Reklam och irrationella köpbeslut

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Reklam och irrationella köpbeslut

Inläggav filosofflaggare » lör 26 nov 2016, 10:16

Jag tycker att skeptikerrörelsen verkar glömma bort den kanske största fienden till kritiskt tänkande av alla. En fiende som både är ett hot mot kritiskt tänkande i sig, och som är ett hot i form av konsekvenserna de irrationella handlingarna medför.

Jag tänker kort och gott på reklam som får oss att köpa produkter - med känsloargument som primärt skäl.

Hur kan det vara rimligt, i ett samhälle där vi vill främja individernas förmåga till kritiskt tänkande, att vi låter reklam mer eller mindre underförstått få oss att högprioritera skäl som påstådd lycka, status, "för att du vill gå din egen väg", "för att du är värd det", eller ren och skär shoppingglädje - i frågor som i hög grad påverkar både privatekonomi och vår gemensamma miljö?

Borde inte skeptikerrörelsen kämpa hårt med att marknadsföra kritiskt tänkande som en motrörelse mot dessa känsloargument?

För att ta ett exempel:

"Är det verkligen rimligt att tro att jag behöver köpa en ny bil för 300.000 kr, just nu. Vilka rationella skäl har jag att göra det? Varför tror jag att jag behöver byta ut min nuvarande bil mot en ny bil som är byggd för terrängkörning eller byggd för hastigheter som vida överstiger lagliga gränser?"

Uppenbarligen vinner irrationella skäl över rationella eftersom försäljningen av onödigt stora och onödigt snabba bilar vida överstiger faktiska behov (i synnerhet om man tar med negativ miljöpåverkan på minussidan).

Men bilreklamen är naturligtvis inte ensam om denna ständiga kampanj mot rationellt tänkande (för att uttrycka mig provokativt). I stort sett all reklam jobbar ju med känsloargument - och det kunde väl vara okej - om det inte hade några negativa effekter.

Jag skulle gärna se kampanjer i stil med "handla alltid rationellt - i synnerhet när du handlar", "du blir glad av att köpa den här produkten - men har du funderat på hur länge glädjen räcker, och varför blir du glad?", eller mer konkret - "den här modellen är bäst just nu, men om ett kvartal finns en ännu bättre modell, är det verkligen rationellt med ett köp idag, om det bara är för att det är kul så kanske du lika gärna kan nöja dig med att kolla på unboxing-videor så du spar på pengar och miljö?"
filosofflaggare

Re: Reklam och irrationella köpbeslut

Inläggav Johannes » lör 26 nov 2016, 17:17

Frågan handlar inte om kritiskt tänkande och inte skeptikerrörelsens domän. Inte ens om reklam faktiskt. En värld utan ting som gör människor gladare blir en rätt fattig värld. Inga blommor, inga vackra ting. Alla bor i grå små lådformade hus. Vissa går igång på smycken, vissa på gamla saker på loppmarknader, vissa på elektroniska prylar, vissa på nya bilar. Folk är olika men suget efter saker som egentligen är funktionellt onödiga finns hos de flesta.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav filosofflaggare » lör 26 nov 2016, 22:21

Fast var kommer "suget" ifrån? Att ifrågasätta även djupt rotade föreställningar, i synnerhet om de medför negativa konsekvenser, är väl något varje skeptiker bör ägna sig åt?

Självklart behöver det inte innebära gråa hus. Däremot bör det leda till att vi i högre grad använder våra resurser åt mer beständiga värden än idag.
filosofflaggare

Inläggav Johannes » sön 27 nov 2016, 15:41

Förklaringen till människans sug efter vackra ting är snarare en vetenskaplig frågeställning, inte en skeptisk.

Din definition av beständiga värden verkar godtycklig. Varför är trevliga hus ett mer beständigt värde än häftiga bilar?
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav filosofflaggare » sön 27 nov 2016, 16:52

Vackra ting. Visst. Men när vi använder skönhet, påstådd lycka, status etc som primärt skäl för ett inköp och glömmer bort de rationella skälen. Till vilket pris? Måste man äga det vackra? Måste man köpa det nu?

Om det inte skulle gå att påverka folks uppfattning om vad som är vackert och som ger glädje och hur viktigt detta är för inköp skulle reklamindustrin inte göra det. Svaret på frågan 'varför tycker jag att detta är coolt' är ofta - för att reklam och marknadsföring har fått mig att tro det. Och det kunde såklart vara okej, men när det får negativa konsekvenser är det viktigt att folk håller en grundkritisk inställning även till känslomässiga uppfattningar. Anser jag.

Ett hus tillför fler människor mer lycka, längre tid än en bil.

Men detta kanske är utanför vofs domän. Jag hade ingen bra koll på organisationens verksamhet. Gillade taglinen 'för kritiskt tänkande' och hoppades den även inkluderade individnivå.
filosofflaggare

Inläggav Johannes » sön 27 nov 2016, 17:11

filosofflaggare skrev:Om det inte skulle gå att påverka folks uppfattning om vad som är vackert och som ger glädje och hur viktigt detta är för inköp skulle reklamindustrin inte göra det. Svaret på frågan 'varför tycker jag att detta är coolt' är ofta - för att reklam och marknadsföring har fått mig att tro det. Och det kunde såklart vara okej, men när det får negativa konsekvenser är det viktigt att folk håller en grundkritisk inställning även till känslomässiga uppfattningar. Anser jag.

Alla vet ju redan att reklam kan påverka vad som anses vara inne. Du slår in öppna dörrar. Vad tycker du att skeptiker ska göra åt saken?

filosofflaggare skrev:Ett hus tillför fler människor mer lycka, längre tid än en bil.

Hur vet du det? Och på vilket sätt är jämförelsen relevant? En bil ger lycka under mycket längre tid än t ex en teaterföreställning. Är en teaterföreställning sämre än en bil då?
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » sön 27 nov 2016, 17:15

filosofflaggare skrev:Men detta kanske är utanför vofs domän. Jag hade ingen bra koll på organisationens verksamhet. Gillade taglinen 'för kritiskt tänkande' och hoppades den även inkluderade individnivå.

VoFs verksamhet handlar om kritiskt tänkande i vetenskapliga frågor.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Nemesis » sön 27 nov 2016, 18:00

filosofflaggare skrev:Fast var kommer "suget" ifrån? Att ifrågasätta även djupt rotade föreställningar, i synnerhet om de medför negativa konsekvenser, är väl något varje skeptiker bör ägna sig åt?

Jag kommer ihåg att Johan Norberg skrev om detta. Så fort talibanerna körts ut från Kabul av Norra alliansen, understödd av USA, så var befolkningen snabb med att köpa olika prylar som varit förbjudna under talibanerna, som videospelare. Männen passade på att raka sig, och kvinnorna sminka sig, handlingar som också var förbjudna under talibanernas styre. Detta skedde trots att Afghanistan inte direkt var något centrum för västerländsk marknadsföring.

Ett visst ha-begär sitter nog biologiskt. Det problematiska är väl om det går överstyr, liksom med så mycket annat. Sen så blir jag personligen förvånad över vissa saker som folk lägger pengar på, t ex klockor för tiotusentals kronor, men det är en annan sak.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav filosofflaggare » sön 27 nov 2016, 18:33

Ok

1) Jag tänker mig att en kritiskt tänkande människa ifrågasätter informationen som ges om en produkt och även de känslor han eller hon har inför denna produkt. Och värderar positiva känslor som inte har någon rationell grund lägre än rationella skäl. Om han eller hon vill köpa en produkt av övervägande känslomässiga skäl har hon brustit i kritiskt tänkande. I synnerhet om detta köp innebär negativa konsekvenser.

2) En kritiskt tänkande människa värderar nyttan produkten har jämfört med kostnaden. Ju mer hon vet om produktens reella nytta och reella kostnader (inkl miljöbelastning) et c desto bättre.

3) Marknadsförare vet att kritiskt tänkande konsumenter är dåligt för affärerna därför jobbar de mycket med att få oss att minska det kritiska tänkandet.

4) Jag antar att människor som lär sig tänka mindre kritiskt i sin konsumtion även tänker mindre kritiskt i andra frågor. Det skulle kanske vara det primära skälet till att Vof borde vara intresserade av denna fråga.

Och en illustration. Människor som köper vitamintillskott som de egentligen inte behöver -gör det för att de tror att de behöver dessa tillskott, och tycker inte det finns skäl att kritisera den uppfattningen. Precis som en bilköpare som tror att han eller hon faktiskt behöver en jättestor och jättesnabb bil. Jag tycker båda har skäl att tänka kritiskt.
filosofflaggare

Inläggav Pär C » sön 27 nov 2016, 19:41

Om det inte handlar om köpa för livets nödtorft, så söker man en del egenskap hos en vara som inte är rationella i snäv bemärkelse, t.ex så lär det vara svårt vid köp av kläder att bortse från om man tycker att de snygga eller inte. Mode och estetik är mycket äldre fenomen marknadsföring i modern mening. Det är knappast så att marknadsföring skapar behov utan kittlar det som redan finns där.

Det finns exempel där företag tar en positionering som "no-nonsens". Ett gammalt exempel är Konsums "Blåvitt". Det var inte källa till evig framgång. Problemet med den approachen är det behövs premium-produkter som man kan kontrastera.

Just vad gäller att bilreklam försöker sälja på fart så är fart och tävling lika gammal som bilen. Win races on Sunday, sell on Monday, är en gammal devis från amerikansk bilindustri. Anspelning på fart i marknadsföring talar nog till den av konsumenter som fascineras av "engineering excellence". Att säga något till synes slagkraftig om fart i reklamen så skulle till ett köpbeslut tycks mig väl förenklat. Många gånger är det mer krassa tolkningen att budskapet: Den här bilen är inte fullt så slö som du kanske trodde och att vi ens våga trumma på den frågan kanske kan få dig att ändra uppfattning.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav filosofflaggare » sön 27 nov 2016, 20:15

Ja. Känslomässiga beslut vinner. Precis som när folk köper vitamintillskott, bantningsmedel, tarotkortlekar, seanser.

Jag säger inte att vi kan eller ska gå till blåvittsortiment, eller att folk bara ska välja grå byxor för att fläckar inte syns lika bra då. Jag säger bara att det har gått för långt åt andra hållet. På bekostnad av både miljö och kritiskt tänkande.
filosofflaggare

Inläggav filosofflaggare » tis 29 nov 2016, 09:45

Så här då för att göra det väldigt konkret

Person A köper en bil för 230.000 kr. Det går att få tag på en rationellt sett 100% likvärdig bil för 200.000 kr. Ändå väljer personen den dyrare bilen. På frågan om varför, när man beskriver det rationellt sett 100% likvärdiga alternativet, får man veta att det är på grund av känslomässiga, helt subjektiva skäl.

Person B renoverar sitt hus för 230.000 kr, där 30.000 kr är ett valfritt tillägg för andeutdrivning (snickaren är mångsysslare). Rationellt sett kunde personen förstås få samma effekt utan tillägget. På frågan om varför får man veta att det är på grund av känslomässiga, helt subjektiva skäl.

Är det inte precis lika viktigt att ifrågasätta det rationella i A som det rationella i B?

"Jag tror på märket" (utan att veta varför, rationellt 100% likvärdigt med annan bil som sagt) "Säljaren verkade pålitlig" "Mina vänner tycker om den här modellen" et c

"Jag tror på andeutdrivning" (förstås utan att veta varför, eller vad det ens skulle kunna vara, objektivt sett) "Andeutdrivaren verkade pålitlig" "Mina vänner tycker om andeutdrivning" et c
filosofflaggare

Inläggav Pär C » tis 29 nov 2016, 11:34

Bild
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav filosofflaggare » tis 29 nov 2016, 12:00

Precis samma slags argument som folk köper när de går till Terry Evans. "Lita på mig, det här är sant, på riktigt." "Lita på oss, den här bilen har ett reellt mervärde över andra, billigare bilar."
filosofflaggare

Inläggav Pär C » tis 29 nov 2016, 13:37

Johannes har egentligen redan förklarat det så bra det går. Bejakandet av fåfänga kan ju te sig irrationellt men fåfänga värden (fräckast, roligast, snyggast, snabbt, gör grannen mest avundsjuk osv) utger sig inte vara rationella så kritiken missar målet. Annonsexemplet beskriver det på ett tillspetsat sätt: ”Vi vet att du ändå inte kommer vilja köpa den av rationella skäl.”

Rationalitet är f ö inget bra koncept att utgå ifrån eftersom en slutsats allt som oftast först måste passera igenom en värderande avvägning. Vi har t ex svårt här att enas kring om dubbdäck är att föredra framför dubbfria därför de beror på hur man värderar respektive däcktyps för- och nackdelar mot varandra.

Det finns aspekter på bilar/bilägande som är hum-hug a lá Evans, där grundpåståendet är något som är verifierbart, t ex lägre bränsleförbrukning, men osant eller i vart fall illa underbyggt, såsom diverse mirakelmetoder kring förbrukning och effekt som ter sig tvivelaktiga redan på grund av grundläggande begränsningar som fysik och kemi ställer upp.
Användarvisningsbild
Pär C

Nästa

Återgå till Allmänt