Fusk på Högskoleprovet

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Fusk på Högskoleprovet

Inläggav Johannes » tis 07 okt 2014, 08:31

Antagningspoäng på F på LTH:

BI 21,40
BII 20,90
HP1 1,6

Jag vet inte vad BI och BII betyder och kan inte bedöma om det är högt?
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav pwm » tis 07 okt 2014, 10:16

garozzo skrev:Har inte alla som kommer in på F väldigt höga betyg?

http://www.chalmers.se/sv/utbildning/sa ... poang.aspx
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav pwm » tis 07 okt 2014, 10:19

Du kan alltså komma in med skrala gymnasiebetyg. T.ex via högskoleprov eller antagningsprov i matte och fysik.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav HJ » tis 07 okt 2014, 11:59

pwm skrev:På mitt lärosäte, Chalmers i Göteborg, gjordes för några år sedan (på Teknisk fysik vill jag minnas, men vill inte svära på det) en undersökning där man jämförde antagningsbetyg från gymnasieskola med studieresultat (=avklarade kurser) efter en viss tid (som jag inte heller kan minnas rakt av). Korrelationen höga gymnasiebetyg/goda studieresultat var mycket hög, även om det förekom en del 'outliers'. Ska se om jag kan hitta den där rapporten när jag är tillbaka på jobbet imorgon.

Om det finns som rapport vet jag inte, men man har gjort jämförelsen för civilingenjörsprogrammet i maskinteknik där man sett hur stor andel av studenterna som klarat alla kurserna under första läsåret. Korrelationen var synnerligen stark (visuellt, såg inte något r-värde), med enda avvikelsen att de som hade 20,0 hade något sämre resultat än de med 19,5 (men bättre än de med 19,0). Undersökningen gjordes på den tiden 20,0 var högsta betyg.

/Håkan
HJ

Inläggav pwm » tis 07 okt 2014, 15:31

Ok, tack. Det är förmodligen det som hemsöker mitt minne. Ska se om jag kan gräva fram den.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Frickadellen » tis 07 okt 2014, 16:27

Det är intressant frågeställning. Jag tror helt klart att det fuskas en del på högskoleprovet. Det var så länge sedan jag själv skrev det så att jag inte kommer ihåg vilka säkerhetsrutiner som användes. Ett gammalt körkort är ju inte så svårt att säga att det är jag på bilden...
Samtidigt tror jag precis som du säger, varför skulle en smart person som kan komma in och klara en bra utbildning på universitetet riskera något med att skriva högskoleprov åt andra. Jag hade ett par kompisar på universitetet, de var enäggtvillingar. Omöjligt att se skillnad på, förutom det faktum att den ena skrev med höger och den andre med vänstern. =) Sådana personer kan ju lätt skriva åt varandra.

Samtidigt kan jag tänka mig att en fattig student som blir erbjuden 10-20t för att skriva provet åt någon annat skulle tveka både en och två gånger innan man tackar nej. Allt beror förstås på hur stor risken är att åka fast...
// Stina Fredriksson
Universal Studios
Frickadellen

Inläggav pwm » ons 08 okt 2014, 11:04

Kom över en gammal ppt; beklagar kavlitén, det är en skärmdump.

Stapeldiagrammet visar antalet avklarade högskolepoäng efter 1,5 år (median) som funktion av heltalsdelen av meritvärdet. Undersökningen är från 2009, så max-poäng från gymnasiet var 20; den omfattar samtliga heltidsstudent på grundprogrammen.
Bild
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav ttias » sön 12 apr 2015, 12:40

Johannes skrev:Citatet är av typen hörsägen och utan vidare källa saknar det värde. Om det faktiskt inträffade som det beskrivs, hur vet man t ex att de med lägst resultat klarade sig "minst lika bra" som de med högst? Gjordes det alltså en uppföljning där man utvärderade studenterna utifrån deras antagningsresultat? Hur stort var det statistiska urvalet? Hur mätte man studieresultat? Klarade tentor? Betyg på tentor (förekommer det betyg på tentor på tandläkarhögskolan?)? Eller var det bara någon lärare som uttalade i stil med att "mitt intryck är att de med låg antagning klarar sig lika bra som de med hög"?

GP hade en uppföljande artikel 11/4-15 om tandläkarstudenterna som antagits felaktigt 1993 med en rad detaljer om hur antagningsmissen gick till och hur studieresultaten blev. Den ger större klarhet om flera av de mycket relevanta frågorna du ställer.

Ur artikeln kan man utläsa:

* Det var 13 studenter som antagits felaktigt, man utökade antalet platser dock begicks även fel här vissa (3) som borde fått en plats fick det inte.

* Det var vanligt med avhopp på tandläkarutbildningen, av 48 antagna hoppade 39 av utbildningen (18.75%), av de felaktigt intagna hoppade 1 av 13 av utbildningen (7,7%), och således hoppade 8 av 35 som antagits korrekt av (22,9%).

* Det verkar vara om studenterna fullgjort utbildningen som man använt som kriterie för om de klarat sig (bra).

* Minst 10 av de 13 felaktigt antagna jobbar idag som tandläkare.

Det är självklart inte underlag för att dra några generella slutsatser, men det är en indikation på att högskoleprovsresultat inte nödvändigtvis är kopplat till resultat på högskolan.

Det är dock fortfarande en känslig fråga enligt artikeln;
GP skrev:Ordföranden för den fackliga delen av Tandläkarförbundet, Chaim Zlotnik, förstår till viss del studenternas oro. Samtidigt framhäver han att de har klarat utbildningen och är prövade, granskade och har fått en godkändstämpel som alla andra.

–  Hade de inte varit tillräckligt kvalificerade hade de stött på patrull vid det här laget, de har arbetat i mer än 15 år nu. Samtidigt finns det alltid arbetsgivare som har en rädsla från tidigare felrekryteringar.

Det här är viktgt att tänka på, felaktig antagning säger egentligen inget om hur de kommer fungera i yrkeslivet. Det är själva utbildningen som följer på antagningen som gör det.

De intervjuar även Lars Carlsson, nu lärare, och en av de som borde kommit in men inte gjorde det. Han blir självklart upprörd när han får reda på det. Jag tror dock inte man kan säga att hans liv raserats som manifesto skriver, men det har självklart haft en påverkan för individen.

GP hade samma dag en annan artikel, där Christina Cliffordson, betygsforskare vid Högskolan Väst, kritiserar provet som urvalsgrund till högskolan.

I artikeln kan man även läsa;
GP skrev:Enligt projektledaren för konstruktionen av högskoleprovet, Per-Erik Lyrén vid Umeå Universitet, grundas frågorna i vilka kunskaper och färdigheter som universiteten och högskolorna efterfrågade när provet skulle införas 1977. Sedan provades ett 50-tal delprov ut innan utformningen fastslogs.

– Utbildningarna har förändrats sen dess, om provet mäter de kunskaper och förmågor som efterfrågas i dag kan man fundera över. Fördelen med provet är att det är objektivt, till skillnad från lärarnas bedömningar som kan vara subjektiva. I dag har betyg generellt ett högre prognosvärde än högskoleprovet, alltså hur väl resultatet förutsäger prestation på högskolenivå, säger Per-Erik Lyrén.

Jag tyckte att det var lite märkligt att en av konstruktörerna undrar om det mäter kunskaper och förmågor som är passé och som är hämtade från 70-talets verklighet. Provet gjordes ju om så nyss som 2011.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav Tryggve » sön 12 apr 2015, 13:14

Jag såg och läste också denna artikeln med stort intresse. Att de som kom in med 0,1 på provet klarade sig minst lika bra som övriga var något som jag faktiskt inte trodde, så där fick sig mina fördomar definitivt en nyttig törn.

Att man hittar andra fel i antagningarna gör ju dock att man kan undra hur vanligt det rent generellt är med fel i antagningen till universitet/högskola. :?

EDIT: fast alla som kom in felaktigt hade ju inte 0,1 på högskoleprovet. Minnet svek mig där.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Alekanderu » tis 05 maj 2015, 13:08

0,1 på högskoleprovet betyder högst troligen att man avbrutit provet innan det var fullföljt. Har mycket svårt att tänka mig att någon som åtminstone hyfsat behärskar svenska och engelska och som skriver hela provet kan lyckas få 0,1. Man får högre poäng än så genom att bara kryssa i alternativ A på samtliga frågor.

Vad gäller högskoleprovet så är jag också tveksam till dess prediktionsvärde för faktiska studieresultat. Jag har skrivit det totalt fem gånger varav tre renderat 1,9 och två 2,0. Trots det var jag ingen bra student alls, usel studieteknik, dålig disciplin osv. I de fall jag faktiskt ansträngde mig och inte halkade efter redan i början gick det oftast bra, men jag behärskade helt enkelt inte själva studerandet på ett tillräckligt bra sätt. Jag fullföljde inte ens min kandidatexamen (skrev dock iaf en godkänd C-uppsats).

Samtidigt måste det finnas någon slags alternativ väg in på högskolan förutom gymnasiebetygen (som förstås i sig har egna problem såsom absurd betygsinflation etc), men det vore kanske bättre om varje lärosäte eller institution tillhölls att ordna egna intagningsprov för en viss antagningskvot.
Alekanderu

Inläggav ttias » tor 21 jan 2016, 20:59

Nu vill de ha fängelse för fusk på högskoleprovet.

svd skrev:Enligt Tuula Kuosmanen står det nu klart att UHR ”med största sannolikhet” kommer att föreslå regeringen att provdeltagare får skriva under att de på heder och samvete kommer att följa högskoleprovsreglerna.
Därmed skulle den som ändå bryter mot reglerna kunna fällas för osann försäkran, enligt UHR:s myndighetsjurist Drazenko Jozic.
– Påföljd för normalgraden är böter eller fängelse i högst sex månader. Jag skulle gissa att fusk på högskoleprovet skulle räknas som normalgraden i det här brottet, säger Drazenko Jozic till SvD.
Om fusket skulle räknas som grovt brott är maxstraffet fängelse i högst två år.

Själv misstänker jag att sådana åtgärder är långt mycket värre för samhället, då jag tror det går mot gemene mans uppfattning om proportioner när det gäller rättsväsendet. Men vad vet jag, vad vet jag?
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav Johannes » fre 22 jan 2016, 10:36

"Böter eller fängelse" betyder väl i praktiken böter i det här fallet. Jag tror att böter är en rimlig proportion i de flestas rättsmedvetande.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Tryggve » fre 22 jan 2016, 10:59

Efter senaste högskoleprovet så skrevs det ju om rätt avancerat fusk.

http://www.sydsvenskan.se/lund/misstank ... oleprovet/
Filma provet, skicka till en "sambandscentral" som löser uppgifterna och läser upp svaren i köparnas hörsnäckor.
Så såg planen ut inför lördagens högskoleprov. Men någon tipsade polisen.

Lundapolisen fick in ett anonymt tips tidigare i veckan om att det skulle organiseras ett storskaligt fusk under lördagens högskoleprov. Den 22 oktober mottog även Universitets- och högskolerådet ett anonymt samtal som avslöjade planerna.

Jan Lundquist, huvudansvarig för högskoleprovet vid Lunds universitet, säger att han fått information om att ett nätverk av personer har samarbetat. De har skrivit högskoleprovet på Katedralskolan, Polhemsskolan och Spyken i Lund, samt Danderyds gymnasium utanför Stockholm.

Deras plan: smygfilma provet åt en "sambandscentral" som löser uppgifterna och förmedlar svaren via hörselsnäckor till dem som köpt tjänsten. Enligt obekräftade uppgifter ska tjänsten kosta tiotusentals kronor.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Pär C » fre 22 jan 2016, 14:28

ttias skrev:Nu vill de ha fängelse för fusk på högskoleprovet.

svd skrev:Enligt Tuula Kuosmanen står det nu klart att UHR ”med största sannolikhet” kommer att föreslå regeringen att provdeltagare får skriva under att de på heder och samvete kommer att följa högskoleprovsreglerna.
Därmed skulle den som ändå bryter mot reglerna kunna fällas för osann försäkran, enligt UHR:s myndighetsjurist Drazenko Jozic.
– Påföljd för normalgraden är böter eller fängelse i högst sex månader. Jag skulle gissa att fusk på högskoleprovet skulle räknas som normalgraden i det här brottet, säger Drazenko Jozic till SvD.
Om fusket skulle räknas som grovt brott är maxstraffet fängelse i högst två år.

Själv misstänker jag att sådana åtgärder är långt mycket värre för samhället, då jag tror det går mot gemene mans uppfattning om proportioner när det gäller rättsväsendet. Men vad vet jag, vad vet jag?

Det är möjligt att det en olycklig i formuleringen i artikeln bara men det ter sig märkligt att man ska intyga att man ”kommer att”, dvs. med framåtblick, följa reglerna. En straffrättsligt försäkran bör ju avses faktiska förhållanden som föreligger vid tidpunkten för försäkran.

Rent påföljdsmässigt hade det nog varit mer effektivt med en administrativ påföljd som gick ut på att fuskare inte tilläts delta i högskoleundervisning minst, säg, tre år. Det skulle ha udden inriktat på precis det som är syftet med fusket.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav tonyf » fre 22 jan 2016, 20:54

Pär C skrev:Det är möjligt att det en olycklig i formuleringen i artikeln bara men det ter sig märkligt att man ska intyga att man ”kommer att”, dvs. med framåtblick, följa reglerna. En straffrättsligt försäkran bör ju avses faktiska förhållanden som föreligger vid tidpunkten för försäkran.

Det är en dagstidningsartikel, så olyckligtvis eller lyckligtvis förmodligen en informell framställning. Men, man före provet "förbinder sig att följa reglerna" eller efter provet man "intygar att man följde reglerna [då strax innan när det begav sig]".
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt