Hur bör elallergiker behandlas?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Hur bör elallergiker behandlas?

Inläggav micke.d » tor 22 jan 2015, 09:03

Avknoppat härifrån. /micke.d

Ett problem här är ju att patienterna självdiagnosticerat och vägrar acceptera den diagnos och den behandling som sjukvården vill ge.

Det varken går eller är önskvärt eller skulle fungera att tvinga på dem behandling, så vad göra?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Positivt på ledarsidor

Inläggav kipphebel3 » tor 22 jan 2015, 09:10

Det varken går eller är önskvärt eller skulle fungera att tvinga på dem behandling, så vad göra?

Inte ge dem pengar? Skall allmänna medel användas till att uppmuntra självdiagnos och dito behandling?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav micke.d » tor 22 jan 2015, 09:22

kipphebel3 skrev:

Inte ge dem pengar? Skall allmänna medel användas till att uppmuntra självdiagnos och dito behandling?

Det är inte en ideal lösning. Förstås. Men givet att personerna i fråga vägrar vettig behandling - vad ska man göra? Problemet är lite som folk som röker och vägrar sluta - de följer inte den behandling som sjukvården anger (sluta rök!) men man kan ju inte därför vägra att ge dem sjukvård.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » tor 22 jan 2015, 09:26

Problemet är lite som folk som röker och vägrar sluta - de följer inte den behandling som sjukvården anger (sluta rök!) men man kan ju inte därför vägra att ge dem sjukvård.

Men det är inte samma sak. Ingen vägrar väl sjukvård till rökare, men ingen ger heller dem stöd för foderautomater för enhörningar?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav micke.d » tor 22 jan 2015, 09:33

kipphebel3 skrev:
Problemet är lite som folk som röker och vägrar sluta - de följer inte den behandling som sjukvården anger (sluta rök!) men man kan ju inte därför vägra att ge dem sjukvård.

Men det är inte samma sak. Ingen vägrar väl sjukvård till rökare, men ingen ger heller dem stöd för foderautomater för enhörningar?

Inte precis samma sak, men grundorsaken att de vägrar den mest verksamma behandlingen är ju densamma.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav ani » tor 22 jan 2015, 09:42

micke.d skrev:
kipphebel3 skrev:

Det är inte en ideal lösning. Förstås. Men givet att personerna i fråga vägrar vettig behandling - vad ska man göra? Problemet är lite som folk som röker och vägrar sluta - de följer inte den behandling som sjukvården anger (sluta rök!) men man kan ju inte därför vägra att ge dem sjukvård.

Sorry för OT men:

Just det görs väl delvisredan . Tycker mig ha läst/hört om många situationer där läkare vägrat utföra operationer (och möjligen annan behandling) på rökare om de inte slutar med rökningen, för att operationen i fråga skulle vara meningslös i meningen ha mycket låg sannolikhet att ge varaktig förbättring annars.
Användarvisningsbild
ani

Inläggav micke.d » tor 22 jan 2015, 11:28

ani skrev:
micke.d skrev:Det är inte en ideal lösning. Förstås. Men givet att personerna i fråga vägrar vettig behandling - vad ska man göra? Problemet är lite som folk som röker och vägrar sluta - de följer inte den behandling som sjukvården anger (sluta rök!) men man kan ju inte därför vägra att ge dem sjukvård.

Sorry för OT men:

Just det görs väl delvisredan . Tycker mig ha läst/hört om många situationer där läkare vägrat utföra operationer (och möjligen annan behandling) på rökare om de inte slutar med rökningen, för att operationen i fråga skulle vara meningslös i meningen ha mycket låg sannolikhet att ge varaktig förbättring annars.

Dilemmat är alltså om man ska behandla symtomen på ett sätt som patienten går med på och ger lindring för stunden, men som inte botar grundorsaken, eller om man ska låta bli att göra något åt de omedelbara symtomen.

Tyvärr kan jag för lite om detta för att kunna göra någon vettig bedömning.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav skeptiskelars » tor 22 jan 2015, 11:49

micke.d skrev:Dilemmat är alltså om man ska behandla symtomen på ett sätt som patienten går med på och ger lindring för stunden.

Ja tack. När jag själv känner mig mentalt nere, så brukar jag bota det med ytterligare en whisky och några cigg. Undrar om man kan få bidrag från socialstyrelsen till det ? Enklast vore väl om vårdcentralen distribuerade några flaskor whisky och en limpa cigg i veckan på landstingets bekostnad. allt i enlighet med att man själv måste få välja den behandling man tycker funkar bäst.
skeptiskelars

Re: Hur bör elallergiker behandlas?

Inläggav Zartax » tor 22 jan 2015, 12:09

Jag ser inte riktigt problemet. De ska väl behandlas med en metod som fungerar för att bota dem? Går de inte med på den metoden är det väl ändå deras problem? Hur många andra grupper låter vi diktera behandlingsmetoden? Om jag kommer in till sjukhuset med brutet ben och kräver reikihealing så ska inte, och kommer inte, sjukhuset tillmötesgå mina krav. De kommer säga "Du behöver gipsas och sjukgymnastik när det tas bort. Vill du inte ha det kan vi inte tvinga dig men vi kommer inte betala för en alternativ behandling." Varför skulle vi göra något annorlunda med elallergiker? Då kan vi lika gärna dra in Vidarkliniken, homeopati och auradiagnostik i den vanliga sjukvården, för det är vad vissa tror kommer bota dem.
Senast redigerad av Zartax tor 22 jan 2015, 12:10, redigerad totalt 1 gång.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav micke.d » tor 22 jan 2015, 12:10

skeptiskelars skrev:
micke.d skrev:Dilemmat är alltså om man ska behandla symtomen på ett sätt som patienten går med på och ger lindring för stunden.

Ja tack. När jag själv känner mig mentalt nere, så brukar jag bota det med ytterligare en whisky och några cigg. Undrar om man kan få bidrag från socialstyrelsen till det ? Enklast vore väl om vårdcentralen distribuerade några flaskor whisky och en limpa cigg i veckan på landstingets bekostnad. allt i enlighet med att man själv måste få välja den behandling man tycker funkar bäst.

Om någon tror att jag tycker att patienter ska få fritt välja behandling på skattebetalarnas bekostnad så är det fel. Det tycker jag inte. Däremot så tycker jag nog att patienter bör få vägra en föreslagen behandling efter att ha fått rimlig information om den.

Frågan är vad sjukvården och samhället ska göra i det läget. Det är inte så självklart.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Zartax » tor 22 jan 2015, 12:13

micke.d skrev:Frågan är vad sjukvården och samhället ska göra i det läget. Det är inte så självklart.

Sjukvården och samhället ska säga "Vi accepterar att du inte vill ha vår behandling. Om du någonsin ångrar dig finns vi tillhands."
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav skeptiskelars » tor 22 jan 2015, 12:13

micke.d skrev:
skeptiskelars skrev:

Om någon tror att jag tycker att patienter ska få fritt välja behandling på skattebetalarnas bekostnad så är det fel. Det tycker jag inte. Däremot så tycker jag nog att patienter bör få vägra en föreslagen behandling efter att ha fått rimlig information om den.

Frågan är vad sjukvården och samhället ska göra i det läget. Det är inte så självklart.

Ironin var inte riktad mot dig. :-)
skeptiskelars

Inläggav micke.d » tor 22 jan 2015, 12:22

Zartax skrev:
micke.d skrev:Frågan är vad sjukvården och samhället ska göra i det läget. Det är inte så självklart.

Sjukvården och samhället ska säga "Vi accepterar att du inte vill ha vår behandling. Om du någonsin ångrar dig finns vi tillhands."

Men i så fall hanteras ju elallergiker annorlunda än exempelvis rökare eller personer med högt blodtryck som vägrar att göra de livsstilsförändringar som skulle kurera dem.

Ska man vägra att behandla dem om de inte gör det?
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav skogaliten » tor 22 jan 2015, 13:18

Har bråttom iväg, men vill ändå skriva något i all hast.

1. De som anser sig vara elallergiker "mår dåligt". Att de har fel om varför de mår dåligt, innebär inte att det inte finns ett problem/sjukdom hos dem.

2. Det finns gott om andra som självdiagnosticerar, t.ex. är så vitt jag förstår epidemin av laktosintolerans delvis en av mejeriföretagen livligt påhejad självdiagnos där mångdubbelt flera anser sig ha, än vad som verkligen diagnosticerats. Dessa personer har också något problem (med magen) som kan bero laktosintolerans, stress (-mage), eller allvarligare magåkommor...

Så det handlar om hur man/vi/samhället ska nå de grupper eller individer som väljer att självdiagnosticera, på ett sådant sätt så att man respekterar att de mår dåligt, men når fram med att kausaliteten antagligen är någon annan än den icke-existerande "elallergin" eller inbillade laktosintoleransen.

Hur man gör det på bästa sätt vet jag inte, men att peka finger och idiotförklara lär nog innebära att de självdiagnosticerade gräver ner sig allt djupare i sina egendiagnoser.
skogaliten

Inläggav kipphebel3 » tor 22 jan 2015, 15:11

Intressant och relaterat. Här är en elöverkänslig som är mycket kritisk mot Mona Nilsson: Självutnämnda experter gör mer skada än nytta

Ingen av dessa personer är elöverkänsliga och någon kunskap om elöverkänslighet har de heller inte, men uppsåtet att skada de elöverkänsligas sak tycks dock vara av gemensamt intresse. Journalisten Mona Nilsson har själv sagt att hon inte företräder de elöverkänsliga och det är jag tacksam för, eftersom hon saknar kunskaper om elöverkänslighet, vilket hon tydligt avslöjar i denna artikel.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Nästa

Återgå till Allmänt