Vad tror/tycker ni om Bitcoin

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Vad tror/tycker ni om Bitcoin

Inläggav greisa » tor 25 apr 2013, 19:13

Vad tror/tycker ni om Bitcoin? Själv tycker jag att det är spännande med en valuta utan centralbank och utan egentlig utgivare. Jag ska köpa en Bitcoin bara för att vara innehavare :) så fort jag har pengarna på mitt Paypal konto. Nojig som jag ofta är så vill jag inte att mitt kreditkortsnummer finns registrerat på alla möjliga siter så jag sätter in de pengar jag behöver på Paypal via vanlig banköverföring.

En valuta utan FED eller Riksbank och vars värde bestäms uteslutande av innehavarna är kanske en utopi, men Bitcoin är iof ett steg på vägen. Paypal är något helt annat, men tänk om Bitcoin också fungerade som Paypal eller om någon byggde en Paypal+Bitcoin tjänst. Jag skulle ansluta mig direkt :)

/Greger
Användarvisningsbild
greisa

Re: Vad tror/tycker ni om Bitcoin

Inläggav Vitnir » tor 25 apr 2013, 19:45

Jag tycker det verkar som en bluff rakt igenom. Att spekulera i låtsasvaluta är inte nytt, det har gjorts i diverse MMO's med olika varianter.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Thomas P » tor 25 apr 2013, 19:53

greisa skrev:Vad tror/tycker ni om Bitcoin? Själv tycker jag att det är spännande med en valuta utan centralbank och utan egentlig utgivare.

Spännande är det måhända, men frågan är vad som skulle ge den något varaktigt värde. Det finns inget solitt i botten som garanterar värdet så om folk någon gång slutar tycka den är spännande kan den bli helt värdelös. Här en artikel som hävdar att Bitcoin är en bubbla som förr eller senare kommer bli värdelös:
http://nationalinterest.org/commentary/ ... hesis-8353
En valuta utan FED eller Riksbank och vars värde bestäms uteslutande av innehavarna är kanske en utopi,

Eller kanske dystopi.
Thomas P

Inläggav greisa » tor 25 apr 2013, 20:44

Alla värden/valutor är baserade på gemensamma överenskommelser och om Bitcoins eller guld har ett värde beror bara om vi som individer håller med om det. Vi har förtroende för vår svenska krona och för våra pengar på banken, därför har de ett värde. Vi tror och så skapas värde, varför inte då tro på Bitcoin? Alla Fiat pengar skapas ur tomma luften, medans Bitcoin har en algoritm som förhindrar omottligt skapande, dessutom så skapas vanlig valuta med skuld och ränta där räntan inte finns med i planen. Eller så är det planen, vi lånar ut men det finns alldrig så mycket så att du kan betala tillbaka.

Foliehatt på eller av, låter jag min vara på så ser jag en fantastisk möjlighet till en valuta som alla kan använda över hela världen, den skulle göra det möjligt till en frihandel vi alldrig sett maken till. Om man som i länken du tipsade om låter staten stå som garant för valutan, så kan man inte som nu låta privata aktörer göra pengar. Som det är nu så lånar staten av banker som gör pengar, samtidigt som staten står som garant för fiatpengarnas värde. Hallå varför började jag inte min karriär på en bank :)

Bitcoins har en ide som är revolutierande, de tar bort alla mellanhänder det är bara du och jag aoch alla de andra, inga utgivare och inga garantier. Jag kommer bara att köpa en eller två Bitcoins, vi får se hur det går :) men utifrån ett mänskilgt perspektiv så ser jag det som ett fantastiskt spännande initiativ, och uppfinnaren som fortfarande är annonym vill jag ge all cred !

/Greger
Användarvisningsbild
greisa

Inläggav Moridin » tor 25 apr 2013, 21:30

greisa skrev:Alla värden/valutor är baserade på gemensamma överenskommelser och om Bitcoins eller guld har ett värde beror bara om vi som individer håller med om det.

Nej, guld har ett värde som metall för produkter även om vi inte håller med.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav FudoMyoo » tor 25 apr 2013, 21:41

Moridin skrev:
greisa skrev:Alla värden/valutor är baserade på gemensamma överenskommelser och om Bitcoins eller guld har ett värde beror bara om vi som individer håller med om det.

Nej, guld har ett värde som metall för produkter även om vi inte håller med.
nej för värdet i dessa produkter kommer från att vi "håller med om" det. Så ditt motexempel är inget giltigt motexempel mot den princip greisa anför.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav Thomas P » fre 26 apr 2013, 06:33

Moridin skrev:Nej, guld har ett värde som metall för produkter även om vi inte håller med.

Det finns ett sådant basvärde, men om förtroendet för guld som "valuta" skulle försvinna skulle marknaden översvämmas av allt guld som finns lagrat och priset skulle rasa.
Thomas P

Inläggav kipphebel3 » fre 26 apr 2013, 07:52

Det finns ett sådant basvärde, men om förtroendet för guld som "valuta" skulle försvinna skulle marknaden översvämmas av allt guld som finns lagrat och priset skulle rasa.

Men, guldets värde beror på att det är en metall som faktiskt behövs till ett och annat, så bara en överenskommelse är det inte.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Johannes » fre 26 apr 2013, 08:08

kipphebel3 skrev:

Men, guldets värde beror på att det är en metall som faktiskt behövs till ett och annat, så bara en överenskommelse är det inte.

Poängen är väl att guldets värde skulle vara lägre om det enbart sattes baserat på en efterfrågan byggd på att allt guld som säljs används till olika produkter.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav kipphebel3 » fre 26 apr 2013, 08:19

Poängen är väl att guldets värde skulle vara lägre om det enbart sattes baserat på en efterfrågan byggd på att allt guld som säljs används till olika produkter.

Men skulle det? Jämför med olja.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Pär C » fre 26 apr 2013, 08:28

Begreppet/konceptet pengar är väldigt dåligt förstått, men fungerar uppenbarligen i praktiken. Det penningbegrepp som vi normalt använder idag inbegriper förutom det som är pengar i gängse bemärkelse också mycket som egentligen är fordringar. Guld är däremot en fysisk vara på samma sätt t ex kretskort och prefabricerad pytt-i-panna, fast mer värdigbeständig och likvid. Hur varor fungerar vet vi mer om. Man ska inte förblindas av att pengar en gång uppstått ur guld och andra värdigbeständig och likvida varor.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Johannes » fre 26 apr 2013, 08:40

kipphebel3 skrev:

Men skulle det? Jämför med olja.

Guldpriset har femdubblats under de senaste tio åren. Man kan anta att det beror i huvudsak på spekulation, det är knappast så att efterfrågan på guldprodukter helt frikopplat från investering har ökat i lika stor grad. Men givetvis är det väldigt svårt att dra en gräns. Många som köper ett guldsmycke gör det ju både för använda det som smycke och för att de ser det som en investering guld.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Thomas P » fre 26 apr 2013, 08:45

kipphebel3 skrev:Men skulle det? Jämför med olja.

Folk har inte ägnat sekel åt att bunkra upp enorma mängder olja bara för att försvara i kassavalv. Oljans pris sätts av vad folk är villiga att betala för att konsumera den, så är inte fallet med guld.

Kollar man wikipedia:
"The world consumption of new gold produced is about 50% in jewelry, 40% in investments, and 10% in industry". Smycken är till betydande del också en frågan om guldet som statussymbol och även ett sätt att förvara sin förmögenhet, även om det har sina fördelar genom sin formbarhet.
Thomas P

Inläggav kipphebel3 » fre 26 apr 2013, 11:23

Visst, man kan argumentera ad infinitum om detta, men det är ändå en avsevärd skillnad mellan något som faktiskt har ett värde, olja, guld, silver och en helt påhittad valuta...
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav greisa » fre 26 apr 2013, 15:29

Om det finns inneboende värden i vissa varor eller valutor utan att man behöver en värderingsman är inte alls självklart. Det är trots allt alltid någon individ eller individer som avgör värdet utifrån någon premiss som kan vara väldigt flyktig och föränderlig. Vad det gäller olika valutor så har de den gemensamma egenskapen att värdet helt baseras på tron om värdebeständighet i framtiden.

Vårt valutasystem idag baseras på skuld så om alla kunde betala tillbaka så skulle pengarna försvinna, nu är det scenariot också omöjligt eftersom den totala skulden alltid är större jämfört med den totala penningmängden. Det enda som under tid kan hålla systemet flytande är tillväxt, varför det är så föstår jag inte riktigt men det år så jag fått lära mig. Någonstans vill man se en garant som backar upp skulder utan att långivaren behöver ta en risk "lender of last resort" tror jag begreppet är och med det menas normalt en stat. På senare tid har man även börjat ifrågasätta staters förmåga att betala tillbaka, alltså om medborgarna kan och tillåter att beskattas i sådan omfattning som krävs. Vår nuvarande Eurokris handlar just om staters kreditvärdighet.

Bitcoin kittlar min fantasi och jag undrar om det verkligen kan fungera med en helt kryptobaserad valuta utan central utgivare. Om det funkar så är det helt revolutionerande och jag kan inte se argumenten för varför det inte skulle fungera. Som jag skrev tidigare så ska jag gå med i en liten omfattning och jag hoppas att vi får se flera ehandels-siter där Bitcoin kan användas som valuta.

/Greger
Användarvisningsbild
greisa

Nästa

Återgå till Allmänt