Fusk på Högskoleprovet

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Fusk på Högskoleprovet

Inläggav MatsB » mån 17 mar 2014, 17:01

ttias Wrote:Förspilld utbildningsplats? Jag har inte sett att utbildningar slussar igenom alla, de sysslar med utgallring oavsett hur du kom in på dem. Ser inte hur du kom in spelar roll då.

Tja, då är ju allting utgallring. Riksdagsvalet är en utgallring på vilka som inte får vara med där. Vore valfusk OK då? Alla anställningsintervjuer är utgallringar. Är det OK att ljuga om meriter då? Idrottstävlingar är utgallringar av alla utom en vinnare. Vore det OK med vilket fusk som helst då?

Är fusk OK för att man ändå kan hoppa av uppdrag eller bryta tävlingar?

I princip kan ditt resonemang prövas i vad som helst. Men om ett stolpskott lyckas få en spökskrivare att skriva 2,0 på provet och stolpskottet kommer in på läkarlinjen......? Nog har då jag svårt att hitta något positivt i det. Håll med om att färre lär hoppa av ju färre som fuskar sig in. Men du kanske menar att hp är ett sämre sätt att gallra ut vilka som inte platsar än gymnasiebetyg?

Det kan jag nog i så fall hålla med om, men det är en annan diskussion. Och då kommer ju frågan om det är rätt att förfalska sina betyg?
"Diskutera aldrig med en idiot. Han drar ner dig på sin egen nivå och slår dig på erfarenhet."
Varför kan jag aldrig lära mig det?
Användarvisningsbild
MatsB

Inläggav ttias » mån 17 mar 2014, 17:29

Utgallring i den meningen att de tar in, i vissa fall ett hyfsat högt antal, studenter som de vet inte kommer fullfölja studierna.

Självklart har de statistik och erfarenhet från tidigare år, full koll på hur många som klarar sig i förhållande till olika meriter. Och hur mycket pengar i form av olika former av undervisning som studenterna får. Typ skriva vetenskapligt kurser vid sidan om och liknande.

Jag ser inte det som likvärdigt med riksdagsvalet, vi röstar ju inte in några extra för att vi vet att tio procent hoppar av ;)
Att fuska kanske visar på andra färdigheter som kan vara värdefulla som inte premieras i småskolan? Även om det nog är en större merit inom politik.

Om vi ändå ska jämföra riksdag utbildning och sport så får det nog olika konsekvenser. Jag gissar på att det kan vara problematiskt för demokratin i den ena ytterligheten och milt underhållande i den andra.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav Anders G » mån 17 mar 2014, 17:41

ttias Wrote: ...Jag ser inte det som likvärdigt med riksdagsvalet, vi röstar ju inte in några extra för att vi vet att tio procent hoppar av ;)

Vem gjorde dina skrivningar på samhällskunskapen i högstadiet?
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav MatsB » mån 17 mar 2014, 20:21

ttias Wrote:Utgallring i den meningen att de tar in, i vissa fall ett hyfsat högt antal, studenter som de vet inte kommer fullfölja studierna.

Självklart har de statistik och erfarenhet från tidigare år, full koll på hur många som klarar sig i förhållande till olika meriter. Och hur mycket pengar i form av olika former av undervisning som studenterna får. Typ skriva vetenskapligt kurser vid sidan om och liknande.

Tror du att statistiken på avhoppade studenter skulle förändras negativt eller positivt om fler skulle komma in på fuskade meriter? Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga med detta. Vad i detta talar för att det inte spelar någon roll om fler kan fuska in sig på utbildningarna? Skulle den där statistiken bli bättre med mer fusk?
Jag ser inte det som likvärdigt med riksdagsvalet, vi röstar ju inte in några extra för att vi vet att tio procent hoppar av ;)
Att fuska kanske visar på andra färdigheter som kan vara värdefulla som inte premieras i småskolan? Även om det nog är en större merit inom politik.

Vi röstar inte för att riksdagsledamöter ska hoppa av, säger du. Tar man in universitetsstudenter för att de ska hoppa av då? Likaväl som att studenter hoppar av, kommer politiker att hoppa av och anställda säga upp sig, trots att det aldrig är målet. På vilket sätt skulle fusk lösa sådana problem? Om en student skulle ha kvalifikationer att klara en utbildning den inte kommer in på är knappast fusk lösningen på detta. Tror du verkligen att det skulle höja genomsnittskompetensen om fler kom in på spökskrivning? Tror du att det bara är begåvade som anlitar spökskrivare? Vad talar emot att det kan vara mest obegåvade som anlitar spökskrivare?
Om vi ändå ska jämföra riksdag utbildning och sport så får det nog olika konsekvenser. Jag gissar på att det kan vara problematiskt för demokratin i den ena ytterligheten och milt underhållande i den andra.

Jag tycker att ett frekvent fuskande på intagningen på universitet är mer jämförbart med fusk till riksdagsval än i sport. Det blir problematiskt både för demokratin, kompetensen och trovärdigheten i samhället. Med tanke på hur allvarligt många ser på fusk inom den milt underhållande kategorin, tycker jag att det vore ett stort problem om fusket in på universiteten är mer frekvent än man tror.

Visst tar du upp saker som kan diskuteras, som om intagningssystemen verkligen är så bra som de borde vara och hur man kan minska avhoppsstatistiken. Men inte tror då jag att lösningen på detta vore att se liberalare på att man kan komma in genom att anlita spökskrivare på hp, eller fusk överhuvudtaget. Snarare tvärtom.

Det är nog inte bara dolda stjärnor som är öppna för att köpa en spökskrivare.
"Diskutera aldrig med en idiot. Han drar ner dig på sin egen nivå och slår dig på erfarenhet."
Användarvisningsbild
MatsB

Inläggav Crysis » tis 18 mar 2014, 18:44

MatsB Wrote:Jag måste säga att det verkar vara extremt obegåvat att yppa det för någon. Båda borde ju vara extremt måna om att det borde vara hemligt och med tanke på hur fort rykten sprider sig låter det osannolikt korkat att berätta det för någon man inte är ler och långhalm med. Även om det inte läcker ut till offentlig instans (det lär ju också vara svårt att bevisa i efterhand) så skulle ju ryktet vara menligt för båda. Den äldre brodern verkar i sin begåvning ändå ha en stor svaghet: Farligt skrytbehov. Är alla spökskrivare sådana låter det som farliga projekt. Alla har nog inte samma tur som detta ordsåll.

Hur väl kände du skrivaren? Är du helt säker på att han inte bara skröt och gäckades med dig?

Han och maken var som ler och långhalm genom hela universitetstiden så vi känner varandra väl. Något skrytbehov skulle jag inte påstå att han har utan att han skulle skriva HP nämndes väl mer i förbifarten vid en förfrågan vad som planerades under helgen. Eftersom personen ifråga inte hade någon anledning att skriva för egen del kom följdfrågan "varför?" rätt naturligt.
Crysis

Inläggav ttias » ons 19 mar 2014, 14:53

MatsB Wrote:Tror du att statistiken på avhoppade studenter skulle förändras negativt eller positivt om fler skulle komma in på fuskade meriter? Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga med detta. Vad i detta talar för att det inte spelar någon roll om fler kan fuska in sig på utbildningarna? Skulle den där statistiken bli bättre med mer fusk?

Jag är inte säker på att det finns någon enkel koppling mellan fusk och avhopp. Jag menar dessutom att antal studieplatser och huruvida de blir förspillda inte har något att göra med vilka meriter de intagna har. Vad som krävs för att komma in i poäng berodde tills helt nyligen enbart på vad de som söker utbildningen har för betyg/resultat. Alldeles nyligen infördes dock godkännt på högskoleprovet, vilket innebär att nu krävs 0,5. Däremot krävs för en hel del utbildningar godkänt i vissa specifika gymnasiekurser eller motsvarande kompetens.
Antalet platser är inte samma sak som antal som förväntas klara utbildningen.

Vi röstar inte för att riksdagsledamöter ska hoppa av, säger du. Tar man in universitetsstudenter för att de ska hoppa av då? Likaväl som att studenter hoppar av, kommer politiker att hoppa av och anställda säga upp sig, trots att det aldrig är målet. På vilket sätt skulle fusk lösa sådana problem? Om en student skulle ha kvalifikationer att klara en utbildning den inte kommer in på är knappast fusk lösningen på detta. Tror du verkligen att det skulle höja genomsnittskompetensen om fler kom in på spökskrivning? Tror du att det bara är begåvade som anlitar spökskrivare? Vad talar emot att det kan vara mest obegåvade som anlitar spökskrivare?

Man tar åtminstonne in universitetsstudenter med vetskapen att några av dem inte kommer fullfölja sina studier. Fusk skulle inte på något sätt lösa det. Men däremot kan det ha betydelse för om eventuella utbildningsplatser är förspillda.
Som jag nämnde ovan. Man kan inte komma in på utbildningar utan de kvalifikationer som krävs (om man inte fuskar med dem också förstås).
Det är således endast tillräckligt "begåvade" som har nytta av det.
Jag finner det dessutom sannolikt att de som fuskar är de som är drivna men inte nått hela vägen fram betygsmässigt. Exempelvis skoltrötta som bara struntat i skolan, får antagligen inte för sig att fuska sig till mer skola.
Jag är osäker på vad genomsnittskompetens syftar på här, all relevant kompetens är väl sådan som man förvärvar på utbildningen och inte har innan hoppas jag.
Det finns fall där studenter blivit "felaktigt" antagna med för låga poäng. Det var något uppmärksammat fall för några år sedan, tandläkare tror jag (hittade det inte när jag googlade nu tyvär), där dessa studenter presterade bättre än väntat (och bättre än många av de som kommit in "på riktigt"). Vill jag extrapolera från det här? Nej, då. Men jag vill heller inte se det som någon logisk sanning att betyg och provssystemen vaskar fram de mest lämpade studenterna.

Jag tycker att ett frekvent fuskande på intagningen på universitet är mer jämförbart med fusk till riksdagsval än i sport. Det blir problematiskt både för demokratin, kompetensen och trovärdigheten i samhället.

Hur då? Kompetensen påverkas bara om fusket sker på högskolan och de slussar igenom studenter som inte har den kompetens de ska ha efter utbildningen vad jag kan se. I övrigt kan jag inte se hur det drabbar en och annan som då missar sin köplats. Detta i ett pragmatiskt och utilitaristiskt fungerande men knappast rättvist samhälle. Det är bra om trovärdigheten får sig en törn om trovärdigheten gäller saker man inte bör tro på.

Med tanke på hur allvarligt många ser på fusk inom den milt underhållande kategorin, tycker jag att det vore ett stort problem om fusket in på universiteten är mer frekvent än man tror.

Samtidigt finns det de som är mer cyniska än jag som menar att det allvar många tar fusk inom sport på, men den lättvikt de tar demokrati på och ids på sin höjd gå och rösta var fjärde år är ett större hot mot demokratin. ;)
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav MatsB » ons 19 mar 2014, 23:13

ttias Wrote:Samtidigt finns det de som är mer cyniska än jag som menar att det allvar många tar fusk inom sport på, men den lättvikt de tar demokrati på och ids på sin höjd gå och rösta var fjärde år är ett större hot mot demokratin. ;)

Förvisso. Kanske stoff för en ny tråd och ny diskussion? Oavsett vad man tycker om politisk lättja är det inte politiskt fusk, liksom att det inte är fusk att strunta i att försöka komma in på universitetet.
Användarvisningsbild
MatsB

Inläggav ttias » sön 05 okt 2014, 13:47

Jag saknar lite inlägg i den här tråden som jag vet fanns här en gång i tiden.
Bland annat så saknas det inlägg där jag påpekar att fusk med HP innebär att man ändrar turordningen, men inte att man saknar meriter för att läsa utbildningen. Detta då man fortfarande måste ha den gymnasiekompetens som krävs för att komma in på högskoleutbildningen.
Märkligt att en massa inlägg försvunnit!

Men det var inte det som jag skulle skriva. Cavum, odontologiska föreningens tidskrift, refererar till ett gammalt missöde på VHS;

Ett år förväxlade VHS högskoleproven bland
de sökande i Göteborg så att de med lägst resultat
antogs istället för de med högst. Då VHS aldrig får
ta tillbaka ett redan utskickat antagningsbesked fick
de helt enkelt ta in både dessa studenter och de
som egentligen skulle ha blivit antagna. De ”felaktigt”
intagna studenterna klarade sig till vissas förvåning
minst lika bra som alla andra och detta visar ju att
betygen faktiskt inte är det viktigaste.

Skålèn M Monsef N. Var det faktiskt bättre förr? s.14

Tyvär utan vidare referenser eller årtal.

Självklart är inte rätt slutsats att man skall börja anta de från urvalsgruppen med sämst resultat. Kopplingen mellan resultat på högskoleprovet och vidare utbildningsresultat är dock inte helt given. Jag har för mig att detta nämndes i ett av de saknade inläggen fast utan referens, så här kommer en referens.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav Johannes » mån 06 okt 2014, 11:57

ttias Wrote:Ett år förväxlade VHS högskoleproven bland
de sökande i Göteborg så att de med lägst resultat
antogs istället för de med högst. Då VHS aldrig får
ta tillbaka ett redan utskickat antagningsbesked fick
de helt enkelt ta in både dessa studenter och de
som egentligen skulle ha blivit antagna. De ”felaktigt”
intagna studenterna klarade sig till vissas förvåning
minst lika bra som alla andra och detta visar ju att
betygen faktiskt inte är det viktigaste.

Skålèn M Monsef N. Var det faktiskt bättre förr? s.14

Tyvär utan vidare referenser eller årtal.

Citatet är av typen hörsägen och utan vidare källa saknar det värde. Om det faktiskt inträffade som det beskrivs, hur vet man t ex att de med lägst resultat klarade sig "minst lika bra" som de med högst? Gjordes det alltså en uppföljning där man utvärderade studenterna utifrån deras antagningsresultat? Hur stort var det statistiska urvalet? Hur mätte man studieresultat? Klarade tentor? Betyg på tentor (förekommer det betyg på tentor på tandläkarhögskolan?)? Eller var det bara någon lärare som uttalade i stil med att "mitt intryck är att de med låg antagning klarar sig lika bra som de med hög"?
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Tryggve » mån 06 okt 2014, 12:03

Anekdoten som jag har hört var att de som togs in med lägst poäng inteklarade sig lika bra.... :-)
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav garozzo » mån 06 okt 2014, 13:22

Måste man inte ha ett falskt idkort också.
Jag antar att det görs en idkontroll när man kommer till lokalen för att skriva.
garozzo

Inläggav ttias » mån 06 okt 2014, 15:27

Johannes Wrote:Citatet är av typen hörsägen och utan vidare källa saknar det värde.

Den artikel som jag hade velat hitta kom från dagspressen (gissningsvis GP, då det var det jag oftast läste och förr, och har lokalkoppling). I den förekom kommentarer från någon av studenterna som blivit felaktigt intagna som hävdade att de såg den felaktiga intagningen som en möjlighet de fått, och därför anstängde sig hårdare. Det är möjligt att den även gav svar på vad det innebar att de klarade sig lika bra som övriga studenter. En sökning på GPs webbsida ger dock inga träffar.

Jag ansåg det bättre att posta länken till Cavum, än att bara posta referat av kanske tio år gamla GP-artiklar ur minnet, när jag nu ändå snubblade över den. Frågan har diskuterats i tråden, men en del poster tycks fattas. Var det i mars som forumet gjordes om och en del inlägg försvann?
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav Johannes » mån 06 okt 2014, 15:47

ttias Wrote:[Den artikel som jag hade velat hitta kom från dagspressen (gissningsvis GP, då det var det jag oftast läste och förr, och har lokalkoppling). I den förekom kommentarer från någon av studenterna som blivit felaktigt intagna som hävdade att de såg den felaktiga intagningen som en möjlighet de fått, och därför anstängde sig hårdare. Det är möjligt att den även gav svar på vad det innebar att de klarade sig lika bra som övriga studenter. En sökning på GPs webbsida ger dock inga träffar.

Jag ansåg det bättre att posta länken till Cavum, än att bara posta referat av kanske tio år gamla GP-artiklar ur minnet, när jag nu ändå snubblade över den. Frågan har diskuterats i tråden, men en del poster tycks fattas. Var det i mars som forumet gjordes om och en del inlägg försvann?

Det finns en del frågor. Exempelvis vem sitter på informationen om vilka resultat på högskoleprovet de olika studenterna hade? Denna information är såvitt jag vet inte tillgänglig för vanlig universitetspersonal. Alltså bör det ha gjorts någon form av formell studie där någon har begärt ut och fått både underlaget från högskoleprovet och studenternas universitetsresultat. Alternativt att det gjorts en enkät direkt till studenterna, men då är givetvis resultaten betydligt mer opålitliga.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav pwm » mån 06 okt 2014, 21:23

På mitt lärosäte, Chalmers i Göteborg, gjordes för några år sedan (på Teknisk fysik vill jag minnas, men vill inte svära på det) en undersökning där man jämförde antagningsbetyg från gymnasieskola med studieresultat (=avklarade kurser) efter en viss tid (som jag inte heller kan minnas rakt av). Korrelationen höga gymnasiebetyg/goda studieresultat var mycket hög, även om det förekom en del 'outliers'. Ska se om jag kan hitta den där rapporten när jag är tillbaka på jobbet imorgon.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav garozzo » tis 07 okt 2014, 08:12

Har inte alla som kommer in på F väldigt höga betyg?
garozzo

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt