LCHF, Stenålderskost, Atkins och "Naturlig" kost

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: LCHF, Stenålderskost, Atkins och "Naturlig" kost

Inläggav Perfekt » mån 04 aug 2014, 21:43

Blafsen skrev:Det verkar inte vara LCHF du syftar på. Då skulle du förespråka mycket fett i kosten. LCHF förordar inte så mycket proteinintag. Det du pratar om nu liknar mer Atkinsdieten.

Att man bör minska kolhydratintaget är inte kontroversiellt. Det de lärda diskuterar är det mättade fettets effekter på lång sikt. Att det är väldigt nyttigt att träna mer är inte heller ifrågasatt.

Ja, det blir ju mycket fett, jämfört med kolhydraterna i grönsakerna jag äter. Träningsdagar brukar jag äta sås, smör mm,efter behag, medan jag på vilodagarna försöker låta bli fettet med undantag för några ägg och lite nötter.

En viktig komponent i dieten som jag glömde är att jag äter under 8 timmar och fastar under 16 varje dygn. Detta gör att jag blir rejält mätt trots kaloriunderskottet. Jag inbillar mig att detta är viktigt för muskeluppbyggnaden.
Perfekt

Inläggav Perfekt » mån 04 aug 2014, 22:01

micke.d skrev:LCHF är inte en proteinrik diet.

Det här är ju i princip vad jag äter:
http://www.pagina.se/filer/Kostprogram% ... 20LCHF.pdf

Eftersom jag dessutom kör tung styrketräning äter jag extra mycket protein, men i grunden vill jag nog säga att jag äter en LCHF-diet.

Jag kan inte tänka mig att LCHF går ut på att enbart äta smör, det måste nog till en hel del protein också.
Perfekt

Inläggav micke.d » mån 04 aug 2014, 22:57

Perfekt skrev:

Eftersom jag dessutom kör tung styrketräning äter jag extra mycket protein, men i grunden vill jag nog säga att jag äter en LCHF-diet.

Jag kan inte tänka mig att LCHF går ut på att enbart äta smör, det måste nog till en hel del protein också.

Faktum är att andelen protein som rekommenderas i LCHF är normal - inte högre än normala rekommendationer från t ex livsmedelsverket. I LCHF minskas andelen kolhydrater och ersätts med fett - proteinandelen är oförändrad jämfört med en normalkost.

Kostdoktorn skrev:LCHF betyder low carb, high fat. Det är en lågkolhydratkost där man i första hand ersätter kolhydratsenergin med naturligt fett. Proteinandelen är alltså ”normal”, eller bara något högre, jämfört med den genomsnittliga västerländska kosten.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Perfekt » tis 05 aug 2014, 06:58

micke.d skrev:
Perfekt skrev:

Faktum är att andelen protein som rekommenderas i LCHF är normal - inte högre än normala rekommendationer från t ex livsmedelsverket. I LCHF minskas andelen kolhydrater och ersätts med fett - proteinandelen är oförändrad jämfört med en normalkost.

Som andel av kaloriintaget är det dock högt i de rätter jag har sett. Livsmedelsverket verkar dock ligga lite lågt i sina rekommendationer för proteinintag. De exempel jag har sett på LCHF-kost innehåller ofta rejäla köttbitar.

Kostdoktorn skrev:LCHF betyder low carb, high fat. Det är en lågkolhydratkost där man i första hand ersätter kolhydratsenergin med naturligt fett. Proteinandelen är alltså ”normal”, eller bara något högre, jämfört med den genomsnittliga västerländska kosten.

Fungerar säkert, men är inte optimalt för en stor muskelmassa eller personer som tränar någorlunda intensivt. Så här skriver Den främste kostexperten:
Annika Dahlqvist skrev:Protein ska vi äta "normalt" av. Det innebär ca 0,5 till 1,5 gram protein per kg idealvikt.

Det finns alltså utrymme för högproteinkost inom LCHF. 1.5 gram protein är mycket för svaga människor som inte har ambitionen att bli starkare. Själv håller jag mig på det under de dagar jag inte tränar tills jag nått den fettminskning jag eftersträvar. Därefter och nu under träningsdagar äter jag minst 2 gram.
Perfekt

Inläggav micke.d » tis 05 aug 2014, 08:15

Då är vi alltså överens om att det du äter inte rimligtvis kan kallas LCHF?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Zoltan » fre 15 aug 2014, 00:17

Perfekt,
Jag är LCHF-förespråkare och jag tycker att det är ett bra sätt att äta för alla.
Men jag tror att du överskattar andelen protein/fett/kolhydrater vid träning.
Om du tränar ofta och mycket och äter "nyttigt", då är du safe. Jag lovar :)
Jag tror att du tjänar på att äta mindre kolhydrater. Men prova dig fram, det kan vara individuellt det som funkar bäst för just dig.
Du bygger inte muskler automatiskt genom att äta mycket proteiner. Om det var så enkelt vore väl alla muskelberg :)
Om du äter väldigt lite proteiner men mer fett då kommer du också att bygga muskler, om du tränar musklerna varje dag.
Dina muskler har inte någon speciell kostpreferens, musklerna svarar på träning, inte andelen kolhydrater, fett eller protein i maten.
Fortsätt att träna och ät nyttigt så är jag säker på att det ger resultat, och som du redan vet är det enklare att hålla vikten nere med färre kolhydrater.
Zoltan

Inläggav pwm » fre 15 aug 2014, 08:02

Zoltan skrev:Jag är LCHF-förespråkare och jag tycker att det är ett bra sätt att äta för alla.
Många anser sig ha funnit hälsan med LCHF. Att utifrån det dra slutsatsen att LCHF är bra för alla, är givetvis ett logiskt misstag.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Zoltan » mån 18 aug 2014, 22:11

pwm skrev:
Zoltan skrev:Jag är LCHF-förespråkare och jag tycker att det är ett bra sätt att äta för alla.
Många anser sig ha funnit hälsan med LCHF. Att utifrån det dra slutsatsen att LCHF är bra för alla, är givetvis ett logiskt misstag.

Det är riktigt. Men så enkelt är det inte att avfärda det här, det finns gott om vetenskapligt stöd för LCHF:
http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/stu ... etes-typ-2
Zoltan

Inläggav pwm » mån 18 aug 2014, 22:19

Zoltan skrev:
pwm skrev:

Det är riktigt. Men så enkelt är det inte att avfärda det här, det finns gott om vetenskapligt stöd för LCHF:
Jag har inte avfärdat något.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Zoltan » mån 18 aug 2014, 22:45

pwm skrev:
Zoltan skrev:
pwm skrev:Många anser sig ha funnit hälsan med LCHF. Att utifrån det dra slutsatsen att LCHF är bra för alla, är givetvis ett logiskt misstag.

Nu handlar inte den här tråden om dig, utan om LCHF. Om du är intresserad av trådens ämne, LCHF, då borde du väl också vara intresserad av den sammanställning av vetenskapliga publikationer som jag länkade till.
Om du inte är intresserad så föreslår jag att du skriver i en annan tråd i stället.
Zoltan

Inläggav pwm » mån 18 aug 2014, 22:57

Användarvisningsbild
pwm

Inläggav pwm » mån 18 aug 2014, 22:58

Och tråden handlar inte specifikt om LCHF.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Moridin » mån 18 aug 2014, 22:58

Zoltan skrev:
pwm skrev:

De där studierna har inte utvärderat LCHF, utan de flesta tittar på lågkolhydratskost. Det är även värt att notera att en del inte ens tittar på lågkolhydratskost utan snabba kolhydrater. Dessutom rapporteras ej effektstorlekar eller konfidensintervall, vilket är en klassisk teknik använd av ideologer.

Prestera bättre.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav pwm » mån 18 aug 2014, 22:59

Och jag skriver i andra trådar.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Zoltan » tis 19 aug 2014, 00:00

Moridin skrev:De där studierna har inte utvärderat LCHF, utan de flesta tittar på lågkolhydratskost. Det är även värt att notera att en del inte ens tittar på lågkolhydratskost utan snabba kolhydrater. Dessutom rapporteras ej effektstorlekar eller konfidensintervall, vilket är en klassisk teknik använd av ideologer.

Prestera bättre.

Det är omöjligt att prestera bättre, tror jag,
eftersom den enorma kvantitet och kvalitet av vetenskapliga studier som du efterfrågar och specifikt för strikt LCHF-kost helt enkelt inte är information som existerar.
Å andra sidan existerar inte heller motsvarande tunga faktaunderlag som bevisar att 50-60% kolhydrater är bäst för kroppen. Men det behövs väl inte då?
Zoltan

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt