Oroligheter i Göteborg vid evenemang för HPV-vaccinering

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Oroligheter i Göteborg vid evenemang för HPV-vaccinering

Inläggav Migi » sön 11 dec 2016, 01:48

Från Aftonbladet:
Evenemanget anordnades i stadsdelens medborgarhus och var en heldag för att uppmärksamma vaccination mot livmoderhalscancer, så kallad HPV-vaccination. Arrangören höll på att plocka ihop när det uppstod bråk vid 21-tiden på lördagen.

– Det har varit rejält stökigt. Runt 50-60 maskerade personer har idkat stenkastning och kastat knallskott mot polispatruller och radiobilar, säger Joakim Hansson, befäl vid polisens ledningscentral i region Väst.
Vad i helvete är detta för tomtar? Har de på Vaken tröttnat på att göra illa folk indirekt?
Användarvisningsbild
Migi

Re: Oroligheter i Göteborg vid evenemang för HPV-vaccinering

Inläggav kipphebel3 » sön 11 dec 2016, 09:09

Intressant. Jag råkar veta att djungeltrummorna gått i kvackosfären. Kan det vara homeopater från när och fjärran?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Migi » sön 11 dec 2016, 12:21

Just att det visst slängdes ut flygblad stör mig. Det antyder ju att det var något annat än ren opportunism för de som bara vill förstöra.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav ttias » sön 11 dec 2016, 13:44

Migi skrev:Just att det visst slängdes ut flygblad stör mig. Det antyder ju att det var något annat än ren opportunism för de som bara vill förstöra.

Källa på det? Arrangörerna beskriver det som ungdomar som inte fått plats, börjat bråka och sedan vänt sig mot polisen.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/ ... -1.4034658
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav Migi » sön 11 dec 2016, 14:32

ttias skrev:
Migi skrev:Just att det visst slängdes ut flygblad stör mig. Det antyder ju att det var något annat än ren opportunism för de som bara vill förstöra.

Källa på det? Arrangörerna beskriver det som ungdomar som inte fått plats, börjat bråka och sedan vänt sig mot polisen.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/ ... -1.4034658
Från Aftonbladet:
Inledningsvis trodde polisen att det var en grupp motdemonstranter som gått till attack. Men efter att polisen sammanställt sina uppgifter ändrades den bilden.

– Det har kommit en mindre motdemonstration, folk som delade ut flygblad och propagerade mot den här vaccinationen. Men det avlöper utan oroligheter. Vi kan inte slå fast att det var motdemonstranter som orsakade detta, säger Thomas Gorner, vakthavande befäl vid polisen, vid 01-tiden under natten mot söndagen.
Ser nu att jag tolkade allt fel. :oops: Bråkstakarna o foliehattarna var två helt olika grupper. Fattar dock inte hur snuten får in motdemonstration i ekvationen. Skulle inte förvåna mig om foliehattarna uppviglade.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Hexmaster » tis 13 dec 2016, 19:07

Migi skrev:Bråkstakarna o foliehattarna var två helt olika grupper. Fattar dock inte hur snuten får in motdemonstration i ekvationen.

Koncepten "motdemonstration" och "bråk" ligger mycket nära varandra, särskilt om man är journalist eller polis.
Migi skrev:Skulle inte förvåna mig om foliehattarna uppviglade.

Du vill att de ska ligga bakom? :-)

Efter att ha tagit del av rapporteringen så skulle jag bli förvånad om de haft minsta lilla med stöket att göra. Det verkar inte alls ha varit den typen.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Migi » tis 13 dec 2016, 22:47

Hexmaster skrev:
Migi skrev:Bråkstakarna o foliehattarna var två helt olika grupper. Fattar dock inte hur snuten får in motdemonstration i ekvationen.

Koncepten "motdemonstration" och "bråk" ligger mycket nära varandra, särskilt om man är journalist eller polis.
Ha-ha!

Hexmaster skrev:
Migi skrev:Skulle inte förvåna mig om foliehattarna uppviglade.

Du vill att de ska ligga bakom? :-)

Efter att ha tagit del av rapporteringen så skulle jag bli förvånad om de haft minsta lilla med stöket att göra. Det verkar inte alls ha varit den typen.
Det optimala hade ju varit att foliehattarna hade tryckts upp mot en vägg av bara farten. Men önska går ju bara så länge.

Till att börja med så är foliehattar i stort mer våldsamma än bråkiga snorungar. Ja, en mot en så är foliehattar kanske inte mycket att hänga i julgranen. Men att ljuga om t.ex. vaccination kan orsaka mer död och lidande än vad världens alla snorungar skulle göra om de arbetade med det heltid. Sedan så har vi alla sabotage av poliovaccinationskampanjer. Och det skedde inte med flygblad...
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav ttias » tor 13 jul 2017, 09:15

Liten uppdatering.

Nu åtalas nio ungdomar enligt en artikel i GP.

Peter Linné i GP skrev:Enligt polisen är det klarlagt att det inte var motdemonstranter mot vaccineringen som förorsakat tumultet i Gamlestaden.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Återgå till Allmänt