Fredagen den trettonde

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Fredagen den trettonde

Inläggav kipphebel3 » fre 13 feb 2015, 14:32

en mulen dag när flingor åter faller

Kelloggs?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Picea » fre 13 feb 2015, 14:58

Det regnar.
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav Erland » fre 13 feb 2015, 15:10

Det är nästan så att man blir skrockfull. Idag hände det mig faktiskt något oturligt, som ledde till besvär för många. Jag värmde mat i en matlåda av plast i mikron, och plasten smälte, och rökutvecklingen gjorde att brandlarmet gick. Hela den byggnaden där jag arbetar på Malmö högskola fick utrymmas i 5-10 minuter. :oops: :|

Ska tilläggas att brandlarmet går ofta här. Det var ca sjätte gången sedan jag kom hit för drygt ett år sedan. :banghead:
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Dûrion Annûndil » lör 14 feb 2015, 10:48

Brandlarmet gick. Jobbdagen sög. När jag kom hem för att sova så hade grannarna en stökig ungdomsfest.

Q.E.D.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav L. Mäkinen » sön 15 feb 2015, 09:07

Erland skrev:Ska tilläggas att brandlarmet går ofta här. Det var ca sjätte gången sedan jag kom hit för drygt ett år sedan. :banghead:

Där jag jobbade i forntiden hade vi avdelningar med avstängt brandlarm för att undvika onödiga utryckningar. Anledningen var att det ganska ofta brann i olika saker, men man kunde inte säga i förväg när det skulle inträffa.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav skeptiskelars » sön 15 feb 2015, 12:50

Men det är möjligt att många blir lite försiktigare på fredag 13:e
"Men enligt Marcus Årskog, vid Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, sker det inte fler olyckor fredagar med datum 13 i kalendern den.
I MSB:s olycksstatistik kan man tvärtom se att antal trafikolyckor går ned marginellt just fredagar den 13:e."

Fan tro`t, artiklar i Expesten bör tas med en stor nypa salt.

http://www.expressen.se/nyheter/sanning ... rackdagen/
skeptiskelars

Inläggav Hans S » fre 13 mar 2015, 10:17

Solen strålar från en så gott som molnfri himmel, bortsett från lite kemikalier och virus då, vilken osis - jag måste vara inne och jobba (skriva på VoF) så inte kan jag njuta av vädret.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav Hans S » fre 13 nov 2015, 09:23

Det är ju en rackarns otur att de inte hoppar över 13 som man gör i vissa flygplanssätesrader och i vissa höghus - då hade det redan varit helg nu.

MVH

Hans
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav Erland » sön 15 nov 2015, 13:12

För parisarna blev ju denna fredag den trettonde verkligen en olycksdag. Man kan undra om terroristerna valde denna dag för sina attentat med tanke på att var just fredagen den trettonde...

(Känns nästan fel att ta upp en sån här allvarlig sak i en tråd av kuriosakaraktär. Jag hoppas verkligen att ingen blir illa berörd.)
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Hexmaster » sön 15 nov 2015, 20:11

Kan rapportera att VoF Göteborg höll stegen högt. Fyra av oss trotsade väder och vind och stod i Brunnsparken, manade folk att gå under stegen, delade ut foldrar och Folkvett.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Hans S » mån 16 nov 2015, 09:22

Erland skrev:För parisarna blev ju denna fredag den trettonde verkligen en olycksdag. Man kan undra om terroristerna valde denna dag för sina attentat med tanke på att var just fredagen den trettonde...

(Känns nästan fel att ta upp en sån här allvarlig sak i en tråd av kuriosakaraktär. Jag hoppas verkligen att ingen blir illa berörd.)

Helt OK att vara lite seriös här.

Wiki säger: Friday the 13th, also known as Black Friday, is considered an unlucky day in Western superstition.

Min undesrtrykning. Jag vet inte hur spridd uppfattningen är i arabvärlden men spontant gissar jag att det är en slump som spär på speciellt fransmännens skockfullhet. Att det var en fredagkväll var dock ingen slump.

MVH

Hans
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav harald » mån 16 nov 2015, 12:15

Erland skrev:För parisarna blev ju denna fredag den trettonde verkligen en olycksdag. Man kan undra om terroristerna valde denna dag för sina attentat med tanke på att var just fredagen den trettonde...

Vad jag förstått så var det här inte första försöket att utföra terrorattentatet, så det måste nog funnits alternativa datum tidigare.
Men om de som planerade kände till det här med fredagen den trettonde så var det säkert en liten bonus.
Jag skulle gissa att det var intressantare att rikta attacken mot fransmän som beter sig "ogudaktigt" på just fredagen.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Hans S » fre 13 maj 2016, 11:22

Om man har två svartvita katter på balkongen, betyder det tur eller otur idag? Bägge är kompatibla med hundkräket som bor här sedan ett och ett halvt år sedan.

MVH

Hans
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav Kobo » fre 13 maj 2016, 14:38

Hans S skrev:Infaller idag, den 13 (!) april och den 13 juli. Tre gånger på ett år skedde senast 2009 men olyckligtvis infaller det först igen 2015 och därefter får vi vänta till 2026.

Hur låter ni detta styra ert liv?

MVH

Hans

Missade en skottdag?
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Hans S » fre 13 jan 2017, 10:38

Första gången 2017 och Egon hälsade på. Slump? Tror inte det.

MVH

Hans
Användarvisningsbild
Hans S

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt