Mordet på Olof Palme

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Mordet på Olof Palme

Inläggav Lösningen » tis 24 okt 2017, 08:50

Matte skrev:Varför tror du att han bytte kläder, då han enligt dig så gärna ville ta på sig mordet? Du säger mot dig själv. Varför tror du att han förstod att Palme var skjuten? För att han säger det! Det handlar om ett sk metaminne som iofs är otillförlitligt.Det är ju bara hans utsagor du själv går på och så plockar du ut några av dessa som ska passa ihop med din fantasifulla teori om gärningsman.

Det är genom sina uppenbara lögner, som han erkänner dådet. Han säger inte rent ut "det var jag", Matte

Han ljuger om var han var och vad han hade på sig.

Han säger han hör skotten från korsningen Sveavägen/Kammargatan med "huvan upvikt over huvedet" och "Free-Style hörlurar" ?Han säger han ser Palme (som ligger med huvud mot Sergels torg och sina skor mot honom) från korsningen Sveavägen/Kammargatan, mitt på natten ?

Polisen, som hela Sverige, var i chock i dagarna efter mordet. De märkte inte sånt här :?

Tro det eller ej, Nicola F mötte paret Palme på Sveavägen 42 utanför butiken Dekorima. Det är så enkelt det är.

Bild
Kan du se, mannen i korsningen Sveavägen/Kammargatan ? Korsningen Sveavägen/Tunnelgatan ligger 200 meter längre bort.
Lösningen

Inläggav Lösningen » tis 24 okt 2017, 17:15

Dom tre lika långa Anders B ser, är Nicola F och makarna Palme, nån sekund efter at makarna Palme har passerat Nicola F. Dom tre Nicola F ser, är Anders B och makarna Palme, nån sekund innan makarna Palme har passerat honom.

Bild
Lösningen

Inläggav Matte » ons 25 okt 2017, 09:20

Lösningen skrev:Det är genom sina uppenbara lögner, som han erkänner dådet
Eftersom du verkar ta en del av hans utsagor för gott; Hur avgör du vad han ljuger om och var han är sanningsenlig? Utred det innan du går vidare!
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Lösningen » ons 25 okt 2017, 12:52

Matte skrev:
Lösningen skrev:Det är genom sina uppenbara lögner, som han erkänner dådet
Eftersom du verkar ta en del av hans utsagor för gott; Hur avgör du vad han ljuger om och var han är sanningsenlig? Utred det innan du går vidare!

Det hade varit lättast att bara avfärda allt han säger. Problemet är, att det han säger om Anders B, matchar med vad andra säger om Anders B och även med hva Anders B säger om sig själv.

Om vi nu bortser från jackan, han har på sig under förhöret. Så är det faktiskt bara Nicola F:s uppgift om exakt var han är (när han ser Anders B och makarna Palme, 10-20 meter framför sig själv) som är felaktigt.

De faktiska förhållandena är, att Anders B har varit i dörröppningen till banklokalen (ungefär 25 meter från mordplatsen) och är på väg söderut, mot mordplatsen, när Nicola F ser honom, 5-10 meter bakom makarna Palme.

Tyvärr är lösningen på mordet, lika obegripligt som mordet i sig själv.
Lösningen

Inläggav Lösningen » ons 25 okt 2017, 21:31

MBY skrev:.....Nåja. Men ett enstaka CB-meddelande skulle åtminstone kunna förklara en annan anekdotisk uppgift, den att personal på SöS fick ett telefonsamtal från Italien ett par minuter efter mordet som frågade om Palme var skjuten. Hur man kan veta att det inte var någon som ringde från rummet intill vet jag inte, men det är fullt möjligt att förklara även utan halsstarriga teorier då CB-radio beroende på väderlek och årstid kan nå långa avstånd (ibland lättare än korta). Idag är det mest östeuropeiska åkerier o.dyl som CB-entusiaster får in via "skip", då kanske det var vanligare i Italien (27 MHz var ö.h.t. mycket vanligare förr och SSB var ovanligare). Det räcker som sagt med att en polis av någon anledning valt att använda CB-radio vid ett tillfälle för att förklara detta,....

Men svensk polis talar inte italienska på CB-radio ? Hur skulle någon i italien förstå vad den svenska polisen säger ?

"Chefsåklagare Krister Petersson söker nya uppgifter om mordet på Olof Palme hos den militära underrättelsetjänsten. En expert på Palmemordet tar upp ett spår om okända personer med radiokommunikationsutrustning" https://www.expressen.se/nyheter/uppgif ... -hos-must/

BTW: talar Lisbet eller Olof Palme italienska ?
Lösningen

Inläggav MBY » tor 26 okt 2017, 23:36

Lösningen skrev:
MBY skrev:.....Nåja. Men ett enstaka CB-meddelande skulle åtminstone kunna förklara en annan anekdotisk uppgift, den att personal på SöS fick ett telefonsamtal från Italien ett par minuter efter mordet som frågade om Palme var skjuten. Hur man kan veta att det inte var någon som ringde från rummet intill vet jag inte, men det är fullt möjligt att förklara även utan halsstarriga teorier då CB-radio beroende på väderlek och årstid kan nå långa avstånd (ibland lättare än korta). Idag är det mest östeuropeiska åkerier o.dyl som CB-entusiaster får in via "skip", då kanske det var vanligare i Italien (27 MHz var ö.h.t. mycket vanligare förr och SSB var ovanligare). Det räcker som sagt med att en polis av någon anledning valt att använda CB-radio vid ett tillfälle för att förklara detta,....

Men svensk polis talar inte italienska på CB-radio ? Hur skulle någon i italien förstå vad den svenska polisen säger ?

"Chefsåklagare Krister Petersson söker nya uppgifter om mordet på Olof Palme hos den militära underrättelsetjänsten. En expert på Palmemordet tar upp ett spår om okända personer med radiokommunikationsutrustning" https://www.expressen.se/nyheter/uppgif ... -hos-must/

Förutsatt att uppgiften stämmer, hur vill du annars förklara det? (Det är ju rimligare förstås att någon radioamatör e.dyl i Italien begriper lite svenska och kan uppfatta namn, etc än att svenska polisen talar på italienska, men rimlighet verkar inte vara din grej.)

Jag ämnar inte ägna speciellt mycket tid åt dina stollerier, men jag kan bara säga att jag tycker det är oförskämt av dig att utmåla dig som skeptikern med en enkel enskild-galning-lösning och insinuera att vi andra tror på invecklade konspirationsteorier bara för att vi begriper att det inte gärna kan ha varit CP som gjort det. I själva verket är det ju din idé som är den invecklade, som förutsätter att vittnen tolkas på ett speciellt sätt, att vissa uppgifter ska tas för hundraprocentiga och andra för båg. Du tar inte hänsyn till helheten och utesluter det rimligaste, att en mördare sprang i väg och inte återvände, precis som vittnena, inklusive NF, påstår. Dina idéer verkar vara lika rimliga som Lisbeth-gjorde-det-stollerier.

Dina idéer är en fixering, icke-flexibla dogmer och du rättar verkligheten efter din idé i stället för tvärt om. Sluta posta bilder från platsen och rekonstruktioner, vi vet nog alla precis hur det ser ut på platsen. Till skillnad från dig så har vi andra vid något tillfälle också bemödat oss att ta reda på var olika vittnen var stationerade. Din idé är knasig och motsägs av precis allt andra vittnen uppger. Ingen som avvikit från platsen har återvänt, åtminstone inte närmare än "behörigt avstånd" (dvs ingen kan givetvis utesluta att GM stått och glott efteråt på långt avstånd utan att ha blivit uppmärksammad och intervjuad som vittne. Tvärt om, det verkar som polisen struntade i en hel del vittnen, speciell före och efter mordet. Det vi känner till bäst är vittnen till själva mordet och vägen från Grand).
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Lösningen » fre 27 okt 2017, 06:13

MBY skrev:
Lösningen skrev:

Förutsatt att uppgiften stämmer, hur vill du annars förklara det? (Det är ju rimligare förstås att någon radioamatör e.dyl i Italien begriper lite svenska och kan uppfatta namn, etc än att svenska polisen talar på italienska, men rimlighet verkar inte vara din grej.)

En annan förklaring kan vara, att Krister P vil veta om det var nogån italienare
med CB-radio i Stockholm den dagen.
Lösningen

Inläggav Lösningen » fre 27 okt 2017, 09:40

MBY skrev:Jag ämnar inte ägna speciellt mycket tid åt dina stollerier, men jag kan bara säga att jag tycker det är oförskämt av dig att utmåla dig som skeptikern med en enkel enskild-galning-lösning och insinuera att vi andra tror på invecklade konspirationsteorier bara för att vi begriper att det inte gärna kan ha varit CP som gjort det. I själva verket är det ju din idé som är den invecklade, som förutsätter att vittnen tolkas på ett speciellt sätt, att vissa uppgifter ska tas för hundraprocentiga och andra för båg. Du tar inte hänsyn till helheten och utesluter det rimligaste, att en mördare sprang i väg och inte återvände, precis som vittnena, inklusive NF, påstår. Dina idéer verkar vara lika rimliga som Lisbeth-gjorde-det-stollerier.

Dina idéer är en fixering, icke-flexibla dogmer och du rättar verkligheten efter din idé i stället för tvärt om. Sluta posta bilder från platsen och rekonstruktioner, vi vet nog alla precis hur det ser ut på platsen. Till skillnad från dig så har vi andra vid något tillfälle också bemödat oss att ta reda på var olika vittnen var stationerade. Din idé är knasig och motsägs av precis allt andra vittnen uppger. Ingen som avvikit från platsen har återvänt, åtminstone inte närmare än "behörigt avstånd" (dvs ingen kan givetvis utesluta att GM stått och glott efteråt på långt avstånd utan att ha blivit uppmärksammad och intervjuad som vittne. Tvärt om, det verkar som polisen struntade i en hel del vittnen, speciell före och efter mordet. Det vi känner till bäst är vittnen till själva mordet och vägen från Grand).

Min uppfattning är inte invecklad, se här

Det Inge M ser, är följande: Fem personer passerar norrut och han ser så gärningsmannen några sekunder/minuter innan två personer (makarna Palme) passerar söderut. Vad som är viktigt, är att Nicola F är en av dem han ser, och att Nicola (efter några sekunder/minuter) ser Anders B och makarna Palme gå söderut .

För Inge M händer allt deta i samma veva, så han blandar ihop lite i förhöret. Inge M ser gärningsmännen sekunderna innan Lisbet och Olof kommer. Han uppfattar inte at gärningsmännen är en av dom fem han såg passerade. Det kan tyckas som Förhörsledaren gör det ?

F: Hur lång tid innan var du observerade honom då. Hur nära var han första gången du ser honom ?
M: Jag står ju alltså på andra sidan Sveavägen, jag hade precis vänt bilen, och det här rör sig om minuter.
F: Man kan ju gå langt på en minut också .
M: Men han såg, när jag observerade honom det var strax innan, bara precis sekunderna innan mannen och kvinnan kommer, det vill saga, paret Palme.
F: Sekunderna innan de möts?
M: lnnan de går forbi honom för han står, som jag uppfattade det, mot väggen, och sen sa när de går forbi så kommer han upp bakom.
F: Nu har du sagt att du såg en grupp personer, kanske fem, som just hade passerat platsen på vag ner mot, åt vanster fran ditt håll, var det någon annan i närheten?
M: Just dar var det ganska tomt.
F: Det var det?
M: Ja, det var, nej det var ganska tomt.
F:Det var tomt, inga ….
M: lnte just då.

källa: https://drive.google.com/file/d/0BxuBxy ... NuOXc/view

M: Det var alltså ett, det var ett sällskap på fem, sex, sju personer, de gick, fortsatte ju ner mot Wennergrens Center eller vad det heter .
F: Var var de någonstans när det här hande då?
M: De måste ha hunnit, jag törs inte svara på det, men tio, femton meter ifrån.
F: Vad gjorde de efter ?
M: Det törs jag inte svara på för jag försökte att hålla - ögonen på den killen som sköt.

källa: https://drive.google.com/file/d/0BxuBxy ... NuOXc/view

PS: De var på väg till banklokalen som är ungefär 25 meter från mordplatsen. Killen sköt Palme strax efter det att gruppen gick in i banklokalen och Anders B gick söderut.
Lösningen

Inläggav Lösningen » fre 27 okt 2017, 21:34

Här är ett bra exempel på hur vittnesförhören måste jämföras.

Vittnet Jan A https://drive.google.com/file/d/0BxuBxy ... FaRkk/view

F: Ja, du ser alltså att han har en mörk rock sam du uppfattar var ungefär, går ner på benet ca 10 cm ovanfor knät. Ser du bakhuvudet eller huvudet på honom också?
A: Ja, det är där jag har en bild ungefär som att, om han var långhårig eller om det är någonting annat, det liksom är format i den här formen. Men om det är hår eller någonting annat det törs inte jag säga.
R: Du gör en pyramid.
A: Pyremid, ja.
F: Pyremidformad rörelse mot dit eget huvud ner mot exelpartiet, eller axlarna.
A: Ja.
F: Kan det vara någon huvudboned eller någon ting sådant?

Vittnet Anders D https://drive.google.com/file/d/0BxuBxy ... FTV0E/view

Delsborn uppger att mannen hade en huvedbonad som beskrives såsom en blanding av en Sherlock Holmes-mössa och en vanlig herrhatt.

Bild

Vittnet Anders B https://drive.google.com/file/d/0BxuBxy ... t4Vzg/view

Bild

Vad vittnen ser är följande, en "docker cap"

Bild
Lösningen

Inläggav Matte » mån 13 nov 2017, 13:33

Nu gör du en massa antaganden och väljer ut den som passar in i din tämligen vilda hypotes. Men för all del, om du vill hävda att mördaren var en 22 årig kock som liksom av en händelse kånkade omkring med en kilotung revolver under rocken och fick syn på statsministern och sedan av någon obegriplig anledning gav sig till känna som vittne så står det dig fritt att tipsa utredarna.... Om du inte redan tipsat Borgnäs (som du träffat?). Jag avstår, liksom MBY, från att lägga mer krut på din teori.

Mer intressant är att i backspegeln se hur mordutredningen (miss)sköttes. Höga vederbörandes agerande har omisskännliga drag av mörkläggning. Ta det famösa kurdspåret som exempel. Politiker som Ingvar Carlsson et consortes ansträngde sig för att blåsa liv i den mordteorin långt efter det att åklagaren förkastat det som substanslöst. Det som resulterade i den s k Ebbe Carlsson affären och som ledde till att Anna Greta Leijon offrades. Carlsson själv ger sin syn på affären i SVT s Folkhemspojken. Där han utan besvärande frågor från reportern kan svära sig fri och få det till att "dom ville komma åt mig också".

https://www.svtplay.se/video/9876293/fo ... start=auto

Inte heller ställs några frågor om hur han i efterhand ser på polisledningens och SÄPOs icke-agerande under mordnatten. Inte ens när han själv berättar om hur när han vid ankomsten till Rosenbad tillsammans med Feldt och de övriga ser blott den vanliga nattvakten i entrén.

Mordet på Palme förefaller ingå i en gammal ond svensk tradition av statsmord, där de ytterst ansvariga gå fria; Engelbrekt, Karl den XII vars öde under fälttåget uppenbart redan hade beslutats i Stockholm (även om det var en norrbagge som sköt) Gustav III där Liljensparre tvingades avbryta utredningen när spåren började föra för högt upp i hierarkin.

Vem mördaren var vet ingen, men oberoende om det var en ensam galning, en liten mordliga, utländska agenter eller en stor konspiration så fick det statsmordets följder. En misstro inom och mot säkerhetstjänsten, regeringen och polisledningen som gör det politiskt ohälsosamt att påminna om Granskningskommissionens slutsatser. Det får även akademiker att föredra att ligga lågt. Hos en sådan som Åsard slår den vanliga akademiska försiktigheten över i feghet.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Tryggve » mån 13 nov 2017, 16:26

Matte skrev:Mer intressant är att i backspegeln se hur mordutredningen (miss)sköttes. Höga vederbörandes agerande har omisskännliga drag av mörkläggning.

Tja, det kan ju vara mörkläggning, men jag vill nog påstå att det mycket väl kan också vara ren klantighet, vilket polisen uppvisar då och så. Jag har ju redan nämnt Marina-fallet som ett exempel, där man i flera år missade att en säng i offrets hem hade en massa blod under madrassen, och det fanns ett kulhål i väggen.

Ett annat exempel är ju Pernillamordet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pernillamordet
(här har det möjligen skett mörkläggning, för att man ska försöka gömma brister i utredningen).
https://www.dn.se/nyheter/sverige/mordu ... orbattras/

Om liknande saker hänt i utredningen kring mordet på en politiker hade det nog snarare pratats om medveten mörkläggning än att man hade begått stora misstag från polisens sida. Ju viktigare mordoffret är desto mindre benägenhet verkar det finnas för att anse att det begås misstag.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Matte » mån 13 nov 2017, 19:46

Jag är helt enig med dig om att polisiära misstag och klantigheter som sådana inte indikerar mörkläggning. Inte ens upprepade sådana. Med mörkläggning här avsåg jag den politiska nivån. Tänk i första hand på Ingvar Carlsson. Har någon politisk journalist någon gång ställt honom mot väggen när det gäller hans förtroende för Hans Holmér som mordutredare där han tilldelades en extraordinär position? En jur kand utan några meriter som mordutredare, men som tillsammans med Ebbe Carlsson tidigare agerat politiska fixare åt socialdemokratiska regeringspolitiker, bland annat i sjukhusaffären på 70-talet.

Holmérs och Ebbes kopplingar till kanslihuset under den tidiga Palmeutredningen var så nära och så omfattande att knappast någon annan förklaring är möjlig än att de jobbade som ombud för politiska intressen. De kunde erbjuda en skenlösning i form av utpekade men konkret icke identifierade kurder och på så sätt avleda allmänhetens uppmärksamhet från möjliga trådar in i statsapparaten.

Alla klantigheter under Holmér befäl var nog så allvarliga i sammanhanget, men ännu mer graverande är den uteblivna mördarjakten och SÄPO s icke-agerande efter mordet som var av en sådan art att det inte kan skyllas på inkompetens.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Spiring » tis 14 nov 2017, 07:45

Matte skrev:
Alla klantigheter under Holmér befäl var nog så allvarliga i sammanhanget, men ännu mer graverande är den uteblivna mördarjakten och SÄPO s icke-agerande efter mordet som var av en sådan art att det inte kan skyllas på inkompetens.

Jag tror att väldigt mycket konstigt här i världen kan förklaras av inkompetens.
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav Matte » tis 14 nov 2017, 10:50

Kan du ge några konkreta exempel som har bäring på det här fallet?

Vi kan ju se till några från mordnatten;

Operatören som mottar larmet om skjutningen gör minst fyra avvikelser från SOP, varav en blir särskilt förödande. Han försummar att hålla kanalen öppen till den inringade och missar därmed information om mördarens flyktväg. Är polismannen korkad eller slö? Tja, kanske har han en dålig dag. Inkompetent är han bevisligen inte. Personen är ung, dokumenterat mycket kompetent och gör en snabb karriär. Det krävs f ö inte mycket träning för att agera riktigt i situationen eftersom anvisningarna ligger bokstavligen framför näsan på dom som arbetar på ledningscentralen.

- Enligt SOP skall vid dödsskjutning minst tre personer avdelas för att helt ägna sig åt ärendet. Under mordnatten arbetar aldrig mer än två personer med fallet. I övrigt är det en jämförelsevis lugn helg för polisen.

- Kriminaljouren som börjat undra varför inget händer ringer och erbjuder förstärkning. Erbjudandet avvisas.

- Under de två timmarna efter att tillgängliga högsta chefer och ett okänt antal Säpogubbar anlänt fryses så gott som all verksamhet i ledningscentralen. Endast ett direktiv till polispatrullerna i City går ut - att leta i papperskorgarna efter mordvapen.

- Säpo vidtar inga föreskrivna åtgärder för att skydda övriga regeringsmedlemmar.

Listan kan göras betydligt längre, men det orkar jag inte med just nu. Det är dock två saker som särskilt ska observeras:

- Det är "hjärnan", d.v.s. polisledning och SÄPO som fallerar. Polispatruller på fältet och kriminaljouren gör sitt jobb.

- Alla missgrepp handlar om icke-åtgärder, nästan demonstrativ passivitet och inte om att man irrar omkring eller gör tokiga bedömningar.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Pär C » tis 14 nov 2017, 11:09

Matte skrev:Kan du ge några konkreta exempel som har bäring på det här fallet?

Initiala reaktionen på hög nivå på Tsunamin.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt