varför jag ser klimatdebatten som en religös fråga

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: varför jag ser klimatdebatten som en religös fråga

Inläggav Björn-Ola » ons 30 jul 2014, 09:07

Man måste naturligtvis sätta det hela i ett sammanhang, och då blir svaret det du fick.
Gör man det lätt för sig så kan man säga;
-vi måste stoppa alla koldioxidutsläpp omedelbart, eftersom det egentligan redan är för sent, vi har redan påverkat klimatet.
Ett fullständigt meningslöst svar.

Hur snabbt vi kan ställa om beror varje enskilt lands förutsättningar.
Här i Sverige har vi ju klimatneutral el, så det är lite enklare för oss. Riksdagen är på väg att fatta beslut om en målsättning att vi ska ha en fossilbränslefri fordonsflotta år 2030. Om det ska lyckas beror på om fler länder hänger på för att sätta press på fordonsindustrin och på hur utvecklingen av batterier går.

Andra länder har inte samma gynnsamma förutsättningar som vi när det gäller el. Tyskland ökar sina koldioxidutsläpp och bygger kolkraftverk för fullt för att ersätta sina kärnkraftverk. Helt fel väg. England satsar på biobränsle och importerar biomassa från USA där man hugger ned skogar för fullt för att förse England med biobränsle. Helt fel väg. Vi här i Sverige satsar också på biobränsle och har omvandlat vår skog till industriell granplantage.
Detta riskerar att hända i många länder där biobränsle är det enda gångbara alternativet till fossilt bränsle. Hugger man ner mycket regnskog nu så lär ju trycket öka ordentligt när fossilt bränsle inte längre är ett alternativ. Då har vi ersatt pest med kolera.
FN har förresten gått ut och varnat för satsningar på biobränsle eftersom det kommer att hota den biologiska mångfalden.
Det blir löjligt att prata om att vi kommer att störa ekologin i många miljöer genom klimatförändringar om vi kommer att göra större skada på miljön för att försöka förhindra klimatförändringarna.

Dessutom kommer en omställning att slå hårt mot ekonomin och det får stora konsekvenser. Om man exempelvis befarar att vissa sjukdomar kommer att spridas vid ett förändrat klimat så måste det ställas mot hur sjukvården kommer att utvecklas i en krympande ekonomi.

Det krävs en ordentlig konsekvensanalys när man gör upp planer på åtgärder för minskning av koldioxidutsläpp. Jag har inte sett några sådana.
Jag vet dock att miljöpartiet erkänt att vi kommer att driva industrin ut ur landet om vi genomför deras politik fullt ut och de menar att det är det nödvändiga priset vi måste betala. Då har de i alla fall gjort en konsekvensanalys och är ärliga. Om de sedan fortsatt och tittat på konsekvenserna av detta har de inte förtäljt. Men man kan ju ana vad det innebär för vår ekonomi och välfärd.
Björn-Ola

Inläggav Zoltan » tor 31 jul 2014, 23:37

Thomas P skrev:Hur många man tror kommer att dö är något helt annat. Det är ett "median case" eller kanske "average case" snarare än "worst case". Poängen jag ville framhålla i mitt exempel ovan var att hur många som stryker med beror inte bara på klimatförändringens storlek utan i än högre grad hur vi reagerar på den, och det senare är betydligt svårare att säga något om. I teorin skall inte någon behöva dö ens under rätt dramatiska klimatförändringar, men det är samma teori som säger att vi har tillräckligt med mat idag för att ingen skall behöva svälta ihjäl, dvs en teori som inte stämmer så väl med hur världen fungerar i verkligheten.

Alltså är klimatalarmismen ganska onödig, om det nu är så att mänskliga liv inte står på spel?
I så fall blir jag jävligt förbannad. Hur i helvete kan man viga sitt liv åt att "rädda planeten" när den insatsen inte alls behövs -- samtidigt som barn mördas på löpande band i Gaza just nu!
Miljömuppar i alla länder - Omprioritera!
Zoltan

Inläggav Maggen » fre 01 aug 2014, 00:00

Zoltan skrev:
Thomas P skrev:Hur många man tror kommer att dö är något helt annat. Det är ett "median case" eller kanske "average case" snarare än "worst case". Poängen jag ville framhålla i mitt exempel ovan var att hur många som stryker med beror inte bara på klimatförändringens storlek utan i än högre grad hur vi reagerar på den, och det senare är betydligt svårare att säga något om. I teorin skall inte någon behöva dö ens under rätt dramatiska klimatförändringar, men det är samma teori som säger att vi har tillräckligt med mat idag för att ingen skall behöva svälta ihjäl, dvs en teori som inte stämmer så väl med hur världen fungerar i verkligheten.

Alltså är klimatalarmismen ganska onödig, om det nu är så att mänskliga liv inte står på spel?
I så fall blir jag jävligt förbannad. Hur i helvete kan man viga sitt liv åt att "rädda planeten" när den insatsen inte alls behövs -- samtidigt som barn mördas på löpande band i Gaza just nu!
Miljömuppar i alla länder - Omprioritera!

Inte alls så, klimatet kan skena utan återvändo, läs på om positiv återkoppling. Det börjar redan gå åt fel håll, blir ex. haven mättade som kolsänkor och börjar avge CO2 istället är det kört. Permafrosten börjar släppa, metan kommer ut som är 30 ggr värre än CO2.
Att Hamas för sitt krig från skolor och sjukhus så en del dödas är deras fel, men när klimatet skenar dör vi alla, inte speciellt trevligt heller. Gaza år du debattera i rätt tråd, jag har gjort en.
Maggen
Avstängd

Inläggav Thomas P » fre 01 aug 2014, 07:00

Zoltan skrev:

Det är ett oskick att som du fokusera helt på några ord mitt i ett inlägg och ignorera hela sammanhanget. Mänskliga liv står i högsta grad på spel, för att inte tala om hur övriga biosfären kan drabbas.

I den perfekta värld som skulle behövas för att ingen skulle dö av AGW skulle något sådant som Palestinakonflikten aldrig inträffa. Alltså lever vi inte i en perfekt värld.
Thomas P

Inläggav Björn-Ola » fre 01 aug 2014, 09:57

Maggen skrev:Inte alls så, klimatet kan skena utan återvändo, läs på om positiv återkoppling. Det börjar redan gå åt fel håll, blir ex. haven mättade som kolsänkor och börjar avge CO2 istället är det kört. Permafrosten börjar släppa, metan kommer ut som är 30 ggr värre än CO2.

Här har du en sammanställning som IPCC har gjort med bedömda risker för olika tippingpoints.
http://wryheat.files.wordpress.com/2013 ... ential.jpg
Riskerna med metanklaratet verkar inte vara stora, very unlikely skriver dom.
Björn-Ola

Inläggav Maggen » fre 01 aug 2014, 18:30

Björn-Ola skrev:
Maggen skrev:Inte alls så, klimatet kan skena utan återvändo, läs på om positiv återkoppling. Det börjar redan gå åt fel håll, blir ex. haven mättade som kolsänkor och börjar avge CO2 istället är det kört. Permafrosten börjar släppa, metan kommer ut som är 30 ggr värre än CO2.

Här har du en sammanställning som IPCC har gjort med bedömda risker för olika tippingpoints.

Syns inte att det är från IPCC
Maggen
Avstängd

Inläggav Björn-Ola » fre 01 aug 2014, 19:24

Maggen skrev:
Björn-Ola skrev:

Syns inte att det är från IPCC

Förlåt, jag ville bara göra det lätt för dig

AR5 Kap 12 5.5. Sid 1115

http://www.climatechange2013.org/images ... _FINAL.pdf
Björn-Ola

Inläggav Maggen » lör 02 aug 2014, 22:25

Har inte tid läsa och diskutera enskildheter under en valrörelse.
Maggen
Avstängd

Inläggav Björn-Ola » sön 03 aug 2014, 00:02

Maggen skrev:Har inte tid läsa och diskutera enskildheter under en valrörelse.

Nej, vi har förstått att vad IPCC sammanställt inte har någon som helst betydelse för dig.
-Vad ska vi med vetenskap till? Vi vet ju att det går åt helvete, och kan vi inte använda vetenskap för att visa detta så skippar vi den, retorik är fullt tillräckligt för vårt syfte.
Björn-Ola

Inläggav mia » tis 05 aug 2014, 09:55

micke.d skrev:
Björn-Ola skrev:
micke.d skrev: Är det så du tror att IPCC gjort?

Typ.

http://www4.lu.se/o.o.i.s/32410

Jag såg inte att det förklarades hur de gjort.

Den länkade texten skrevs före AR5. Värdena för klimatkänsligheten fördelade sig mer jämnt i den litteratur som fanns tillgänlig till AR4, så då var det relevant att ange ett medianvärde / best estimate på 3. Värdena i litteraturen om klimatkänslighet till AR5 har ett annat utseende, där de snarare har delat upp sig i två grupper, en grupp som ligger lite under tre och en grupp som ligger lite över tre. Därför anges inget medianvärde i AR, och undre gränsen för klimatkänsligheten flyttades lite neråt, vilket inte påverkade sannolikheten för den övre gränsen.
mia

Inläggav Björn-Ola » tis 05 aug 2014, 17:43

mia skrev:
Den länkade texten skrevs före AR5. Värdena för klimatkänsligheten fördelade sig mer jämnt i den litteratur som fanns tillgänlig till AR4, så då var det relevant att ange ett medianvärde / best estimate på 3. Värdena i litteraturen om klimatkänslighet till AR5 har ett annat utseende, där de snarare har delat upp sig i två grupper, en grupp som ligger lite under tre och en grupp som ligger lite över tre. Därför anges inget medianvärde i AR, och undre gränsen för klimatkänsligheten flyttades lite neråt, vilket inte påverkade sannolikheten för den övre gränsen.

Tack för informationen.
Björn-Ola

Inläggav Tryggve » tor 02 aug 2018, 14:47

Gammal tråd, men ämnet diskuterades väl här. Det finns nu rätt mycket forskning som visar att den ökade koldioxidhalten i atmosfären visserligen gör att växter kan växa snabbare. Men det gör också att deras näringsinnehåll sjunker. Näringsinnehållet kan sjunka även om växterna inte växter snabbare, så det är inte säkert att det enbart handlar om en utspädningseffekt.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/gr ... xidutslapp
– Det stämmer att de flesta växter växer mer vid en hög koldioxidhalt, men kvaliteten på växter som föda minskar eftersom näringshalterna blir lägre, säger Johan Uddling, professor och forskare vid Institutionen för biologi och miljövetenskap vid Göteborgs universitet.

Forskarna inom området är i stort sett samstämmiga. Mer koldioxid i atmosfären gör vete, ris och andra viktiga grödor mindre näringsrika.

De fann att risplantorna som växte under det här förhållandet hade en minskning på mellan 5 och 30 procent av viktiga näringsämnen som protein, järn, zink och B-vitaminer. Vitaminer som bland annat är nödvändiga för att hjälpa kroppen att omvandla mat till energi.

– Det här är nog den mest omfattande sammanställningen när det gäller effekter av koldioxid på halter av näring i ris, säger Håkan Pleijel, professor i miljövetenskap vid Göteborgs universitet.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Föregående

Återgå till Allmänt