28 aug 2015, 06:46

Stuart Sutherland: "Irrationality" - Nyutgåva med förord av Ben Goldacre

Synnerlingen underhållande och faktaspäckad bok. Första utgåvan kom redan 1992, men den mänskliga hjärnan har inte ändrat mycket sedan dess. Fortfarande anser 90% av alla bilförare att de kör bättre än genomsnittet..

Boken är uppdelad i relatvt korta kapitel, som alla avslutas med goda råd. Boken täcker in ett brett område från militär via medicin till ingenjörsvetenskap och illustrerar hur vår egen irrationalitet kan vara vår värsta fiende. Vårt selektiva sållande av data, vår självsäkerhet och överdrivna tro på vår egen förmåga.

Läs den!
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Spiring » fre 28 aug 2015, 08:53

kipphebel3 skrev:Fortfarande anser 90% av alla bilförare att de kör bättre än genomsnittet..

Inte helt omöjligt, det kan mycket väl vara 10% som kör riktigt jävla genomuselt och därigenom drar ner medelvärdet... om man inte med "genomsnittet" menar medianen, förstås.

Fast lite tveksamt vilken enhet man ska mäta bra-körheten i. Tills vidare förutsätter jag att mina bedömningsgrunder gäller. 8-)
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav Matte » fre 28 aug 2015, 13:41

Spiring skrev:Inte helt omöjligt, det kan mycket väl vara 10% som kör riktigt jävla genomuselt och därigenom drar ner medelvärdet... om man inte med "genomsnittet" menar medianen, förstås.
Det var medianen som frågan avsåg. Beslutsforskaren Ola Svensson gjorde den ursprungliga studien.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Spiring » fre 28 aug 2015, 14:03

Matte skrev:
Spiring skrev:Inte helt omöjligt, det kan mycket väl vara 10% som kör riktigt jävla genomuselt och därigenom drar ner medelvärdet... om man inte med "genomsnittet" menar medianen, förstås.
Det var medianen som frågan avsåg. Beslutsforskaren Ola Svensson gjorde den ursprungliga studien.

Jag letade efter en tongue-in-cheek-smiley, men hittade ingen lämplig. :(
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav republiken » sön 28 feb 2016, 23:45

Nils D skrev:Håkan Håkansson ”Vid tidens ände. Om stormaktstidens vidunderliga drömvärld och en profet vid dess yttersta rand”
En otroligt fascinerande bok om de idéer som härskade strax innan det vetenskapliga tänkande gjorde sin entré.

"Johannes Bureus var en polyhistor av det slag som barocken älskade. Han lärde sig hebreiska själv, hanterade en smula finska, förutom förstås grekiska och latin, formade den svenska grammatiken och skapade det första run­alfabetet. Han var målare, xylograf, urmakare, skald och släktforskare. Dessutom riksbibliotekarie, landets förste riksantikvarie, lärare och vän till Gustav II Adolf samt upptagen med esoteriska spekulationer, som gav honom själv en mer central plats i den bibliska apokalypsen än kungen."

"Johan Bure, som han hette till vardags, forskade visserligen, nästan som vi, samlade, tolkade, grans­kade, främst bibelöversättningen.
Men i grunden vägleds Håkansson av en annan övertygelse: att 1600-talet var helt annorlunda än vår tid, så annorlunda att det strängt taget inte går att förstå. Och lika outgrundlig är Bure. På sätt och vis även boken, som varken är biografi eller tidsskildring utan en alltomfattande vidvinkelbild av stormaktstidens egendomligheter."

Kanonbra tips - tack! Skall kolla in det å det skyndsammaste!
republiken

Inläggav qqwwee1115 » fre 04 mar 2016, 08:52

Varje post är verkligen bra också.
วิธีดูราคาบอล sbobet
qqwwee1115

Inläggav kipphebel3 » ons 09 mar 2016, 08:06

Flugan i Katedralen

Den första lyckade klyvningen av en atom ägde rum i ett ruffigt labb i Cambridge i april 1932. Händelsen var påhittighetens seger över svårigheter. Under strängt överinseende av den begåvade, men excentriske, Nya zeeländaren Lord Rutherford, lappade John Cockcroft och Ernest Walton ihop handgjorda eller återanvända komponenter och lyckades åstadkomma ett av de största vetenskapliga genombrotten i historien. Allt medan de amerikanska konkurrenterna samtidigt hade den modernaste utrustning som stod att få.

Fastnade i fingrarna på bokrean. Underhållande trots några små sak/översättningsfel (Tungsten istf volfram, hopblandning av ström/spänning).
Användarvisningsbild
kipphebel3

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt