För lätt att klara disputation vid svenska universitet?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: För lätt att klara disputation vid svenska universitet?

Inläggav Thomas P » tor 20 aug 2015, 17:44

Tryggve skrev:Oj. Men går det att bli underkänd retroaktivt? Då måste man väl nästan ha plagierat avhandlingen eller något liknande.

Jag vet inte vilka formella grunder det skulle varit, men jag tittade på avhandlingen i fråga och den var både tunn och fel. Ryktesvägen har jag fått höra att man avbröt processen för att det i grunden var handledarens fel och respondenten i fråga ändå lämnat den akademiska världen.
Thomas P

Inläggav Tryggve » mån 28 sep 2015, 13:45

Med anledning av det där med plagiat. Tyskland verkar ju ha lite av en tradition av att ha ministrar som i efterhand anklagas för att ha plagierat material till doktorsexamen.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/tredje ... klagelser/
Den tyska försvarsministern Ursula von der Leyen kan bli den tredje tyske ministern som tvingas avgå på grund av doktorsfusk. Enligt granskarna består närmare hälften av hennes medicinska doktorsavhandling av plagiat.

Den tyska försvarsministern Ursula von der Leyen kan bli den tredje tyske ministern som tvingas avgå på grund av doktorsfusk. Enligt granskarna består närmare hälften av hennes medicinska doktorsavhandling av plagiat.

Ursula von der Leyen, 56 år, är en av Tysklands ledande politiker efter en blixtkarriär i CDU (Kristligt-demokratiska unionen) som sjubarnsmamman inledde efter sekelskiftet.

CDU-politikern har i Angela Merkels olika regeringar varit familjeminister, social- och arbetsmarknadsminister och sedan valet 2013 har hon ansvaret för försvarspolitiken.

Von der Leyen finns alltid med i spekulationerna om vem som skulle kunna efterträda Merkel som partiledare om det vore aktuellt.

Nu har hon dock hamnat i blåsväder. Hennes doktorsavhandling har hamnat i fokus för de granskare på nätet som de senaste åren fått en rad kända politiker på fall.

Von der Leyens avhandling godkändes av den Mediciniska högskolan i Hannover 1991 och handlar om kvinnosjukdomar under graviditeten.

Den är kort, den omfattar endast 62 sidor, och på 27 av dessa sidor har granskarna hittat plagiat, det vill säga andras texter som författaren gjort till sina egna genom att inte ange några källor.

Granskarna kritiserar också avhandlingen för att vara undermålig i största allmänhet. Där von der Leyen använder sig av citat med namngivna källor så stöder de i flera fall inte den tes hon driver.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » fre 29 jan 2016, 16:33

En som verkar ha blivit underkänd vid disputation är tydligen Sten Broman! Fast det var förstås 1927...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sten_Broman

År 1927 avlade han licentiatexamen i Lund. Redan några månader senare, den 28 maj 1927, disputerade Broman för doktorsgraden. Avhandlingen Den svenska musikforskningen 1750–1900[3] underkändes dock.[4]
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Matte » tis 09 feb 2016, 20:09

der Leyens avhandling godkändes av den Mediciniska högskolan i Hannover 1991 och handlar om kvinnosjukdomar under graviditeten.

Den är kort, den omfattar endast 62 sidor, och på 27 av dessa sidor har granskarna hittat plagiat, det vill säga andras texter som författaren gjort till sina egna genom att inte ange några källor.

Granskarna kritiserar också avhandlingen för att vara undermålig i största allmänhet. Där von der Leyen använder sig av citat med namngivna källor så stöder de i flera fall inte den tes hon driver.
Granskades den alltså i efterhand och man betygsatte den s a s retroaktivt? Då torde väl en inte obetydlig skugga falla över den betygsnämnd eller motsvarande som en gång godkände avhandlingen?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Johannes » tis 09 feb 2016, 21:01

Matte skrev:Granskades den alltså i efterhand och man betygsatte den s a s retroaktivt? Då torde väl en inte obetydlig skugga falla över den betygsnämnd eller motsvarande som en gång godkände avhandlingen?

Hennes doktorsavhandling har hamnat i fokus för de granskare på nätet som de senaste åren fått en rad kända politiker på fall.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Matte » ons 10 feb 2016, 07:21

Och vilken juridisk, eller annan formell status har då dessa "nätgranskare"? Det är ju inte alldeles ovanligt att en del avhandlingsförfattare i efterhand anklagats för plagiat. Författaren Lars Gustafsson, t ex, valsade runt ett par turer i kulturspalterna och beskylldes för att ha plankat en annan filosof (grundlösa beskyllningar vad jag kan förstå).
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Johannes » ons 10 feb 2016, 08:59

Matte skrev:Och vilken juridisk, eller annan formell status har då dessa "nätgranskare"?

Förmodligen ingen alls. Det motsvarar väl ungefär Flashbackgrävarna.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Tryggve » ons 10 feb 2016, 10:50

Granskarna på nätet har väl ingen status, men det kan ju leda till att det sker annan granskning. Som i det här fallet.

http://www.theguardian.com/world/2011/m ... plagiarism

Last week the University of Bayreuth stripped Guttenberg of his doctorate after he admitted substantially copying (inadvertently, he said) from other sources. He blamed the errors on his busy schedule: when he finished his thesis in 2006, he was juggling his duties as an MP and raising two daughters with his TV presenter wife, the equally blue-blooded Countess Stephanie von Bismarck. The admission led to him being dubbed the minister for cut-and-paste, or Baron zu Googleberg.

Jag vet inte hur själva försvaret av en doktorsavhandling genomförs i Tyskland. Det jag vet är att ett flertal tyska politiker har hamnat i blåsväder p g a att de har anklagats för att ha plagierat delar av avhandlingar.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Johannes » ons 10 feb 2016, 13:09

Tryggve skrev:Jag vet inte hur själva försvaret av en doktorsavhandling genomförs i Tyskland.

Tror det är ungefär så här: avhandlingen ska granskas av ett par personer (typ 2?) som doktoranden själv väljer/kommer överens med, men som måste finnas uppsatta på en lista över i förväg godkända granskare (typ professorer på universitetet). Granskarna poängsätter avhandlingen 1-5 där 1 är bäst och 5 är underkänt. Under disputationen ska doktoranden först presentera sitt arbete och sedan frågas ut av en eller flera opponenter, ungefär som i Sverige. Dock är utfrågningen mer fokuserad på allmänkunskap inom ämnet snarare än själva avhandlingen. Det brukar man för övrigt ofta märka när tyskar opponerar i Sverige, om de inte blivit ordentligt instruerade inför disputationen kan det bli väl mycket skolförhör av det.

Slutbetyget blir sedan en sammanvägning av avhandlingen och disputationen, dock med mest tyngd på avhandlingen. Sifferbetyget översätts sedan till de klassiska beteckningarna summa cum laude (högst), magna cum laude eller cum laude.

Med det här systemet faller ju ett tungt ansvar på de två personer som granskar avhandlingen, eftersom de är de enda som egentligen bedömer den. Eftersom det är vad jag förstår personer som doktoranden själv "utser" även om de måste vara godkända kan man kanske se en viss risk för korruption där.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Tryggve » ons 10 feb 2016, 13:18

Johannes skrev:Tror det är ungefär så här: avhandlingen ska granskas av ett par personer (typ 2?) som doktoranden själv väljer/kommer överens med, men som måste finnas uppsatta på en lista över i förväg godkända granskare (typ professorer på universitetet). Granskarna poängsätter avhandlingen 1-5 där 1 är bäst och 5 är underkänt. Under disputationen ska doktoranden först presentera sitt arbete och sedan frågas ut av en eller flera opponenter, ungefär som i Sverige. Dock är utfrågningen mer fokuserad på allmänkunskap inom ämnet snarare än själva avhandlingen. Det brukar man för övrigt ofta märka när tyskar opponerar i Sverige, om de inte blivit ordentligt instruerade inför disputationen kan det bli väl mycket skolförhör av det.

Slutbetyget blir sedan en sammanvägning av avhandlingen och disputationen, dock med mest tyngd på avhandlingen. Sifferbetyget översätts sedan till de klassiska beteckningarna summa cum laude (högst), magna cum laude eller cum laude.

Med det här systemet faller ju ett tungt ansvar på de två personer som granskar avhandlingen, eftersom de är de enda som egentligen bedömer den. Eftersom det är vad jag förstår personer som doktoranden själv "utser" även om de måste vara godkända kan man kanske se en viss risk för korruption där.

Tack för beskrivningen.

Med tanke på att jag själv har suttit med vid i alla fall en disputation där opponenten inte hade läst avhandlingen speciellt noga så kan man nog tänka sig att det är fullt möjligt att plagiat inte upptäcks.
Detsamma gäller väl iofs i Sverige, jag nämnde ju ett exempel tidigare i tråden där opponenten i ett sent skede verkar ha upptäckt att stora delar av avhandlingen var plagierad.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » ons 10 feb 2016, 13:19

Jag har för övrigt hittat en artikel som verkar intressant för trådens ämne. Har dock inte tillgång till den.

Underkända avhandlingar : – en kartläggning av underkända avhandlingar vid sex universitet inom tre skilda fakultetsområden , det humanistiska-, rätts- samt samhällsvetenskapliga under perioden 1984-2003.

http://swepub.kb.se/bib/swepub:oai:DiVA ... anguage=en
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Johannes » ons 10 feb 2016, 13:58

Tryggve skrev:Med tanke på att jag själv har suttit med vid i alla fall en disputation där opponenten inte hade läst avhandlingen speciellt noga så kan man nog tänka sig att det är fullt möjligt att plagiat inte upptäcks.
Detsamma gäller väl iofs i Sverige, jag nämnde ju ett exempel tidigare i tråden där opponenten i ett sent skede verkar ha upptäckt att stora delar av avhandlingen var plagierad.

Fram till nyligen har det nog inte varit helt lätt att hitta plagiat. Om alla tidigare avhandlingar finns digitalt är det ju enkelt att söka på textsträngar, men om inte så bygger det på att granskaren känner igen texten. Och inte ens experter inom ett fält har ju i allmänhet läst mer än mindre del av alla avhandlingar som skrivs inom fältet.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav ttias » ons 10 feb 2016, 15:33

Johannes skrev:Fram till nyligen har det nog inte varit helt lätt att hitta plagiat. Om alla tidigare avhandlingar finns digitalt är det ju enkelt att söka på textsträngar, men om inte så bygger det på att granskaren känner igen texten. Och inte ens experter inom ett fält har ju i allmänhet läst mer än mindre del av alla avhandlingar som skrivs inom fältet.

Det här har alltid förbryllat mig och det gäller även andra plagiatkontroller på vägen under högre utbildningar. Hur många (fungerande) textpermutationer finns det för samma sak med tanke på att den här typen av texter har en mängd krav när det gäller t ex tydlighet, språkval, kortfattadhet, referat och är ytterligare begränsade av innehållet jämfört med vanliga texter. De plagiatkontroller jag känner till jämför mot en databas och anger någon form av procentvärde för överensstämmelse där även små förändringar och omskrivningar anges som plagiat.
Finns det inte risk att genren är för lik utan att någon fuskar?
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav Johannes » ons 10 feb 2016, 15:49

Om man tar ett stycke på mer än 100 ord eller så tror jag det finns i praktiken nästan ett oändligt antal sätt att variera texten på.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Tryggve » ons 10 feb 2016, 15:50

ttias skrev:Det här har alltid förbryllat mig och det gäller även andra plagiatkontroller på vägen under högre utbildningar. Hur många (fungerande) textpermutationer finns det för samma sak med tanke på att den här typen av texter har en mängd krav när det gäller t ex tydlighet, språkval, kortfattadhet, referat och är ytterligare begränsade av innehållet jämfört med vanliga texter. De plagiatkontroller jag känner till jämför mot en databas och anger någon form av procentvärde för överensstämmelse där även små förändringar och omskrivningar anges som plagiat.
Finns det inte risk att genren är för lik utan att någon fuskar?

Som jag tolkar det så räknas det som plagiat om man rakt av kopierar text som någon annan har skrivit och presenterar den som sin egen. Så verkar det vara om man tittar på hemsidor för olika universitet i alla fall.

Jag vet faktiskt inte om det finns några glasklara regler annars för vad som räknas som plagiat. Och det kan säkert vara mycket lätt att omedvetet mer eller mindre kopiera text om det är ett smalt fält. Speciellt när man är under tidspress.

(När jag skrev min avhandling så undvek jag medvetet att läsa den avhandling som min doktorandkollega fick klar några månader före mig. Vi hade jobbat ihop en hel del, och hade t ex en artikel där vi var delade förstaförfattare.
Jag ville helt enkelt inte riskera att omedvetet kopiera hens text.)
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt