Mordet på Olof Palme

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Mordet på Olof Palme

Inläggav manifesto » ons 08 jun 2016, 15:24

Matte skrev:UR sände en intressant debatt om mordet, ...
Instämmer. Lena Andersson är som vanligt helt lysande och Inga-Britt Ahlenius som satt med i Granskningsnämnden var mycket vass i sin kritik mot både polisen/utredarna, men också mot det Socialdemokratiska partiet. Lojhet, håglöshet, ointresse, ministerstyre och en snudd på kriminell inkompetens. Också mycket intressant att ingen i samma granskningsnämnd kände till att det fanns topphemliga stay-behind-grupper i Sverige eller att dessa under årtionden dragit till sig minst sagt högerextrema militanta element. Med tanke på hur samma sorts rörelser har betett sig i andra europeiska länder sedan 2:a Världskriget så är det anmärkningsvärt att man inte utredde dem, än mer att man som granskare inte ens kände till deras existens.

Slutligen, Ahlenius konstaterar att Palme-utredningen har tagit till sig mycket få, om några alls, av de rekommendationer till åtgärder för kommande utredningsarbete som Granskningsnämnden summerade i sitt utlåtande.

Varför har man inte det?
War is peace.
manifesto

Inläggav Matte » tis 26 jul 2016, 15:29

TV 4 i kväll sänder ett program om de sista timmarna före mordet. Se den.

Många i topside försöker nu gällande att mordet "egentligen" är löst. Den förträfflige Gunnar Wall förklarar enkelt mekanismerna i den politiska styrningen av utredningen. Från Ingvar Carlssons uppbackning av Holmér och hans PKK spår till Löfvens hummanden om att det nog var pundaren i Rotebro som sköt.

https://gunnarwall.wordpress.com/
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav MBY » fre 16 sep 2016, 07:06

Vad tror ni om Petterssons nyupptäckta 'arkiv'? Har inte haft tid att följa nyhetsflödet ordentligt men såvitt jag förstår har någon (journalist) hittat kassar med saker som ägts av Pettersson, inklusive material denne har skrivit?
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Anders G » fre 16 sep 2016, 08:00

Tror? Jag VET att det nu bara kan vara spekulationer.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Matte » lör 17 sep 2016, 09:45

Enligt SR fanns det en del korrespondens mellan CP och Tingström som av somliga påstods ha städslat pundaren att utföra mordet. Kan fyndet glädja Pelle Sving?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Tryggve » sön 18 sep 2016, 14:33

Antar att polisen vill gå igenom det. Frågan är väl om det är så troligt att det finns någon direkt avgörande info där.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6515787
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Matte » sön 18 sep 2016, 16:44

Nej, något avgörande finns knappast att hämta. Eftersom det enligt SR hittades brevväxling från tiden kring mordet borde det däremot finnas något indicium som kunde stärka misstankarna mot honom. Något som indikerar att Tingström förväntade sig tjänster av Crille? Att han också hatade Palme? Lärt sig skjuta? Hade tillgång till skjutvapen? Att han förväntade sig bli förhörd av polisen? Orolig över att något skulle avslöjas? Jag har svårt att tro det. Man ska komma ihåg att CP avlyssnades av polisen - minns nu inte i hur många månader och att det gav nada. Inget som ens indikerade någon koppling till Sveavägen. Jag får intrycket när jag läser granskningskommissionens rapport att de krimmare som var med vid häktningen av honom inte var så övertygade.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav skeptiskelars » sön 18 sep 2016, 17:41

Spekulationerna om CP:s handlande på uppdrag av Lars Tingström har avhandlats 100-tals gånger utan avgörande bevis.
Nyligen gick det över i romanform.
http://www.bokus.com/bok/9789175790862/ ... estamente/
skeptiskelars

Inläggav MBY » tis 20 sep 2016, 12:42

Det skulle förvisso vara mycket intressant att få veta mer om Petterssons och Tingströms umgänge och kanske framförallt om något mer rörande Tingström kan komma fram, helt oaktat mordet på Palme. För Tingström var ju en intressant filur och knappast allt intressant om denne är känt.

Jag har något mycket vagt minne om någon hypotetisk koppling mellan Tingström och John Ausonius. Denne har ingenting med mordet på Palme att göra (han satt bakom lås och bom då), men sådär allmänt vore personkopplingar vara intressanta. Om inte annat berättar det om hur liten (den undre) världen kan vara. En koppling mellan Tingström-Palme förutom den förstes hat mot den senares, vore också intressant oavsett om det går via Pettersson eller ej. Dock, Pettersson lär ju bara ha material (om något alls) rörande honom själv.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Migi » ons 21 sep 2016, 19:57

Hexmaster skrev:
MBY skrev:Hur länge har du känt till Dammegård? Är han en ny stjärna på woohimlen eller har jag bara missat honom tills nyligen?

Hittade namnet när jag började forska på Cui Bono för några månader sedan. Hans första dragning hos dem var ifjol.
http://www.foreningencuibono.se/tag/ole-dammegard/

Men det är intressant att han intervjuades av Nya Tider redan sommaren 2014. De har koll på de figurerna och räds inte ens de "uppenbara" tokstollarna.
Här har vi en riktig klassiker.

Matte skrev:Holmérs förhör med Lisbeth dagen efter mordet sticker sannerligen ut. Han diskuterar med henne vilka som kan tänkas ha haft motiv att mörda maken (!).
Men för i helvete! Nej, detta är varför mordet aldrig kommer att lösas. Förutsättningarna förstördes redan då av denne monumentale men tyvärr typiske klant.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Matilda_J » tis 10 jan 2017, 17:53

skeptiskelars skrev:Spekulationerna om CP:s handlande på uppdrag av Lars Tingström har avhandlats 100-tals gånger utan avgörande bevis.
Nyligen gick det över i romanform.
http://www.bokus.com/bok/9789175790862/ ... estamente/

Tack så mycket för tips! Spännande och lättläst. Jag kan varmt rekommendera denna bok. Tar en med i mirdet runt Palme och hur människoöden kan sammankopplas. Jag köpte boken "Bombmannens testamente" med en rabatt http://promocodius.com/se/butiker/bokus-rabattkod till bokus nätbutik. Boken är inte dyr. Tack.
"Vet du inte, min son, med huru litet förstånd världen styrs?
Användarvisningsbild
Matilda_J

Inläggav pwm » tis 10 jan 2017, 18:29

Matilda_J skrev:Spännande och lättläst. Jag kan varmt rekommendera denna bok. Tar en med i mirdet runt Palme och hur människoöden kan sammankopplas.
Om man gör cut&past istället för att bilda sig en egen uppfattning, följer stavfelen med.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Tryggve » tis 17 jan 2017, 15:03

Jag läste nu att Alf Enerström, en känd Palmehatare, har avlidit i dagarna. Jag hajade dock till lite när jag läste att han enligt sin dåvarande hustru inte ska ha alibi för mordkvällen, samt att han (också enligt dåvarande hustrun) ska ha haft tillgång till en revolver av märket Smith&Wesson.

Detta måste väl polisen ha kollat mer eller mindre omgående, han var väl ändå en av dem som sågs som möjlig gärningsman precis efter mordet?
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav brutus » ons 01 feb 2017, 16:15

Migi skrev:
Matte skrev:Holmérs förhör med Lisbeth dagen efter mordet sticker sannerligen ut. Han diskuterar med henne vilka som kan tänkas ha haft motiv att mörda maken (!).
Men för i helvete! Nej, detta är varför mordet aldrig kommer att lösas. Förutsättningarna förstördes redan då av denne monumentale men tyvärr typiske klant.

Förlåt en möjligen dum fråga, men på vilket sätt är det förkastligt att som mordutredare fråga en nybliven änka om hon har någon aning om vem som kan tänkas vilja ha ihjäl maken?
I just detta fall får man hoppas att SÄPO kunde bidra med bättre upplysningar i frågan, men nog är det väl tänkbart att Olof nyligen hade upplevt något hot, som han inte hade hunnit dela med sig av till SÄPO, men väl till Lisbeth? Eller kanske Lisbeth själv hade märkt av något?
Användarvisningsbild
brutus

Inläggav Matte » tor 02 feb 2017, 12:13

brutus skrev:Förlåt en möjligen dum fråga, men på vilket sätt är det förkastligt att som mordutredare fråga en nybliven änka om hon har någon aning om vem som kan tänkas vilja ha ihjäl maken?
Nej, det är absolut inte fel, om det bara hade varit fråga om hot som ingen kunde förväntas känna till. Men Holmér lät henne spekulera om diverse politiska i stället för att gå in på hennes iakttagelser på mordplatsen. Detta dagen efter då Lisbeth hade händelsen i relativt färskt minne.

Efter att ha läst granskningskommissionens rapport och protokollen från förhör med ett tjugotal vittnen på plats har jag börjat misstänka att Lisbeth Palme ljuger. Man kanske ska komma ihåg hon inte bara är ett vittne utan också de facto ett brottsoffer och det är alls inte ovanligt att brottsoffer ljuger. Det kan vara av ganska triviala skäl - man behöver inte misstänka någon stor konspiration - men det är mänskligt sett svårt att i Lisbeths ställe bli påkommen med att inte från början ha talat sanning.

Ingvar Karlsson sade för inte så länge sedan att han "inte har någon anledning att ifrågasätta Lisbeth Palmes minnesbild" . Som om det vore fråga om hennes trovärdighet som person. Och som någon påpekade - Ingvar Carlsson ska hålla käften. Den politiker som bär huvudansvaret för en havererad mordutredning är han och ingen annan. Det var hos honom Holmér kunde förankra sin exceptionella position med unika befogenheter. Framgår också av granskningskommissionens rapport.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt