Sjuttonåriga tjejer mest sexuellt attraktiva?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Sjuttonåriga tjejer mest sexuellt attraktiva?

Inläggav Hans S » ons 20 jun 2012, 16:00

Suresh skrev:Men tack för klargörandet att forumet inte förbjuder nakenpostning. Jag upprepar - mer forskning behövs. Dock bör 15 definitivt strykas och 17 bytas mot 18 i trådämnet för att inte komma i konflikt med lagstiftningen. :?

Wiki skrev:Gränsen för att ge samtycke till samlag eller jämförbar sexuell handling är i Sverige 15 år. Denna åldersgräns infördes för flickor år 1864 och för pojkar år 1937. Om personen står under den andra partens fostran eller ett liknande förhållande råder, gäller den högre gränsen 18 år.

Så jag halvseklet gammal skulle i teorin kunna hoppa i säng med en brallis på 15 men inte posta en nakenbild på henne här, där måste jag vänta tills hon fyllt 18 - har jag som vanligt missförstått något?

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav kaxiga Z » ons 20 jun 2012, 17:57

Det är väl Suresh som missuppfattat vilken ålder som är den byxmyndiga.
...man bör säga vad man vill säga i stället för att ständigt säga att man inte får säga det. /Lena Andersson
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Trustor » ons 20 jun 2012, 19:25

Det kan vara så att man får ligga med en person samtidigt som man inte får ha sexuella bilder av personen ifråga ja. Brb 6:4 jämfört med BrB 16:10a, 15 respektive 18 år.
Trustor

Inläggav Suresh » ons 20 jun 2012, 20:08

Trustor skrev:Det kan vara så att man får ligga med en person samtidigt som man inte får ha sexuella bilder av personen ifråga ja. Brb 6:4 jämfört med BrB 16:10a, 15 respektive 18 år.

Precis.

Jag tror att det finns domar mot personer som lagt ut nakenbilder på flickvännen över 15 men under 18, även om det skett med dennas samtycke.

Frågan är om man får lägga ut nakenbilder på sig själv om man är under 18? ??? Troligtvis inte, men jag vet inte hur det är med straffmyndigheten.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh

Inläggav Suresh » ons 20 jun 2012, 20:17

kaxiga Z skrev:Det är väl Suresh som missuppfattat vilken ålder som är den byxmyndiga.

Jag vore den ende i så fall.

Billy Butt trodde att det var fritt fram att knulla sina 17-åriga artistwannabees, men icke sade nicke. Föreligger det en beroendeställning är samtyckesgränsen 18.
Användarvisningsbild
Suresh

Inläggav piotrr » ons 20 jun 2012, 20:40

Jag kan hålla med om att sjuttonåringar kan vara sexuellt attraktiva tills de öppnar munnen för att tala och man inser att det kanske inte är ögonen som skall avgöra den sexuella attraktionen.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Suresh » ons 20 jun 2012, 20:44

Dags att generalisera?

Vad kan en kvinna under 30 ha att säga till en man?

Ursula K le Guin, jag minns inte ur vilken av hennes böcker, men jag tror att det är "The Dispossessed".
Användarvisningsbild
Suresh

Inläggav Zartax » ons 20 jun 2012, 21:51

piotrr skrev:Jag kan hålla med om att sjuttonåringar kan vara sexuellt attraktiva tills de öppnar munnen för att tala och man inser att det kanske inte är ögonen som skall avgöra den sexuella attraktionen.

Skall avgöra? Jag visste inte att det fanns regler om sånt utan trodde det var upp till tycke och smak.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

För närvarande på min ignorelista: Anders G, Linda Kall
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Xantippa » tor 21 jun 2012, 00:48

Jag tycker ursprungsfrågan är tillräckligt intressant för att man kanske skulle förpassa de urartade delarna av den till lekstugan.
Dela länkar på snygga tjejer och efterfråga nakenbilder på underåriga är ingen ovanlig syssla och kan säkert vara underhållande men det har ju inte riktigt i "Allmänt om vetenskap" att göra.

Jag skulle iaf gärna fortsätta debattera huvudfrågan men det är svårt när tråden spammas av inlägg på väldigt låg nivå och kan tänka mig att fler tänker som jag.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Dûrion Annûndil » tor 21 jun 2012, 09:58

kaxiga Z skrev:Men seriöst angående trådfrågan, så verkar den besvarad med statistiska undersökningar som kommit fram till åldern 22-23 istället? Kanske dras män inte endast strikt till det sträckta skinnet eller hur nu Guillou uttryckte det.

Eller: Kanske dröjer det några år från t ex 16, för en tjej att kunna se elegant, ung och snygg ut, klä sig bättre, sminka sig snyggare? Alla estetiska färdigheter går ju inte hux flux på intuition här i världen.
Ursprungsfrågan verkar föreslå att det enbart är det yttre som en man finner sexuellt attraktivt. Vilket väl motsägs av den där undersökningen som enbart skedde med bilder. Och av personliga erfarenheter. Men som verkar pådyvlas av media, där modeller och dylikt bör ligga runt den åldern.

Och jag minns Galenskaparnas show "Cyklar", där det medelålders paret drömde om en framtid där ungen blivit framgångsrik. Frun kom av sig med att fantisera om att i framtiden vara ihop med någon kändis, varvid mannen uttalade sig drömskt: "Och jag är ihop med en 17-åring från Åmål".
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav micke.d » tor 21 jun 2012, 11:18

Flyttat några mindre allmänvetenskapliga inlägg till Lekstugan.
Vidskepelse - vidske'pelse, fsv. vidskipilse, till skipilse, ställning, förhållande, beskaffenhet, m m (= skepelse), o. vid i pejorativ betyd., ungef. likbetyd. med van- i vantro; jfr vidunder. I vissa dial. i betyd. 'spökeri, oförklarlig syn'.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Hans S » tor 21 jun 2012, 11:35

With the onset of puberty, the prominent developmental hormone found in females, estrogen causes many of the adult female features to form. These
features correspond to youth and fertility and decline with age as
estrogen levels drop. Therefore, women are generally seen as less
attractive as they get older due to decreased ratio of estrogen to
testosterone. High estrogen levels are linked with smooth skin and
relative hairlessness, but as these levels drop these features fade and
women appear more masculinized (Fink & Penton-Voak 2002).

http://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewc ... =nebanthro

Jag tror att man här får avgränsa sig till att bedöma den visuella biten. Vilken karaktär kvinnan ifråga har är svårare att bedömma och värdera. Utan skämt så skulle det vara intressant att se en serie bilder av samma kvinna i olika åldrar. T.o.m. en anskitsbild skulle räcka.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav kaxiga Z » tor 21 jun 2012, 11:45

Suresh skrev:Folk är snabba att döma.

Tja, det finns ju lite fog för det. Män lever i genomsnitt fem år kortare. Att ha en livskamrat som t ex är femton år äldre innebär en statistisk änkedom på 20 år. + att det statistiskt sett är väldigt klurigt för en äldre kvinna att hitta en manlig livskamrat. Ensamheten kanske inte alltid är till glädje. + det här med att det kanske blir synd om tjejen ifall han endast är ihop med henne för sexet, och hon känner mer för honom än så och är ung och naiv. (fast denna sista kommentar kan ju sägas även för par där det är kvinnan som är den äldre, men den konstellationen är riktigt ovanlig i jämförelse). Men så länge den yngre parten är införstådd med situationen ifråga och ändå gillar den, så kan det säkert bli ett riktigt trevligt liv också.
...man bör säga vad man vill säga i stället för att ständigt säga att man inte får säga det. /Lena Andersson
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Xantippa » tor 21 jun 2012, 11:53

kaxiga Z skrev:
Suresh skrev:Folk är snabba att döma.

Tja, det finns ju lite fog för det. Män lever i genomsnitt fem år kortare. Att ha en livskamrat som t ex är femton år äldre innebär en statistisk änkedom på 20 år. Ensamheten kanske inte alltid är till glädje. + det här med att det kanske blir synd om tjejen ifall han endast är ihop med henne för sexet, och hon känner mer för honom än så och är ung och naiv. (fast denna sista kommentar kan ju sägas även för par där det är kvinnan som är den äldre, men den konstellationen är riktigt ovanlig i jämförelse)

Och egentligen är allt detta rätt meningslöst eftersom ingen är 17 under längre tid än ett år. Förväntar man sig ha ett förhållande som varar längre än ett år så räknar man alltså med under större delen av tiden vara med någon som är äldre än 17.

Det blir alltid lite töntigt när man ska ge evolutionära förklaringar till allt mänskligt beteende och alla kulturella företeelser.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Urquhart » tor 21 jun 2012, 12:10

Xantippa skrev:Och egentligen är allt detta rätt meningslöst eftersom ingen är 17 under längre tid än ett år. Förväntar man sig ha ett förhållande som varar längre än ett år så räknar man alltså med under större delen av tiden vara med någon som är äldre än 17.

Det går i och för sig att kringå det där. Matthew McConaughey vet hur (ca 1 min in i klippet).
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt