Roslingare: Obsoleta sanningar

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Roslingare: Obsoleta sanningar

Inläggav Knurd » mån 25 mar 2013, 00:11

Den gode Hans Rosling har framför allt gjort sig känd för att avslöja att mycket av den "kunskap" som västerlänningar har om världen, var sann för flera årtionden sedan, men inte är det idag. Det handlar bland annat om födelsetal, medellivslängd, barnadödlighet, läskunnighet och ekonomisk utveckling.

Påståenden som var sanna förr, och som många människor än idag tror på fast de är falska, skiljer sig från faktoider, som aldrig varit sanna, och från skrönor, som inte nödvändigtvis är falska, men obelagda. De skulle med inspiration av begreppet "klintbergare" kunna kallas "roslingare". Känner ni till några andra sådana påståenden, förutom de som Rosling pratar om?
Adrumdrum.
Användarvisningsbild
Knurd

Re: Roslingare: Obsoleta sanningar

Inläggav Knurd » mån 25 mar 2013, 00:17

I engelskspråkiga länder förekommer många lagar som framstår som tokiga, och som brukar spridas viralt. De flesta av dessa lagar är upphävda genom senare beslutade lagar, men enligt anglosaxisk rätt stryks inte upphävda lagar ur lagtexten.
Adrumdrum.
Användarvisningsbild
Knurd

Inläggav Thomas P » mån 25 mar 2013, 06:25

Knurd skrev:I engelskspråkiga länder förekommer många lagar som framstår som tokiga, och som brukar spridas viralt. De flesta av dessa lagar är upphävda genom senare beslutade lagar, men enligt anglosaxisk rätt stryks inte upphävda lagar ur lagtexten.

Vilket i sig är ett rätt otrevligt system eftersom det är svårt för den icke juridiskt bevandrade att hålla koll på vilka lagar man måste följa och vilka som inte längre gäller genom något obskyrt prejudikat. "Jag trodde den lagen var överspelad" håller inte som försvar i en domstol.
Thomas P

Inläggav Gambit » mån 25 mar 2013, 08:28

Knurd skrev:I engelskspråkiga länder förekommer många lagar som framstår som tokiga, och som brukar spridas viralt. De flesta av dessa lagar är upphävda genom senare beslutade lagar, men enligt anglosaxisk rätt stryks inte upphävda lagar ur lagtexten.

Är det sant? Jag vet i princip ingenting om anglosaxisk rätt, men jag trodde det drygaste och mest komplicerade var deras common law, alltså att lagregler överhuvudtaget knappt finns utan det mesta är praxisbundet.
Användarvisningsbild
Gambit

Inläggav Johannes » mån 25 mar 2013, 08:58

Gambit skrev:Är det sant? Jag vet i princip ingenting om anglosaxisk rätt, men jag trodde det drygaste och mest komplicerade var deras common law, alltså att lagregler överhuvudtaget knappt finns utan det mesta är praxisbundet.

Så här har jag fattat det (rätta gärna om det är fel): Engelsk rätt har sin grund i common law men bredvid det systemet finns "statute law" som är de lagar som beslutas av parlamentet (Acts of the United Kingdom Parliament). De gällande lagarna enligt statute law finns i en databas som uppdateras av Ministry of Justice. Alltså är det lätt att kontrollera vad som är gällande lag enligt statute law.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Gambit » mån 25 mar 2013, 09:11

Johannes skrev:
Gambit skrev:Är det sant? Jag vet i princip ingenting om anglosaxisk rätt, men jag trodde det drygaste och mest komplicerade var deras common law, alltså att lagregler överhuvudtaget knappt finns utan det mesta är praxisbundet.

Så här har jag fattat det (rätta gärna om det är fel): Engelsk rätt har sin grund i common law men bredvid det systemet finns "statute law" som är de lagar som beslutas av parlamentet (Acts of the United Kingdom Parliament). De gällande lagarna enligt statute law finns i en databas som uppdateras av Ministry of Justice. Alltså är det lätt att kontrollera vad som är gällande lag enligt statute law.

Så har jag förstått UK-rätten också. Vet inte om det är nån amerikansk delstat eller nåt som Knurd menar.
Användarvisningsbild
Gambit

Inläggav Pär C » mån 25 mar 2013, 10:38

Gambit skrev:
Johannes skrev:
Så har jag förstått UK-rätten också. Vet inte om det är nån amerikansk delstat eller nåt som Knurd menar.

Jag tror att det Knurd återger om anglo-saxisk rätt är ren myt. Det är säkert så att i anglosaxiska rättsystem vissa äldre lagar har fallit mellan stolarna och aldrig blivit formellt upphävda i samband med att ny lagstiften tillkommit utan istället kommit att bli obsoleta. Det där kan man dock hitta exempel på Sverige också.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Gambit » mån 25 mar 2013, 11:53

Pär C skrev:Jag tror att det Knurd återger om anglo-saxisk rätt är ren myt. Det är säkert så att i anglosaxiska rättsystem vissa äldre lagar har fallit mellan stolarna och aldrig blivit formellt upphävda i samband med att ny lagstiften tillkommit utan istället kommit att bli obsoleta. Det där kan man dock hitta exempel på Sverige också.

Se min signatur för exempel... :P
Användarvisningsbild
Gambit

Inläggav MBY » sön 31 mar 2013, 00:37

Gambit skrev:
Pär C skrev:Jag tror att det Knurd återger om anglo-saxisk rätt är ren myt. Det är säkert så att i anglosaxiska rättsystem vissa äldre lagar har fallit mellan stolarna och aldrig blivit formellt upphävda i samband med att ny lagstiften tillkommit utan istället kommit att bli obsoleta. Det där kan man dock hitta exempel på Sverige också.

Se min signatur för exempel... :P

Ja, har vi inte sådant i Sverige också, förutom ditt exempel? Lagar som aldrig upphävts, men som är överspelade av nya? Jag har hört påståendet att det finns en icke-upphävd lag om att den som flyttar stenar i ett gränskummel mellan Sverige och Norge ska bli hängd på plats, och att denna lag finns kvar. Det finns alltså 0-2 myter i påståendet (lagen funnits, lagen gäller).

Edit: Jag har hört en alternativ anledning till en del superstolliga lagar, bl.a. en förment lag gällande i New York att man inte får ha tofflor på sig efter klockan 11. Idén som det påstås, är att man ska kunna gripa personer man misstänker för (grövre) brott för att bevissäkra eller förhindra förstörelse av bevis. Alltså något i stil med där man inte har rätt att på de misstankegrund man faktiskt har vidta dylika åtgärder. Knacka på utan laglig rätt att gå in, konstatera att klockan är över elva och personen har tofflor -> in i häkte och leta efter... (tofflor?)

För mig låter det dock väldigt långsökt, men jag har hört storyn flera gånger, i lite olika varianter.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav piotrr » sön 31 mar 2013, 11:19

Så Knurds uppfattning om anglosaxisk rätt är en obsolet sanning?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Mats Einarsson » mån 01 apr 2013, 06:45

Pär C skrev:Det är säkert så att i anglosaxiska rättsystem vissa äldre lagar har fallit mellan stolarna och aldrig blivit formellt upphävda i samband med att ny lagstiften tillkommit utan istället kommit att bli obsoleta. Det där kan man dock hitta exempel på Sverige också.
SFS listar en handfull lagar från 1700-talet, men de flesta är upphävda. Förutom Byggningablaken gäller dock också Handelsbalken fortfarande. Den är rätt omfattande, trots att många paragrafer upphävts. Den här t.ex. är tydligen formellt giltig fortfarande:
Handelsbalken skrev:3 kap. Huru burskap vinnas må

1 § Vill någon burskap vinna, evad han är inländsk (eller utländsk) man;
söke det hos (borgmästare och råd), och höre de stadens borgerskap där
över: varder det honom då av (borgmästare och råd) beviljat; sätte där
borgen, att han skall till det minsta sex år i staden bo, och all
stadens rätt och rättighet efter makt sin uppehålla; nämne ock den
handel och näring, eller det hantverk, där han i stadens bok må
inskrivas före, (och göre så vanlig borgare ed;) sedan gives honom
burbrev där å.
...jag har strävat efter att vara så tråkig som möjligt för att åt en stor sak förläna det vederhäftiga yttre, som endast tråkigheten skänker.
Erik Noreen, Svensk språkvård, 1941
Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inläggav piotrr » tis 02 apr 2013, 19:32

Jag såg nyligen påståendet att Sverige konsumerar näst mest kaffe per capita i världen. I själva verket är vi nummer sex i listan. Kan det vara en obsolet sanning?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav arcticspace » ons 03 apr 2013, 07:08

piotrr skrev:Jag såg nyligen påståendet att Sverige konsumerar näst mest kaffe per capita i världen. I själva verket är vi nummer sex i listan. Kan det vara en obsolet sanning?

Vafalls! Detta måste vi göra någonting åt, slagna av alla andra nordiska länder!

http://chartsbin.com/view/581
If you wish to make an apple pie from scratch, you must first invent the universe.
- Carl Sagan, Cosmos, p. 218
Användarvisningsbild
arcticspace

Inläggav C-J » ons 03 apr 2013, 09:46

arcticspace skrev:
piotrr skrev:Jag såg nyligen påståendet att Sverige konsumerar näst mest kaffe per capita i världen. I själva verket är vi nummer sex i listan. Kan det vara en obsolet sanning?

Vafalls! Detta måste vi göra någonting åt, slagna av alla andra nordiska länder!

Det kan ha varit bananer som avsågs

http://www.wolframalpha.com/input/?i=ba ... +in+the+EU
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav Knurd » ons 03 apr 2013, 10:55

arcticspace skrev:

Nu är vi något på spåren. Man kan gissa att Sverige var Nordens rikaste land precis efter andra världskriget, och därför hade råd med mer kaffe.

Filip och Fredriks podcast tog upp ett liknande fall: En svensk sommarpratande entreprenör (minns inte om det var Niklas Zennström, Daniel Ek eller någon annan) hade en anekdot från New York under 00-talet. Redigeraren hade klippt in en polissiren som ljudillustration. Filip och Fredrik tolkade klippningen som ett sätt att återskapa New Yorks rykte som en farlig stad. Det var befogat under 1980- och tidigt 1990-tal, men inte alls under det senaste årtiondet; tvärtom är New York berömt för att brottsligheten har minskat kraftigt. http://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_the_United_States

Roslingar-listan så här långt:
"Skogen i Europa håller på att dö"
"Svenskarna dricker mest kaffe i världen"
"New York har hög brottslighet"
Adrumdrum.
Användarvisningsbild
Knurd

Nästa

Återgå till Allmänt