Boktips

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Det Svenska Jordbrukets Historia

Inläggav Anders G » ons 09 mar 2016, 08:23

Eftersom böckerna tagit slut i handeln har Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien lagt upp denna oumbärlighet som pdf, fritt, gratis och legalt. Ladda ner, skriv ut, bind in.
http://www.ksla.se/anh/amnessokning/all ... ndsverket/
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Re: Det Svenska Jordbrukets Historia

Inläggav fråntaiga » ons 09 mar 2016, 09:59

Anders G skrev:Eftersom böckerna tagit slut i handeln har Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien lagt upp denna oumbärlighet som pdf, fritt, gratis och legalt. Ladda ner, skriv ut, bind in.

Den tackar jag för :smile2:
Användarvisningsbild
fråntaiga

Re: Boktips

Inläggav greisa » lör 11 jun 2016, 23:26

En författare som rönt enorm framgång de senaste åren är Lee Child och hans huvudperson Jack Reacher. Jag läser massor men mest specar och diskussioner om specar och teknik och det gör också att min engelska har luckor vad det gäller mer ”jordnära” ord och begrepp, så jag tänkte ge engelskan en liten puch på den fronten, och då valde jag Lee Child som säljer ”utav tusan” :)

Jag tror det var ”God Morgon Sverige” som hade en intervju med honom och också med en forskare som skrev en bok om hur Lee Child skriver böcker. Nu har jag ingen aning om det blev en vetenskaplig rapport av det eller ej, men hur som helst så började jag läsa, på engelska, Lee Childs böcker. Jag anser mig mer eller mindre färdig nu efter bok 24 eller nått sådant och jag har också några reflektioner jag vill berätta om.

Jag är alltid minst lika intresserad av författaren som av huvudpersonen när jag läser böcker, jag tänker oftast inte hur huvudpersonen tänkte, utan jag försöker tänka vad författaren tänkte när han eller hon skrev, det är också det som gör att jag riktigt kan uppskatta Astrid Lindgrens böcker. Lee Child skriver inte barnböcker utan vänder sig till en ”mognare publik” som är väldigt stor, eftersom han säljer massor av böcker. Vem köper böcker hans böcker kan man då fråga sig, jag ibland men inte ofta... Ok ibland men Internet brukar ge mig vad jag behöver samt att jag på min Adlibris läsplatta även kan låna från biblioteket :) Ett stick spår blev detta men hur kan det komma sig att Jack Reacher är en hjälte och Lee Child har en sådan stor krets av läsare?

Jag har låtit mig fångas av intrigen och jag tror att en stor del av Trumps framgångar i primärvalen handlar om samma sak. Lee Childs hjälte går sin egen väg, låter sig inte stoppas av någon! Men han är ingen revolutionär, han ifrågasätter inte institutioner eller lagar, han är ju polis innerst inne och han försöker aldrig övertala någon att tro eller leva som han tycker.. Med ett mycket stort mått av våld får han precis som han vill, han kan mörda vem som helst i gott mod och med gott samvete, i genomsnitt dödar han ca. tre personer per bok och han misshandlar kanske nio i snitt så att de behöver avancerad sjukvård och kanske rullstol för livet, alla offer förtjänar det! Jag är inte en sådan ”mjukis” så att jag tror att inte många förtjänar det som Lee Child och Reacher utsätter de för, jag ifrågasätter varför jag godkänner det som ”god litteratur”. OK jag köper en bok och får en stund för mig själv, för en historia de de elaka får stryk, varför ska jag betala för det? Är det inte bättre att jag går ut och ger de elaka stryk... Ajdåå.. här är skillnaden mellan verklighet och fiction, skillnaden mellan vad som är och vad jag vill... skillnaden mellan superman och en vanlig äldre man :)

Lee Child har också en annan Trump.. twist.., han ifrågasätter män inom institutionerna, inte institutionerna i sig. Oftast är skurken en eller några grader över honom själv, men han får ändå sin man. Och på det här sättet är han en revolutionär utan att vara det, som Trump som vill var hjälte utan att egentligen störa någon, inte ens Putin :) Iof så är det rätt, det krävs helt olika argument att ifråga sätta en samhällsordning, jämfört med att ifrågasätta en tjänsteman. För att ifrågasätta en samhällsordning så krävs det alltid en referens till en högre makt som Gud, och Reacher har ingen Gud bara sig själv.

/Greger
Användarvisningsbild
greisa

Inläggav Migi » sön 18 sep 2016, 09:13

fråntaiga skrev:
Anders G skrev:Eftersom böckerna tagit slut i handeln har Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien lagt upp denna oumbärlighet som pdf, fritt, gratis och legalt. Ladda ner, skriv ut, bind in.

Den tackar jag för :smile2:
Toppen! Nu blev min research för mitt vansinnesprojekt ännu jobbigare.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Spiring » mån 19 sep 2016, 07:18

Martin Rundkvist har lagt ut en personlig och läsvärd liten bok för fri nedladdning:

http://scienceblogs.com/aardvarchaeolog ... ollection/
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav MarkH » lör 12 nov 2016, 13:28

Pace skrev:Påverkan och manipulation
Hur människor kan påverka och manipulera varandra med tanke på psykologi, språk, medier med mera.

Bild

Kommer ut på Studentlitteratur under december 2013 eller början på nästa år.

http://marionett.net/

Lustigt att jag trillade över detta inlägg nu, läste denna härom månaden. Det är först då man inser hur man dagligen blir manipulerad av alla i sin omgivning. 8-)
MarkH

Inläggav brutus » tis 23 maj 2017, 11:54

Jag ser att du länkar till kättersk litteratur. På sidan 24 finns följande blasfemiska ord:
Från slutet av den senaste istiden blev jordklotets klimat allt varmare fram till för omkring 6 000 år sedan. Värmetiden nådde sin kulmen ungefär samtidigt som jordbruk började bedrivas i Skandinavien. Ett samband är tänkbart. Jordens medeltemperatur var 2-3 grader varmare än i dag. Därefter har klimatet stegvis blivit kallare. Konsekvenserna för möjligheterna att bedriva jordbruk i norr är värda att fundera över.
(min fetning)
Gömmer det sig månne en liten klimathotsskeptiker under den annars så skenheliga Anderska ytan?
Användarvisningsbild
brutus

Inläggav Anders G » tis 23 maj 2017, 12:16

Njä, det är väl allmänt känt att det som fick inlandsisarna att smälta var en höjd global temperatur...
Nu stiger temperaturen "utan inlandsisar" vilket kommer att påverka jordens klimatmönster. Det betyder inte att jorden går under, men att odlingsbetingelser och matförsörjning, fiske och jakt kommer att påverkas på ett oförutsägbart sätt. Öknar och träsk, tundror och glaciärer, folk och fä flyttar på sig.

Jag är synnerligen renlärig, vilket jag kan gå ed på med fingrarna på mina Dawkins- och Darwinböcker.
Skenhelig? Upplysningsvis vill jag påpeka att du förväxlar begreppet med lönnfet, ett helt annat fenomen. Jag är så lönnfet att det inte ens syns.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Nemesis » tor 01 mar 2018, 21:08

Bild

An all-encompassing guide to skeptical thinking in the popular "The Skeptics Guide to the Universe" podcast's dryly humorous, accessible style.

It's intimidating to realize that we live in a world overflowing with misinformation, bias, myths, deception, and flawed knowledge. There really are no ultimate authority figures-no one has the secret and there is no place to look up the definitive answers to our questions (not even Google). But, by thinking skeptically and logically, we can combat sloppy reasoning, bad arguments and superstitious thinking. It's difficult, and takes a lot of vigilance, but it's worth the effort.

In this tie-in to their incredibly popular "The Skeptics Guide to the Universe" podcast, Steven Novella, MD along with "Skeptical Rogues" Bob Novella, Cara Santa Maria, Jay Novella, and Evan Bernstein will explain the tenets of skeptical thinking and debunk some of the biggest scientific myths, fallacies and conspiracy theories (Anti-vaccines, homeopathy, UFO sightings, etc.) They'll help us try to make sense of what seems like an increasingly crazy world using powerful tools like science and philosophy. THE SKEPTICS' GUIDE TO THE UNIVERSE is your guide through this maze of modern life. It covers essential critical thinking skills, as well as giving insight into how your brain works and how to avoid common pitfalls in thinking. They discuss the difference between science and pseudoscience, how to recognize common science news tropes, how to discuss conspiracy theories with that crazy coworker of yours, and how to apply all of this to everyday life.

So, are you ready to join them on an epic scientific quest, one that has taken us from huddling in dark caves to stepping foot on the Moon? (Yes, we really did that.) Like all adventures, this one is foremost a journey of self discovery. The monsters you will slay and challenges you will face are mostly constructs of your own mind. With the SKEPTIC'S GUIDE TO THE UNIVERSE, we can do this together.

Kommer 2 oktober. Vore uppskattat om Fri Tanke eller annan förläggare kunde översätta den till svenska också.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Nemesis » fre 08 jun 2018, 20:17

Tydligen är det översättningar till ryska och hebreiska på gång, och även en "översättning" till brittisk engelska. En svensk översättning borde väl ändå gå att få till?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Föregående

Återgå till Allmänt