Mordet på Olof Palme

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Mordet på Olof Palme

Inläggav Lösningen » lör 21 okt 2017, 16:27

MBY Wrote:Varför, tror du själv, att din "lösning" inte har uppmärksammats mer och framförallt tidigare?

Därför att NF inte var i CIA, KGB, PKK, Ustasja, Säpo, Stockholmspolisen, Stay-behind eller någon annan organisation. Han var inte ens i spelklubben Oxen och hade aldrig hört talas om Christer Pettersson eller framför allt passerat korvkiosken vid Adolf Fredriks kyrkogård.

Bild
Senast redigerad av Lösningen lör 21 okt 2017, 16:40, redigerad totalt 2 gånger.
Lösningen

Inläggav Matte » lör 21 okt 2017, 16:37

Lösningen Wrote:Det kanske inte är så lätt att berätta mordet på på landets statsminister ?
Mer än 100 personer har gjort det. Vilket du så förtjänstfullt påpekade!

Jag har ingen egen teori om gärningsperson, men vill ändå ge dig ett gott råd: - släpp tanken på Nicola! Hans signalement stämmer inte in på den flyende (se t ex Yvonnes som du nämnde ovan). Så får du sinnesfrid.

För att återgå till Lisbet så har jag kommit att ändra uppfattning om henne. Tidigare såg jag - sannolikt i likhet med många andra- henne som utpräglat snorkig och divaaktig, som om hennes image var viktigare än makens blod. Men som sagt, det som förändrar intrycket är inte bara påminnelsen om att hon också är ett brottsoffer, utan omständigheter som indikerar ytterligare skevheter i utredningen. Kommunikationen med polisen verkar ha skurit sig redan från dag 1. Det är inte bara att hon ytterst motvilligt ställde upp i rättegången. Flera gånger vägrade hon blankt att ställa upp på förhör om det innebar möte med "fel" polismän. Noteras bör att hon mycket tidigt sa att Holmér svek hennes förtroende när det gällde uppgifter till media. Eftersom förhören är mindre än knapphändigt dokumenterade kan man ju spekulera om varför. En konspiratorisk tanke som infinner sig är att hon på ett tidigt stadium upplystes om att det var viktigt att hon höll tyst om händelsen och att när sedan uppgifter dök upp i media som inte riktigt stämde så gjorde det henne mer än obekväm.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Lösningen » lör 21 okt 2017, 16:52

Matte Wrote:För att återgå till Lisbet så har jag kommit att ändra uppfattning om henne. Tidigare såg jag - sannolikt i likhet med många andra- henne som utpräglat snorkig och divaaktig, som om hennes image var viktigare än makens blod. Men som sagt, det som förändrar intrycket är inte bara påminnelsen om att hon också är ett brottsoffer, utan omständigheter som indikerar ytterligare skevheter i utredningen. Kommunikationen med polisen verkar ha skurit sig redan från dag 1. Det är inte bara att hon ytterst motvilligt ställde upp i rättegången. Flera gånger vägrade hon blankt att ställa upp på förhör om det innebar möte med "fel" polismän. Noteras bör att hon mycket tidigt sa att Holmér svek hennes förtroende när det gällde uppgifter till media. Eftersom förhören är mindre än knapphändigt dokumenterade kan man ju spekulera om varför. En konspiratorisk tanke som infinner sig är att hon på ett tidigt stadium upplystes om att det var viktigt att hon höll tyst om händelsen och att när sedan uppgifter dök upp i media som inte riktigt stämde så gjorde det henne mer än obekväm.

Också Lisbet tänkte genast en organisation låg bakom mordet och var rädd för sitt och sönernas liv.
Senast redigerad av Lösningen lör 21 okt 2017, 17:16, redigerad totalt 1 gång.
Lösningen

Inläggav Lösningen » lör 21 okt 2017, 17:04

Matte Wrote:
Lösningen Wrote:Det kanske inte är så lätt att berätta mordet på på landets statsminister ?
Mer än 100 personer har gjort det. Vilket du så förtjänstfullt påpekade!

Jag har ingen egen teori om gärningsperson, men vill ändå ge dig ett gott råd: - släpp tanken på Nicola! Hans signalement stämmer inte in på den flyende (se t ex Yvonnes som du nämnde ovan). Så får du sinnesfrid.

Yvonne säger "Mannen hadde ljus hy, på det lilla Nieminen såg av mannens haka. Han var ca 175-178 cm lång" Det är med andra ord bara ålder hon har fel. Också Anders B säger gärningsmannen och Olof Palme var samma höjd.

En sak är att berätta detta tre dagar efter mordet och något helt annat tio år efter mordet.
Lösningen

Inläggav Matte » lör 21 okt 2017, 17:48

Hon säger även att den flyende hade en knälång rock, sannolikt tunn, eftersom den fladdrade så mycket. Inget om någon ryggsäck, utan om en liten handväska.

Hur många av övriga vittnen anger under 25 som möjlig ålder för gm?
Lösningen Wrote:MBY skrev:
Varför, tror du själv, att din "lösning" inte har uppmärksammats mer och framförallt tidigare?

Därför att NF inte var i CIA, KGB, PKK, Ustasja, Säpo, Stockholmspolisen, Stay-behind eller någon annan organisation
Men nu var det ju så att polisen kritiserats av bl a Granskingskommissionen för att inte ha följt upp den typen av spår.

Som sagt, släpp Nicolas om du vill spekulera vidare.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Lösningen » lör 21 okt 2017, 18:50

Matte Wrote:Hon säger även att den flyende hade en knälång rock, sannolikt tunn, eftersom den fladdrade så mycket. Inget om någon ryggsäck, utan om en liten handväska.

Hur många av övriga vittnen anger under 25 som möjlig ålder för gm?

Förhörsledaren: Om vi börjar med själva personbeskrivningen da. Vilken ålder ?

Inge M: Det är svårt och säga, det törs jag inte svara på. På det avståndet, han kan ha varit mellan 25 - 45 år, men jag skulle tippa när han jaga iväg, jag törs inte svara, säga exakt. Nu har man ju läst sa mycket i tidningarna också.

Förhörsledaren: Glöm det. Längden då?

http://www.itdemokrati.nu/page36z.html

Salomon ryggsäck är förmodligen bara en annan påhitt från Nicola F. Det var nog kläderna som gjorde honom äldre än han var.
Lösningen

Inläggav Lösningen » lör 21 okt 2017, 19:16

Matte Wrote:
Varför, tror du själv, att din "lösning" inte har uppmärksammats mer och framförallt tidigare?

Därför att NF inte var i CIA, KGB, PKK, Ustasja, Säpo, Stockholmspolisen, Stay-behind eller någon annan organisation
Men nu var det ju så att polisen kritiserats av bl a Granskingskommissionen för att inte ha följt upp den typen av spår.

Jag ser ganska enkelt inte någon konspirasjon, Matte
Det enda måste vara att någon utnyttjad honom ?
Senast redigerad av Lösningen lör 21 okt 2017, 19:23, redigerad totalt 1 gång.
Lösningen

Inläggav Matte » lör 21 okt 2017, 19:21

Lösningen Wrote:
Matte Wrote:

Irrelevant! Det som betyder något är att det motsäger din beskrivning av polisarbetet.

Dina övriga argument hänger heller inte ihop någonstans.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Lösningen » lör 21 okt 2017, 19:27

Matte Wrote:
Lösningen Wrote:
Irrelevant! Det som betyder något är att det motsäger din beskrivning av polisarbetet.

Dina övriga argument hänger heller inte ihop någonstans.

Alla är väl övertygade om att polisarbetet inte var bra.

Det är nog en mycket mycket ensam galning, bakom mordet.
Lösningen

Inläggav Lösningen » sön 22 okt 2017, 08:17

MBY Wrote:
Lösningen Wrote:1) Samma som andra vettvillingar, uppmärksamhet

Så varför träder han inte fram för att insupa denna uppmärksamhet? Du förefaller vara den enda i universum som vill ge uppmärksamhet åt NF.

Det är möjligt, män varför denna kraftiga reaktion på utpekande av Nicola F som mördaren ? Efter tre månader hade 90 personer utpekats som mördaren. Den fantombild som skapades utifrån vittnesuppgifter gav ytterligare 7 000 – 8 000 tips. 133 personer har erkänt mordet. För att lösa mordgåtan måste polisen utreda alla tips, MBY

"Nu är det Palme som har blivit skjuten" tänker Nicola och går sin väg. Han var den första i Sverige som förstod att det var Palme som blivit skjuten. En for hela Sverige fullständig overklig händelse !

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxy ... JhbGs/view
Lösningen

Inläggav Matte » sön 22 okt 2017, 09:37

Lösningen Wrote:varför denna kraftiga reaktion på utpekande av Nicola F som mördaren
Därför att den är så uppenbart fel, en förolämpning mot forumläsarens intelligens. Av alla möjliga teorier om mördaren så kanske den inte är den allra stolligaste, men den som är lättast att vederlägga. Nicola F var vid tillfället 22 år gammal. Finns det något vittne som anger en sådan låg möjlig ålder? Beskrivningen av kläderna stämmer inte heller. Därtill har du lagt till en mängd djärva hjälphypoteser för att få storyn att gå ihop.
Det är nog en mycket mycket ensam galning, bakom mordet.
Varför tror du det?

Alla är väl övertygade om att polisarbetet inte var bra.
Visst, men felet var inte att utredningen snöade in på polisspår, CIA etc. som du påstod.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Lösningen » sön 22 okt 2017, 12:39

Matte Wrote:
Lösningen Wrote:varför denna kraftiga reaktion på utpekande av Nicola F som mördaren
Därför att den är så uppenbart fel, en förolämpning mot forumläsarens intelligens. Av alla möjliga teorier om mördaren så kanske den inte är den allra stolligaste, men den som är lättast att vederlägga. Nicola F var vid tillfället 22 år gammal. Finns det något vittne som anger en sådan låg möjlig ålder? Beskrivningen av kläderna stämmer inte heller. Därtill har du lagt till en mängd djärva hjälphypoteser för att få storyn att gå ihop.

Varför tror du kläderna han har på sig på bilden är dom samma kläderna han hade på sig den natten ? för att han säger det ? Och ålder spelar väl ingen roll, som vittnet Inge M säger "han kan ha varit mellan 25 - 45 år" Det är bara kläderna och hans sätt att gå, som gör honom äldre, inget annat.

Vittnet Jan-Åke S säger:
"Beträffande mannens ålder säger han att han inte kan yttra sig om detta på grund av at han inte såg hans ansikte men han rörde sig snabbt och var sannolikt ingen äldre person"
Lösningen

Inläggav Lösningen » mån 23 okt 2017, 10:52

Vittnet Anna H säger: "Ja ungefär men han kan ju även ha varit 25, det beror ju på hur människor är kroppsligt men det var ju ingen 14 åring"
Lösningen

Inläggav Matte » mån 23 okt 2017, 18:27

Lösningen Wrote:[
Varför tror du kläderna han har på sig på bilden är dom samma kläderna han hade på sig den natten ? för att han säger det?"
Varför tror du att han bytte kläder, då han enligt dig så gärna ville ta på sig mordet? Du säger mot dig själv. Varför tror du att han förstod att Palme var skjuten? För att han säger det! Det handlar om ett sk metaminne som iofs är otillförlitligt.Det är ju bara hans utsagor du själv går på och så plockar du ut några av dessa som ska passa ihop med din fantasifulla teori om gärningsman.

Själv är jag mindre intresserad av spekulationer om tänkbar gärningsman. Mer intressant är att börja i andra änden,d.v.s. mördarjakten (den i stort sett uteblivna) och den efterförljande "mordutredningen". Dels därför att man här kan gå på hårda fakta, men framför allt därför att det kan ge indikationer om var rötan i staten Sverige återfinns. Granskningskommissionens slutsatser tigs det om. Den politiska styrningen av utredningen ligger i öppen dag, men det är synnerligen inopportunt att påminna om den. Det verkar som om man av oro för vart utredningen skulle leda sökt "halva" lösningar, först en kurdisk organisation som det gick att peka ut på avstånd, sedan en fyllegrej genomförd av en pundare från Rotebro som även en f d statsminister har mage att referera till som någon slags polisiär om än inte juridisk lösning.

Moraliskt upprörd kan jag bli av reaktionerna från Palmes närstående. Välutbildade, hyfsat intelligenta personer, som mycket väl kunde inse att mordutredningen slirade utan att reagera (Feldt kanske ett undantag). Se t ex intervjun med Mårten Palme där Borgnäs ganska försynt ställer frågan om hur han ser på att spår som eventuellt kunde leda in i statsapparaten inte följdes upp. Vad ska man säga om Mårtens svar? Kanske Jönssonligans Vanhederns ord passar in:

- Vad är min mänska för mänska?

https://www.youtube.com/watch?v=Feb9mscl_10

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Lösningen » mån 23 okt 2017, 20:23

Matte Wrote:
Lösningen Wrote:[
Varför tror du kläderna han har på sig på bilden är dom samma kläderna han hade på sig den natten ? för att han säger det?"
Varför tror du att han bytte kläder, då han enligt dig så gärna ville ta på sig mordet? Du säger mot dig själv. Varför tror du att han förstod att Palme var skjuten? För att han säger det! Det handlar om ett sk metaminne som iofs är otillförlitligt.Det är ju bara hans utsagor du själv går på och så plockar du ut några av dessa som ska passa ihop med din fantasifulla teori om gärningsman.

Själv är jag mindre intresserad av spekulationer om tänkbar gärningsman. Mer intressant är att börja i andra änden,d.v.s. mördarjakten (den i stort sett uteblivna) och den efterförljande "mordutredningen". Dels därför att man här kan gå på hårda fakta, men framför allt därför att det kan ge indikationer om var rötan i staten Sverige återfinns. Granskningskommissionens slutsatser tigs det om. Den politiska styrningen av utredningen ligger i öppen dag, men det är synnerligen inopportunt att påminna om den. Det verkar som om man av oro för vart utredningen skulle leda sökt "halva" lösningar, först en kurdisk organisation som det gick att peka ut på avstånd, sedan en fyllegrej genomförd av en pundare från Rotebro som även en f d statsminister har mage att referera till som någon slags polisiär om än inte juridisk lösning.

Moraliskt upprörd kan jag bli av reaktionerna från Palmes närstående. Välutbildade, hyfsat intelligenta personer, som mycket väl kunde inse att mordutredningen slirade utan att reagera (Feldt kanske ett undantag). Se t ex intervjun med Mårten Palme där Borgnäs ganska försynt ställer frågan om hur han ser på att spår som eventuellt kunde leda in i statsapparaten inte följdes upp. Vad ska man säga om Mårtens svar? Kanske Jönssonligans Vanhederns ord passar in:

- Vad är min mänska för mänska?

https://www.youtube.com/watch?v=Feb9mscl_10

Om jag måste välja mellan "it was an inside job" och "the butler did it" så väljer jag det senare, Matte

Det rätta stället att börja är mordtiden och sedan gå tillbaka i tiden. Ingen exakt rekonstruktion har gjorts hittills.

Jag har pratat med Borgnäs. Han förstod genast vad jag sa och vad det innebar. Men valde den lättaste vägen ut ur problemet, genom att plötsligt säga at mannen Nicola F såg 5-10 meter bakom makarna Palme inte var Anders B. Borgnäs är med andra ord lika låst i sin teori "it was an inside job" som han hävdar att andra är låst i sina teorier.

I den här videon förfalskar Borgnäs, Anders B:s vittnesuppgifter. Anders B "säger att hans uppfattning är att den man som promenerade brevid Palme var lika lång eller dom 2 var lika långa" inte att han var högre än Palme

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxy ... t4Vzg/view

Bild
Lösningen

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt