DN:s Erik Helmerson - forskning bara politik

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

DN:s Erik Helmerson - forskning bara politik

Inläggav kurtl » lör 27 apr 2013, 04:12

DN:s Erik Helmerson - förklarar att forskningsresultat bara är privata politiska åsikter från forskarna. Bakgrunden står troligen att finna i Erik Helmersons katolska tro. Men det faktum att DN nu officiellt tar avstånd från forskningens oberoende ställning är ju allvarligt. Nu kan alla forskare anklagas för att endast ha personlig politiska agenda för sina forskningsresultat.

http://www.dn.se/ledare/signerat/forskn ... a-fordomar
kurtl

Re: DN:s Erik Helmerson - forskning bara politik

Inläggav Anders » lör 27 apr 2013, 07:00

Jag försökte hitta en poäng i ledaren, men det gjorde jag inte. Han nämner själv ett uppslag som borde behöva mer forskning innan man antar att det verkligen är så:
Inte minst i Sverige förekommer alltför ofta forskare som har en tydlig politisk agenda men som kan gömma sina åsikter bakom en titel.

Kan man gissa att detta har med heuristisk forskning att göra? Som vi vet är sådan forskning klart svårare, och det är svårt att få fram allmängiltiga svar. Men sådan är forskningen, den får hela tiden nya, förhoppningsvis bättre svar hela tiden.

Jag vet inte riktigt vad han vill. Det låter som att han inte riktigt vill säga det, det fattas något.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Vidugavia » lör 27 apr 2013, 08:31

Typisk liberal hjärnsmälta, grundad i fåfänga förhoppningar om en oberoende betraktare. Ska det vara så svårt att förlika sig med att Gud är död?

Särskilt roande att Helmerson inleder med att ondgöra sig över att olika forskare har olika synsätt men sen avslutar med att oroa sig för likriktning inom forskningen. Å ena sidan verkar Helmerson vilja ha allvetande oberoende forskare som pekar med ena handen, å andra sidan verkar han vilja ifrågasätta forskningens inflytande.

Nästan all forskning är på ett trivialt plan politisk eftersom den drivs av frågor formulerade utifrån vissa intressen. Mindre trivialt är dock i vilken grad de svar vi får fram förvrids av forskarens bias.

Att forskare har tydliga politiska åsikter och agendor är bra. Inte minst då det, både för forskaren själv och andra, blir enklara att identifiera bias.

Resonemanget kring hemspråksundervisningen är intressant då det lika gärna kan ses som ett uttryck för att politiker väljer att lyssna på de röster de håller med.

Politiker: Jag tror att A bäst löses genom X men jag borde nog fråga forskarna.
Forskarkonsensus: Nej. A löses bäst genom Y.
Politiker: Se vad de lärde tvistar. Men det finns ju en modig minoritet som håller med mig så jag har fortfarande grund för mitt beslut.

Sedan kan det också handla om att folk som Hernes och Helmerson måste förlika sig med att forskningsläget kring en fråga kan vara motsägelsefullt och utan tydlig riktning.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern
Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav kipphebel3 » lör 27 apr 2013, 08:36

Sedan kan det också handla om att folk som Hernes och Helmerson måste förlika sig med att forskningsläget kring en fråga kan vara motsägelsefullt och utan tydlig riktning.

Det är nog så att tvärsäkra uttalanden är ovanligt inom forskarvärlden, men vanligt inom politiken :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Wierd Al Haglund » lör 27 apr 2013, 08:47

För mig är Helmersons ledare väldigt postmodernistisk. Han ifrågasätter vetenskapen (eller skrivet med finare ord så dekonstruerar han den) och hans argumentation är flummig och osammanhängande i sann postmodernistisk anda. Därför råder jag ni andra på forumet att sluta ta Erik Helmerson på allvar efter att ni har läst klart artikeln.
Wierd Al Haglund

Inläggav Vidugavia » lör 27 apr 2013, 09:30

Wierd Al Haglund skrev:För mig är Helmersons ledare väldigt postmodernistisk. Han ifrågasätter vetenskapen (eller skrivet med finare ord så dekonstruerar han den) och hans argumentation är flummig och osammanhängande i sann postmodernistisk anda. Därför råder jag ni andra på forumet att sluta ta Erik Helmerson på allvar efter att ni har läst klart artikeln.

Postmodernistisk? Förstår verkligen inte hur du använder detta ord.

Helmerson har definitivt inte, i gängse termer, ett postmodernt perspektiv på vetenskap. Postmodernister ser det inte som ett problem att forskningens resultat styrs av politiska trender, de ser det som en självklarhet. Helmerson må vara otydlig men han verkar helt klart tro på möjligheten av en icke politiserad forskning, oberoende av politiska trender. Helmersons resonemang är inte så mycket en postmodern dekonstruktion av vetenskapen som det är en protest mot att vetenskapen inte uppnår hans orimliga krav på säkerhet, oberoende och entydighet. Inte särskilt postmodernt alltså.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern
Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav Vidugavia » lör 27 apr 2013, 09:35

Jag undrar vad Helmersons perspektiv på klimatfrågan är. Någon som vet? Har försökt googla lite.

- Conan Cimmeriern
Användarvisningsbild
Vidugavia

Återgå till Allmänt