För lätt att klara disputation vid svenska universitet?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: För lätt att klara disputation vid svenska universitet?

Inläggav Picea » ons 18 mar 2015, 21:01

Tryggve Wrote:Jag har sett skräckexempel där vare sig opponent eller respondent har behärskat engelska tillräckligt bra för att kunna diskutera. Fast där räddade betygsnämnden situationen.

Det är ju svårt när de är från olika icke engelsktalande länder, men i vissa fall känns det onödigt att ha det på engelska. Det där med att hålla disputationer på engelska i Sverige när både respondent och opponent är svensktalande verkar ha kommit under bara de senaste fem åren. Jag hade min på svenska just för att jag inte ville tampas med språksvårigheter under en situation som ändå är så pressad.
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav Tryggve » ons 18 mar 2015, 21:35

Picea Wrote:Det är ju svårt när de är från olika icke engelsktalande länder, men i vissa fall känns det onödigt att ha det på engelska. Det där med att hålla disputationer på engelska i Sverige när både respondent och opponent är svensktalande verkar ha kommit under bara de senaste fem åren. Jag hade min på svenska just för att jag inte ville tampas med språksvårigheter under en situation som ändå är så pressad.

Jag har varit på en disputation som hölls på svenska, och har väl hört om en eller två andra. Dock så måste man väl då rimligen också ha en svensktalande betygsnämnd.
Min opponent var tyska, men hade bott i Sverige i så pass många år så att det nog inte hade varit några svårigheter att hålla det på svenska för hennes del. Dock hade jag två icke-svensktalande i min betygsnämnd. Dessutom är min handledare engelsktalande, så jag tyckte faktiskt det var lättare att köra på engelska. All repetition inför disputationen var ju i alla fall på engelska.... :-)

Men jag tror att jag har varit på i alla fall en disputation där alla inblandade var svensktalande, men man körde på engelska i alla fall.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Picea » tor 19 mar 2015, 07:59

Jag har uppfattat det som att det är enklare att hitta folk som vill ställa upp i betygsnämnden inom landet om man nu vill ha det på svenska, än att hitta en bra opponent.
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav Tryggve » tor 19 mar 2015, 15:28

Picea Wrote:Jag har uppfattat det som att det är enklare att hitta folk som vill ställa upp i betygsnämnden inom landet om man nu vill ha det på svenska, än att hitta en bra opponent.

Det beror väl rimligen också på ämnet. Det är rätt få disputationer som jag har varit på där opponenten har varit svensktalande över huvud taget. Det är väl lite varierande med betygsnämnden förstås.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » lör 08 aug 2015, 13:26

Jag pratade för ca en månad sedan med en bekants lillasyster under en tillställning. Vi kom in på detta med disputationer (hon ska disputera i höst), och det där med att det knappast händer att någon blir underkänd. "Akademisk teater".

Hon berättade att hennes handledare hade varit på en disputation vid ett svenskt universitet där respondenten hade blivit underkänd vid själva disputationen (jag tror att hennes handledare hade ingått i betygskommittén). Det ska tydligen ha varit så att opponenten dagen eller dagarna innan disputationen hade upptäckt att stora delar av avhandlingen var plagiat.

Då infinner sig ju frågan om handledaren i detta fall hade läst avhandligen öht.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav pwm » tis 11 aug 2015, 19:43

Tryggve Wrote:... (jag tror att hennes handledare hade ingått i betygskommittén). ...
Så ... extremt egendomligt. Är det verkligen möjligt?

Normalt ska betygskommittén ha avhandlingen (eller motsvarande underlag) minst 3 veckor i förväg. Opponenten vill säkert ha något ännu tidigare. Finns det några grava invändningar hör det nog till kutymen att man säger ifrån före disputationen.

Den som underkänns vid en disputation är i praktiken respondenten, men de facto handledaren.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Tryggve » tis 11 aug 2015, 19:49

pwm Wrote:Så ... extremt egendomligt. Är det verkligen möjligt?

Normalt ska betygskommittén ha avhandlingen (eller motsvarande underlag) minst 3 veckor i förväg. Opponenten vill säkert ha något ännu tidigare. Finns det några grava invändningar hör det nog till kutymen att man säger ifrån före disputationen.

Jo. Men man ska ju läsa den också. Jag har varit på disputationer där det varit lite si och så med det. I ett fall så hade tydligen opponenten berättat för respondenten att h*n inte hade läst avhandlingen ordentligt.

(När det gäller hennes handledare så är jag osäker på om denna faktiskt ingick i betygsnämnden eller ej)

pwm Wrote:Den som underkänns vid en disputation är i praktiken respondenten, men de facto handledaren.

Visst är det så.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav pwm » tis 11 aug 2015, 20:10

Tryggve Wrote:Jo. Men man ska ju läsa den också. Jag har varit på disputationer där det varit lite si och så med det. I ett fall så hade tydligen opponenten berättat för respondenten att h*n inte hade läst avhandlingen ordentligt.
Det du beskriver är ett jävla oskick. Det är respondenten som lagt ner ett halvt decenniums arbete. Ställer man upp på att utvärdera det kan man inte bara klia sig i arslet och tycka sig fått fått något ytterligare att skriva upp på sitt cv.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Tryggve » tis 11 aug 2015, 20:17

pwm Wrote:Det du beskriver är ett jävla oskick. Det är respondenten som lagt ner ett halvt decenniums arbete. Ställer man upp på att utvärdera det kan man inte bara klia sig i arslet och tycka sig fått fått något ytterligare att skriva upp på sitt cv.

Jo, det är ett jävla sätt. Samtidigt så tycker jag att det var rätt strongt av respondenten att kunna svara bra på frågor som till stor del inte rörde hens arbete. Det visar ju att personen var insatt i forskningen.

Betygsnämnden hade dock läst avhandlingen. :smile2:
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Spiring » ons 12 aug 2015, 06:36

pwm Wrote:
Tryggve Wrote:... (jag tror att hennes handledare hade ingått i betygskommittén). ...
Så ... extremt egendomligt. Är det verkligen möjligt?

Jag tror att Tryggve med "hennes handledare" menade hans bekantas lillasysters handledare, inte den aktuella respondentens handledare. Det vore mindre egendomligt. Men jag kan missta mig.
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav Tryggve » ons 12 aug 2015, 08:37

Spiring Wrote:Jag tror att Tryggve med "hennes handledare" menade hans bekantas lillasysters handledare, inte den aktuella respondentens handledare. Det vore mindre egendomligt. Men jag kan missta mig.

Du har uppfattat det helt korrekt. Och jag inser att jag formulerade mig olyckligt.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Picea » ons 19 aug 2015, 07:40

Jag känner till en disputation där respondenten blev underkänd, då hen hade blivit tillsagd innan att avhandlingen inte höll måttet, men valde att försöka ändå.
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav Thomas P » ons 19 aug 2015, 17:09

Picea Wrote:Jag känner till en disputation där respondenten blev underkänd, då hen hade blivit tillsagd innan att avhandlingen inte höll måttet, men valde att försöka ändå.

Jag känner till en disputation där respondenten efteråt gick ut och närmast skröt över att han varit på väg att bli underkänd i efterhand när övriga professorer fick nys om arbetet och hur disputationen gått till. (Han såg det som bevis för hur förföljd han var av "etablissemanget" för sina revolutionerande teorier).
Thomas P

Inläggav Tryggve » tor 20 aug 2015, 10:55

Picea Wrote:Jag känner till en disputation där respondenten blev underkänd, då hen hade blivit tillsagd innan att avhandlingen inte höll måttet, men valde att försöka ändå.

Jag känner inte till någon personligen, men majoriteten av de få som underkänns är väl just de som går upp mot allas inrådan. Det var i alla fall mitt intryck.

Sedan så hörde jag om ett anekdotiskt fall från den institution där jag var verksam där en kollega berättade om ett fall som han själv hade upplevt (jag tror att han kände respondenten) som väl var 1980-tal eller möjligen lite senare. Jag tror att ämnet var kemisk ekologi. Opponenten ska tydligen ha underkänt de referenssubstanser som användes, och även en del metodik.

Jag vet inte riktigt hur det slutade.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tor 20 aug 2015, 10:56

Thomas P Wrote:Jag känner till en disputation där respondenten efteråt gick ut och närmast skröt över att han varit på väg att bli underkänd i efterhand när övriga professorer fick nys om arbetet och hur disputationen gått till. (Han såg det som bevis för hur förföljd han var av "etablissemanget" för sina revolutionerande teorier).

Oj. Men går det att bli underkänd retroaktivt? Då måste man väl nästan ha plagierat avhandlingen eller något liknande.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt