Hur bör elallergiker behandlas?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Hur bör elallergiker behandlas?

Inläggav strutfus » tis 03 feb 2015, 17:16

strutfus skrev:Här är en Märta som behöver behandling. Insändare i dagens Sundsvalls Tidning.
http://www.st.nu/opinion/insandare/lat-inte-industripengar-stora-stralningsforskning
Låt inte industripengar störa strålningsforskning
Med anledning av den uppblossade kritiken mot Elöverkänsligas Riksförbund, kan man konstatera, att läkaren Mats Reimar, som uttalade sig i radions P1 morgon den 21 januari, och många andra läkare stöder sina påståenden på just pseudovetenskap, det vill säga oseriös forskning där slutsatserna av studierna dikteras av telekomindustrin innan studierna ens påbörjats. Det är inte vetenskap utan manipulation.
Samma pseudovetenskap stöder sig Socialstyrelsen och Folkhälsomyndigheten på. Det gör de för att experterna på SSM, strålsäkerhetsmyndigheten är mutade att vilseleda. De tar emot stora summor pengar från telekomindustrin. Regeringen – oavsett färg – vill ha det så. För det kommer in mycket pengar till statskassan via den industrin. Den sysselsätter många. Det ger skattepengar bland annat.
Likadant är det hos WHO – Världshälsoorganisationen som anlitar samma sorts mutade experter. WHO:s uppgift är att tala om för världens läkare vilka symtom och provsvar som tyder på elöverkänslighet och att bestämma diagnosnummer. Men det gör WHO inte. De har ändå klassat strålningen som eventuellt cancerframkallande, klass 2b (alldeles för lågt) på samma sätt som bly, DDT, tobak, hormoslyr, asbest, amalgam med mera. Allt klassades som ofarligt en gång i tiden.
Hanno Essén har uttalat sig i SVT. Han är ännu värre. Han talar om ”intellektuell ohederlighet och ovetenskapliga lobbygrupper som Elöverkänsligas Riksförbund.”
Fel!
Elöverkänsligas Riksförbund hänvisar till forskning utan inblandning av industrins pengar. Pseudovetenskap är precis vad Essén själv och experterna hos SSM hänvisar till i sin vilseledande lobbying.
Kunskap räddar liv. Du läsare kan själv kontrollera hur det ligger till på http://www.stralskyddsstiftelsen.se. Den seriösa vetenskapens slutsatser finns på svenska på (pdf) medicin@feb.nu.
Märta Tollet Sjölund
Elöverkänslig som nekas vård på samma villkor som andra, trots stark sjukvårdslag och diskrimineringslag

Hmmm, ST har tagit bort både insändaren och dess kommentarer!
Användarvisningsbild
strutfus

Inläggav ttias » ons 16 nov 2016, 12:56

Kanske ska elöverkänsliga få en frizon i Bollnäs. Jag har inte sett klippet men texten tycker jag antyder att forskningskonsensus är kluven på ett sätt den inte är.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6559890
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav micke.d » tor 17 nov 2016, 09:36

ttias skrev:Kanske ska elöverkänsliga få en frizon i Bollnäs. Jag har inte sett klippet men texten tycker jag antyder att forskningskonsensus är kluven på ett sätt den inte är.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6559890

"Forskare och läkare är oense om elöverkänslighet verkligen existerar samtidigt som flera tusen personer mår allt sämre i takt med att den tekniska utvecklingen går framåt och det mobila nätet byggs ut. Både hos Strålsäkerhetsmyndigheten (SSM) och Folkhälsomyndigheten (FHM) står det att läsa att det inte finns något vetenskapligt stöd för att det finns ett orsakssamband mellan symtom och elektromagnetiska fält.

– Det är personer i kommunen som har de här besvären och jag vet att forskningen är motsägelsefull. Det är inte så enkelt. Personerna som är drabbade känner sig oerhört jagade och därför har vi kommit fram till att ha ett opåverkat område, menar Marie Centerwall, kommunstyrelsens ordförande i Bollnäs."

Så vitt jag vet stämmer det inte att forskare och läkare är oense om att elöverkänslighet existerar. Tvärtom är de ense om att det inte är ett tillstånd som utlöses av elektromagnetisk strålning.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Migi » tor 17 nov 2016, 20:17

micke.d skrev:Så vitt jag vet stämmer det inte att forskare och läkare är oense om att elöverkänslighet existerar. Tvärtom är de ense om att det inte är ett tillstånd som utlöses av elektromagnetisk strålning.
Äsch! Det är väl alltid någon släktforskare eller alternativläkare som inte håller med och vips så blev det en jättestor kontroversiell fråga - som länge var helt okänd utanför svensktalande områden.

Och är det någon här som har läst in sig på sjukdomsvinster/Münchausens syndrom?
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav pwm » sön 20 nov 2016, 18:05

micke.d skrev:Så vitt jag vet stämmer det inte att forskare och läkare är oense om att elöverkänslighet existerar. Tvärtom är de ense om att det inte är ett tillstånd som utlöses av elektromagnetisk strålning.
På det hela taget är detta min egen uppfattning, men vi ska inte glömma att det finns ''outliers'. T.ex denna docent vid KI.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Gyllenevishet » mån 01 maj 2017, 09:31

Själv är jag elallergiker tål inte wifi bland annat och datorer. Sen tål jag min plattv i fem timmar efter det får jag huvudvärk. Jag tål delvis min surfplatta och mobil.
Gyllenevishet

Inläggav Jonas_R » mån 01 maj 2017, 10:38

Gyllenevishet skrev:Själv är jag elallergiker tål inte wifi bland annat och datorer. Sen tål jag min plattv i fem timmar efter det får jag huvudvärk. Jag tål delvis min surfplatta och mobil.

Att inte klarar av att titta på tv i mer än 5 timmar utan att få huvudvärk låter ganska normalt tycker jag.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav katten » mån 01 maj 2017, 11:35

På vilket sätt har du gjort testerna? Blinda, dubbelblinda eller någon annan provokationstest? Synd om du ska ha besvär i onödan och det är viktigt att verkligen testa på rätt sätt
då! Lycka till!
Usch, jag tycker inte om djur som pratar!
Milou
Användarvisningsbild
katten

Inläggav ulltand » tis 02 maj 2017, 17:07

Gyllenevishet skrev:Själv är jag elallergiker tål inte wifi bland annat och datorer. Sen tål jag min plattv i fem timmar efter det får jag huvudvärk.
Och du tror det beror på allergi?
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Migi » sön 07 maj 2017, 11:23

Gyllenevishet skrev:Själv är jag elallergiker tål inte wifi bland annat och datorer. Sen tål jag min plattv i fem timmar efter det får jag huvudvärk. Jag tål delvis min surfplatta och mobil.
När var du hos en optiker senast?
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav MBY » mån 08 maj 2017, 21:20

Är vi inte lite off-topic nu? Frågan om hur elallergi ska behandlas bör man ta på allvar då patienterna är sjuka på riktigt. De har bara komplett fel om orsaken. De har somatiseringsbesvär, psykosomatiska besvär, Environmental Somatization Syndrome, etc. Det går att behandla, åtminstone delvis med mediciner och psykoterapi, främst då kanske KBT och dess släktingar.

Om patienten helt och fullt vägrar lyssna på vården och vidhåller att det rör sig om "allergi" för elektricitet eller EM-fält, finns alltid LPT, lagen om psykiatrisk tvångsvård. Under LPT kan en behandling påtvingas patienten och beslut om LPT omprövas ständigt (en ggr per dygn?), så det handlar inte om någon inspärrning. Däremot kan tvång förekomma, men det har ju då en orsak.

Så, tvångsvård och medicinering och påföljande KBT när patienten mår bättre (och är inskriven i psykvården på frivillig basis). Någon med faktiskt kunskap får uttala sig om medicinering, men jag föreställer mig att olanzapin och t.ex. amitriptylin kan fungera, eller, komiskt nog, vissa antihistaminer som lergigan eller atarax (man kan ju intala patienten att allergimedicinen är mot allergi, alla nöjda och glada), på längre sikt SSRI eller TCA som amitriptylin.

Det här är bara mina amatörmässiga förslag, men min poäng är att det handlar om somatiseringsbesvär och sådant i allmänhet är rätt vanligt och behandling finnes, speciellt på lång sikt.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav ttias » tis 09 maj 2017, 05:44

Tvångsvård antagligen inte aktuellt. Det ska generellt mycket mer till än att någon tror på något som inte är sant för att sjukvården ska få använda tvingande medel.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav MBY » tis 09 maj 2017, 13:32

ttias skrev:Tvångsvård antagligen inte aktuellt. Det ska generellt mycket mer till än att någon tror på något som inte är sant för att sjukvården ska få använda tvingande medel.

Ja, tyvärr är det så. Fast ändå inte. I praktiken kommer LPT bara i fråga mot någon som är psykotisk eller liknande, men rent formellt finns mig veterligen inga hinder att besluta om 24h tvångsvård på vilka lösa boliner som helst. Dock, vore det praxis skulle vi ju givetvis snabbt få ett regelverk som försvårade möjligheten.

Mitt inlägg var väl mer tänkt som vad man kan göra, inte vad som sker eller bör göras. Rent krasst är ju alternativet för "elallergiker" att de får gå omkring sjuka snarare än LPT. Sjukvården kan ju erbjuda dem vård. Vill de inte ha den, så pissoff, ungefär.
Användarvisningsbild
MBY

Föregående

Återgå till Allmänt