Tråden om djurkommunikatör Gabriella Rastad

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Tråden om djurkommunikatör Gabriella Rastad

Inläggav VeVeN » tis 13 dec 2011, 10:04

transaktionsanalytiker = kassörska ?
gestaltterapeut = skulptör ?
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P
Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav Blenda » tis 13 dec 2011, 18:11

Plektrum skrev:Enligt Gabriella Rastad har "psykologen" Ingrid Larsson en fil. mag. (ämne nämns ej), är diplomerad transaktionsanalytiker samt gestaltterapeut CM.

Ha-ha, vad fasiken är "transaktionsanalytiker" och "gestaltterapeut"? :mrgreen:

Jo du det kan jag tala om för dig. Det där var poppis på sjuttiotalet och kom i samband med primalterapin. Tanken är att din terapeut ska "överta" dina känslor Alltså...utifrån vad de (terapueterna) tror och känner att du tänker och känner skapar man "sanningen", sätter man ord på det du inte själv förmår uttrycka och eftersom du inte vet vad du själv känner så blir det också svårt att värja sig - speciellt om du tror att den andre har röntgenblick, ser dina hämningar o.s.v. Är man svag (Som jag var då jag utsattes för det) så köper man skiten och tror på vartenda ord - om inte annat för att det är ett bekvämt sätt att få förklaringar på varför man är som man är och gör som man gör - säkert en metod som är utmärkt i sektsammanhang eftersom det bygger på att ngn annan "avslöjat" ditt innersta.

Jag har tom varit med om en diskussion mellan mig och en annan person...utförd av två människor som stod bakom våra stolar och talade med varandra...man kan bli koko för mindre!
Blenda

Inläggav Blenda » tis 13 dec 2011, 18:20

Sedan till det där med "djupandning" - håller man på ett tag så övergår det nog lätt i hyperventilering, syrebrist och "sensationer".
Blenda

Inläggav Gauss » lör 17 dec 2011, 23:00

VeVeN skrev:Djurkommunikation?

Här är några översättningar:

Muuu => Jag är god att äta
Bääää => Jag är god att äta
Nöff => Jag är god att äta

Jag trodde Nöff betydde "Ät mig inte. Jag är oren."
Användarvisningsbild
Gauss

Inläggav pwm » sön 18 dec 2011, 01:02

Gauss skrev:Jag trodde Nöff betydde "Ät mig inte. Jag är oren."
Du ska inte tro på allt som står i bibeln.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Moridin » sön 18 dec 2011, 01:05

Plektrum skrev:Ha-ha, vad fasiken är "transaktionsanalytiker" och "gestaltterapeut"? :mrgreen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gestalt_therapy
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
| Debunking Denialism | AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav pax » mån 19 dec 2011, 00:48

Relaterat.

dt.se skrev:BORLÄNGE
Lilla keeshonden Bella finns inte mer.
Hon blev överkörd av tåget redan den 24 november utan att ägarfamiljen kontaktades.
Först i går när ägaren Per Larsson mejlade polisen, fick han veta att Bella fanns i stationens frysbox.

Fån rymlingens facebookevent:
Delar med mig av dagens ( 28/11 ) kommunikation Ulrika Nyqvist - Bella :

Hej igen Bella, får jag prata med dig? (Ser henne ”centralt” nu med, verkar hålla sig undan folk. Hon känns inte rädd eller vilse.)

Så du lever, Bella? (Verkar inte så intresserad av att prata med mig.) Jadå, det går ingen nöd på mig, jag har varm päls, o jag är inte hungrig heller.

Har du varit hem o ätit, Bella? Det tänker jag inte berätta, men jag får tag i mat. Jag är duktig på att klara mig själv, jag är inte intresserad av andra människor.

Du skulle ju gå hem, Bella, eller hur? Jag kommer när jag är klar.

Klar med vad, Bella? Ja jag gillar att vara ute ett tag, jag är en sådan hund, en fri hund.

Fast nu är din familj så oroliga för dig, Bella, så nu får du lov att gå hem på en gång o stanna hemma sedan, förstår du det? Jag gör som jag vill.

Nej, Bella, det är fel att rymma hemifrån, gå hem genast nu, så får du mat, värme o kärlek! (Verkar inte vilja lyssna.)

Hittar du hem, Bella? Jadå, inga problem, det är inte långt. Jag håller mig undan folk.

Är du skadad på något sätt, Bella? Nej då, jag mår bra. Jag bara gillar att vara för mig själv ett tag.

Fast det räcker nu, Bella, nu måste du gå hem! (Hon känns inte rädd, o hon verkar ströva omkring o se sig om, gå o nosa o strosa runt, verkar inte vara stressad o springa omkring, ser henne nära hus. Försöker dra hem henne, men hon känns motsträvig o verkar vilja bestämma själv…)

Kan du beskriva hur det ser ut där du är, Bella? Jag är i samhället, jag är bland hus, men jag vill inte träffa folk.

Ok, men nu tar du o går hem, Bella! (Verkar låtsas att hon inte hör.)

Är det något mer du vill säga, Bella? Nej det har jag inte lust med.
Vill du engagera dig inom VoF? Kontakta mig för information om deltagande i arbetsgrupperna eller för att starta en ny grupp. Tveka inte, du är efterlängtad! v.gardell(a)vof.se twitter facebook
Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inläggav trilobite » mån 19 dec 2011, 00:59

Tragiskt.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer
Användarvisningsbild
trilobite
Forummoderator

Inläggav Plektrum » mån 19 dec 2011, 22:34

pax skrev:*kommunikation Ulrika Nyqvist - Bella*

Ni får alla ursäkta mig, men jag spillde ut mitt kaffe och höll på att garva läppen av mig när jag läste detta.. :oops:

Ja, vad säger man? Tragiskt.

EDIT: Googlade på Ulrika Nyqvist och fann att hon hade en blogg där hon dravlade. Hur är det möjligt att vara så här naiv? :banghead:

http://ulrikanyqvist.rowanheights.se/#post576

Djurkommunikation!

av Ulrika Nyqvist 22 feb, 2011 20:20:47

Nu var det länge sedan jag skrev igen, men måste ju förstås skriva om min givande utbildning, även om det är ett tag sedan... Den 27-30 januari gick jag en utbildning i djurkommunikation. Har gått en kurs för ca 10 år sedan, och sedan anlitat kommunikatörer på en del av våra djur, så det är inga nyheter för mig. Men jag har känt länge att jag vill vidareutveckla detta, och nu kom det en chans!

Detta handlar om att kommunicera telepatiskt, och första dagen fick vi öva på varandra, t ex att en tänker på en färg och en annan tar emot, och förhoppningsvis blir det rätt - kräver en del träning detta, som vi egentligen alla är födda med, men som många av oss "tappat" i dagens stressiga samhälle. För barn är detta ofta väldigt lätt! Men jag tyckte det gick bra ändå.

Dag två så fick vi kommunicera med djur på distans, via foton. Kan låta knepigt, men när det gäller telepati behöver man inte träffas IRL för att det ska gå att kommunicera

Tredje dagen fick vi prata både med djur på plats och fortsätta med foton, och fjärde dagen åkte vi ut till en gård där det fanns många djur att välja bland.

En mycket inspirerande utbildning med en bra lärare! Jag har tänkt att bli certifierad djurkommunikatör, och för detta krävs 20 protokoll (alltså kommunicerat med 20 djur från olika ägare) + ett skriftligt arbete. Intresset är stort, så det blir nog fler än 20 protokoll att lämna in till "fröken".

Det är mycket intressant detta och känns helt rätt! Hittills har jag kommunicerat med hund, katt, häst, tupp och ko, så får vi se vad framtiden har att ge.
349 personer gillar detta inlägg.
Användarvisningsbild
Plektrum

Inläggav Plektrum » tis 20 dec 2011, 13:53

På tal om djurkommunikatörer...tidningen Expressen testade tre "hundpratare" härförleden:

http://tv.expressen.se/nyheter/inrikes/ ... -avslojad-

Stor humor! :mrgreen:
349 personer gillar detta inlägg.
Användarvisningsbild
Plektrum

Inläggav B Hellqvist » tis 20 dec 2011, 16:58

Plektrum skrev:På tal om djurkommunikatörer...tidningen Expressen testade tre "hundpratare" härförleden:

http://tv.expressen.se/nyheter/inrikes/ ... -avslojad-

Stor humor! :mrgreen:

Man tar sig för pannan... När de konfronterades med sanningen så var det bara en som erkände att hon gjort ett dåligt jobb. Inte för att jag tror att hon är kapabel att göra "bra" jobb, men hon försökte i varje fall inte lasta över skulden på journalisten (eller hunden).
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav Ventromedial » ons 21 dec 2011, 11:18

Man borde mynta något nytt begrepp i stil med "own reading", där man fabulerar fritt utifrån sina egna föreställningar, fantasier och känslor. Här tror jag nog - till skillnad mot de flesta i den kallhamrade mediumbranschen - att man kan lyckas förleda sig själv och faktiskt tro på det man inbillar sig, på något resurssvagt sätt. Obehagligt och rätt sorgligt. I alla fall tills jag läste:
Ulrika Nyqvist skrev:Hittills har jag kommunicerat med hund, katt, häst, tupp och ko, så får vi se vad framtiden har att ge.
Roligt uttryckt.
Användarvisningsbild
Ventromedial
Forummoderator

Inläggav B Hellqvist » ons 21 dec 2011, 11:46

Ventromedial skrev:Man borde mynta något nytt begrepp i stil med "own reading", där man fabulerar fritt utifrån sina egna föreställningar, fantasier och känslor. Här tror jag nog - till skillnad mot de flesta i den kallhamrade mediumbranschen - att man kan lyckas förleda sig själv och faktiskt tro på det man inbillar sig, på något resurssvagt sätt. Obehagligt och rätt sorgligt. I alla fall tills jag läste:
Ulrika Nyqvist skrev:Hittills har jag kommunicerat med hund, katt, häst, tupp och ko, så får vi se vad framtiden har att ge.
Roligt uttryckt.

En sak är säker: djuren själva verkar vara fena på att kommunicera med åsnor...
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav ulltand » tor 22 dec 2011, 14:21

Ojojoj...
Östran skrev:Dagens Samhälle är en tidning ägd av Sveriges kommuner och landsting. I‑dag har de flera sidor om djurkommunikatör Gabriella Rastad och en påstådd hets mot den verksamhet hon bedriver med andningsterapi för människor i företaget Karums Hundvård.

Östran skrev:Mats Edman är chefredaktör och vd på Dagens samhälle. Det är han som skriver artiklarna och han nämner avslutningsvis att han själv aldrig deltagit i Gabriella Rastads verksamhet, men att hans fru deltagit i hennes kurser.

Östran citerar Mats Edman skrev:Men den djupa kännedom jag i dag har om hela bakgrunden till alla anklagelser om sekt med mera är jag ganska övertygad om att det hela är ett rent påhitt. Sekten finns inte.

http://www.ostran.se/nyheter/oeland/che ... nklagelser
Någon som har ett inskannat ex av tidningen Dagens Samhälle?

Edit: Såg att man kan få en gratis 24-timmarsprenumeration. http://www.dagenssamhalle.se/prova
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav VeVeN » tor 22 dec 2011, 15:17

Det där med andningsterapi måste ju vara jättebra. Andas man inte, så dör man ju.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P
Användarvisningsbild
VeVeN

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter