LCHF, Stenålderskost, Atkins och "Naturlig" kost

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: LCHF, Stenålderskost, Atkins och "Naturlig" kost

Inläggav micke.d » tis 19 aug 2014, 09:33

Zoltan skrev:
Moridin skrev:De där studierna har inte utvärderat LCHF, utan de flesta tittar på lågkolhydratskost. Det är även värt att notera att en del inte ens tittar på lågkolhydratskost utan snabba kolhydrater. Dessutom rapporteras ej effektstorlekar eller konfidensintervall, vilket är en klassisk teknik använd av ideologer.

Prestera bättre.

Det är omöjligt att prestera bättre, tror jag,
eftersom den enorma kvantitet och kvalitet av vetenskapliga studier som du efterfrågar och specifikt för strikt LCHF-kost helt enkelt inte är information som existerar.
Exakt.

Zoltan skrev:Å andra sidan existerar inte heller motsvarande tunga faktaunderlag som bevisar att 50-60% kolhydrater är bäst för kroppen.
Är det relevant för utvärdering av LCHF?

Vem hävdar att 50-60% kolhydrater är bäst för kroppen?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Moridin » tis 19 aug 2014, 10:59

Zoltan skrev:
Moridin skrev:De där studierna har inte utvärderat LCHF, utan de flesta tittar på lågkolhydratskost. Det är även värt att notera att en del inte ens tittar på lågkolhydratskost utan snabba kolhydrater. Dessutom rapporteras ej effektstorlekar eller konfidensintervall, vilket är en klassisk teknik använd av ideologer.

Prestera bättre.

Det är omöjligt att prestera bättre, tror jag,
eftersom den enorma kvantitet och kvalitet av vetenskapliga studier som du efterfrågar och specifikt för strikt LCHF-kost helt enkelt inte är information som existerar.
Å andra sidan existerar inte heller motsvarande tunga faktaunderlag som bevisar att 50-60% kolhydrater är bäst för kroppen. Men det behövs väl inte då?

Jag efter frågar inte "enorm kvantitet eller kvalitet", jag efterfrågar ett antal hyfsat metodologiskt hållbara studier.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav Zoltan » tis 19 aug 2014, 19:08

micke.d skrev:Vem hävdar att 50-60% kolhydrater är bäst för kroppen?

Staten. Livsmedelsverket. Och deras bevisunderlag för detta är sämre än bevisunderlaget för LCHF/lågkolhydratkost.
Zoltan

Inläggav Zoltan » tis 19 aug 2014, 19:09

Moridin skrev:Jag efter frågar inte "enorm kvantitet eller kvalitet", jag efterfrågar ett antal hyfsat metodologiskt hållbara studier.

Bra. Det finns: http://www.kostdoktorn.se/vetenskap
Zoltan

Inläggav Moridin » tis 19 aug 2014, 20:06

Zoltan skrev:
Moridin skrev:Jag efter frågar inte "enorm kvantitet eller kvalitet", jag efterfrågar ett antal hyfsat metodologiskt hållbara studier.

Bra. Det finns: http://www.kostdoktorn.se/vetenskap

Då tar vi det igen: dessa studier är inte på LCHF, utan på antingen lågkolhydratskost eller kost med låg andel snabba kolhydrater.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav Zoltan » tis 19 aug 2014, 21:25

Moridin skrev:Då tar vi det igen: dessa studier är inte på LCHF, utan på antingen lågkolhydratskost eller kost med låg andel snabba kolhydrater.

Det vetenskapliga läget är tydligt. Det är hälsosamt att äta mer fett och mindre kolhydrater. Kalla det vad du vill.
Zoltan

Inläggav Moridin » tis 19 aug 2014, 21:46

Zoltan skrev:
Moridin skrev:Då tar vi det igen: dessa studier är inte på LCHF, utan på antingen lågkolhydratskost eller kost med låg andel snabba kolhydrater.

Det vetenskapliga läget är tydligt. Det är hälsosamt att äta mer fett och mindre kolhydrater. Kalla det vad du vill.

Studierna var på lågkolhydratkost eller mindre andel snabba kolhydrater. Detta är dock inte samma sak som högt fettintag.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav micke.d » ons 20 aug 2014, 02:18

Zoltan skrev:

Staten. Livsmedelsverket. Och deras bevisunderlag för detta är sämre än bevisunderlaget för LCHF/lågkolhydratkost.

Var hävdar de det?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Moridin » ons 20 aug 2014, 09:28

Zoltan skrev:

Återigen lågkolhydratkost =/ LCHF.

Livsmedelsverket rekommenderar 45-60% kolhydrater ("lagom mängd"), men säger att mycket liten del (cirka 1/6) av detta bör komma från tillsatt socker: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-nar ... rater/#Hur

De är väldigt strikta i sin rekommendation av bra kolhydrater:

Hur kan jag välja bra kolhydrater?

Här är några tips på vad man kan göra för att äta bra kolhydrater:

Ät mycket frukt, grönsaker, och baljväxter – gärna 500 gram per dag.
Välj i första hand fullkorn när du äter bröd, flingor, gryn, pasta och ris.
Ta hjälp av nyckelhålet för att hitta bra alternativ.
Ät mindre godis, glass och söta bakverk och drick mindre läsk och saft.

Livsmedelsverket anser i det stora hela att det är energiintaget som avgör: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-nar ... ydratkost/
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav skeptiskelars » sön 14 dec 2014, 15:44

Att servera barn något som ser ut så här bör klassas som barnmisshandel.
http://www.kostdoktorn.se/nobelmiddag-hos-kostdoktorn
skeptiskelars

Inläggav Zoltan » fre 16 jan 2015, 20:56

skeptiskelars skrev:Att servera barn något som ser ut så här bör klassas som barnmisshandel.

Pga kolhydraterna i majsen eller pga den torftiga kompositionen & presentationen?
Zoltan

Inläggav Zoltan » fre 16 jan 2015, 21:00

Moridin skrev:Återigen lågkolhydratkost =/ LCHF.

Pga. att det inte finns studier på strikt LCHF. Då kan vi ju bara beakta med det närmsta möjliga för att få någon slags kunskap, eller?

Man kan också vända på det, och säga, varför är det så självklart att LCHF är dåligt när det inte finns någon forskning som stödjer det ställningstagandet.
Zoltan

Inläggav Picea » tis 20 jan 2015, 10:38

Zoltan skrev:
skeptiskelars skrev:Att servera barn något som ser ut så här bör klassas som barnmisshandel.

Pga kolhydraterna i majsen eller pga den torftiga kompositionen & presentationen?

Främst p.g.a. falukorven. Alldeles för mycket salt och skit. Varför inte använda nymalen köttfärs om man vill göra pepparkaksformat kött? Jag fattar inte LCHF:ares förkärlek för skräpmat.
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav skeptiskelars » tis 20 jan 2015, 10:44

skeptiskelars skrev:Att servera barn något som [i]ser ut så här[/i] bör klassas som barnmisshandel.

Jag förtydligar:
Anrättningen ser så jävlig ut att även jag får kväljningar bara av att titta på den.
(Att falukorv smakar skit är en annan femma och inte det jag åsyftade)
skeptiskelars

Inläggav kipphebel3 » tis 20 jan 2015, 13:02

Alldeles för mycket salt och skit

Håller med. Speciellt processat kött, vilket falukorv är i hög grad, förefaller vara en cancerrisk.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt