Mordet på Olof Palme

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Mordet på Olof Palme

Inläggav MBY » mån 18 jan 2016, 22:40

Tryggve, hette dokumentären "Gåtan Christer Pettersson"? I sådant fall har jag sett den nu, men jag trodde det var en gammal dokumentär (hittade den på YouTube). Men, i den framkom förutom att Pettersson tidigt var på tapeten (bl.a. av en polis som om jag minns rätt inte längre tror att det var Pettersson) även att han bodde hos Tingström en tid och att denne hade en bunker med skjutbana, bar och bomblabb. Så det tycks inte finnas något hinder för Pettersson att öva lite...

Lite errata:

Eftersom jag hittills bara litat på mitt minne har jag i denna tråd och den andra hävt ur mig en del fel som jag upptäcker nu när jag börjar intressera mig igen. Den sista Dirty Harry kom inte ut 1985, utan 1988. Inte för att det är relevant på något sätt, det var bara jag som undrade om magnumrevolvrar var extra poppis då.

Sedan sa jag att enbart fyra walkie-talkieobservationer kom in innan Holmér efterlyste flera. Det verkar ha varit fler observationer men jag har inte lyckats ta reda på hur många i några vettiga källor. Däremot tror man att ett meddelande sändes via CB-radio och inte vanlig polisradio om att Palme var skjuten. Det var nämligen en journalist (inte Kranz!) som snappade upp det. Enligt en artikel ska amerikanska ambassaden i Stockholm påstått det var ovanligt mycket radiotrafik på mordkvällen och att detta upphörde efter mordet: http://www.dt.se/slakt-o-vanner/fira-o- ... i-tanzania
Nåja. Men ett enstaka CB-meddelande skulle åtminstone kunna förklara en annan anekdotisk uppgift, den att personal på SöS fick ett telefonsamtal från Italien ett par minuter efter mordet som frågade om Palme var skjuten. Hur man kan veta att det inte var någon som ringde från rummet intill vet jag inte, men det är fullt möjligt att förklara även utan halsstarriga teorier då CB-radio beroende på väderlek och årstid kan nå långa avstånd (ibland lättare än korta). Idag är det mest östeuropeiska åkerier o.dyl som CB-entusiaster får in via "skip", då kanske det var vanligare i Italien (27 MHz var ö.h.t. mycket vanligare förr och SSB var ovanligare). Det räcker som sagt med att en polis av någon anledning valt att använda CB-radio vid ett tillfälle för att förklara detta, men som bekant: innan ett fenomen ö.h.t. ska "förklaras" så behöver det etableras att det är sant. Telefonsamtal från Italien får anses vara väldigt osäkert och att Voice of America berättade om mordet är föga märkligt. Däremot har jag inte hittat något som styrker att USAs ambassad skulle ha meddelat något om ökad radiotrafik. Och det enstaka CB-meddelandet som journalisten hörde i sin scanner är ju hans egna uppgifter.

Sedan påstod jag att Pettersson var med i en dokumentär strax innan mordet. Nej, han var statist (spelade pundare, tror jag. Säkert en väldigt kompetent tolkning av denna lovande skådespelare! :P ) i en Hassel-film (Beskyddarna) som spelades in just då.

Edit: styckesindelning, felformulering.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Tryggve » ons 20 jan 2016, 11:03

MBY skrev:Tryggve, hette dokumentären "Gåtan Christer Pettersson"?

Jo, det var väl den tror jag.

I övrigt så såg jag precis att det vapen som Leif GW lämnat till polisen i en första analys inte kan bindas till Palmemordet.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/revolv ... lmemordet/

Vapnet har undersökts av Nationellt Forensiskt Center NFC och på onsdagen kom svaret till vice Riksåklagare Kerstin Skarp. Hon är förundersökningsledare i utredningen om mordet på Olof Palme. Analysen ”talar i någon mån för att jämförelsekulorna 1 och 2 inte är utskjutna ur revolvern",

– Det bedöms därför i nuläget som att vapnet inte har någon relevans för utredningen men det fortsatta arbetet får utvisa om det finns skäl att återkomma till detta, säger Kerstin Skarp i ett pressmeddelande.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav MBY » ons 20 jan 2016, 15:35

Tryggve skrev:
MBY skrev:Tryggve, hette dokumentären "Gåtan Christer Pettersson"?

Jo, det var väl den tror jag.

I övrigt så såg jag precis att det vapen som Leif GW lämnat till polisen i en första analys inte kan bindas till Palmemordet.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/revolv ... lmemordet/

Vapnet har undersökts av Nationellt Forensiskt Center NFC och på onsdagen kom svaret till vice Riksåklagare Kerstin Skarp. Hon är förundersökningsledare i utredningen om mordet på Olof Palme. Analysen ”talar i någon mån för att jämförelsekulorna 1 och 2 inte är utskjutna ur revolvern",

– Det bedöms därför i nuläget som att vapnet inte har någon relevans för utredningen men det fortsatta arbetet får utvisa om det finns skäl att återkomma till detta, säger Kerstin Skarp i ett pressmeddelande.
Märkligt. Är det en "rerun"? Jag är säker på att jag sett att dokumentären finns rätt länge. Alltså åratal.

Jepp, såg det också angående revolvern och blev faktiskt en smula nedstämd. Det var ju det sämsta tänkbara resultatet. Hade det åtminstone varit Sucksdorffsvapnet eller GHs vapen hade det givit utredningen en liten push framåt. Vad jag kan se nu ger resultatet ingenting nytt om någonting.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Tryggve » ons 20 jan 2016, 21:56

MBY skrev:Märkligt. Är det en "rerun"? Jag är säker på att jag sett att dokumentären finns rätt länge. Alltså åratal.

Det verkar som om dokumentären är ny, i alla fall enligt denna artikel i Aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/ ... 2056482.ab

Att vapnet inte kunde bindas till Palmemordet var ju synd. Frågan är väl iofs om en gärningsman hade kunnat bindas till mordet om vapnet hittas, men så är kanske möjligt.

Jag föreställer mig dock att det kanske inte är helt enkelt att binda någon till vapnet såhär 30 år efteråt. Fingeravtryck och DNA lär väl i alla fall inte funka.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav MBY » ons 20 jan 2016, 22:25

Tryggve skrev:
MBY skrev:Märkligt. Är det en "rerun"? Jag är säker på att jag sett att dokumentären finns rätt länge. Alltså åratal.

Det verkar som om dokumentären är ny, i alla fall enligt denna artikel i Aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/ ... 2056482.ab

Att vapnet inte kunde bindas till Palmemordet var ju synd. Frågan är väl iofs om en gärningsman hade kunnat bindas till mordet om vapnet hittas, men så är kanske möjligt.

Jag föreställer mig dock att det kanske inte är helt enkelt att binda någon till vapnet såhär 30 år efteråt. Fingeravtryck och DNA lär väl i alla fall inte funka.

Aha. Det måste vara så att "journalbilderna" på Pettersson och berättelsen är gammal men att saker klippts ihop i en ny dokumentär. Visst material verkar bygga på Fylkings dokumentär från 1999(?).

Även om rätt mordvapen inte hade lett till något uppklarande hade det givit väldigt mycket mer information. Speciellt för utredarna såklart, men även för oss andra. Det skulle nämligen begränsa spekulationer på att vapnet är "makulerat" eller dumpat, det skulle säga något med en 4" pipa som inte är avsågad, det skulle utesluta Sucksdorffsvapnet och eventuellt GHs vapen, vapnets skick skulle ge stöd åt Ölvebros idé att mördaren sparat vapnet som trofé, det skulle gå att veta om vapnet har vandrat genom legala eller illegala kanaler/ägare, om det vore legalt infört, vem första ägaren var, osv, osv. Kort sagt kolossalt med information som skulle kunna stärka eller försvaga vissa spår.

Precis som GW säger, DNAt har troligtvis inget med mordet att göra, men det kan inte uteslutas rakt av. Beroende på lagring (främst då kanske frånvaro av extremvärme, oxidanter eller UV-ljus) skulle såväl DNA som fingeravtryck finnas kvar, liksom biologiska spår från Olof Palme själv (av de skäl som GW berättade i gårdagens Veckans Brott). DNA kan under gynnsamma förhållanden grovt åldersbestämmas, så det skulle kunna gå att avgöra när en profil eller en del av en blandprofil har avsatts. Inte "28/2-86", men kanske ett eller flera eller många decennier, osv. Men även om datering inte fungerar, en träff mot någon som förekommer i materialet kanske kan berätta något för utredarna.

Nu har vi tyvärr ingenting av detta i och med att vapnet inte var en träff. Möjligen, möjligen kan vapnet kopplas till någon som nu kanske kan avskrivas, om man gör det troligt att denne inte haft tillgång till andra vapen. Men det är ändå ett väldigt svagt resultat, speciellt som det då kommer ske inom ramarna för förundersökningssekretess.

Jag hade initialt hoppats att det åtminstone var Sucksdorffsrevolvern eller GH-vapnet, så att de kunde avskrivas.

Edit: Btw, det ska komma en ny dokumentär, "Palmes sista timmar" eller så. Den ser vi fram emot.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Tryggve » ons 20 jan 2016, 22:39

MBY skrev:Aha. Det måste vara så att "journalbilderna" på Pettersson och berättelsen är gammal men att saker klippts ihop i en ny dokumentär. Visst material verkar bygga på Fylkings dokumentär från 1999(?).

Även om rätt mordvapen inte hade lett till något uppklarande hade det givit väldigt mycket mer information. Speciellt för utredarna såklart, men även för oss andra. Det skulle nämligen begränsa spekulationer på att vapnet är "makulerat" eller dumpat, det skulle säga något med en 4" pipa som inte är avsågad, det skulle utesluta Sucksdorffsvapnet och eventuellt GHs vapen, vapnets skick skulle ge stöd åt Ölvebros idé att mördaren sparat vapnet som trofé, det skulle gå att veta om vapnet har vandrat genom legala eller illegala kanaler/ägare, om det vore legalt infört, vem första ägaren var, osv, osv. Kort sagt kolossalt med information som skulle kunna stärka eller försvaga vissa spår.

Precis som GW säger, DNAt har troligtvis inget med mordet att göra, men det kan inte uteslutas rakt av. Beroende på lagring (främst då kanske frånvaro av extremvärme, oxidanter eller UV-ljus) skulle såväl DNA som fingeravtryck finnas kvar, liksom biologiska spår från Olof Palme själv (av de skäl som GW berättade i gårdagens Veckans Brott). DNA kan under gynnsamma förhållanden grovt åldersbestämmas, så det skulle kunna gå att avgöra när en profil eller en del av en blandprofil har avsatts. Inte "28/2-86", men kanske ett eller flera eller många decennier, osv. Men även om datering inte fungerar, en träff mot någon som förekommer i materialet kanske kan berätta något för utredarna.

Nu har vi tyvärr ingenting av detta i och med att vapnet inte var en träff. Möjligen, möjligen kan vapnet kopplas till någon som nu kanske kan avskrivas, om man gör det troligt att denne inte haft tillgång till andra vapen. Men det är ändå ett väldigt svagt resultat, speciellt som det då kommer ske inom ramarna för förundersökningssekretess.

Jag hade initialt hoppats att det åtminstone var Sucksdorffsrevolvern eller GH-vapnet, så att de kunde avskrivas.

Edit: Btw, det ska komma en ny dokumentär, "Palmes sista timmar" eller så. Den ser vi fram emot.

Allt det där med teknisk bevisning beror ju på hur vapnet har hanterats och förvarats genom åren. Har det gått från ägare till ägare så finns det väl förmodligen biologiska spår från många personer på vapnet. Då är det nog tufft att binda en person till det vid en specifik tid.

Att åldersbestämma DNA så att man skulle kunna binda en viss person till vapnet så att det kan passa tidsmässigt kanske kan göras, men jag har för min del aldrig hört talas om rättsfall där just det har varit den avgörande punkten. (Vad jag förstår så har det skett lite av en "backlash" inom rättstekniken nu där en del metoder ifrågasätts mer. Det var faktiskt med en väldigt intressant artikel om det på förra högskoleprovets engelska läsförståelse. Men det är väldigt off topic.... :-) )

Nå, har vapnet legat i en låda i trettio år och inte hanterats sedan mordet så är det väl en annan femma.

Men samtidigt så kan man ju fråga sig varför mördaren skulle göra så med vapnet. Det logiska skulle väl vara att göra sig av med det ASAP. Gräva ned det, eller slänga i lämpligt vattendrag, t ex.

EDIT: nåja, allt detta är väl rätt överflödigt, med tanke på att vapnet av allt att döma inte har med mordet att göra.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav MBY » sön 24 jan 2016, 03:32

Tryggve skrev:Att åldersbestämma DNA så att man skulle kunna binda en viss person till vapnet så att det kan passa tidsmässigt kanske kan göras, men jag har för min del aldrig hört talas om rättsfall där just det har varit den avgörande punkten. (Vad jag förstår så har det skett lite av en "backlash" inom rättstekniken nu där en del metoder ifrågasätts mer. Det var faktiskt med en väldigt intressant artikel om det på förra högskoleprovets engelska läsförståelse. Men det är väldigt off topic.... :-) )
Mer off-topic, men mig veterligen har denna backlash drabbat flera områden förutom DNA. Angående åldern så har det nog inte använts för att placera ett spår i tid långt efter ett mord som skulle vara aktuellt här, utan bara för att se om ett DNA-spår i ett aktuellt och nyligen inträffat mord är avsatt lång innan. Så, man kan utesluta ett spår för att det är för gammalt.

Den teknik jag på rak arm kommer på som något som är ifrågasatt som är aktuellt vid palmemordet är isotopanalys av kulor för att avgöra om de kommer från samma parti eller har haft fysisk kontakt. Odontologiska bevis och daktylering är väl det som mest har kommit att ifrågasättas helt enkelt på grund av uppmärksammade felidentifieringar.

Däremot läste jag på lite om kulexpansion i basen och det verkar faktiskt vara något som tillämpats rätt länge, sedan 60-talet allraminst. Jag tänker naturligtvis på diskussionen om hur lång pipa palmevapnet hade. Men, jag har fortfarande ingen uppfattning om hur konklusivt det är annat än det jag sade förut, att kortare pipor är lättare att särskilja från längre än långa från ännu längre. :)

Men, vi är som sagt tillbaka där vi var innan GWs revolver. Piplängden är fortsatt okänd och vare sig GH eller Sucksdorffsvapnet är uteslutet. Så, jag antar att GH fortsatt är utredarnas huvudspår i den mån man alls går efter specifika spår nuförtiden. Tråkigt bara att GH är precis lika död som Pettersson, och eftersom en död inte kan åtalas och namn inte kan offentliggöras hursomhelst, så kan i princip väl palmegruppen vara hur säker på GH som helst, och vi får aldrig officiell bekräftelse på det. Om inget specifikt händer som skulle hålla i en hypotetisk domstol framkommer. Då kanske man åtminstone offentligt kan berätta att gärningsmannaprofil 8 är nog rätt man.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav fråntaiga » sön 24 jan 2016, 11:59

Nu har jag missat något, GH vem är det?
Användarvisningsbild
fråntaiga

Inläggav Matte » sön 24 jan 2016, 12:42

Tryggve skrev:Men samtidigt så kan man ju fråga sig varför mördaren skulle göra så med vapnet. Det logiska skulle väl vara att göra sig av med det ASAP. Gräva ned det, eller slänga i lämpligt vattendrag, t ex.
Instämmer! Sökandet efter mordvapnet ter sig som en futil ansträngning.

Jag har nu läst (om) bröderna Poutiainens bok om mordutredningen och även Walls tidigare Mordgåtan och Krusells Palmemordets nakna fakta. Krusells bok ger intryck av ett försök till vitbok över hans egna insatser i mordutredningen. I boken drar han slutsaten att CP var rätt person och har inte mycket till övers för hovrättsdomarna. Vittnesexpertisens argument verkar han inte alls ha tagit till sig och det framgår att han missförstår Devlinrapporten om minnens tillförlitliget.

När det gäller mordutredningen pekar Wall på något frapperande. Hundratals vittnen har förhörts, en del som t ex Sigge Cedergren dussintals gånger i olika omgångar, men den enda som inte genomgått ett förhör enligt något som åtminstone påminner om övlig metodik är det viktigaste vittnet, nämligen Lisbeth Palme. Hon accepterade inte att förhören spelades in och hon vägrade blankt att genomföra en rekonstruktion på mordplatsen. En av de mest samarbetsovilliga målsägande polisen har att göra med. Till saken hör att hon är psykolog och därför underkunnig om PTSD och vilken typ av stöd hon kan begära för att bemästra situationerna känslomässigt.

Jag har väldigt förstå hennes agerande och faktiskt även den övriga familjens. Olof hade vuxna, välutbildade söner och jag har svårt att tro att inte dom ganska tidigt insåg att utredningen spårade ur. Om någon i familjen mördas och jag upptäcker att poliserna bara tomtar på.. ja då! Vet inte hur det är med er andra här, men jag skulle då ha ställt till ett helvetes liv.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Tryggve » sön 24 jan 2016, 13:06

MBY skrev:Mer off-topic, men mig veterligen har denna backlash drabbat flera områden förutom DNA. Angående åldern så har det nog inte använts för att placera ett spår i tid långt efter ett mord som skulle vara aktuellt här, utan bara för att se om ett DNA-spår i ett aktuellt och nyligen inträffat mord är avsatt lång innan. Så, man kan utesluta ett spår för att det är för gammalt.

Den teknik jag på rak arm kommer på som något som är ifrågasatt som är aktuellt vid palmemordet är isotopanalys av kulor för att avgöra om de kommer från samma parti eller har haft fysisk kontakt. Odontologiska bevis och daktylering är väl det som mest har kommit att ifrågasättas helt enkelt på grund av uppmärksammade felidentifieringar.

Däremot läste jag på lite om kulexpansion i basen och det verkar faktiskt vara något som tillämpats rätt länge, sedan 60-talet allraminst. Jag tänker naturligtvis på diskussionen om hur lång pipa palmevapnet hade. Men, jag har fortfarande ingen uppfattning om hur konklusivt det är annat än det jag sade förut, att kortare pipor är lättare att särskilja från längre än långa från ännu längre. :)

Det kan vara så att det är det mesta utom DNA, om man inte räknar felaktiga DNA-analyser.
Om jag minns resonemanget rätt från artikeln så var det väl så att man började använda tekniker innan man egentligen bedrivit någon egentlig forskning för att fastställa hur pass tillförlitliga de faktiskt är. FBI fick en hel del kritik för det i artikeln. Just isotopsammansättning i ammunition var väl en av sakerna som fick kritik.

Intressant nog var det också ett exempel med där en försvarare hade ifrågasatt tillförlitligheten av fingeravtryck. Det accepterades inte av rätten, hens klient fälldes, men enligt artikeln så fick det till följd att FBI startade upp en stor studie för att försöka undersöka hur det ligger till med detta. Det ska enligt den artikeln inte finnas så mycket studier om det.

Jag hittade en artikel som verkar föra ett liknande resonemang här.
http://www.innocenceproject.org/causes- ... ic-science
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » sön 24 jan 2016, 13:16

Matte skrev:Instämmer! Sökandet efter mordvapnet ter sig som en futil ansträngning.

Futil är kanske att gå lite långt, men man får nog ha rätt mycket flyt för att komma vidare när det har gått så pass lång tid som trettio år.
Hittar man vapnet i en kartong i en garderob hemma hos någon så kanske det kan gå att bida det direkt till denna person eller någon i personens närhet.

Men det är väl inte så vanligt att mordvapen behålls på det sättet?

Och skulle man identifiera vapnet antingen när det har vandrat genom många led, eller om man fiskar upp det ur en sjö eller liknande så vete sjutton om man kan binda det direkt till en gärningsman. Där tror jag Leif GW är lite överoptimistisk.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav revve » mån 25 jan 2016, 15:53

Jag vet att ni för en seriös diskussion här, men jag kan inte hålla mig längre.
Det är uppenbart vem som är Olof Palmes mördare, nämligen Leif GW Persson själv:

* Vem hade anledning att vara duktigt sur på Palme? (Efter Geijer-affären)
* Vem vet ALLT om att komma undan efter ett mord?
* Vem skulle aldrig någonsin bli misstänkt?
* Vem kan en massa om vapen och har vapenvana?
* Vem har en lite haltande gång?
* Vem är i stort sett jämngammal med Christer Pettersson?
* Nu lyckades jag inte googla fram Christer Petterssons längd, men
han var väl i ungefär samma längd som Leif GW, som är 185 cm?
* Vem super nästan lika mycket som Christer Pettersson gjorde?
* Vem är såpass rik att belöningen inte lockar?
* Vem plockar fram kulor och vapen som gubben i lådan efter 30 år?

Kanske dags för en husrannsakan hos den gode GW? :-)
revve

Inläggav MBY » tor 28 jan 2016, 05:53

fråntaiga skrev:Nu har jag missat något, GH vem är det?

GH är "gärningsmannaprofil H" (dvs 8).

Det är en kille som heter Christer A, tidigare dömd för märkliga saker som djurplågeri. Vapenintresserad palmehatare, legal innehavare av en S&M .357 Magnum, föreföll vara "överintresserad" av mordutredningen, bodde nära Sveavägen (i samma riktning som mördaren flydde), stämmer med en teckning som ett vittne gjorde och är en kandidat till den s.k. "grandmannen".

Jag skrev mer om honom här: viewtopic.php?p=713359#p713359

Enligt ett inslag i Efterlyst 2011 så är han alltså polisens huvudspår sedan fler år tillbaka och polisen började intressera sig för honom strax efter att man fått upp ögonen för Pettersson. Han fick flera kallelser om att polisen ville provskjuta hans revolver som han sket i. Det följdes aldrig upp förrns Pettersson var friad. Då påstod han att han sålt sin revolver illegalt. När polisen knackade på hos honom 2006 i ett annat ärende, sköt han sig.

Bekymret är att det som utomstående givetvis är svårt att veta hur han var som person, om han alltså skulle vara organiserad eller oorganiserad i sitt uppträdande. Om han var lika pajasaktig som Pettersson så har vi ungefär samma svårigheter som med Pettersson (förutom vittnet som definitivt pekade ut mördaren som inte Pettersson, eftersom han visste vem Pettersson var). Men, om personen är lite mer sammanhållen så är GH troligtvis den bästa kandidaten (det finns dock ett par gärningsmannaprofiler till som inte är uteslutna).

revve: Vissa dårar menar faktiskt att GW skulle vara skyldig på allvar. Det faller dock rätt så unisont på vittnesbeskrivningen av kroppskonstitutionen och eftersom GW redan var känd då och hade snabbt blivit igenkänd på TV så faller det. Förutom, förstås, att han tydligen har alibi.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav fråntaiga » tor 28 jan 2016, 20:40

MBY skrev:
fråntaiga skrev:Nu har jag missat något, GH vem är det?

GH är "gärningsmannaprofil H" (dvs 8).

Det är en kille som heter Christer A, tidigare dömd för märkliga saker som djurplågeri. Vapenintresserad palmehatare, legal innehavare av en S&M .357 Magnum, föreföll vara "överintresserad" av mordutredningen, bodde nära Sveavägen (i samma riktning som mördaren flydde), stämmer med en teckning som ett vittne gjorde och är en kandidat till den s.k. "grandmannen".

Jag skrev mer om honom här: viewtopic.php?p=713359#p713359

Enligt ett inslag i Efterlyst 2011 så är han alltså polisens huvudspår sedan fler år tillbaka och polisen började intressera sig för honom strax efter att man fått upp ögonen för Pettersson. Han fick flera kallelser om att polisen ville provskjuta hans revolver som han sket i. Det följdes aldrig upp förrns Pettersson var friad. Då påstod han att han sålt sin revolver illegalt. När polisen knackade på hos honom 2006 i ett annat ärende, sköt han sig.

Bekymret är att det som utomstående givetvis är svårt att veta hur han var som person, om han alltså skulle vara organiserad eller oorganiserad i sitt uppträdande. Om han var lika pajasaktig som Pettersson så har vi ungefär samma svårigheter som med Pettersson (förutom vittnet som definitivt pekade ut mördaren som inte Pettersson, eftersom han visste vem Pettersson var). Men, om personen är lite mer sammanhållen så är GH troligtvis den bästa kandidaten (det finns dock ett par gärningsmannaprofiler till som inte är uteslutna).

revve: Vissa dårar menar faktiskt att GW skulle vara skyldig på allvar. Det faller dock rätt så unisont på vittnesbeskrivningen av kroppskonstitutionen och eftersom GW redan var känd då och hade snabbt blivit igenkänd på TV så faller det. Förutom, förstås, att han tydligen har alibi.

Tack för svaret!

I diskussionen tycker jag vi ofta förbiser det faktum att det var statsministern som sköts, det blir väl "kliniskt" ett mord bland alla andra när det gäller skottet mot fru Palme o s v. Än en gång, sätt oddset för CP jämfört andra alternativ.
(I morgon ska jag fara ut och leta en skadad älg som jag ska skjuta, jag är rutinerad, kan planera, vet hur jag ska göra, är nykter och ändå vete tusan).
...CP fimpar Palme bara sisådär, fått tag i en revolver, avrättning i centrala S-hlm, flyr, lyckas få undan vapnet....
Användarvisningsbild
fråntaiga

Inläggav manifesto » fre 29 jan 2016, 00:06

MBY skrev:(det finns dock ett par gärningsmannaprofiler till som inte är uteslutna)
Vilka?
War is peace.
manifesto

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt