Reklam och irrationella köpbeslut

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Reklam och irrationella köpbeslut

Inläggav Migi » tis 20 dec 2016, 18:15

filosofflaggare skrev:Kommer att dö av svält? Ja, men kanske mer av nedskuren välfärd tror jag. Maten kommer vi prioritera högt. Det första steget, om vi lyckas genomföra det innan det blir för sent, är höga avgifter eller kraftig ransonering av fossila bränslen. Vi tvingas optimera samhällsresurserna för livsuppehållande verksamhet som matproduktion och -distribution och den viktigaste sjukvården. Mängder av människor kommer bli arbetslösa. Samhällen tvingas skära ned drastiskt på välfärd.

"risk för framtida problem" - problemen är här, och de handlar om liv och död. Torkan i Mellanöstern sägs vara värre än på 900 år, i Kalifornien värre än på 1000 år. Människor dör av svält och av konflikter som uppstår som följd av folkomflyttningar när människor flyttar in i områden som redan har resursbrist. Och så vidare. Och temperaturen kommer öka än snabbare än idag såvitt jag förstår.

Den energiproduktion som som bäst bär alla sina kostnader (inklusive all miljöpåverkan / återställning av miljö) är den vi ska ha.
Endast och endast i diktaturer. Förekommer ingen massvält i demokratier. I synnerhet inte om de har fri prissättning.

Och med tanke på att fattiga länder ofta är ofria länder så är det ett allmänt känt faktum att det är extremt svårt att flytta från ena landsänden till den andra och på laglig väg sälja och köpa egendom. Men jag är inte speciellt optimistisk. De fattiga/ofria länderna kommer att slösa bort politiskt krut på att försöka klå de rika/fria länderna på pengar för att postkolonialismen säger att det är bra. De kommer nog inte att liberalisera ekonomin.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav filosofflaggare » ons 21 dec 2016, 04:29

Var skrev jag förkastlig? Jag skrev ineffektiv. Den måste bära sina kostnader. Vidare sker teknisk utveckling utan massproduktion, tills/om man hittat en lösning som går att sälja till ett pris som ger vinst. Först då påbörjas massproduktionen. Höj kraven. Eu gjorde detta. Industrin klarade av det med råge, vilket innebar att utsläppsrätterna blev för billiga. Nu ska de fördyras. Rätt väg.
filosofflaggare

Inläggav Johannes » ons 21 dec 2016, 12:04

filosofflaggare skrev:Den måste bära sina kostnader.

Det håller jag med om. Teknisk utveckling som bygger på masskonsumtion kan betala tillbaka mångfalt på lite längre sikt vad den kostar på kort sikt.

filosofflaggare skrev:Vidare sker teknisk utveckling utan massproduktion,

Det sker idag i princip ingen teknisk utveckling av relevans som inte beror av masskonsumtion, eftersom nästan all teknisk utveckling förutsätter avancerade beräkningsverktyg. Dessa beräkningsverktyg betalas av försäljningen av smartphones, surfplattor, konsumentdatorer och spelkonsoler.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav filosofflaggare » ons 21 dec 2016, 13:55

Jag var otydlig, den tekniska utvecklingen har förstås ofta massproduktion som mål, men massproduktionen i sig startar inte förrän utvecklingen har nått en punkt där man anser att den kan ge vinst. Och om man inte tar med miljökostnader i den beräkningen så riskerar man att dra igång för tidigt.

Nivån på miljökostnaderna är förstås den osäkra biten. Här måste den som är villig att ta affärsrisken ta ett större ansvar, kanske genom försäkringar. Stater ska inte behöva tveka om att i efterhand säga "det här har kostat vår gemensamma miljö så här mycket, och det är ni som har orsakat skadan, därför är ni ansvariga för att betala vad det kostar att återställa." (Liksom de ofta gör när det gäller oljeutsläpp)
filosofflaggare

Inläggav Matte » ons 21 dec 2016, 14:12

Johannes skrev:
filosofflaggare skrev:Vidare sker teknisk utveckling utan massproduktion,

Det sker idag i princip ingen teknisk utveckling av relevans som inte beror av masskonsumtion, eftersom nästan all teknisk utveckling förutsätter avancerade beräkningsverktyg. Dessa beräkningsverktyg betalas av försäljningen av smartphones, surfplattor, konsumentdatorer och spelkonsoler.

Att dessa företag är beroende av masskonsumtion (massproduktion) är jag med på. Menar du att beräkningsverktygens utveckling har belastat företagens utvecklingsavdelningar med hundratals miljarder? Någon källa här?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Johannes » ons 21 dec 2016, 14:31

Matte skrev: Menar du att beräkningsverktygens utveckling har belastat företagens utvecklingsavdelningar med hundratals miljarder? Någon källa här?

Nä, jag menar att alla som bedriver teknisk utveckling nästan oavsett bransch åker snålskjuts på den utveckling som betalats av alla konsumenter som köper telefoner, datorer och spelkonsoler.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » ons 21 dec 2016, 15:59

filosofflaggare skrev:Jag var otydlig, den tekniska utvecklingen har förstås ofta massproduktion som mål, men massproduktionen i sig startar inte förrän utvecklingen har nått en punkt där man anser att den kan ge vinst. Och om man inte tar med miljökostnader i den beräkningen så riskerar man att dra igång för tidigt.

Inte säker på att det var så mycket tydligare. Teknisk utveckling och massproduktion är något som sker hela tiden, parallellt. Intel bygger nya foundries i nästa halvledarnod, medan de samtidigt massproducerar i den förra.

Vad menar du med att "dra igång för tidigt"?
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Matte » ons 21 dec 2016, 16:24

Johannes skrev:
Matte skrev: Menar du att beräkningsverktygens utveckling har belastat företagens utvecklingsavdelningar med hundratals miljarder? Någon källa här?

Nä, jag menar att alla som bedriver teknisk utveckling nästan oavsett bransch åker snålskjuts på den utveckling som betalats av alla konsumenter som köper telefoner, datorer och spelkonsoler.
Jag hänger inte riktigt med på logiken här. Du skrev tidigare

Dagens tekniska utveckling drivs till stor del av ökad beräkningskraft. Att utveckla nya processorgenerationer kostar idag i storleksordningen hundratals miljarder kronor. Förutsättningen för att det ska gå ihop är att man sedan kan sälja hundratals miljoner exemplar av processorerna. I fronten av utvecklingen ligger idag processorerna som sitter i smartphones och surfplattor. Allt annat drar sedan nytta av den utvecklingen.
Om inte kostnaderna belastat dessa företags utvecklingsavdelningar, så vilka?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Procentaren » ons 21 dec 2016, 16:30

Jag var för många år sedan på ett föredrag om datorer och datorutvecklingen.
Han sa att fram till 90-talet var det militären som var den "drivande kraften" i utvecklingen. Det kom alltså på skattsedeln.
Men efter det så har det varit spelbranschen. Det låter rimligt.

Här är en lista med kostnader för olika spelprogram. en halv miljard dollar för spelet Destiny !
Jag har inte ens hört talas om det. Har jag missat något ?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_most_expensive_video_games_to_develop
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Migi » ons 21 dec 2016, 17:23

Procentaren skrev:Jag var för många år sedan på ett föredrag om datorer och datorutvecklingen.
Han sa att fram till 90-talet var det militären som var den "drivande kraften" i utvecklingen. Det kom alltså på skattsedeln.
Men efter det så har det varit spelbranschen. Det låter rimligt.
Sedan så har vi AI:n som porrbranschen driver på. Det krävs visst väldigt många megabyte AI för att deras botar skall lära sig läsa 1337speak. Min favorit i grenen undvika botar var det avsomnade svenska forumet Opus (?) som helt enkelt direktöversatte siternas namn. Mycket underhållande!

Procentaren skrev:Här är en lista med kostnader för olika spelprogram. en halv miljard dollar för spelet Destiny !
Jag har inte ens hört talas om det. Har jag missat något ?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_most_expensive_video_games_to_develop
Om spelbranschen liknar filmbranschen mer och mer så är tumregeln att halva budgeten går åt till marknadsföring. Ett extremt exempel på lokaliserad marknadsföring var den svenska för Perfect Dark. Då satte man upp "önskas hyra"-lappar på stan med hjältinnan på. Något sådant hade aldrig fungerat i t.ex. Bryssel där det är "uthyres"-lappar på stan.

Och raka motsatsen till PDs marknadsföring var lanseringen av Ataris Jaguar i Sverige. Man hade ett svartvitt foto av några män som stod eller satt runt någonting. Bilden alluderade klart till amerikanernas skräckfilmstraditioner från 50-60-talen med alla oändliga småbiografer och tevestationer. Det har inte vi här.

Nuförtiden så kan marknadsföring av spel vara enklare. I princip bara att smäcka upp en affisch med Master Chief på så fattar alla vad det handlar om. Visst, spelbranschen har tunga amerikanska influenser. Men vad vi ser är en genuint global kultur, så långt det går.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Johannes » ons 21 dec 2016, 18:21

Matte skrev:Om inte kostnaderna belastat dessa företags utvecklingsavdelningar, så vilka?

Kostnaden för att utveckla nya processorer tas givetvis av de företag som utvecklar dem, ja. De skickar sedan vidare kostnaden till sina kunder. Kostnaden för att utveckla magnetkameror till sjukvården tas däremot inte fullt ut av företaget som utvecklar magnetkameran, utan indirekt till viss del av de som köpt processortillverkarens processorer i sina spelkonsoler och datorer.

Edit: kan tillägga att siffran hundra miljarder kronor ganska exakt motsvarar Intels R&D-utgifter för 2015.
Senast redigerad av Johannes ons 21 dec 2016, 18:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » ons 21 dec 2016, 18:30

Procentaren skrev: Har jag missat något ?

Ja! Spelbranschen är den nya filmbranschen. Spel omsätter snart mer pengar än film.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav filosofflaggare » tor 22 dec 2016, 12:51

Johannes skrev:Inte säker på att det var så mycket tydligare. Teknisk utveckling och massproduktion är något som sker hela tiden, parallellt. Intel bygger nya foundries i nästa halvledarnod, medan de samtidigt massproducerar i den förra.
Vad menar du med att "dra igång för tidigt"?

De utvecklar hela tiden ny processorteknik, men börjar inte med någon produktion förrän den nya tekniken bedöms tillräckligt bra för att den ska kunna ge vinst. Finns inget företag som inte gör den bedömningen. I många fall läggs hela utvecklingsprojekt ned utan att produktion någonsin påbörjas. "För tidigt" skulle i fallet med koldioxidutsläpp vara att man inte tar med kostnad för krav på koldioxidkompensation/kraftigt höjda (men rimliga och rättvisa sett till faktisk miljökostnad) priser på utsläppsrätter i beräkningen.
filosofflaggare

Föregående

Återgå till Allmänt