Sjuttonåriga tjejer mest sexuellt attraktiva?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Sjuttonåriga tjejer mest sexuellt attraktiva?

Inläggav Sluta googla mig » lör 16 jun 2012, 01:16

Har jag helt fel om jag påstår att om man räknar ut genomsnittsåldern på de människor av honkön som män (oavsett ålder) anser vara allra mest sexuellt attraktiva så kommer det vara ungefär 17-18 år?

Det är inte smickrande (för oss män) och det är inte politiskt korrekt. Men jag tycker så himla mycket pekar i den riktningen.
Senast redigerad av calle555 sön 17 jun 2012, 10:31, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: + "mest sexuellt attraktiva?" på rubriken
Sluta googla mig

Re: Sjuttonåriga tjejer

Inläggav Blenda » lör 16 jun 2012, 01:18

Sluta googla mig skrev:Har jag fel om jag säger att om man räknar ut genomstnittsåldern på de varelser av honkön som män (oavsett ålder) anser vara allra mest sexuellt attraktiva så kommer det vara ungefär 17-18 år?

Det är inte smickrande (för oss män) och det är inte politiskt korrekt. Men jag tycker så himla mycket pekar i den riktningen att jag skäms.

Antagligen helt rätt. Den mest fertila åldern, störst chans att finnas kvar länge för avkomman etc. Varför skämmas?
Blenda

Inläggav Sluta googla mig » lör 16 jun 2012, 01:31

när jag tänker efter är det nog fel att kalla det genomsnittsåldern. det är nog mer absolut. de flesta män blir trots allt attraherade av kvinnor som är 10 år äldre än sjutton medan ganska få attraheras av kvinnor som är 10 år yngre än sjutton. Matte är inte min starka sida.
Sluta googla mig

Inläggav Sluta googla mig » lör 16 jun 2012, 01:33

Blenda skrev:Varför skämmas?

På grund av diskrepansen i intellektuell mognad och samhällsmaktmässig position.
Sluta googla mig

Inläggav Sluta googla mig » lör 16 jun 2012, 01:42

Blenda skrev: Den mest fertila åldern, störst chans att finnas kvar länge för avkomman etc.

Hur kommer det sig att "den mest fertila åldern" är olika för könen?
Sluta googla mig

Inläggav Jacob » lör 16 jun 2012, 07:45

Sluta googla mig skrev:
Blenda skrev: Den mest fertila åldern, störst chans att finnas kvar länge för avkomman etc.

Medelåldern på stenåldern var typ 40 år, alltså har det väl inte funnits någon anledning för människan att kunna skaffa barn i den åldern. Att vara gravid kräver mycket mat och det var det ju brist på. Kan tänka mig att de kvinnor som hade anlag för att ändå bli gravida i den åldern inte klarade sig pga svält. Anlagen att inte kunna bli gravid efter en viss ålder fördes vidare genom evolutionen. Disclaimer: Jag spekulerar här. Har inte läst om någon sådan forskning, om den ens är möjlig :)
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Användarvisningsbild
Jacob

Inläggav Blenda » lör 16 jun 2012, 08:40

Sluta googla mig skrev:

Mannen är fertil eller kan vara i princip hela livet, kvinnan åldras i den aspekten. Ju äldre kvinnan är desto större chans för missbildningar hos barnet så biologiskt är det rätt av mannen att söka sig till unga kvinnor.

När det sedan kommer till utseendefrågor så är ju preferenserna något som skiftat under tidens och kulturernas gång. En gammal spansk bonde jämförde mig med sin bästa ko - jag hade breda höfter och kunde föda många barn, mina vackra ögon brydde han sig inte ett dugg om - höftmåttet var det som gällde. I bondesamhället ville man ha starka och robusta kvinnor som kunde dra plogen...och idag hyllas skönheten som vi ser den idag.
Blenda

Inläggav trilobite » lör 16 jun 2012, 13:32

Jacob skrev:Medelåldern på stenåldern var typ 40 år, alltså har det väl inte funnits någon anledning för människan att kunna skaffa barn i den åldern. Att vara gravid kräver mycket mat och det var det ju brist på. Kan tänka mig att de kvinnor som hade anlag för att ändå bli gravida i den åldern inte klarade sig pga svält. Anlagen att inte kunna bli gravid efter en viss ålder fördes vidare genom evolutionen. Disclaimer: Jag spekulerar här. Har inte läst om någon sådan forskning, om den ens är möjlig :)
Det finns tecken på vad klimakteriet kan bero på. Normalt är det en evolutionär vinst att försöka få barn ända tills man dör, eller rent av bränna ut sig helt i massiv barnalstring (som t ex många bläckfiskar gör). Vi har ett klimakterium som är något mycket ovanligt i naturen - detta måste vara en anpassning som ger en evolutionär fördel. Även om medelåldern var lägre förr fanns det givetvis många äldre individer kvar, även om det var mycket mer sällsynt då än nu. Att dessa gamla skonats från farlig barnalstring kan bero på att de genom sin erfarenhet bidrar mer till sina släktingars överlevnad (= de som delar hennes gener = en evolutionär fördel för kvinnan att de klarar sig = en selektion mot klimakterium) än genom att föda nya barn och riskera att stryka med på kuppen. Detta är något som får betydelse först när våran kunskap och förmåga att förmedla den blir essentiell för framgång.

En bläckfisk uppfostrar inte sina barn = lika bra att bränna alla reserver på ett par tusen ägg till.

Även elefanter har klimakterium och hos dem är den gamla elefanthonans kunskap mycket viktig för flockens framgång - det är hon som lärt sig var det finns mat och vatten vid olika tider på året t ex.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer
Användarvisningsbild
trilobite
Forummoderator

Inläggav pwm » lör 16 jun 2012, 15:23

Jacob skrev:Medelåldern på stenåldern var typ 40 år, ...
Genomsnittlig livslängd kring mitten av 1800-talet var ca 40 år. På stenåldern var den ordentligt lägre.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav MartinR » lör 16 jun 2012, 18:59

Evolutionspsykologen David Buss hävdar i The Evolution of Desire (1994) att enkätundersökningar visat att karlar i alla möjliga kulturer tycker 22-åriga kvinnor är mest attraktiva. Metoden var att man gav varje karl en bunt bilder på kvinnor utan att ange deras ålder, och så fick han välja sin favorit. Jag har inte kvar boken så jag kan inte uppge hans referenser. Själv tycker jag att många 17-åringar fortfarande är för valpiga för att väcka den sortens känslor.
Användarvisningsbild
MartinR

Inläggav FudoMyoo » sön 17 jun 2012, 10:03

MartinR skrev:Evolutionspsykologen David Buss hävdar i The Evolution of Desire (1994) att enkätundersökningar visat att karlar i alla möjliga kulturer tycker 22-åriga kvinnor är mest attraktiva. Metoden var att man gav varje karl en bunt bilder på kvinnor utan att ange deras ålder, och så fick han välja sin favorit. Jag har inte kvar boken så jag kan inte uppge hans referenser.
Samma resultat återges i boken How Humans Evolved av Boyd och Silk (s 448-9). De anger flera källor som finner liknande resultat, men den som jag tror åsyftas kan vara David Schmitts International Sexuality Description Project.

I själva boken av Boyd och Silk kritiseras f ö den tes som David Buss lagt fram om könsskillnader i hur man ser på emotionell respektive sexuell otrohet. De menar att Buss med fleras resultat försvinner i andra liknande studier när man bara ställer frågorna lite annorlunda.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav ingsve » sön 17 jun 2012, 22:56

pwm skrev:
Jacob skrev:Medelåldern på stenåldern var typ 40 år, alltså har det väl inte funnits någon anledning för människan att kunna skaffa barn i den åldern.
Genomsnittlig livslängd kring mitten av 1800-talet var ca 40 år. På stenåldern var den ordentligt lägre.

Det där är en väldigt vanlig missuppfattning som jag ofta retar mig på. Att medellivslängden var lägre förr betyder ju inte att folk i allmänhet gick och dog när de var 40 hit och dit eller vad nu medellivslängen var. En person som höll sig frisk levde precis lika länge förr som de gör idag. Skillnaden är att vi har bättre lycka med att rädda de som faktiskt drabbas av något idag vilket är vad som driver upp medellivslängden. Medellivslängden är ju bara ett mått på hur många som dör i förtid. Den stora faktorn som drar ner medellivslängd är spädbarns-och barnadödlighet eftersom de drar ner snittet mer än folk som dör i vuxen ålder. Det är ju inte så att det är någon märkbar evolutionär skillnad i mognadstakt eller liknande mellan stenåldern och idag.
“A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it” - Max Planck
ingsve

Re: Sjuttonåriga tjejer mest sexuellt attraktiva?

Inläggav Suresh » mån 18 jun 2012, 00:44

Utseendemässigt var åttondeklassarna på Hjällboskolan fullkomligt parningsdugliga när jag vikarierade där som mattelärare för 12 år sedan. Utvecklingspsykologiskt sett däremot inte. Juridiskt skall vi inte tala om.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh

Re: Sjuttonåriga tjejer mest sexuellt attraktiva?

Inläggav Sensemaker » mån 18 jun 2012, 13:20

Sluta googla mig skrev:Har jag helt fel om jag påstår att om man räknar ut genomsnittsåldern på de människor av honkön som män (oavsett ålder) anser vara allra mest sexuellt attraktiva så kommer det vara ungefär 17-18 år?

Det är inte smickrande (för oss män) och det är inte politiskt korrekt. Men jag tycker så himla mycket pekar i den riktningen.

Också ifall pedofilerna får vara med när medelvärdet räknas ut har jag svårt att tro genomsnittet skulle ligga på 17 år. Det är ju bara hebefiler och pedofiler som vill ha lägre och de kan väl inte vara mer än några procent av befolkningen. Inte heller dessa kan dra ner siffran så mycket. Till och med en sjuk typ som tycker 11-åringar är sexigast drar ju bara ner med sex år. Den man som tycker kvinnor i lägre 30-års ålder är sexigast drar ju upp siffran med sådär 15 år. Litet mindre knas blir ditt påstående ifall du säger att medianvärdet ligger på 17,5 år -det vill säga hälften av alla män tycker 17 eller yngre och hälften tycker 18 eller äldre är sexigast. Också detta påstående har jag dock litet svårt att riktigt tro på.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav Zartax » mån 18 jun 2012, 20:40

MartinR skrev:Evolutionspsykologen David Buss hävdar i The Evolution of Desire (1994) att enkätundersökningar visat att karlar i alla möjliga kulturer tycker 22-åriga kvinnor är mest attraktiva. Metoden var att man gav varje karl en bunt bilder på kvinnor utan att ange deras ålder, och så fick han välja sin favorit. Jag har inte kvar boken så jag kan inte uppge hans referenser. Själv tycker jag att många 17-åringar fortfarande är för valpiga för att väcka den sortens känslor.

Har de gjort motsvarande forskning för kvinnliga preferenser?
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

För närvarande på min ignorelista: Anders G, Linda Kall
Användarvisningsbild
Zartax

Nästa

Återgå till Allmänt