För lätt att klara disputation vid svenska universitet?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: För lätt att klara disputation vid svenska universitet?

Inläggav Johannes » ons 26 jun 2013, 18:54

Thomas P skrev:Hos oss kom de visserligen med kniviga frågor, men ändå mest som "show", dvs att avhandlingen skulle bli godkänd baserat på det skriftliga materialet var klart om man inte gjorde så dåligt ifrån sig att det kunde ifrågasättas om man skrivit avhandlingen själv.

Jag har bevittnat en disputation där kandidaten fick total blackout och i stort sett inte svarade på en enda fråga. Även i det fallet blev han godkänd. Jag tror inte det går att bli underkänd på själva disputationen såvida det inte just som du skriver framkommer uppgifter att avhandlingen är ett plagiat eller liknande.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav AndersY » ons 26 jun 2013, 19:55

kaxiga Z skrev:En annan besvärande detalj jag hörde om senast i förrgår, var en disputand (inom humaniora) som fick tillsägelse från handledaren om att det där han hade skrivit till folk om inbjudan till festen, om ett konto på vilket man kan sätta in en slant ifall man känner för det och bidra till den stora festen, det skulle han definitivt inte rikta till betygsnämnden och opponenten. För dem blev festen alltså gratis. Han fick skriva ett separat meddelande till dessa professorer att just de skulle få komma helt gratis, naturligtvis.

Du verkar hänga upp dig väldigt mycket på gratismaten. :-)
Det är väl ingen som bryr sig om man får en middag hit eller dit.
Men som flera sagt så är den riktiga examen snarare vid genomläsningen av den skrivna avhandlingen.
Jag vet två stycken som fick uppmaningen från sina opponenter att inte lägga fram sin avhandling. Den ene vek ner sig, men den andre gick upp och trots massiv kritik från opponenten så godkändes han. Orsaken till kritiken påstås ha varit "politiska", bråk med anslag och vid vilken säte en viss typ av forskning skulle bedrivas, samt bästa val av numerisk metod.
Vissa akademiska bråk kan slå en med häpnad, både vad det gäller intensitet och småsinthet...

Angående handledarens centrala roll vid disputationen, så tycker jag snarare motsatsen, att den är obefintlig. Jag tror inte min handledare sade någonting alls vid min disputation.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Inläggav Johannes » tor 27 jun 2013, 08:37

AndersY skrev:Angående handledarens centrala roll vid disputationen, så tycker jag snarare motsatsen, att den är obefintlig. Jag tror inte min handledare sade någonting alls vid min disputation.

Samma här, under själva disputationen. Däremot är ju handledaren central vid val av opponent samt betygskommittén.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav el.psy.congroo » fre 28 jun 2013, 16:29

Avhandlingar på flera kg. Kommer en klen doktorand orka bära med sig den XD

Hela artikeln borde inledas med ett "denna artikel är starkt begränsad till mitt medicinska område". Några kommentrarer:

Att enbart tillsätta extra pengar räcker inte. Många forskare i världen, inklusive många Nobelpristagare, har gjort banbrytande upptäckter med begränsade resurser.

Fast gårdagens upptäckter var mindre finkänsliga än dagens.

Publicerade arbeten i olika tidskrifter ingår vanligtvis inte i avhandlingen eftersom en avhandling räknas som färskvara.

Varför inte? Har man fått ihop ett papper som doktorand försöker man givetvis publicera det.

Det finns riktlinjer och strukturer för att skriva en avhandling även i Oxford, men doktoranderna behöver inte anpassa sig till tidskrifternas krav på till exempel maximalt antal ord och stil utan kan berätta om vad de var ute efter, vad de egentligen har gjort, varför de har gjort det och vad de har upptäckt. Man gömmer inte undan det som kallas negativa resultat, eftersom alla resultat är resultat.

Gör man annorlunda i Sverige? Personligen har jag fått order om att avhandlingen ska vara så utförlig som möjligt och den publicerade versionen kommer vara en komprimerad variant.
el.psy.congroo

Inläggav Thomas P » fre 28 jun 2013, 17:10

el.psy.congroo skrev:Gör man annorlunda i Sverige? Personligen har jag fått order om att avhandlingen ska vara så utförlig som möjligt och den publicerade versionen kommer vara en komprimerad variant.

I mitt fall var själva avhandlingstexten mer fokuserad på att ge en översikt av fältet som bakgrund till artiklarna vilket ledde till att den kunde användas i en doktorandkurs efteråt. Alltid kul när man får leta fram sitt manuskript för att det skall tryckas en andra upplaga. Traditionerna varierar en hel del mellan olika universitet och institutioner.
Thomas P

Inläggav AndersY » fre 28 jun 2013, 20:37

Jag kommer ihåg en disputation med en av mina f.d. doktorandkollegor, där den brittiske professorn som var opponent sade att han var synnerligen imponerad av omfattningen av avhandlingen, då hälften hade räckt till en brittisk avhandling.
En annan f.d. kollega bytte till ett franskt universitet bl.a. för att omfattningen av avhandlingen där var klart mindre.
Gräset är grönare på andra sidan?
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Inläggav pluto » mån 01 jul 2013, 08:45

För att hamna i toppen måste vi förändra vår forskarutbildning så att den mer liknar den i de mest framgångsrika lärosätena i världen som Oxford, Cambridge och Harvard.

Men disputationsformerna ser väl lika dana ut vid University College Birmingham och Queen Margaret som i Cambridge och the other place? Kan det vara så jävligt att det inte är formen på disputationen som avgör om ett universitet blir toprankat, utan att det finns andra faktorer?
Användarvisningsbild
pluto

Inläggav Thomas P » mån 01 jul 2013, 09:09

pluto skrev:Men disputationsformerna ser väl lika dana ut vid University College Birmingham och Queen Margaret som i Cambridge och the other place? Kan det vara så jävligt att det inte är formen på disputationen som avgör om ett universitet blir toprankat, utan att det finns andra faktorer?

Den mest betydelsefulla faktorn är att de topprankade universiteten kan hyra in de bästa forskarna och ta in bara de bästa studenterna, och det är en metod som övriga universitet omöjligt kan ta efter.
Thomas P

Inläggav Knurd » tis 02 jul 2013, 14:23

En dellösning skulle kunna vara att kontraktera forskarstudenter i två steg. Först ett par år som licentiander, och därefter som doktorander om de klarat examen.
Adrumdrum.
Användarvisningsbild
Knurd

Inläggav vafalls » tis 02 jul 2013, 14:52

Den här fixeringen vid att man bjuder opponent och betygskommittén på middagen tycker jag inte är så himla relevant. Jag har varit på mellan 50-100 disputationsmiddagar och suttit i ett antal bytygskommittéer och det är runt hälften av opponent/betygsfolk som är med på middagen. Det har mer med resväg att göra tror jag. De som kommer långt utombys ifrån plägar att åka hem direkt. Att man inte tar betalt av dem tycker jag är rätt normalt, och att tro att någon skulle godkänna eller ställa snällare frågor bara för att man blivit bjuden på fest är nog rätt osannolikt.

Själva grejen med att svenska procedurer är mesiga och inte fällande tycker jag snarare har att göra med att man inte riktigt förstått vad en forskarutbildning innebär och vad just disputationen har för roll i det hela. Åtminstone när det gäller sammanläggningsavhandlingare så är det ju hantverket man ska lära sig, och det är en del i att vara handledare att inse när doktoranden är mogen och färdiglärd. Specifikt är det ju fara med att doktoranden inte har arbetat tillräckligt mycket med alla artiklarna som är den största risken, och där måste man som handledare poängtera att har man sitt namn med på artikeln ska man kunna försvara hela artikeln och inte bara de delar man själv jobbade aktivast med. Min erfarenhet att oftast är det statistiken som fallerar.

Så min uppfattning är att man inte alls vinner något på att införa fällande disputationer. Åtminstone inte om syftet med hela skiten är att få fram forskare som begriper vad de håller på med.
vafalls

Inläggav micke.d » tis 02 jul 2013, 18:07

Jag har lite erfarenhet från USA. På de universitet jag varit hade man ett lite annorlunda system, den största skillnaden för doktorander var att de ska samla ihop sin betygskommitté när de börjar avhandlingsarbetet och ska ha dess godkännande av sitt avhandlingsämne (i teorin) innan arbetet börjar. Så vitt jag förstod så blir beroendet av handledaren mindre, doktoranden kan ta hjälp av de andra i betygsnämnden vid behov; de fungerar i någon mån som handledare de också.

Vad gäller disputationen så blir ju vikten av den lite olika beroende på om avhandlingen är en monografi eller en sammanläggningsavhandling. I förra fallet blir disputationen betydligt viktigare.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav garozzo » tis 02 jul 2013, 21:54

Jag har hört en historia om en disputation i matematik i början på 70 talet.
Då skulle opponenten under själva disputationen visat att en av de bärande satserna var felaktig, och radat upp motexempel.
Någon som hört talas om detta?
garozzo

Inläggav Tryggve » tis 17 feb 2015, 21:10

Nu väcker jag liv i en gammal tråd, men enligt den här artikeln så underkändes faktiskt två avhandlingar på Humanistiska fakulteten på Stockholms Universitet vårterminen 2013 vid själva disputationstillfället.

http://www.gaudeamus.se/2013/10/underka ... sekvenser/

Under vårterminen underkändes två disputationer vid humanistiska fakulteten. Fakultetsnämnden fastställer nu riktlinjer för att uppmana institutionerna att göra tydligare kvalitetssäkringar.

Jag blev mycket överraskad, det blev vi allihop. Jag har varit här sedan 2006 och har aldrig stött på detta förut, säger Bengt Novén, dekanus vid humanistiska fakulteten.

Att disputationer blir underkända sker sällan. En rundringning till de olika fakulteterna ger det gemensamma svaret att det är ytterst ovanligt. Humanistiska fakultetskansliet uppger att det senaste underkännandet, innan våren 2013, skedde 1989.

Internationella samarbeten

Rent hypotetiskt ska disputationen vara ett vetenskapligt samtal där det finns en risk att disputanden blir underkänd. I princip ska dock avhandlingen vara så pass kvalitetsgranskad före själva disputationen att en sådan risk är minimal. Ändå blev avhandlingarna i våras underkända på grund av kvalitetsskäl.

– Det var på grund av brister i institutionernas rutin samt att våra riktlinjer var alldeles för otydliga som gjorde att de här två fallen ens ägde rum. De skulle ha stoppats, innan de drogs upp till disputation, säger Bengt Novén.

I båda fallen handlar det om olika former av internationella samarbeten. Samarbete kring utbildning på forskarnivå kan föra med sig många bra saker, påpekar Bengt Novén. Det kan samtidigt vara problematiskt, till exempel när det gäller disputationer så kan olika institutioner i världen ha olika traditioner.

– Det är inte ett försvar. Men det är en förklaring till att det blev som det blev i ett av de här fallen. Vi måste bara ha bättre beredskap för den typen av samarbete, säger Bengt Novén.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Vitnir » tor 19 feb 2015, 22:03

Jag vet ett exempel där en man från Bangladesh fick extremt mycket hjälp med att skriva avhandlingen, på disputationen framgick det tydligt att han inte förstod frågorna på engelska som opponenten ställde.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Tryggve » fre 20 feb 2015, 11:42

Vitnir skrev:Jag vet ett exempel där en man från Bangladesh fick extremt mycket hjälp med att skriva avhandlingen, på disputationen framgick det tydligt att han inte förstod frågorna på engelska som opponenten ställde.

Jag har sett skräckexempel där vare sig opponent eller respondent har behärskat engelska tillräckligt bra för att kunna diskutera. Fast där räddade betygsnämnden situationen.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt