Boken "Konspiration Olof Palme"

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Boken "Konspiration Olof Palme"

Inläggav PikeWake » tis 29 sep 2015, 12:32

Jag såg på nyhetsmorgon i SVT idag när Magnus Utvik recenserade Gunnar Walls bok "Konspiration Olof Palme : mordet, politikern och hans tysta fiender".

Utvik gav boken högsta betyg och antydde i princip att det här var så nära en lösning på mordet man kan komma. För min del så slog konspirationsteorilarmet till på högsta nivå. Det är möjligt att Utvik inte beskrev innehållet speciellt rättvist, men det lät som en riktig soppa med alla ingredienserna av en riktig internetkonspirationsteori.

Är det någon här som har hunnit läsa boken eller har koll på Gunnar Walls teorier? Jag håller som sagt dörren öppen för att boken och författaren är riktigt redliga och att det var recensenten som flummade till det.

Edit: såg just att boken bara varit ute sen den 16:e så kanske inte så många har hunnit läsa den ännu.
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.
Användarvisningsbild
PikeWake

Re: Boken "Konspiration Olof Palme"

Inläggav PikeWake » tis 29 sep 2015, 12:44

Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.
Användarvisningsbild
PikeWake

Inläggav Hans S » tis 29 sep 2015, 13:36

Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav PikeWake » tis 29 sep 2015, 14:08

Ja, det verkar som om recensenten på Arbetarmakt och Utvik är överens.

Det som triggar min skepticism är biten om "Stay Behind", som båda tycker är det centrala i boken. Jag har inga problem med att köpa att sådana grupper har funnits och har varit inblandade i allehanda märkligheter, främst decennierna direkt efter anda världskriget. Samtidigt ger det här med hemliga organisationer, som har överlevt längre än vad allmänheten tror, mig rejäla tempelriddar-vibbar.

Jag får kanske ta och läsa boken och se vad Wall har för argument.
Användarvisningsbild
PikeWake

Inläggav Hans S » tis 29 sep 2015, 14:59

Jag har inga synpunkter på sakfrågan men här finns, vad som vid en första anblick verkar vara saklig information, om stay behind i Sverige (ingen Palmekoppling).

http://www.bergrum.se/sverige/gemensamt ... relser.php

MVH

Hans
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav Sensemaker » tis 29 sep 2015, 15:04

Rörande arbetarmakt recensionen: när en recension spenderar mer än tusen ord innan den ens nämner boken eller det ämne boken handlar om är det banne mig ingen recension utan snarare ett kåseri.

Sista stycket inleds med "Jag har hittills inte sagt så mycket om boken" och det har han helt rätt i. Recensionen är bara en lång, dåligt underbyggd egen åsikt i frågan Olof Palmes död och om konspirationsteorier i allmänhet.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav Pär C » tis 29 sep 2015, 16:33

En brottsutredning börjar på mordplatsen och arbetar sig utåt i rum och tid. Motiv är grädde på modet.

En konspirationsteori börjar i motivbilder och vad som hände på mordplatsen är grädde på moset.

Detta låter som det senare.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav PikeWake » tis 29 sep 2015, 16:51

Hans S Wrote:Jag har inga synpunkter på sakfrågan men här finns, vad som vid en första anblick verkar vara saklig information, om stay behind i Sverige (ingen Palmekoppling).

http://www.bergrum.se/sverige/gemensamt ... relser.php

MVH

Hans

Tack för en utmärkt länk.

Personligen tycker jag att jag har rätt bra koll på begreppet "stay behind" och hur det har tagit sig uttryck i Sverige. Det var en av sakerna som triggade mig i recensionerna: För mig är "stay behind" ett koncept - jämförbart med till exempel "motståndsrörelse" eller "underjordiska celler". Av recensionerna får man intrycket att boken påstår att det finns en NATO-styrd organisation som heter "Stay Behind". Byt ut mot "ZOG" eller "Illuminati" så kanske ni förstår hur jag reagerar.
Användarvisningsbild
PikeWake

Inläggav manifesto » tis 29 sep 2015, 17:09

Äh, vad fåniga ni är. CIA & co lanserade "konspirationsteoretiker" efter mordet på president John F. Kennedy som ett skällsord för att få tyst på den massiva kritiken av den officiella utredningen och dess slutsats om att Lee Harvey Oswald var ensamt skyldig, med motivet att han ska ha varit en "knäppgök".

GLADIO/Stay Behind i Europa, som initierades av Dulles och CIA som ett nätverk av antikommunistiska patrioter som skulle aktiveras bakom linjerna i händelse av en Sovjetisk invasion, men som senare vände sin patriotism mot den egna befolkningen för att i en serie terrorattentat maskerat som vänsterextremism öka försvarsviljan och skapa en mer USA-vänlig väljarkår.

I USA signerade president Truman tidigt femtiotal det topphemliga bildandet av den organisation som idag kallas COG - Continuity Of Government, vars uppgift var att ta över USA's regerings roll i den händelse den helt slogs ut, främst som ett resultat av en överraskande Sovjetisk kärnvapenattack.

Gruppen rekryterar sina hemliga medlemmar från toppskiktet inom näringslivet och militären/underrättelsetjänsten och har ett helt eget kommunikationsnät och infrastruktur, helt frikopplad från den sittande folkvalda administrationen. I händelse av kristillstånd har organisationen rätt att annullera konstitutionen och införa undantagstillstånd, ett frikort att göra vad man finner lämpligt i den uppkomna situationen och det helt utan demokratisk insyn, innan eller efter.

Peter Dale Scott har synat den här organisationen i sömmarna (så gott det går) och ser ett tydligt mönster allt sedan mordet på JFK. I en eller annan form och gestalt ser han COG's närvaro i och kring mordet på JFK, Watergate, Iran-Contra och nu senast 9/11. Dvs, det är individer som med samma patriotiska mandat som det GLADIO & co ansåg sig ha i Europa, att sätta sig över folkviljan och konstitutionen för att de vet bättre.

Shadow government. Det är deras vita doomsday-plane som cirklar över Vita Huset och Pentagon vid tiden för attackerna under 11 september, trots att det är strikt flygförbud i en vid zon runt dessa byggnader i Washington DC. Ingen vet vad planet gjorde där. Ingen vet vem som flög det. Ingen vet på vems order det fanns där.

Wake up and smell the coffee folks.
War is peace.
manifesto

Inläggav PikeWake » tis 29 sep 2015, 18:53

Tackar, manifesto, du illustrerar min poäng på ett utmärkt sätt! :lol:
Användarvisningsbild
PikeWake

Inläggav manifesto » tis 29 sep 2015, 19:20

PikeWake Wrote:Tackar, manifesto, du illustrerar min poäng på ett utmärkt sätt! :lol:

:lol:
War is peace.
manifesto

Inläggav manifesto » tis 29 sep 2015, 20:33

manifesto Wrote:
PikeWake Wrote:Tackar, manifesto, du illustrerar min poäng på ett utmärkt sätt! :lol:

Dvs, det vanliga svepande avfärdandet utan tillstymmelsen till ens en ärlig ansats att bemöta det jag faktiskt skriver. Crapaganda :)
War is peace.
manifesto

Inläggav Hans S » tis 29 sep 2015, 20:50

manifesto Wrote:
manifesto Wrote:

Dvs, det vanliga svepande avfärdandet utan tillstymmelsen till ens en ärlig ansats att bemöta det jag faktiskt skriver. Crapaganda :)

Och jag är djupt imponerad av din ärliga insats av att bemöta mina enkla förklaringar runt ren skjutteknik i din Kennedytråd. Inte.

Vänligen, nu kan någon moderator rensa tjafset, inklusive mitt.

MVH

Hans
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav manifesto » tis 29 sep 2015, 21:02

Hans S Wrote:
manifesto Wrote:Dvs, det vanliga svepande avfärdandet utan tillstymmelsen till ens en ärlig ansats att bemöta det jag faktiskt skriver. Crapaganda :)

Och jag är djupt imponerad av din ärliga insats av att bemöta mina enkla förklaringar runt ren skjutteknik i din Kennedytråd. Inte.

Vänligen, nu kan någon moderator rensa tjafset, inklusive mitt.

MVH

Hans

Och jag är kanske än mer imponerad av hur du kan anse dig bättre skickad att bedöma vapnets (CE-139) egenskaper kopplat till den påstådda skjutsekvensen och dess förutsättningar, än de som i egenskap av sin expertis som prickskyttar var satta att försöka replikera förloppet. Jag är likaledes imponerad av din förmåga att bedöma samme Oswalds egenskaper som prickskytt utifrån de två tester han genomförde och som finns dokumenterade för eftervärlden, dvs, att du kan göra det mycket bättre än samtliga de som såg honom skjuta.

Att jag utifrån det här har mage att ifrågasätta det du skriver här är riktigt riktigt illa, jag håller med.

Inte.
War is peace.
manifesto

Inläggav Hans S » tis 29 sep 2015, 21:29

Ursäkta att jag stjäl ett citat.

Hans Wrote:Tackar, manifesto, du illustrerar min poäng på ett utmärkt sätt! :lol:

MVH

Hans
Användarvisningsbild
Hans S

Nästa

Återgå till Allmänt