Mordet på Olof Palme

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Mordet på Olof Palme

Inläggav manifesto » ons 13 jan 2016, 18:11

fråntaiga skrev:
Matte skrev:
fråntaiga skrev:Det hade varit lite väl bra om CP (inte nog med att han fimpade Palme utan missöden) använt sig av, och lyckats få tag i ett dylikt vapen! Helproffsigt isf!
I sanning! Grabba denna puffra och ställa sig i kylan och blåsten för att tajma rätt tillfälle. Imponerande av en pundare som nyss suttit och supit på en spelklubb och där dessutom fått tag på tjack :shock:

Ett program om Crille på TV4 ikväll. Kan kanske ha bäring på diskussionen. Man får intrycket att han var ambivalent i förhållande till beskyllningarna. Minns att han sa sig vara "dråpare men inte mördare". Samtidigt verkade han trivas med att vara i rampljuset. Ska visst ha börjat en skådespelarkarriär en gång.

Det är inte utan att man drar på smilbanden när man föreställer sig CP sänka statsministern, tänk LORRY-sketch....
Hur menar du att det skulle vara kul? På vad sätt?
War is peace.
manifesto

Inläggav fråntaiga » ons 13 jan 2016, 20:53

Ett program om Crille på TV4 ikväll. Kan kanske ha bäring på diskussionen. Man får intrycket att han var ambivalent i förhållande till beskyllningarna. Minns att han sa sig vara "dråpare men inte mördare". Samtidigt verkade han trivas med att vara i rampljuset. Ska visst ha börjat en skådespelarkarriär en gång.[/quote]

Det är inte utan att man drar på smilbanden när man föreställer sig CP sänka statsministern, tänk LORRY-sketch....[/quote]Hur menar du att det skulle vara kul? På vad sätt?[/quote]

Naturligtvis inte mordet i sig, men han är ju en så osannolik figur i detta sammanhang. Påtänd/packad/skakisbakis/parkbänksgubbe lyckas med det osannolika....hur fan lyckades han?
Användarvisningsbild
fråntaiga

Inläggav MBY » tor 14 jan 2016, 12:24

fråntaiga skrev:
MBY skrev:
fråntaiga skrev:Vore ytterst intressant om det visade sig vara ett vapen med kort pipa, då är oddsen för CP skyhöga...
Vapnet i fråga har 4" pipa verkar det som. "Normallängd" har jag uppfattat det som. Hur menar du att längden påverkar/inte påverkar sannolikheten för Pettersson?

Sucksdorffsvapnet verkar det inte vara, det skulle ha 6" pipa.

En "matris" man skulle kunna göra med vapnet är:
Ej rätt vapen, ej Sucksdorff: inget nytt. Sämsta utgång.
Ej rätt vapen men Sucksdorffs: Ett indicium för Pettersson försvagas, eftersom vapnet har figurerar i Cedergrens kretsar
Rätt vapen, ej Sucksdorff: Naturligtvis mycket intressant, samma här, ett indicium för Crille plockas bort
Rätt vapen och Sucksdorff: Naturligtvis mycket intressant, dessutom stärks ett indicium på att Pettersson kan vara inblandad

Detta är olidligt spännande faktiskt. Såvitt jag förstått det nu är det dock inte Sucksdorffvapnet.

Jag fick för mig att det handlade om KORT pipa "snubnose"

http://www.personaldefenseworld.com/201 ... 6-spurless

Det hade varit lite väl bra om CP (inte nog med att han fimpade Palme utan missöden) använt sig av, och lyckats få tag i ett dylikt vapen! Helproffsigt isf!

Som upplysning, ungefär ngt i den här stilen är "GW-vapnet"
http://www.sportsmansoutdoorsuperstore. ... ips-4-inch

(Tillägg...fast även det vapnet känns inte som något CP-vapen. Inte säker, men jag antar att de med ngt längre pipa är betydligt vanligare. Tror att piplängden kan vara upp till 6" för tävling. Kanske ngn här som vet bättre.)

Jaha. Fast jag har inte helt lätt att följa ditt resonemang. Det beror nog delvis på att "odds" är ett så använt/felanvänt ord i allmänhet att man aldrig kan veta vad vederbörande menar. Jag tolkade dig som att sannolikheten för Pettersson ökar markant om vapnet hade kort piplängd. Fast du kanske menar tvärt om? Fast jag förstår ändå inte. Är vapen vid en specifik piplängd vanligare/ovanligare bland kriminella, lättare att få tag i, lättare att handskas med, etc?

Såvitt jag förstått har det länge varit aktuellt med ett vapen på omkring 4"-pipa på grund av hur kulorna är deformerade. Tydligen ska kulornas bas kunna säga något om piplängden och detta spår blir tydligare ju kortare pipan är. Det är således lättare att skilja en mycket kort piplängd från en lite längre piplängd, men det kan vara svårare att skilja en normal piplängd från en extra lång. Men, har jag uppfattat saken rätt så är kulorna lätt deformerade på den punkten, vilket indikerar runt 4" pipa. Hur konklusivt det är vet jag ingenting om. Men enligt GW är det nu aktuella vapnet 4", det stämmer med längden man letar efter och Sucksdorffsvapnet hade 6" pipa, vilket är i det längsta laget för en match med kulorna.

Dvs, om jag uppfattat ballistiken rätt här, skulle man bara m.h.a. kulorna kunnat veta om det var en speciellt kort piplängd, för det står ut tydligare än skillnader mellan lång och normal piplängd. Edit: De enda ett fåtal vittnen har att säga om vapnet är rätt intetsägande. "En sån där magnum bonum", "väldigt kort" och "väldigt lång" är det enda. Ytterligare vitten har gett beskrivningar av personer som, om de/den skulle hållit ett vapen, borde vara rätt litet. Ännu fler vittnen, som kommit fram låååångt efteråt pekar på en finsktalande man som ska ha hållit i något som blänker, på ett sätt som gör att man också tänker sig en rätt kort pipa. Vad man ska göra med dessa observationer vet jag inte. Om det alltså säger något om vapnets längd är högst oklart. Jag litar nog mer på ballistiken för tillfället. Men, det är klart, givet sammansvärjningshypoteser kan ju olika vittnen iakttagit helt olika personer som naturligtvis kan ha burit på olika vapnen.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Tryggve » tor 14 jan 2016, 12:33

Jag såg delar av programmet på TV4 som det talades om, det verkar ha varit så att en del poliser initialt tyckte att CP var intressant som misstänkt för mordet, men att Holmér menade att det inte kunde vara så att CP var mördaren.
En av de inblandade poliserna som var med i programmet menade väl i alla fall att det var den reaktionen som han fick från Holmér.

EDIT: en rätt högt uppsatt polis i Stockholm (chef för mordroteln?) ska ha betraktat CP som misstänkt initialt, men senare tydligen ändrat åsikt. Idag är denna person avliden, men det verkar baserats på de anteckningar som han har lämnat efter sig och som visades i programmet.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav MBY » tor 14 jan 2016, 12:48

Tryggve skrev:Jag såg delar av programmet på TV4 som det talades om, det verkar ha varit så att en del poliser initialt tyckte att CP var intressant som misstänkt för mordet, men att Holmér menade att det inte kunde vara så att CP var mördaren.
En av de inblandade poliserna som var med i programmet menade väl i alla fall att det var den reaktionen som han fick från Holmér.

Jag såg inte programmet (var helt ovetandes om det, men ska se det på TV4 play vid tillfälle) men Pettersson dök upp rätt tidigt och mycket riktigt avfärdade Holmér det. När han väl hade snöat in sig på PKK-spåret, efter att kort ha letat bland högerextrema verkar det inte finnas någonting som kunde rubba honom. Det första förhöret med Petterson hölls redan under Holmérs tid.

Pettersson var givetvis känd av polisen sedan tidigare, i närheten låg svartklubben Oxen som polisen spanade mot. Man hade rentav en operation igång samma kväll, samma område, som avbröts runt kl 22, som spanade på Cedergren med omnejd. Senare under mordnatten ska ett tillslag ägt rum mot Oxen (denna uppgift om tillslag vet jag inte var den kommer ifrån, så det kan vara rent trams). Vidare fanns flera missbrukartyper i området från samma sociala nätverk, varav en gick på Sveavägens västra trottoar i riktning norrut ett antal minuter innan mordet (minns inte vad han hette, tror att det är samma person som i dokumentären "Jag såg Pettersson skjuta Palme" - vilket denna dock omöjligen kunde ha gjort).

Man kan väl säga såhär, att en funktionell utredningsgrupp borde fått upp ögonen för Pettersson snabbt, och avfärdat honom effektivt, om det inte honom vore. A priori är han ju väldigt intressant så länge man inte stirrar sig blind på konspirationer. Nu har man lyckats stirra sig blind på konspirationer först, sedan specifikt på Pettersson - och man har ju inte lyckats gå till botten med något av dessa spår. För allt vi vet kan det fortfarande vara PKK (nej, ingen tror detta, men rent hypotetiskt - även det Holmér utredde utredde han tarvligt).
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Tryggve » tor 14 jan 2016, 13:17

MBY skrev:Jag såg inte programmet (var helt ovetandes om det, men ska se det på TV4 play vid tillfälle) men Pettersson dök upp rätt tidigt och mycket riktigt avfärdade Holmér det. När han väl hade snöat in sig på PKK-spåret, efter att kort ha letat bland högerextrema verkar det inte finnas någonting som kunde rubba honom. Det första förhöret med Petterson hölls redan under Holmérs tid.

Pettersson var givetvis känd av polisen sedan tidigare, i närheten låg svartklubben Oxen som polisen spanade mot. Man hade rentav en operation igång samma kväll, samma område, som avbröts runt kl 22, som spanade på Cedergren med omnejd. Senare under mordnatten ska ett tillslag ägt rum mot Oxen (denna uppgift om tillslag vet jag inte var den kommer ifrån, så det kan vara rent trams). Vidare fanns flera missbrukartyper i området från samma sociala nätverk, varav en gick på Sveavägens västra trottoar i riktning norrut ett antal minuter innan mordet (minns inte vad han hette, tror att det är samma person som i dokumentären "Jag såg Pettersson skjuta Palme" - vilket denna dock omöjligen kunde ha gjort).

Man kan väl säga såhär, att en funktionell utredningsgrupp borde fått upp ögonen för Pettersson snabbt, och avfärdat honom effektivt, om det inte honom vore. A priori är han ju väldigt intressant så länge man inte stirrar sig blind på konspirationer. Nu har man lyckats stirra sig blind på konspirationer först, sedan specifikt på Pettersson - och man har ju inte lyckats gå till botten med något av dessa spår. För allt vi vet kan det fortfarande vara PKK (nej, ingen tror detta, men rent hypotetiskt - även det Holmér utredde utredde han tarvligt).

Det som jag tycker var mest intressant är väl då att poliser som kände till CP av allt att döma betraktade honom både som kapabel till att utföra mordet, och även att ha möjligt motiv till att utföra det.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav MBY » tor 14 jan 2016, 14:20

Tryggve skrev:
MBY skrev:Jag såg inte programmet (var helt ovetandes om det, men ska se det på TV4 play vid tillfälle) men Pettersson dök upp rätt tidigt och mycket riktigt avfärdade Holmér det. När han väl hade snöat in sig på PKK-spåret, efter att kort ha letat bland högerextrema verkar det inte finnas någonting som kunde rubba honom. Det första förhöret med Petterson hölls redan under Holmérs tid.

Det som jag tycker var mest intressant är väl då att poliser som kände till CP av allt att döma betraktade honom både som kapabel till att utföra mordet, och även att ha möjligt motiv till att utföra det.
Ja! Jag minns inte på rak arm, men det tog inte speciellt lång tid innan tips kom in om Pettersson, av poliser. Ausonius var en annan sån där "ideal" mördare, men han satt inne vid tiden. Det har dock dykt upp andra knasiga(?) spår som på något sätt involverar Ausonius ändå. Det som är intressant också är att Pettersson dyker upp i fler än en teori om mordet, må vara att man då kanske jobbat utifrån Pettersson och så att säga inte förutsättningslöst kommit fram till honom. Även om vi bortser från "misstagen identitet", så är det fler än en person som ska ha uppmanat/lejt Pettersson av olika skäl. Men GWs misstro till Pettersson har onekligen gett stort intryck på åtminstone mig. Inga vittnen tycks heller beskriva honom, dvs någon som skulle kunna vara honom. Inte förrns senare, då Pettersson var införd, men inga av utpekandena i efterhand har ju visat sig vara förutsättningslösa och utförts som sig bör av polisen (Lisbeth har ju dessutom först säkert pekat ut X, sedan Y och senare Pettersson. Lika säker alla gångerna vad jag förstår).

Edit: Det jag skrev kanske var otydligt. Givetvis kan inget vittne peka ut Pettersson på mordplatsen¹, frågan är om Pettersson ryms inom vittnesmålen. Pettersson finns på film tagen dagar eller veckor före mordet. Han intervjuas i någon dokumentär om knarkare på plattan har jag för mig. Han är där slätrakad. De enda som säger något om mördarens ansikte säger att personen var slätrakad. En högerextrem polis med ett underligt beteende förhördes en tid efter mordet och förhörsledaren noterade att vederbörande verkar ha "x dagars skägg" där "x" är alltså när förhöret hölls efter mordet (jag minns alltså inte tidspersioden). Denne polis missbrukade benzo och tips om honom kom in senare (efter förhöret), först av en läkare, sedan av en psykolog. Han var en person som gjorde märkliga gränspsykotiska uttalanden likt "det är så skönt att skjuta någon bakifrån på en meter, man vill nästan göra det igen" och "mitt befäl skyddar mig, jag kan göra vad jag vill" förutom det sedvanliga palmehatet förstås. Inga fler förhör hölls dock med denna person.

Så här har vi två saker i samband med ansiktet. Slätrakad GM och en slätrakad Pettersson precis innan mordet, och en annan person x dagar efter mordet med x dagars stubb...

Att Pettersson vidare är kapabel att mörda råder det nog inga tvivel om. Han var ju dråpare och hade kallats för "torpeden" och var någon man kunde anlita som benknäckare vid indrivning, förvisso att ingen sade sig associera honom till skjutvapen...

1) Förvisso jo. Ett av vittnena känner till Pettersson eftersom han bor i närheten av Pettersson. Han vet att det är en person man tar långa bågar runt på stan, eftersom karln är jobbig och farlig. Denne person hävdar att det inte kan ha varit Pettersson. Det har gått för lång tid för att jag ska komma ihåg vilka vittnen som var placerade var, vad de hette, osv. Men enligt GW är detta en person som är centralt placerad och han (vittnet) är övertygad om att det _inte_ är Pettersson.

Edit: stavfel. Visst heter det "ett av vittnena" inte "en av..."?
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav fråntaiga » fre 15 jan 2016, 15:04

Okej jag visste inte att de kunde vara så pass säkra om piplängden.
Vad jag menar om kort pipa. Antagligen betydligt färre "på marknaden" gissningsvis mycket svårt på den tiden att få tag i en sådan. Däremot betydligt mer lämpad för ändamålet än t ex en med 6" pipa vilket isf skulle kunna tyda på en smula proffsighet. Sannolikt är att de flesta revolvrar i aktuell patron vid den tidpunkten hade skytte som ändamål, säkert hopplöst svårt få licens på en snubnose (självförsvar isf). Som jag skrivit tidigare; vid den här tidpunkten var nog de flesta illegala enhandsvapen av militärt ursprung samt en del stulna tävlingsvapen.
Användarvisningsbild
fråntaiga

Inläggav MBY » lör 16 jan 2016, 02:30

fråntaiga skrev:Okej jag visste inte att de kunde vara så pass säkra om piplängden.
Vad jag menar om kort pipa. Antagligen betydligt färre "på marknaden" gissningsvis mycket svårt på den tiden att få tag i en sådan. Däremot betydligt mer lämpad för ändamålet än t ex en med 6" pipa vilket isf skulle kunna tyda på en smula proffsighet. Sannolikt är att de flesta revolvrar i aktuell patron vid den tidpunkten hade skytte som ändamål, säkert hopplöst svårt få licens på en snubnose (självförsvar isf). Som jag skrivit tidigare; vid den här tidpunkten var nog de flesta illegala enhandsvapen av militärt ursprung samt en del stulna tävlingsvapen.

Aha, då är jag med dig. Du menar alltså att en 'snubnose' gör det än mindre att Pettersson skulle ha haft tillgång till ett sådant vapen? Låter rimligt.

Men, som sagt, om jag förstått ballistiken och GW rätt så har kulorna vissa deformeringar som blir värre ju kortare pipan är, vilket gör att väldigt korta pipor går att särskilja från länge, men en lång från en jättelång kan vara svårare. Exponentiellt avtagande, antagligen. Palmekulorna har dessa deformeringar, men de är inte så stora att man konklusivt kan tala om en kort pipa, utan 4" förefaller rimligt. Vapnet GW ska ha fått är på 4" och Sucksdorffsvapnet ska ha 6".

Återigen, hur konklusivt detta är vet jag väldigt lite om. Fältet är helt nytt för mig. Det kallas visst "svampning", men kan inte översättas till "mushrooming" eftersom det tydligen finns två helt skilda fenomen som kulor kan råka ut för som på svenska kallas för "svampning" men har två distinkta termer på engelska där "mushrooming" är den ena, som råkar vara det andra fenomenet som behandlar hur hålspetskulor expanderar (i fronten, förmodar jag). Svapningen på palmekulorna ska snarare handla om kulornas bas som deformeras beroende på piplängden, större deformation = kortare pipa.

Det är intressant att vittnen talar om ovanligt kort eller ovanligt långt vapen, men det beror nog på att de flesta bara sett revolvrar på film. Jag föreställer mig något i stil med att "ovanlig lång" är i relation till en mindre pistol och "ovanligt kort" kanske är "Clintan hade en längre i Dirty Harry". Eller nåt. Jag vet inte. :)

Ja, en 6" pipa låter opraktiskt långt. Om det inte handlar om vapenfetischism. Men, får vi tro GW är 4" däremot vad ballistiken tycks visa (inklusive spårbilden på Olofs rock - givet då att avståndet till vapnet har uppskattats korrekt av vittnena). Eller 4" eller kortare har jag uppfattat det.

Fasen vad det ska dröja från NFC då! Jag tycker det verkar en smula hoppfullt ändå. Kanske är det en träff, typ +2 eller +3 (+4 är inte att förvänta givet palmekulornas skick) och man vill hålla lite på den infon medan man gör eftersökningar. Kanske man redan spårat vapnet bakåt (det arbetet är ju oberoende av ballistiken) och lyckats placera det inom befintligt utredningsmaterial, varpå man dröjer. Ska man tolka dröjsmålet väldigt hoppfullt kan man säga att det beror på att vapnet har hittats i utredningen och leder till en person som är vid liv och inte bör förvarnas mer än nödvändigt. Jag hoppas iaf att polisen kollar förutsättningslöst och inte 100% av resurserna går åt att få in vapnet bland Petterssons gäng (vilket givetvis också måste kontrolleras).

Eller så är det bara en stor besvikelse och den slutgiltiga bedömningen dröjer därför att man redan sett att det lutar åt en icke-träff och går ner i aktivitet...
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav fråntaiga » lör 16 jan 2016, 10:08

MBY skrev:
fråntaiga skrev:Okej jag visste inte att de kunde vara så pass säkra om piplängden.

Aha, då är jag med dig. Du menar alltså att en 'snubnose' gör det än mindre att Pettersson skulle ha haft tillgång till ett sådant vapen? Låter rimligt.

Men, som sagt, om jag förstått ballistiken och GW rätt så har kulorna vissa deformeringar som blir värre ju kortare pipan är, vilket gör att väldigt korta pipor går att särskilja från länge, men en lång från en jättelång kan vara svårare. Exponentiellt avtagande, antagligen. Palmekulorna har dessa deformeringar, men de är inte så stora att man konklusivt kan tala om en kort pipa, utan 4" förefaller rimligt. Vapnet GW ska ha fått är på 4" och Sucksdorffsvapnet ska ha 6".

Återigen, hur konklusivt detta är vet jag väldigt lite om. Fältet är helt nytt för mig. Det kallas visst "svampning", men kan inte översättas till "mushrooming" eftersom det tydligen finns två helt skilda fenomen som kulor kan råka ut för som på svenska kallas för "svampning" men har två distinkta termer på engelska där "mushrooming" är den ena, som råkar vara det andra fenomenet som behandlar hur hålspetskulor expanderar (i fronten, förmodar jag). Svapningen på palmekulorna ska snarare handla om kulornas bas som deformeras beroende på piplängden, större deformation = kortare pipa.

Det är intressant att vittnen talar om ovanligt kort eller ovanligt långt vapen, men det beror nog på att de flesta bara sett revolvrar på film. Jag föreställer mig något i stil med att "ovanlig lång" är i relation till en mindre pistol och "ovanligt kort" kanske är "Clintan hade en längre i Dirty Harry". Eller nåt. Jag vet inte. :)

Ja, en 6" pipa låter opraktiskt långt. Om det inte handlar om vapenfetischism. Men, får vi tro GW är 4" däremot vad ballistiken tycks visa (inklusive spårbilden på Olofs rock - givet då att avståndet till vapnet har uppskattats korrekt av vittnena). Eller 4" eller kortare har jag uppfattat det.

Fasen vad det ska dröja från NFC då! Jag tycker det verkar en smula hoppfullt ändå. Kanske är det en träff, typ +2 eller +3 (+4 är inte att förvänta givet palmekulornas skick) och man vill hålla lite på den infon medan man gör eftersökningar. Kanske man redan spårat vapnet bakåt (det arbetet är ju oberoende av ballistiken) och lyckats placera det inom befintligt utredningsmaterial, varpå man dröjer. Ska man tolka dröjsmålet väldigt hoppfullt kan man säga att det beror på att vapnet har hittats i utredningen och leder till en person som är vid liv och inte bör förvarnas mer än nödvändigt. Jag hoppas iaf att polisen kollar förutsättningslöst och inte 100% av resurserna går åt att få in vapnet bland Petterssons gäng (vilket givetvis också måste kontrolleras).

Eller så är det bara en stor besvikelse och den slutgiltiga bedömningen dröjer därför att man redan sett att det lutar åt en icke-träff och går ner i aktivitet...

Jo snubnose, då är det knappast Pettersson.
Mushrooming, vanligaste svenska, mer vardagliga begreppet är just uppsvampning; kulans expansion.

(I en kort (för kort) pipa hinner inte krutgaserna inte förbrännas som i en längre. Blir eldkvastar etc)

Vad gäller vittnesmålen om vapnet, undrar just hur nära närmaste ögonvittnet var? Den mest troliga revolvermodellen är antagligen en S&W med svart stomme. Till det en mörk vinterkväll...
Användarvisningsbild
fråntaiga

Inläggav revve » lör 16 jan 2016, 10:16

fråntaiga skrev: Antagligen betydligt färre "på marknaden" gissningsvis mycket svårt på den tiden att få tag i en sådan. Däremot betydligt mer lämpad för ändamålet än t ex en med 6" pipa vilket isf skulle kunna tyda på en smula proffsighet. Sannolikt är att de flesta revolvrar i aktuell patron vid den tidpunkten hade skytte som ändamål, säkert hopplöst svårt få licens på en snubnose (självförsvar isf).

Det här låter som okunskap. Visst är snubnose ovanligare än revolvrar med längre pipa, men när jag utövade pistolskytte runt 2000 var det många som hade legala snubby-revolvrar. Skytteklubben hade även rena snubby-tävlingar. Det kan vara intressant att veta att pistolskytteförbundet är en gammal frivillig försvarsorganisation som ska främja skjutskicklighet och att pistolskytte ingalunda behöver se ut som på OS. Fälttävlingar där man skjuter mot militärliknande mål i terrängen på varierande tider och avstånd anordnas rutinmässigt. Mörkerskjutning där målen belyses under kort tid där man ska sätta sex skott på några sekunder förekommer också. Dessa tävlingar har ibland även en klass för snubby.
Det finns sopgubbar som har licens för revolvrar med .454 Casull ammo. Att avfyra en sådan är ungefär som att avfyra två stycken .44 Magnum samtidigt i samma hand. Med det menar jag att som skytt är det inte svårt att få licens för i stort sett vilken pistol eller revolver som helst. (Snarare är det svårare idag än pre-1986)
Många skyttar (förmodligen de flesta) har dessutom flera vapen.

Observera att jag med ovanstående inte menar IPSC som är relativt nytt, men som ändå funnits i Sverige sedan åtminstone 1979
revve

Inläggav fråntaiga » lör 16 jan 2016, 10:19

revve skrev:
fråntaiga skrev: Antagligen betydligt färre "på marknaden" gissningsvis mycket svårt på den tiden att få tag i en sådan. Däremot betydligt mer lämpad för ändamålet än t ex en med 6" pipa vilket isf skulle kunna tyda på en smula proffsighet. Sannolikt är att de flesta revolvrar i aktuell patron vid den tidpunkten hade skytte som ändamål, säkert hopplöst svårt få licens på en snubnose (självförsvar isf).

Det här låter som okunskap. Visst är snubnose ovanligare än revolvrar med längre pipa, men när jag utövade pistolskytte runt 2000 var det många som hade legala snubby-revolvrar. Skytteklubben hade även rena snubby-tävlingar. Det kan vara intressant att veta att pistolskytteförbundet är en gammal frivillig försvarsorganisation som ska främja skjutskicklighet och att pistolskytte ingalunda behöver se ut som på OS. Fälttävlingar där man skjuter mot militärliknande mål i terrängen på varierande tider och avstånd anordnas rutinmässigt. Mörkerskjutning där målen belyses under kort tid där man ska sätta sex skott på några sekunder förekommer också. Dessa tävlingar har ibland även en klass för snubby.
Det finns sopgubbar som har licens för revolvrar med .454 Casull ammo. Att avfyra en sådan är ungefär som att avfyra två stycken .44 Magnum samtidigt i samma hand. Med det menar jag att som skytt är det inte svårt att få licens för i stort sett vilken pistol eller revolver som helst. (Snarare är det svårare idag än pre-1986)
Många skyttar (förmodligen de flesta) har dessutom flera vapen.

Observera att jag med ovanstående inte menar IPSC som är relativt nytt, men som ändå funnits i Sverige sedan åtminstone 1979

Om du skulle bedöma för den tiden, hur många snubnose jfr 4" och 6"? Min bedömning är att det måste vara en bråkdel. Får erkänna att jag fått bilden av att man varit betydligt kinkigare när det gäller licens för snubnose...
Användarvisningsbild
fråntaiga

Inläggav revve » lör 16 jan 2016, 11:53

fråntaiga skrev:Om du skulle bedöma för den tiden, hur många snubnose jfr 4" och 6"? Min bedömning är att det måste vara en bråkdel.

Jag kan dessvärre inte göra någon bra bedömning. Om man har många vapen tar man ju inte med sig alla till varje träning/tävling. Oftast sköt folk pistol och det fanns ingen som bara hade revolver. Jag vet att åtminstone tre av klubbens uppskattningsvis trettio aktiva medlemmar hade en snubnose, men jag är rätt säker på att de var fler. Hur många som hade revolvrar med längre pipa vet jag inte. Ska jag gissa var de inte fler än tio. Dessutom kommer jag inte ihåg om det var vanligt att folk hade både och. Hur det såg ut i andra klubbar har jag ingen aning om.
Min minnesbild är att det inte var så ofta revolvrarna togs fram.
Det var i alla fall NRA-varning på gubbarna med revolver.
revve

Inläggav revve » lör 16 jan 2016, 12:12

Oj, jag missade tydligen nedanstående i citeringen.

fråntaiga skrev:Får erkänna att jag fått bilden av att man varit betydligt kinkigare när det gäller licens för snubnose...

Det är snarare så att polisen blivit kinkigare och kinkigare med åren och att man relativt nyligen börjat intressera sig för saker som piplängd, antal vapen, antal skott i magasinet osv.
Googlar man så verkar avslag på licensansökan på grund av för kort piplängd inte vara alldeles ovanligt idag.
Hur det såg ut 1986 vet jag förstås inte.
revve

Inläggav pwm » lör 16 jan 2016, 20:16

Avsaknad av vapenlicens är nog en icke-fråga om man funderar på att skjuta någon.
Användarvisningsbild
pwm

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt