varför jag ser klimatdebatten som en religös fråga

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: varför jag ser klimatdebatten som en religös fråga

Inläggav Björn-Ola » tor 24 jul 2014, 15:59

Thomas P skrev:
Björn-Ola skrev:Det vetenskapen kommit fram till är bl.a. ett antal klimatmodeller som ger prognoser och scenarier som en vildvuxen spretande buske. Ingen har gått att verifiera eftersom alla förutspådde en temperaturstegring de senaste 20 åren vilket i verkligheten i stort sett uteblivit..

Vilket i huvudsak är detsamma som att säga att klimatmodellerna inte kunde förutsäga den starka El Ninon 1998, vilket inte är förvånande.

Det är sant, den satte ett rejält avtryck och gav oss det varmaste året under 1900-talet, om vi nu kan lita på klimatinstitutens korrigerade siffror.
Varmt var det dock och vilket ojande det blev.
-Titta, nu behöver ni inte tvivla längre, nu ser vi effekten av koldioxiden. Men vänta bara, detta är bara en försmak av det som ska komma!

Vi väntar fortfarande.
Björn-Ola

Inläggav micke.d » tor 24 jul 2014, 21:47

Björn-Ola skrev:
micke.d skrev:
Björn-Ola skrev:Det vetenskapen kommit fram till är bl.a. ett antal klimatmodeller som ger prognoser och scenarier som en vildvuxen spretande buske. Ingen har gått att verifiera eftersom alla förutspådde en temperaturstegring de senaste 20 åren vilket i verkligheten i stort sett uteblivit.
Det speglar sig väl i den stora osäkerheten om klimatkänsligheten och det går inte att säga att vetenskapen slagit fast någonting gällande detta.

Men det kan tydligen du göra. Det är det som är så märkligt.

Jamen, jag vet ju bäst. Har du verkligen inte förstått det vid det här laget?

Man kan nog lugnt säga att dina försök att inte vara arrogant har misslyckats.

Om du någonsin försökte, vill säga. Hela projektet att hävda något annat än klimatvetenskapen, utan att riktigt förstå väsentliga delar av den, kan omöjligen genomföras utan ett tämligen stort mått av just arrogans.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Björn-Ola » tor 24 jul 2014, 23:13

micke.d skrev:Man kan nog lugnt säga att dina försök att inte vara arrogant har misslyckats.

Om du någonsin försökte, vill säga. Hela projektet att hävda något annat än klimatvetenskapen, utan att riktigt förstå väsentliga delar av den, kan omöjligen genomföras utan ett tämligen stort mått av just arrogans.

Det är nog snarare så att hela klimatvetenskapen lider av arrogans.
Och du lider uppenbarligen av brist på humor.
Björn-Ola

Inläggav micke.d » tor 24 jul 2014, 23:28

Björn-Ola skrev:
micke.d skrev:Man kan nog lugnt säga att dina försök att inte vara arrogant har misslyckats.

Det är nog snarare så att hela klimatvetenskapen lider av arrogans.
Den har bättre anledning än du.

Björn-Ola skrev:Och du lider uppenbarligen av brist på humor.

Eller också genomskådar jag dig.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Björn-Ola » fre 25 jul 2014, 09:08

micke.d skrev:Eller också genomskådar jag dig.

Vad ser du då?
Ljuset?
Björn-Ola

Inläggav micke.d » fre 25 jul 2014, 09:48

Björn-Ola skrev:

Vad ser du då?
Ljuset?

Att du försöker skämta bort det faktum att det du säger är fullt av motsägelser.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Björn-Ola » fre 25 jul 2014, 11:42

micke.d skrev:
Björn-Ola skrev:

Vad ser du då?
Ljuset?

Att du försöker skämta bort det faktum att det du säger är fullt av motsägelser.

Upplys mig gärna om motsägelserna.
Björn-Ola

Inläggav micke.d » lör 26 jul 2014, 09:44

Du säger att du försöker att inte vara arrogant
vs
du säger något annat än IPCC.

Du säger att klimatkänsligheten är låg
vs
du säger att du inte vet.

Du säger att man inte får någon ledning av IPCC vad gäller klimatkänslighet
vs
du gör en egen bedömning, som är mer exakt än IPCCs, baserat på data som är en bråkdel av vad IPCC baserat sin slutsats på.

Jag menar att ovanstående inte tyder på (vetenskaplig) skepticism, att eventuella försök att inte vara arrogant har misslyckats, och att det är svårt att skönja något som påminner om en vetenskaplig attityd eller ett rationellt sinnelag. Det du säger om dig själv i de här frågorna kan därför inte tas på allvar.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Björn-Ola » sön 27 jul 2014, 11:40

Jag säger inget som inte ligger inom den bedömning IPCC gör. Man anger ett spann mellan en låg klimatkänslighet och en hög. Det vi diskuterar är var inom spannet klimatkänsligheten befinner sig. Jag har aldrig påstått att jag med säkerhet vet något, vilket vore just arrogant. Det är just osäkerheten som gör att debatten finns. Jag har heller inte satt ett värde på vad jag tror klimatkänsligheten ligger på eller kvantifierat vad jag menar med låg, eller påstått att den skulle ligga utanför IPCCs angivna spann.

Jag baserar mitt antagande att den är låg ( observera antagande) på de försök att beräkna klimatkänslighet utifrån den klimatförändring vi haft de senaste 100 åren. Det blir ändå mest antaganden eftersom det råder stor osäkerhet när det gäller forcings.
Det kommer dessutom in allt fler rapporter som pekar på en låg klimatkänslighet, vilket borde påverka IPCCs nästa rapport.
Björn-Ola

Inläggav micke.d » sön 27 jul 2014, 15:17

Björn-Ola skrev:Jag säger inget som inte ligger inom den bedömning IPCC gör.
Det påstod jag inte heller. Det jag säger är att du gör en mer exakt bedömning av var klimatkänsligheten ligger än de gör, baserat på en bråkdel av den data som de tagit hänsyn till.

Vetenskapligt? Nä, inte det minsta.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Maggen » sön 27 jul 2014, 18:22

Björn-Ola skrev:Jag säger inget som inte ligger inom den bedömning IPCC gör. Man anger ett spann mellan en låg klimatkänslighet och en hög. Det vi diskuterar är var inom spannet klimatkänsligheten befinner sig. Jag har aldrig påstått att jag med säkerhet vet något, vilket vore just arrogant. Det är just osäkerheten som gör att debatten finns. Jag har heller inte satt ett värde på vad jag tror klimatkänsligheten ligger på eller kvantifierat vad jag menar med låg, eller påstått att den skulle ligga utanför IPCCs angivna spann.

Jag baserar mitt antagande att den är låg ( observera antagande) på de försök att beräkna klimatkänslighet utifrån den klimatförändring vi haft de senaste 100 åren. Det blir ändå mest antaganden eftersom det råder stor osäkerhet när det gäller forcings.
Det kommer dessutom in allt fler rapporter som pekar på en låg klimatkänslighet, vilket borde påverka IPCCs nästa rapport.

Har du någonsin tänkt tanken att du kan ha alldeles fel och vad som kan hända då?

Vi har nu haft runt 30 ganska länge och folk pustar ovana vid detta som man botar med AC i ex. Spanien. Vill du ha eller riskera att få det varmare?

Enligt världens klimatexperter du inte vill tro på eller vill bortförklara av andra skäl, så kommer allt att öka. Idag hade vi värsta åskvädret på 23 år här.
Maggen
Avstängd

Inläggav Björn-Ola » sön 27 jul 2014, 20:53

Maggen skrev:Har du någonsin tänkt tanken att du kan ha alldeles fel och vad som kan hända då?

Vi har nu haft runt 30 ganska länge och folk pustar ovana vid detta som man botar med AC i ex. Spanien. Vill du ha eller riskera att få det varmare?

Enligt världens klimatexperter du inte vill tro på eller vill bortförklara av andra skäl, så kommer allt att öka. Idag hade vi värsta åskvädret på 23 år här.

Visst är det härligt med värme. Folk betalar dyra pengar för att få uppleva just detta, sol och över 25 grader varmt.
Men nu pratar vi om väder och inte klimat, så låt oss fortsätta diskutera klimat.

Tittar vi på trender här i Sverige, så verkar vi inte ha fått högre topp-temperaturer utan fler dagar med varmt väder.

Jag tror också att temperaturen kommer att öka, till gagn för många, precis som vi kan lära oss av vår historia, värmeperioderna ledde till ekonomisk uppgång i stora delar av världen. Det var i de kalla perioderna som problem uppstod, särskilt manifesterat i folkvandringstiden, då människor tvingades flytta för att de inte längre kunde försörja sig p.g.a klimatförsämringarna, alltså, att det blev kallare. När det gick åt motsatt håll ser vi istället befolkningstillväxt, ekonomisk tillväxt och nya områden som togs i anspråk för jordbruk.
De aom forskar i vår klimathistoria verkar vara tämligen eniga om att det periodvis var varmare här i skandinavien under de tidigare värmeperioderna än vad det är idag.

Jag vet inte vad ett optimalt klimat skulle vara. Om den uppvärmning vi haft har gett oss ett sämre klimat, så innebär det att det klimat vi hade under mitten av 1800-talet skulle vara mer optimalt, det var en av de kallaste perioderna i vår interglacialperiod.
Jag har inte sett någon hävda detta och det verkar strida mot historiska fakta, som jag berättat om ovan.
Innebär det att vi just nu har det optimala klimatet och att en fortsatt uppvärmning leder till sämre klimat? Många rapporter verkar ju ge det intrycket där man fokuserar på möjliga problem. Hur mycket forskningspengar läggs ned på att titta på eventuella fördelar med ett varmare klimat? Kan det möjligtvis vara så att fokuseringen på möjliga problem ger oss en skev bild? Hur stämmer den bilden med vår historia?

Det finns positiva tecken som inte förmedlas av våra klimathotare och massmedia, bl.a. att jorden håller på att grönifieras.
Detta eftersom klimathot genererar forskningspengar och massmedia aldrig rapporterar om positiva nyheter.
Det är då svårt att få en balanserad bild av klimatförändringarna.
Björn-Ola

Inläggav Björn-Ola » mån 28 jul 2014, 08:19

micke.d skrev:
Det påstod jag inte heller. Det jag säger är att du gör en mer exakt bedömning av var klimatkänsligheten ligger än de gör, baserat på en bråkdel av den data som de tagit hänsyn till.

Så om jag förstår dig rätt.
Vetenskap blir det först när man tar alla rapporter och räknar ut ett medelvärde från det sammanslagna resultatet av dem och säger att det är det rätta, med en osäkerhetsmarginaö baserat på den stora spridning man har på alla rapporterna?
Att peka ut vissa rapporter som mer troliga för att de bättre stämmer med den klimatutveckling vi haft är Inget annat än fullständigt vilda spekulationer utan någon mening?
Björn-Ola

Inläggav Maggen » mån 28 jul 2014, 14:02

Vi har haft det åsk-rikaste dygnet sedan mätningarna började hos SMHI. De riktiga klimatexperterna har förutspått en sådan utveckling.
Kan det verkligen vara som en del avarter menar, en global konspiration för att höja våra skatter så att vetenskapen kan mutas, samtidigt som ex. Alliansen istället sänkt skatterna med 130 miljarder och de enda synliga mutor som delas ut är till skeptiker/förvillare?
Maggen
Avstängd

Inläggav micke.d » mån 28 jul 2014, 14:14

Björn-Ola skrev:
micke.d skrev:

Så om jag förstår dig rätt.
Vetenskap blir det först när man tar alla rapporter och räknar ut ett medelvärde från det sammanslagna resultatet av dem och säger att det är det rätta, med en osäkerhetsmarginaö baserat på den stora spridning man har på alla rapporterna?
Är det så du tror att IPCC gjort?

Björn-Ola skrev:Att peka ut vissa rapporter som mer troliga för att de bättre stämmer med den klimatutveckling vi haft är Inget annat än fullständigt vilda spekulationer utan någon mening?
Du tror alltså att du är bättre på att bedöma vilka forskningsrapporter som är mer troliga än vad IPCC är?
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt