Boken "Konspiration Olof Palme"

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Boken "Konspiration Olof Palme"

Inläggav Matte » mån 29 feb 2016, 16:01

Lars Borgnäs om Lisbeth Palmes utpekande och hennes ovilja att bistå utredarna.

https://www.youtube.com/watch?v=EJnNIX3TiY0
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Migi » lör 17 sep 2016, 10:44

Pär C Wrote:
MBY Wrote:Efter att ha ägnat resurser åt PKK-spåret (som Säpo nog försedde Holmér med, nu när jag börjar kolla saker. Jag uppgav tidigare i tråden att det var Holmérs egna uppfunnit), kopplingar till andra kurdmord (bla. ett i Örebro som om jag minns rätt är ouppklarat, rentav ouppklarat på grund av palmemordet, trots att morden inte har med varandra att göra) och andra irrspår (samt dålig uppföljning av vissa mer rimliga spår) så hamnade man hos Pettersson kring 1988-89.

Mmm. Den här beskrivningen missar en centrala sak. Pettersson blir intressant i utredningen kort tid efter det att Holmér ersätts av Hans Ölvebro som spanningsledare. Det är först i och med detta byte som utredningen färgas av beprövade metoder och Petterssons eventuella gärningsmannaskap är i hög grad en produkt av konventionellt polisarbete. Sedan kan man tycka lite olika om vad det innebär. Något som är värt att notera - särskilt om man känner för att uttrycka sig negativt om Holmér - är att om man läser hovrättens friande dom så återkommer domstolen flera gånger till att tiden som förflutit från mordet till den rättsliga prövningen skapar osäkerhet kring vittnesuppgifter.
Men hur kom Pettersson in i utredningen alls? Var det för att utredningen var så kall att han verkade vara en vettig kandidat?
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav MBY » ons 21 sep 2016, 20:44

Migi Wrote:
Pär C Wrote:
MBY Wrote:Efter att ha ägnat resurser åt PKK-spåret (som Säpo nog försedde Holmér med, nu när jag börjar kolla saker. Jag uppgav tidigare i tråden att det var Holmérs egna uppfunnit), kopplingar till andra kurdmord (bla. ett i Örebro som om jag minns rätt är ouppklarat, rentav ouppklarat på grund av palmemordet, trots att morden inte har med varandra att göra) och andra irrspår (samt dålig uppföljning av vissa mer rimliga spår) så hamnade man hos Pettersson kring 1988-89.

Mmm. Den här beskrivningen missar en centrala sak. Pettersson blir intressant i utredningen kort tid efter det att Holmér ersätts av Hans Ölvebro som spanningsledare. Det är först i och med detta byte som utredningen färgas av beprövade metoder och Petterssons eventuella gärningsmannaskap är i hög grad en produkt av konventionellt polisarbete. Sedan kan man tycka lite olika om vad det innebär. Något som är värt att notera - särskilt om man känner för att uttrycka sig negativt om Holmér - är att om man läser hovrättens friande dom så återkommer domstolen flera gånger till att tiden som förflutit från mordet till den rättsliga prövningen skapar osäkerhet kring vittnesuppgifter.
Men hur kom Pettersson in i utredningen alls? Var det för att utredningen var så kall att han verkade vara en vettig kandidat?

Rätt tidigt fanns han som intressant person. Han var ju känd för polisen, höll till i trakterna, osv. Han överskuggades dock snabbt av "33-åringen", Vic Gunnarsson. Så Pettersson var definitivt en person som behövde betas av. Jag håller inte med Pär C om att konventionella (i betydelse professionella) polismetoder låg bakom att Pettersson blev huvudmisstänkt. Det är nämligen lönlöst efter allt klanteri av Holmér. Dock, att han fanns med tidigt och definitivt var en person man behövde avfärda är helt klart. Men även under Ölvebro så var det omöjligt att arbeta med full integritet utan politiskt tryck, något som kanske inte är Ölvebros fel. Pettersson är egentligen inte alls problematisk att ta upp, problemet är alla andra spår som man sket i. Från "internationell superkonspiration" till "ensam galning" utan nyanser där emellan. Så blir det när man låter konspirationstokar undersöka sammansvärjningar och "vanliga" mordutredare som undersöker "enkla" spaningsmord, som är svedda av Holmers konspirationstrams. Min känsla är att om vanliga erfarna mordutredare inte var tvungna att ta avstånd från PKK- och sydafrikaspår, etc, så hade de tittat bortom "ensam galning" utan att för den sakens skull missa flera ensamma galningar som florerat ("GH" är en favorit som sagt, men folk som är kunnigare än jag har avfärdat honom, även om jag inte är helt övertygad. Tror jag. Eller var det någon annan bokstavskombination? Orka. Så fort 30-årsdagen för mordet hade passerat dog allt intresse i media och hos mig med. Orkade aldrig läsa in mig igen).
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Lösningen » sön 14 jan 2018, 16:41

MBY Wrote:Jag sade tidigare att inga vittnen hört tre skott. Well, möjligtvis skulle Lisbeths uppgifter kunna tolkas så. Hon hörde "två smällar" som hon uppfattade det "på avstånd" och hör ett tredje skott som hon uppfattar som närmare, samtidigt som det svider till i ryggen. Själv är jag mer benägen till att tro att hon hört (dvs medvetet och med fokus) ett skott och så att säga extrapolerar bakåt. Eller hur nu det ska tolkas. Inga tecken finns på ett tredje skott och inga andra vittnen överdriver antalet skott, vilket inte är helt självklart, men ändå mindre märkligt än att överskatta mängden skott om de bevisligen varit många.

"Pettersson säger att hon är säker på att hon hörde tre smällar"

"Pettersson hörde tre kraftiga knallar från andra sidan gatan"

kalla: https://drive.google.com/file/d/0BxuBxy ... VrTms/view

"Framme vid korsningen med Tunnelgatan hörde fru Palme "smällar", sannolikt
två till antalet
"

Fru Palme hörde ytterligare en smäll samtidigt som hon kände hur det "brand"
til på ryggen"

kalla: https://drive.google.com/file/d/0BxuBxy ... 9nbUk/view

När Lisbet föll ner på knäna, brevid Olof, gick gärningsmännen söder om Lisbet och avfyrade ett skot neråt mot Lisbets rygg som gick gjenom jackan och gick i snön norr om Lisbet (vittnet Ann-Charlott H och vittnet Bengt P)

kalla:
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxy ... RTd0U/view
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxy ... pzRzQ/view

Det var också då gärningsmännen såg att vittnet Anders B gömde sig i Dekorima porten.

Bild
Lösningen

Inläggav Whey » mån 12 feb 2018, 23:22

Lösningen Wrote:Det var också då gärningsmännen såg att vittnet Anders B gömde sig i Dekorima porten.

Om du talar sanning nu är du Olof Palmes mördare, för bara denne vet vad gärningsmannen såg.
Användarvisningsbild
Whey

Föregående

Återgå till Allmänt