Fusk på Högskoleprovet

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Fusk på Högskoleprovet

Inläggav MatsB » lör 15 mar 2014, 13:23

Jag var ett kort tag aktiv på Flashback, men sedan snart två år helt inaktiv där. Loggade dock in för skojs skull och hittade ett ganska färskt PM.

Någon erbjöd mig att mot betalning spökskriva högskoleprovet åt honom.

Kontot är tydligen skapat enbart för att värva spökskrivare, eftersom inget inlägg står för det kontot. Personen uppgav dock namn, telefonnummer och bostadsort. Enligt Eniro stämmer uppgifterna. Bakgrunden till detta är att han har fått om bakfoten att jag ska ha spökskrivit förr. Helt befängt eftersom jag i några trådar om detta idiotförklarade sådana projekt. Möjligen kanske jag skrev något ironiskt som han tagit på allvar. Helt säkert har han skickat PM:et till fler. Flashback vimlar ju av mytomaner, så många har skrivit att de gjort det massor av gånger med toppresultat.

Det jag vill diskutera i denna tråd är hur vanligt tror ni att detta kan förekomma i verkligheten? Personligen tror jag att det möjligen kan ha hänt ibland, men att det mesta är skrönor. Man kan säkert hitta många som vill ställa upp mot betalning, men hur många stjärnor ställer upp? Den som kan skriva toppresultat i hp har ju alla möjligheter att skaffa en bra utbildning med välbetalt jobb. Hur många sådana skulle riskera att få sin karriär förstörd pga en dom för urkundsförfalskning? Hela grejen handlar ju om det med falskleg och allt.

Även om jag hade taskig moral skulle jag inte göra det för en summa mindre än några miljoner. Jag tror att de flesta svar man får kommer från stolpskott som tror att de är smarta, men är dumma som väggar. De tar en rövare och kräver minst hälften i förskott.

Vad tror ni? Förekommer sådant här mer än man tror?

Min andra fundering är att jag vill stoppa honom, eftersom jag avskyr detta. Att polisanmäla pga PM:et ger knappast något. Flashback-PM:et är ju inget bevis för att det verkligen är denna person som står för det anonyma kontot. Han behöver ju bara blåneka. Jag funderar på om man bara kan tipsa Universitets och Högskolerådet om att vara extra noggranna om denna person anmäler sig på provet?

Har någon annan bättre tips? Jag har inte besvarat PM:et.
"Diskutera aldrig med en idiot. Han drar ner dig på sin egen nivå och slår dig på erfarenhet."
Varför kan jag aldrig lära mig det?
Användarvisningsbild
MatsB

Re: Fusk på Högskoleprovet

Inläggav manifesto » lör 15 mar 2014, 14:08

Jag har vid ett tillfälle blivit erbjuden 10000kr för att skriva ett engelskaprov på komvux. Han kom inte in på sjuksköterska-utbildningen utan betyg i engelska, något som han hade mycket svårt att lära sig.

Trots att jag var utfattig student med två småbarn tackade jag nej. Skälet till det var att personen i fråga i så fall tog en plats som annars skulle gå till en hederlig person, med rätt till den platsen. Jag blir nästan yr i skallen av harm när jag får reda på sån't här. Åratal av hårda studier och uppoffringar, och tvingas avstå en välförtjänt utbildning pga av den här sortens skrupelfria personer :evil:

Bra att tipsa högskolorna. Skriv även till personen i fråga och meddela att du kommer att informera dennes nuvarande och kommande skola eller arbetsgivare. Inte bra för cv-n.
War is peace.
manifesto

Inläggav Crysis » lör 15 mar 2014, 14:36

Jag känner en stjärna som (kostnadsfritt) gick och skrev för sin bror. Hur vanligt tror jag att det är? Vanligare än vad jag trodde att det var. :lol:
Crysis

Inläggav MatsB » lör 15 mar 2014, 22:32

Crysis Wrote:Jag känner en stjärna som (kostnadsfritt) gick och skrev för sin bror. Hur vanligt tror jag att det är? Vanligare än vad jag trodde att det var. :lol:

Det där var ju faktiskt ett fall där det är hög sannolikhet att det kan vara sant. Om bröderna dessutom är hyfsat lika varandra behövde de ju kanske inte heller krångla med falskleg. Men bara för att det är en brödratjänst är det inte mindre fel för det. De har ju faktiskt stulit en annans utbildningsplats och därmed också jobb i slutändan.

Det jag blir mer intresserad av är hur du vet om det här? Blev de avslöjade, eller har det läckt ut på annat sätt inofficiellt? Om båda inte är helt bakom flötet borde de ju begripa att totalt knipa käft helt om detta. Även mot de allra närmaste. Om det ändå har läckt på något vis utan att de åkt dit officiellt, hur många vet det och hur är deras anseende bland allmänheten? Ett rykte sprider sig snabbt och många i deras jobb/skola borde ha nåtts av ryktet.

Att bröder emellan litar på varandra är ju inte så osannolikt, men jag undrar hur det fungerar i de fall några som inte känner varandra gör en deal? Betalning i förskott, eller efter levererat resultat? Och vad gör man om motparten inte håller sin del av överenskommelsen? Anmäler till polisen? Skulle inte tro det.

Det är därför jag har så svårt att tro att intelligenta människor med potential att skriva ett toppresultat med lysande utsikter för utbildning och jobb, men ändå riskera allt för sådär 50 000, växer på träd. Om det nu inte handlar om en brorsa man är beredd att offra höger arm för.

Att många försöker komma på bra sätt att fuska in sig på en drömutbildning tvivlar jag inte på, men jag undrar också hur många anekdoter som florerar kring detta för att antyda att det fuskas frekvent kring hp.
"Diskutera aldrig med en idiot. Han drar ner dig på sin egen nivå och slår dig på erfarenhet."
Användarvisningsbild
MatsB

Inläggav MatsB » lör 15 mar 2014, 22:51

manifesto Wrote:Bra att tipsa högskolorna. Skriv även till personen i fråga och meddela att du kommer att informera dennes nuvarande och kommande skola eller arbetsgivare. Inte bra för cv-n.

Ja, jag känner likadant, men det finns en sak som gör att jag tvekar lite hur långt jag ska gå. Sedan jag skrev trådstarten har jag tittat igenom vad jag faktiskt har skrivit om ämnet. Jag har till 110% dissat och idiotförklarat spökskrivning på hp. Jag har inte ens varit ironisk om det. Att han då dragit slutsatsen att jag har spökskrivit själv blir så dumt att det knappt kan vara sant. Å andra sidan finns det säkert många osannolika puckon som kan komma med sådana här ideér.

Men man kan ju inte utesluta att den som skapat det anonyma kontot och skrivit dessa PM är en svuren fiende till den som står för namn, telefonnummer och bostadsort. Han kanske har gjort detta för att försöka skapa trubbel för sin fiende. OM det skulle vara så vore det ett övergrepp om jag verkligen kontaktade hans skola eller arbetsgivare.

Men att svara att jag avser göra det vore kanske inte fel? Är det rätt person kan han ju få kalla fötter och bli välförtjänt nervös. Är det en fiende kan han ju möjligen njuta lite av att ha ställt till det, men i verkligheten får han aldrig uppleva att den oskyldige åker dit. Fast han kan kanske skada honom på andra sätt, men inte med min hjälp.

Tänker jag rätt nu, eller.....? Input mottages tacksamt. Jag avskyr verkligen detta, men vill inte göra något överilat.
Användarvisningsbild
MatsB

Inläggav manifesto » lör 15 mar 2014, 23:00

MatsB Wrote:Men att svara att jag avser göra det vore kanske inte fel?

Ja, det räcker långt. Är identiteten kapad skadar du ingen oskyldig.
War is peace.
manifesto

Inläggav harald » lör 15 mar 2014, 23:35

MatsB Wrote:Men man kan ju inte utesluta att den som skapat det anonyma kontot och skrivit dessa PM är en svuren fiende till den som står för namn, telefonnummer och bostadsort. Han kanske har gjort detta för att försöka skapa trubbel för sin fiende. OM det skulle vara så vore det ett övergrepp om jag verkligen kontaktade hans skola eller arbetsgivare.

Du kanske kunde kontakta personen som har angivet namn och telefonnummer, och berätta att du misstänker att någon på flashback försöker göra idiotiskt djävulskap i hans namn.
Om du inte är för snabb att gå rakt på sak så hinner du nog också upptäcka ifall personen ifråga verkligen ville få hjälp av dig med provet på riktigt.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav ttias » sön 16 mar 2014, 00:20

Generellt är jag för att fuska in folk på högre utbildningar. Går det bra, fine! Provformen kanske var ogynnsam, om inte så wastear de antagligen bara bort ett halvår eller två av sina liv och blir utgallrade om utbildningen har någon form av relevans. Den personliga kostnaden torde vara hög medans samhällskostnader torde vara försumbar.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav Moridin » sön 16 mar 2014, 14:20

ttias Wrote:Generellt är jag för att fuska in folk på högre utbildningar. Går det bra, fine! Provformen kanske var ogynnsam, om inte så wastear de antagligen bara bort ett halvår eller två av sina liv och blir utgallrade om utbildningen har någon form av relevans. Den personliga kostnaden torde vara hög medans samhällskostnader torde vara försumbar.

Akademiskt misslyckande är en riskfaktor för psykisk ohälsa. Det handlar alltså inte bara om 0.5-1 år förlust.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav manifesto » sön 16 mar 2014, 14:44

ttias Wrote:Generellt är jag för att fuska in folk på högre utbildningar. Går det bra, fine! Provformen kanske var ogynnsam, om inte så wastear de antagligen bara bort ett halvår eller två av sina liv och blir utgallrade om utbildningen har någon form av relevans. Den personliga kostnaden torde vara hög medans samhällskostnader torde vara försumbar.

Skämtar du? Att du stjäl en plats av någon som förtjänar den, och vars liv därmed riskerar att raseras är helt ok för dig?
War is peace.
manifesto

Inläggav MatsB » sön 16 mar 2014, 19:58

manifesto Wrote:

Skämtar du? Att du stjäl en plats av någon som förtjänar den, och vars liv därmed riskerar att raseras är helt ok för dig?

Hoppar personen av efter några terminer är det ju inte bara en stulen utbildningsplats. Det är också en förspilld utbildningsplats. Den som skulle ha haft platsen tar ju inte över där fuskaren avslutar. Jag har uppriktigt svårt för att se detta som mer harmlöst än t ex en bilstöld. Att stjäla en utbildningsplats är inget litet snatteri direkt.
Användarvisningsbild
MatsB

Inläggav Crysis » sön 16 mar 2014, 21:51

MatsB Wrote:Det jag blir mer intresserad av är hur du vet om det här? Blev de avslöjade, eller har det läckt ut på annat sätt inofficiellt? Om båda inte är helt bakom flötet borde de ju begripa att totalt knipa käft helt om detta. Även mot de allra närmaste. Om det ändå har läckt på något vis utan att de åkt dit officiellt, hur många vet det och hur är deras anseende bland allmänheten? Ett rykte sprider sig snabbt och många i deras jobb/skola borde ha nåtts av ryktet.

Brodern som skrev berättade det, väldigt odramatiskt. Jag vet inte hur många som vet. Storebror (som skrev högskoleprovet) gick ut sin utbildning med högsta betyg, har väldigt gott anseende och fick bra jobb utomlands så det gick bra för honom. Infon läckte aldrig ut till någon relevant instans. Hur det gick för lillebror vet jag inte, honom känner jag inte.
Crysis

Inläggav MatsB » sön 16 mar 2014, 22:15

Crysis Wrote:
MatsB Wrote:Det jag blir mer intresserad av är hur du vet om det här? Blev de avslöjade, eller har det läckt ut på annat sätt inofficiellt? Om båda inte är helt bakom flötet borde de ju begripa att totalt knipa käft helt om detta. Även mot de allra närmaste. Om det ändå har läckt på något vis utan att de åkt dit officiellt, hur många vet det och hur är deras anseende bland allmänheten? Ett rykte sprider sig snabbt och många i deras jobb/skola borde ha nåtts av ryktet.

Brodern som skrev berättade det, väldigt odramatiskt. Jag vet inte hur många som vet. Storebror (som skrev högskoleprovet) gick ut sin utbildning med högsta betyg, har väldigt gott anseende och fick bra jobb utomlands så det gick bra för honom. Infon läckte aldrig ut till någon relevant instans. Hur det gick för lillebror vet jag inte, honom känner jag inte.

Jag måste säga att det verkar vara extremt obegåvat att yppa det för någon. Båda borde ju vara extremt måna om att det borde vara hemligt och med tanke på hur fort rykten sprider sig låter det osannolikt korkat att berätta det för någon man inte är ler och långhalm med. Även om det inte läcker ut till offentlig instans (det lär ju också vara svårt att bevisa i efterhand) så skulle ju ryktet vara menligt för båda. Den äldre brodern verkar i sin begåvning ändå ha en stor svaghet: Farligt skrytbehov. Är alla spökskrivare sådana låter det som farliga projekt. Alla har nog inte samma tur som detta ordsåll.

Hur väl kände du skrivaren? Är du helt säker på att han inte bara skröt och gäckades med dig?
Användarvisningsbild
MatsB

Inläggav ttias » mån 17 mar 2014, 15:20

manifesto Wrote:

Advocatus diaboli? Bara delvis. Det finns ingen förtjänst i systemet det är enbart pragmatiskt till gagn för vissa vinnare i det genetiska lotteriet som mig.

Förspilld utbildningsplats? Jag har inte sett att utbildningar slussar igenom alla, de sysslar med utgallring oavsett hur du kom in på dem. Ser inte hur du kom in spelar roll då.
Moridin Wrote:

Akademiskt misslyckande är en riskfaktor för psykisk ohälsa. Det handlar alltså inte bara om 0.5-1 år förlust.

Vad har du för mått på den? Hur jämförbar är den med exempelvis ett bortkastat år och lite studielån? Mild depression eller år av terapi?
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav Zartax » mån 17 mar 2014, 15:37

manifesto Wrote:Skämtar du? Att du stjäl en plats av någon som förtjänar den, och vars liv därmed riskerar att raseras är helt ok för dig?

Nu tror jag iofs. inte speciellt mångas liv "raseras" av att de inte kommer in på sin drömutbildning.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Nästa

Återgå till Allmänt