varför jag ser klimatdebatten som en religös fråga

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

varför jag ser klimatdebatten som en religös fråga

Inläggav greisa » tis 14 jan 2014, 01:44

Först och främst handlar det om varifrån man kommer, jag som har erfarehet från sekttänkande känner igen så mycket.
Alla vill vi vara bra och ansvarsfulla människor, men när verkligheten hinner ikapp så var det så mycket som inte gick som vi tänkt oss.
Hela klimatdebatten ser jag som ett bakslag för sund vetenskap, man indiktronerar barn redan i föreskolåldern att tro atr koldioxid är en giftig gas
n,är den i själva verket är grunden för allt liv, som vi vet.
Klimatdebatten handlar mest om hur vi som ansvarstagande männisor ska se på våra barn, och barnbarns framtid, och det är precis där allt går fel.
Vidskepelse och alarmism har plågat mänkligheten i tusentals år, och nu har vi en modern variant av densamma. Bakåtsrävande och tro att
man kan hitta verkligheten i gamla skrifter är numera ersatt av en annan tro som är ännu värre befängd, iof nästan lika gammal,
Föreställnigen att vi som männisor är inkräcktare i en perfekt värld och verklighet. Och det när all vetenskap visar att allt handlar om utveckling och förändring.
En utveckling som innebär att det gamla måste dö och ersättas av det nya, och det är den tanken som är svår att ta in.

Skrivet från en Pad som inte vill samma som jag!

/Greger
Användarvisningsbild
greisa

Re: varför jag ser klimatdebatten som en religös fråga

Inläggav B Hellqvist » tis 14 jan 2014, 02:25

Om du är säker på din sak kan du ju köpa en strandtomt i Bangladesh...
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav greisa » tis 14 jan 2014, 03:32

Seriöst, jag går i pension inom kort och funderar på att hitta en bra plats där det är ett lite varmare klimat jämfört med här. Gärna vid stranden och jag är hellt övertygad
om att en strandtomt behåller sitt värde :-) Vad inbillar du dig egentligen, att havet ska stiga massor med meter eller decimeter? Ta det lugt och fokusera på verkliga problem, se på TV som en början, på history channel går just nu serie om medeltiden och om hur man tänkte då. Skaffa lite perspektiv!

Fortfarande inte överens med min Pad, men jag tränar :-)
Användarvisningsbild
greisa

Inläggav Flabbergasted » tis 14 jan 2014, 07:08

greisa Wrote:en annan tro som är ännu värre befängd, iof nästan lika gammal, Föreställnigen att vi som männisor är inkräcktare i en perfekt värld och verklighet. Och det när all vetenskap visar att allt handlar om utveckling och förändring.
En utveckling som innebär att det gamla måste dö och ersättas av det nya, och det är den tanken som är svår att ta in.
Vilka är det som har den tron menar du? Kan du visa att den åsikten är allmänt spridd? För själv har jag aldrig ens hört något sådant argument, att vi är inkräktare i en perfekt värld.
Och gällande att det gamla måste dö: jag tror t.ex. hästskoräkan, hajarna och kackerlackorna inte håller med dig om det.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inläggav Thomas P » tis 14 jan 2014, 07:55

greisa Wrote:Hela klimatdebatten ser jag som ett bakslag för sund vetenskap, man indiktronerar barn redan i föreskolåldern att tro atr koldioxid är en giftig gas
n,är den i själva verket är grunden för allt liv, som vi vet.

När jag läser sådana där tänker jag alltid på "A billion flies can't be wrong: eat shit". CO2 är för människor en avfallsprodukt, askan som återstår efter det att vi förbränt vår mat, och visst är den giftig i tillräcklig höga koncentrationer, även om det inte är det klimatdebatten handlar om.

Talet om CO2 som "livets gas", däremot, det har klart religiösa övertoner. Gasen behövs för växter, men det behövs så mycket för livets existens att det är bisarrt att upphöja just CO2 till "livets gas".

Det är en inställning som är populär på många håll, vilket senast gav katastrofala följder i Irak när de amerikanska erövrarna avsiktligt slog sönder hela det gamla systemet för att börja på "år noll" och det nya drömriket. Det fungerade inte bättre där än i Kampuchea.

Gärna nytt, men det finns inget egenintresse av att ta död på det gamla, vilket är vad drastiska klimatförändringar kommer att göra.
Thomas P

Inläggav micke.d » tis 14 jan 2014, 09:55

greisa Wrote:man indiktronerar barn redan i föreskolåldern att tro atr koldioxid är en giftig gas
Belägg?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Urquhart » tis 14 jan 2014, 11:03

greisa Wrote:Hela klimatdebatten ser jag som ett bakslag för sund vetenskap, man indiktronerar barn redan i föreskolåldern att tro atr koldioxid är en giftig gas...

Jag har aldrig någonsin hört det befängda argumentet. Visserligen så kan koldioxid ge förgiftningssymptom vid riktigt höga koncentrationer, men det är knappast något som har med klimatdebatten att göra. Jag kan vidare tänka mig att en del dåligt pålästa människor skulle kunna ta upp giftigheten som argument när de pratar om växthuseffekten, men jag har aldrig hört talas om att någon gjort det. Du verkar dock påstå att man lär ut detta till barn. Menar du att det är lärare som håller på med den sortens trollande?
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Ergo Sum » tis 14 jan 2014, 11:13

På vad sätt kan koldioxid vara giftigt? Jag förstår att det vid mycket höga koncentrationer kan leda till syrebrist. Är det vad man menar?
Ockhams rakkniv alltid till hands.
Ergo Sum

Inläggav Picea » tis 14 jan 2014, 11:15

Förutom att du som ovan nämnts har fått vissa väsentliga fakta om bakfoten, så har du på ett sätt rätt i att vi människor, som alla arter, bara är en obetydlig parentes i jordens historia, som lätt kan ersättas av nya. En undergång är inget som jorden tar skada av, några arter kommer säkert att överleva och nya utvecklas, och om bara några hundra tusen år kommer jorden att vara lika sprudlande av liv igen! :smile2:

Det självpåtagna ansvaret för jordens utveckling kanske kan kallas religiöst, eftersom många av oss ser det som en förpliktelse mot resten av jorden och dess arter, vilket med litet fantasi nog kan jämföras med att följa någon sorts högre makt. Det vore kanske mindre vidskepligt att bara se oss som en i den långa raden av arter som blir så framgångsrika att det blir för många av dem, och utplånar sig själva och några till på kuppen, och låta det gå som det går.

Men jag tror att det ligger i människans natur att anta sådana här utmaningar. Vi vill veta om vi klarar av att åtgärda klimatförändringarna, för det tillfredsställer oss att använda vår kreativitet för att lösa till synes näst intill omöjliga uppgifter. Jag tror inte att det räcker för vetgiriga människor att acceptera det vi redan vet, att slå oss till ro och låta naturen ha sin gång, utan vi vill utnyttja våra kunskaper och vetenskapen i dess fulla kapacitet och lära oss nya saker hela tiden. Därför tror jag att du inte kommer ifrån forskarnas kunskapsspridande om hur vi skall ändra våra livsmönster för att rädda jorden från undergång, för de vill så gärna se om det går.
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav Johannes » tis 14 jan 2014, 11:30

Ergo Sum Wrote:På vad sätt kan koldioxid vara giftigt? Jag förstår att det vid mycket höga koncentrationer kan leda till syrebrist. Är det vad man menar?

Nej, det leder till ett tillstånd som kallas hyperkapni (för hög halt koldioxid i blodet) som kan vara dödligt redan vid koncentrationer långt under vad som krävs för syrebrist.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Ergo Sum » tis 14 jan 2014, 11:40

Tack!
Ockhams rakkniv alltid till hands.
Ergo Sum

Inläggav rayjoh » tis 14 jan 2014, 11:47

greisa Wrote:Hela klimatdebatten ser jag som ett bakslag för sund vetenskap, man indiktronerar barn redan i föreskolåldern att tro atr koldioxid är en giftig gas

Det är väl bra att de lär sig undvika koldioxid och koloxid i instängda utrymmen, tex vid brand. Här har vi ett exempel på koldioxidens farlighet. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18039452.ab
Stormen Ivar hade gjort paret strömlösa. Därför placerade de ett bensindrivet elverk inne i huset. Men bristen på ventilation ledde till koloxidförgiftning varför de både omkom under natten.
rayjoh

Inläggav nanowire » tis 14 jan 2014, 12:05

rayjoh Wrote:

Det är väl bra att de lär sig undvika koldioxid och koloxid i instängda utrymmen, tex vid brand. Här har vi ett exempel på koldioxidens farlighet. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18039452.ab
Stormen Ivar hade gjort paret strömlösa. Därför placerade de ett bensindrivet elverk inne i huset. Men bristen på ventilation ledde till koloxidförgiftning varför de både omkom under natten.

Kolmonoxid är mycket giftigt då det binder till hem-gruppen i hemoglobin och därigenom hindrar bindning av syre. Koldioxid i för hög halt förskjuter jämnvikten i inbindningen av O2 vilket heller inte är bra men inte lika illa.
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"
Användarvisningsbild
nanowire

Inläggav micke.d » tis 14 jan 2014, 12:33

micke.d Wrote:
greisa Wrote:man indiktronerar barn redan i föreskolåldern att tro atr koldioxid är en giftig gas
Belägg?

Det belägg som efterfrågas är alltså för att barn i förskoleåldern indoktrineras på detta sätt.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav ttias » tis 14 jan 2014, 14:10

nanowire Wrote:Koldioxid i för hög halt förskjuter jämnvikten i inbindningen av O2 vilket heller inte är bra men inte lika illa.

Det kan väl även vara värt att nämn att CO2 är en naturlig produkt från våra vävnader och att receptorer i första hand registrerar CO2 i blodet när andningcentrat ska reglera andningen. Så att en omväxlande låg och hög (men ej för hög) halt är något bra, och del av den process som får organismen att fungera som den ska. Men jag är säker på att det här är OT för resten av tråden. :)
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Nästa

Återgå till Allmänt