Vad tror/tycker ni om Bitcoin

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Vad tror/tycker ni om Bitcoin

Inläggav PikeWake » mån 18 dec 2017, 11:42

Johannes skrev:
PikeWake skrev:Däremot säger jag att alla algoritmer som bygger på att variansen i processorkraft ligger inom ett hanterbart spann blir omöjliga att lita på när ett fåtal har tillgång till maskiner som ligger långt utanför det spannet.

Ja visst, men min poäng var att ifall det aldrig under överskådlig tid kommer att finnas en kvantdator som är kraftfull nog att knäcka en terabyte-nyckel, så är kvantdatorer inget principiellt problem för konventionell kryptering (även om det är ett praktiskt problem). Nu vet jag inte om det stämmer, men någon har tydligen räknat ut det:

https://eprint.iacr.org/2017/351.pdf

... och min poäng är att om inte en kvantdator kan knäcka en hash så kan inte en vanlig dator göra det heller. Vilket leder till att sådana nycklar inte går att använda för proof-of-work och alltså blir värdelösa för Bitcoin.
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.
Användarvisningsbild
PikeWake

Inläggav Johannes » mån 18 dec 2017, 12:14

Jag diskuterade inte bitcoin, utan avgreningen kryptering för informationsöverföring.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Tryggve » tis 23 jan 2018, 11:43

Nu vet jag inte hur anonyma Bitcoins verkligen är, men man har tydligen mätt ut/beslagtagit Bitcoins för att täcka skulder. Så Kronofogden kan uppenbarligen hitta dem, i alla fall ibland.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... -kriminell

Man jag antar att det beror lite på hur man som användare hanterar dem också, förstås.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Nemesis » tor 25 jan 2018, 22:10

Lagrar man dem på maskiner som tillhör en själv borde det gå lätt att hitta dem i de fallen.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Tryggve » sön 16 sep 2018, 16:16

Steam började att acceptera Bitcoin för transaktioner, men slutade tydligen med det efter relativt kort tid. Anledningen uppges vara de stora variationerna i dess värde, samt höga transaktionsavgifter.

https://m3.idg.se/2.1022/1.694128/steam ... ja-bitcoin

Från och med onsdag har Valves spelplattform Steam slutat stödja Bitcoin som betalningsmetod. Anledningen är höga transaktionsavgifter och kryptovalutans instabila värde.

En bitcoinstransaktion har idag stigit från 0,20 dollar, när Steam först tillät valutan, till nära på 20 dollar. Något som gör att kostnaden för att köpa spel via Steam blir orimligt hög enligt företaget. Ännu större problem kan sedan följa när värdet för bitcoin sjunker.

En bitcoin är i skrivande stund värd över 14 500 dollar men valutans instabilitet har samtidigt ökat. Bitcoin har kunnat tappa så mycket som 25 procent i värde på några få dagar.

När artikeln skrevs (12:e december 2017) var ett bitcoin värt 14500 dollar, nu i skrivande stund ( 20180916) så verkar värdet vara ca 6500 dollar.

Jag måste säga att jag lite får intrycket av att det handlar om ett slags pyramidspel nästan. Och om transaktionsavgifterna är så pass höga så lär väl många sluta acceptera Bitcoins av den andningen. Jag har för mig att flera caféer i Göteborg accepterade Bitcoins för en tid sedan, men det lär de väl inte göra numera med de typen av avgifter.

EDIT: verkar som om man har infört något som kallas för Bitcoin Cash.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bitcoin_Cash
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Föregående

Återgå till Allmänt