Hur bör elallergiker behandlas?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Hur bör elallergiker behandlas?

Inläggav skeptiskelars » tor 22 jan 2015, 15:22

Jag surfade igenom rätt mycket av den bloggen för några månader sedan och har ett svagt minne av att blogginnehavaren har ett horn i sidan till både MN och de flesta andra som är engagerade till stöd för påstått elöverkänsliga.

Vete 17 förresten om inte blogginnehavaren hade ett horn i sidan till i stort sett allt och alla i hela världen när jag tänker efter.
skeptiskelars

Re: Positivt på ledarsidor

Inläggav Zartax » tor 22 jan 2015, 15:27

micke.d skrev:Men i så fall hanteras ju elallergiker annorlunda än exempelvis rökare eller personer med högt blodtryck som vägrar att göra de livsstilsförändringar som skulle kurera dem.

Ska man vägra att behandla dem om de inte gör det?

På vilket sätt menar du att de hanteras annorlunda? Det är ju de som vägrar behandling, inte vården som vägrar dem behandling.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav micke.d » tor 22 jan 2015, 19:21

Zartax skrev:
micke.d skrev:Men i så fall hanteras ju elallergiker annorlunda än exempelvis rökare eller personer med högt blodtryck som vägrar att göra de livsstilsförändringar som skulle kurera dem.

På vilket sätt menar du att de hanteras annorlunda? Det är ju de som vägrar behandling, inte vården som vägrar dem behandling.
I båda fallen gör inte patienten det som skulle fungera bäst (KBT, sluta röka, livsstilsförändringar).

I båda fallen finns det annan behandling som skulle hjälpa eller lindra - men inte är lika bra och inte angriper grundproblemet.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav matsw » tor 22 jan 2015, 21:41

micke.d skrev:
Zartax skrev:
micke.d skrev:Frågan är vad sjukvården och samhället ska göra i det läget. Det är inte så självklart.

Sjukvården och samhället ska säga "Vi accepterar att du inte vill ha vår behandling. Om du någonsin ångrar dig finns vi tillhands."

Men i så fall hanteras ju elallergiker annorlunda än exempelvis rökare eller personer med högt blodtryck som vägrar att göra de livsstilsförändringar som skulle kurera dem.

Eh? Det sker väl? Har inte aktuell information men vet att så skedde på 70-talet.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav micke.d » tor 22 jan 2015, 21:44

matsw skrev:Eh? Det sker väl? Har inte aktuell information men vet att så skedde på 70-talet.

Vad är det som sker?
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav matsw » tor 22 jan 2015, 22:44

micke.d skrev:
matsw skrev:Eh? Det sker väl? Har inte aktuell information men vet att så skedde på 70-talet.

Vad är det som sker?

. Tex hjärtoperation på rökare etc.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav micke.d » tor 22 jan 2015, 22:51

matsw skrev:
micke.d skrev:

Vad är det som sker?

Ja. Det är liasom det som är poängen.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav matsw » fre 23 jan 2015, 03:18

micke.d skrev:
matsw skrev:
micke.d skrev:[quote="matsw"]Eh? Det sker väl? Har inte aktuell information men vet att så skedde på 70-talet.

Vad är det som sker?

Ja. Det är liasom det som är poängen.[/quote]
Sorry. Skulle varit negerande: rökare som inte hjärtopereras.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav L. Mäkinen » fre 23 jan 2015, 07:41

Att tillfälligt ha möjlighet att inhysa en självdiagnosticerad elallergiker i ett "elsanerat rum" kan nog vara ett sätt att komma förbi ett låst läge i inledning av behandling. Jag tror inte det är fel att få en person att känna sig omhändertagen innan man inleder den framåtskridande delen av behandlingen.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav nanowire » fre 23 jan 2015, 09:14

L. Mäkinen skrev:Att tillfälligt ha möjlighet att inhysa en självdiagnosticerad elallergiker i ett "elsanerat rum" kan nog vara ett sätt att komma förbi ett låst läge i inledning av behandling. Jag tror inte det är fel att få en person att känna sig omhändertagen innan man inleder den framåtskridande delen av behandlingen.

Lite som att ha sjukhuspräst och utrymmen för religionsutövning på sjukhuset.
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"
Användarvisningsbild
nanowire

Inläggav nanowire » fre 23 jan 2015, 09:20

micke.d skrev:
Zartax skrev:

I båda fallen gör inte patienten det som skulle fungera bäst (KBT, sluta röka, livsstilsförändringar).

I båda fallen finns det annan behandling som skulle hjälpa eller lindra - men inte är lika bra och inte angriper grundproblemet.

Jag tycker din liknelse haltar; vården erbjuder väl inte, med några undantag kanske, behandling utan evidens? Eller menar du att elsanering är att likna vid symtomlindring som smärtstillande?
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"
Användarvisningsbild
nanowire

Inläggav micke.d » fre 23 jan 2015, 09:56

matsw skrev:Sorry. Skulle varit negerande: rökare som inte hjärtopereras.

Då är frågan varför de inte opereras. Det kan bero på att läkningsprocessen är mycket sämre så att riskerna vid operation blir för stora. Det kan bero på att utfallet vid operation av rökare är för dåligt så att det inte är medicinskt motiverat att operera.

Vägrar man verkligen operation endast på grund av att vederbörande inte slutar röka - snarare än på grund av de medicinska följderna av att vederbörande röker?
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav micke.d » fre 23 jan 2015, 10:09

nanowire skrev:Jag tycker din liknelse haltar; vården erbjuder väl inte, med några undantag kanske, behandling utan evidens? Eller menar du att elsanering är att likna vid symtomlindring som smärtstillande?

Det senare. Det vill säga symtomlindring.

Att man har något sådant rum i sjukvården kan man kanske motivera med samma skäl som att man knappast samtalar med patienten i en litet trångt rum om patienten har cellskräck, eller att man kan vidta vissa åtgärder för att undvika väntrum om patienten har sociala fobier. Det gör man inte för att det faktiskt finns något farligt med trånga utrymmen eller väntrum utan för att det finns ett värde i att komma till tals med patienten.

(Finns naturligtvis en kostnadsaspekt här, det kan inte få bli orimligt dyrt. Pengarna bör användas så effektivt som möjligt.)
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Pär C » fre 23 jan 2015, 10:42

Konstig/fyrkantig diskussion. Elallergiker saknar självinsikt, det är själva problemet, men knappast unikt för de situationer där terapi i o f s kan hjälpa om man har tur. Hur man ta sig an detta dilemma har jag inga starka åsikter. Svaret lär i a f inte finns i någon principdiskussion kring hur man gör med rökare.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav micke.d » fre 23 jan 2015, 11:12

Pär C skrev:Svaret lär i a f inte finns i någon principdiskussion kring hur man gör med rökare.

Det spåret var mest till för att visa på att sjukvården nog inte helt kan två sina händer om patienten vägrar den mest verksamma behandlingen.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt