Hjernevask

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Hjernevask

Inläggav gruk » tor 22 dec 2011, 01:55

Cytokrom C skrev:men borde det inte vara ganska lätt att undersöka hur väl "rastillhörighet" korrelerar med genetiska markörer?

Med andra ord, att mäta hur bra vardagskategoriseringen överensstämmer med genetiska skillnader? Ja, så kan man utgå från de genetiska skillnaderna istället då, om än indirekt. Så jag är, ganska lätt, enig :wink:

Jag tror inte rasbegreppet behöver vara fel eller trubbigt alls, det är sammanblandningen av vetenskaplig och vardaglig definition som inte funkar. Det samma för intelligens/IQ. IQ är ett precist och najs verktyg som mäter just det det mäter, så självklart mäter inte IQ "alla aspekter av intelligens". Att begreppet intelligens uppfattas annorlunda än det spektra av kognitiva förmågor som IQ mäter, visar mest på skillnaden mellan verkligheten och vårt sätt att uppfatta den. Så det låter som att jag kritiserar en för lättvindig översättning mellan världen kontra vårt vardagliga och ofrånkomligt ovetenskapliga sätt att uppfatta den, inte begreppen i sig.
Användarvisningsbild
gruk

Inläggav Knurd » tor 22 dec 2011, 02:27

Är det bara jag som kommer att tänka på vad som hände när Gud skapade stekaren?

Gud gav honom två hjärnhalvor. Stekaren sa: "Kan du vaska den ena?"
Adrumdrum.
Användarvisningsbild
Knurd

Inläggav MariaB » lör 24 dec 2011, 22:24

Knurd skrev:Är det bara jag som kommer att tänka på vad som hände när Gud skapade stekaren?

Gud gav honom två hjärnhalvor. Stekaren sa: "Kan du vaska den ena?... för jag måste traska iväg" ;-)
Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inläggav MariaB » lör 24 dec 2011, 22:38

Kort. När jag gick på unni (sammhällsvetenskap och humaniora) blev jag på gräsen "hjärntvättad" av genusteorier & att man "bör vara" likhetsfeminist. Varje kurs hade minst ett moment som handlade om genusperspektivet. I slutet så var även queerteorin viktigt att känna till när man analyserade omvärlden.

Vilka åsikter jag sedan kom fram till var dessa (i grova tag):

viewtopic.php?f=19&t=16678&start=60#p535816

Rent generellt så är jag så trött på genustjatet att jag håller på att spy. Ska se den norska serien inom kort :-)
Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inläggav Moridin » lör 24 dec 2011, 22:58

snobdok skrev:Det finns utseendemässiga och andra skillnader mellan en nordgerman, en svart afrikan och en kines. Att kalla det för olika raser är lätt, men svårt att definiera.

Det är ingen som förnekar att olika grupper är anpassade till sin miljö (även om detta blir mer och mer irrelevant på grund av interkontinental genflöde) men det centrala problemet är att traditionella raskategorier egentligen består av många liknande ekotyper som egentligen har multipla och oberoende ursprung. Med andra ord är dessa traditionella raskategorier inte monofyletiska och därmed i stora drag biologiskt oanvändbara. Ekotyper, som inte är samma sak som traditionella raskategorier, kan vara biologiskt meningsfulla med avseende på t. ex. evolutionär medicin, men det är inte relaterat till rasrealistisk retorik och stödjer inte deras övergripande projekt. Jämför med biologiska arter: traditionella artbegrepp (som t. ex. den som används inom kreationismen) förnekas av biologer, men detta betyder inte att det inte existerar meningsfulla artbegrepp. Dessa artbegrepp (som t. ex. biologiska artbegrepp, fylogenetiska artbegrepp etc.) är dock starkt inkompatibla med både kreationistiska artbegrepp och kreationistiska ideologier överlag. I själva verket vederlägger vetenskapsbaserade artbegrepp kreationismen. På samma sätt vederlägger biologiska betraktelser kring ekotyper traditionella raskategorier och därför rasrealismer baserade på dessa.

På så sätt kan vi förena perspektiven att olika grupper är anpassade till olika miljöer (och dess evolutionärmedicinska konsekvenser) samtidigt som ras (i betydelsen traditionella raskategorier) är en 'social konstruktion' (intuitiva tolkningar oförenliga med biologisk forskning).

Kaplan, J. and M. Pigliucci. (2004). On the concept of biological race and its applicability to humans. Philosophy of Science 70: 1161-1172
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
| Debunking Denialism | AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav Moridin » sön 25 dec 2011, 20:27

Som om detta inte var nog har man för några år sedan analyserat 370 STRs och över 600000 SNPs visar att endast 5-10% av genetisk diversitet hos människan kan redogöras av genetiska skillnader mellan populationer från stora geografiska området. Resultaten betyder alltså att det finns mycket fler liknelser mellan geografiskt skilja mänskliga populationer än skillnader.

Rosenberg, N. A. et al. (2002). Genetic structure of human populations. Science 298, 2381–2385.
Li, J. Z. et al. (2008). Worldwide human relationships inferred from genome-wide patterns of variation. Science 319, 1100–1104.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
| Debunking Denialism | AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav Crysis » fre 30 dec 2011, 16:42

snobdok skrev:
Hur är det med hundraser? Skulle ovanstående gälla även för dem, innebär det att hundraser inte finns?

Husdjursraser definieras utifrån en skriven standard och är oavhängig graden av genetisk variation inom och/eller mellan grupper. Man har tydliga kriterier som definierar ras. Det är ju just det man saknar hos människor.
Crysis

Inläggav Knurd » fre 06 jan 2012, 01:42

Nils D skrev:Min misstanke är att deras biofobi, den bottnar i att de har en djup önskan om att kunna göra gott, de är aktivister som vill förbättra samhället, de vill göra livet bättre för människorna. Men just biologin är inte möjlig att påverka, det går inte att "förbättra" människor.
Sen är det också sedan rasbiologins skräckfyllda dagar i stort sett tabu att tala om skillnader mellan människor. Därför tror jag att samhällsforskarnas biofobi beror på att de är rädda att ett eventuellt fastläggande av biologiskt grundade skillnader, att det i sig kan komma att legitimera att man behandlar människor olika.

Rasism är enligt Nationalencyklopedin en syntes av fem teser, nämligen

(1) att det går att definiera grupper av människor (raser),
(2) att det finns signifikanta skillnader mellan gruppernas nedärvda intellektuella förmågor,
(3) att dessa skillnader är större mellan grupperna än inom dem,
(4) att dessa skillnader motiverar en samhällshierarki och
(5) att "högre grupper" är berättigade att härska över "lägre"; att utnyttja, frihetsberöva eller till och med utplåna dem.

Förtrycksidéer grundade på kön, sexuell läggning, etnicitet eller andra identiteter, skulle kunna konstrueras på motsvarande sätt.

Men 1, 2 och 3 är sakpåståenden som kan prövas vetenskapligt. (I brist på tydliga data, går det att gissa eller tro.)

4 och 5 är ideologiska/etiska påståenden. Om det finns definierade människogrupper med svagare begåvning.

Som sagt är vissa forskare och debattörer rädda att bekräfta något av de första stegen, i rädsla för att hela processen ska bekräftas, och rasism bli allmänt accepterat. Därför kanske de gör det bekvämt för sig, och gissar att tes 1, 2 och 3 är genomgående falska.

Men saken är den att det finns definierade grupper människor som har nedärvda intellektuella förmågor som avviker från normen, och på så sätt uppfyller tes 1, 2 och 3. Människor med Downs syndrom, till exempel. Men det är ont om personer i offentlig debatt som idag skulle åberopa tes 4 och 5 för dessa personer.
Adrumdrum.
Användarvisningsbild
Knurd

Inläggav devadatta » fre 06 jan 2012, 02:42

Här är den relevanta delen av Bergwiks svar:

Den främsta forskaren hos oss avseende evolutionsbiologi heter Malin Ah-King, själv evolutionsbiolog och med många intressanta studier. Henne hittar du här:

http://www.gender.uu.se/omoss/personal/ ... n_Ah-King/

Själv har jag arbetat i en grupp som försöker förstå fysikens kunskap och kunskapskultur och vi försöker det i dialog med fysiker. Det är inte lätt, men ofta spännande. Därför blir RPM beskrivning av oss som sekterister utan vetenskapliga metoder eller arbetssätt så oerhört provocerande. Du hittar vår forskargrupp här:

http://www.genna.gender.uu.se/themes/physics/

[...]

Om du tittar på Centrum för genusvetenskaps publikations-serie ser du flera böcker/antologier som försöker ta denna typ av tvärvetenskap på allvar.

Jag har också varit delaktig i en kurs på Stockholms universitet för doktorander i fysik om "Fysik och genus". Också den präglad av nyfikna, kreativa och prövande utbyten, långt från den verklighet som våra mest högljudda genushatare beskriver. Kursbeskrivningen hittar du här:

http://www.fysik.su.se/~sararyd/fog/

Till skillnad från dig menar jag att den sk "postmodernismen" (kritisk teori är ngt annat, delvis i polemik mot postmodernism) inte är ett stort problem. Den har snarare omstöpt och gjort intressantare flera av humanvetenskapernas grundfrågor (kritisk teori är en helt annan sak som ju gått i en del polemik med postmodernismen). Jag menar att det är den typ av kunskap som de moderna humanvetenskaperna producerar som behövs mer än någonsin i tider av ekonomiska, ekologiska och sociala kriser.

Känner mig inte direkt betryggad av svaret och han undvek att svara på en del kritiska frågor jag hade om verksamheten i Uppsala (som jag känner till delar av). Apropå det sista stycken så skrev jag att jag ansåg postmodernism och kritisk teori (i huvudsak akademisk marxism) är något som jag anser ställer till med skada i sociologin.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Moridin » fre 06 jan 2012, 03:09

En relevant bok kan vara Out of the Shadows: Contributions of Twentieth-Century Women to Physics (Byers och Williams red.). Fysik är inte riktigt så kvinnofientlig som vissa vill få det till.
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav tonyf » fre 06 jan 2012, 04:45

Tack för nedlagt arbete Devadatta!

Och som sagt, detta borde vara ett viktigt område för VoF. Jag tycker inte vi bör släppa det.

Vilka frågor var det du ställde till Bergvik? Och finns någon länk till SR-P1-programmet?

(Jag hade hoppats kunna se BBC-dokumentären på någon lånad dator. (Förstår fortfarande noll av varför den inte går att se på min, MicrosoftWindows7 med inbyggt InternetExplorer, ingen aning om vad den kan tänkas ha för inställningar, noll koll på sådant.) Men nu har jag redan börjat glömma vad den urspringliga norska dokumentären sade...)
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav tonyf » fre 06 jan 2012, 05:02

Emmanuel skrev:att det inte är vetenskap är åtminstone för mig självklart
Att det finns vetenskapliga metodproblem görs mycket sannolikt av Hjernevaskdokumentären. Hur stora de är kräver noggrannare undersökningar. Att det "inte är vetenskap" är ett mycket starkt påstående som vi inte kan ta som sant bara för att det är för dig självklart. Ingenting är självklart.

Jag misstänker att här kan finnas betydande problem. Och redan på det vi sett verkar det vara en skälig misstanke. Vare sig mer -- eller mindre. Vilket är tillräckligt enligt mig för att gå vidare med det. Vare sig mer eller mindre än det.

Mitt raljerande huvudsakligen med tanke på ditt obelagda tvärsäkra påstående att all anledning till oro är obefogad:
Emmanuel skrev:dessa förvillelser är snart borta
Vilket torde framgå redan av min postning lör 10 dec 2011, 01:39.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav devadatta » fre 13 jan 2012, 05:04

Här är en bloggare som gått igenom turerna med finansieringen av genusforskningen i Norge. Verkar vara en administrativ affär som inte har med Hjernevask att göra alls. Om något verkar det som de slutat få extra pengar eftersom de har tillräckligt hög kvalitet internationellt.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Föregående

Återgå till Allmänt