Kväveoxider Diesel och flygfakta

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Kväveoxider Diesel och flygfakta

Inläggav Kobo » mån 23 jan 2017, 04:11

Kväveoxider Diesel och flygfakta

Vi kör diesel för att den är avsevärt mindre brandfarlig om man krockar, då ett antal brunnit inne i sina fordon. Att sitta fast och det börjar brinna verkar inte vara en höjdare.

Sedan blev det heligt att köra på D av klimatskäl så ex. Tyskland skattebefriade dessa bilar, men nu har man återgått till att det finns andra problem med ett antal dödsfall, så vi har den vanliga konflikten av att en del kan dö, men av fel klimat kan vi utrotas totalt. Tyskarna verkar satsa på det senare då man ersätter kärnkraft med CO2, men är ett annat gammalt ämne.

Nu siktar man in sig på kväveoxider, lite överallt så folk med dieslar inte kunde åka till jobbet i Oslo och det ivras om förbud i flera länder, plus naturligtvis Miljöpartisten i Sthlm stad. Staden där alla måste ha odubbade däck för att köra på Hornsgatan, där ingen måste bo men är en gammal genomfart sedan många år.
http://t.sr.se/2jr2jxy

Jag hittade hus med mer behagliga priser i Alhaurín de la Torre som har fördelen att det ligger nära flyget i Malaga med taxi, men kom på att även flyget bör ha dessa farliga kväveoxider. I det nya Google maps med perspektiv, såg jag att det är vad jag ser från flyget och tänkt att där skulle jag inte vilja bo, med alla avgaser så nära och i en dal.

Så hur är det med kväveoxiderna också förutom allt annat, även med tanke på Bromma och våra egna flygplatser?

Här försöker flygbranschen urskulda sig, för att de sysslar med dödlig verksamhet och vill inte ha några skatter för de finansierar sig själva, men har missat detta med politiska styrmedel. Det låter lika korkat som Donald Trump i ämnet att pengar är viktigast, inte vår överlevnad.
"Den senaste generationens flygplan drar mindre än 0,3 liter bränsle per passagerare och mil.
--
Medan meteorologer som arbetar med att förutspå väder studerar tidsspann på timmar, dagar och veckor, arbetar en klimatolog med mätserier under flera årtionden. Internationellt används ofta perioder på 30 år, under den tiden har variationer i årstider och variationer mellan åren jämnats ut.
---
Vattenånga bildas vid förbränning. Den har relativt obetydlig påverkan i troposfären som är det lägsta skiktet i atmosfären, upp till 10–15 kilometers höjd. Däremot har vattenånga relativt lång livslängd i stratosfären (cirka 15–50 kilometers höjd) och påverkar således klimatet. Kondensstrimmor – de vita strecken efter flygplanet – uppkommer i stratosfären och tros ha del i den något ökande globala förekomsten av cirrusmoln.
---
Avgaserna från ett jetflygplan innehåller omkring 8 procent koldioxid...

http://www.hallbartflyg.se/flyget-och-miljon/

Vi brukar flyga strax under 10.000 meter och de plan vi ser med strimmor går inte så högt. Vilka flyger på 15-50 tusen meter, rena sakfel, i rymden?

Själva flygandet är inget nöje för de flesta, utom om man råkar få en ny trevlig bekantskap, eller kanske för de som dövar sig med alkohol. Man är helt utlämnad till tekniken och piloterna, så många är flygrädda. Men är tyvärr det enda sättet att förflytta sig med skolbarn på korta lov, om man vill se mer sol.
Annars drar tydligen en vanlig snål bil mindre bränsle än flyget för en familj.

Klimat-trollen som använder utvalda mätperioder för kolbolagen, kan se att Klimatologer som påpekats har 30 år.

Om flyget har 8% CO2 och man använt faktor 2, varför skrivs inte det mer för hyggligt folk och andra som kan ändra sig?
Användarvisningsbild
Kobo
 
Inlägg: 343
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Re: Kväveoxider Diesel och flygfakta

Inläggav Johannes » mån 23 jan 2017, 08:57

Oron för kväveoxider från dieselbilar handlar om hälsoeffekter på luftvägarna när avgaserna släpps ut på marken. Den faran finns inte från flyg, så därför spelar utsläpp av kväveoxider obetydlig roll ur den aspekten. Kväveoxider har en viss kylande verkan på växthuseffekten, så ur den synvinkeln är det bra för klimatet att släppa ut kväveoxid från flyg. Dock är omfattningen av denna effekt inte helt klarlagd.

Gränsen mellan troposfären och stratosfären är flytande och beror av latitud. Vid våra latituder börjar stratosfären vid ungefär 10000 m. Vanligt trafikflyg flyger på höjder i intervallet 10-12 km, och affärsflyg något högre.
Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 3882
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 14:31

Re: Kväveoxider Diesel och flygfakta

Inläggav Kobo » mån 23 jan 2017, 13:07

Johannes skrev:Oron för kväveoxider från dieselbilar handlar om hälsoeffekter på luftvägarna när avgaserna släpps ut på marken. Den faran finns inte från flyg, så därför spelar utsläpp av kväveoxider obetydlig roll ur den aspekten. Kväveoxider har en viss kylande verkan på växthuseffekten, så ur den synvinkeln är det bra för klimatet att släppa ut kväveoxid från flyg. Dock är omfattningen av denna effekt inte helt klarlagd.

Gränsen mellan troposfären och stratosfären är flytande och beror av latitud. Vid våra latituder börjar stratosfären vid ungefär 10000 m. Vanligt trafikflyg flyger på höjder i intervallet 10-12 km, och affärsflyg något högre.


Från flygets länk.
Den höga temperaturen i brännkammaren i flygplansmotorerna leder till att det bildas kväveoxider. Dessa bidrar till försurning och övergödning samt till att marknära ozon bildas. Kväveoxider bidrar dessutom till växthuseffekten.


Märkligt då att man på en svensk svensk länk anger 10-15 och 15-50. I Norwegian ser man på skärmar att de ofta är på 9600 meter till Malaga.
Användarvisningsbild
Kobo
 
Inlägg: 343
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04

Re: Kväveoxider Diesel och flygfakta

Inläggav Johannes » mån 23 jan 2017, 22:56

Kväveoxider bidrar till bildning av ozon (växthusgas) och hjälper till att bryta ner metan (dvs minskar växthusgaser). Nettoeffekten av detta är inte helt klarlagd, men kväveoxider ger i alla fall inget signifikant tillskott av växthusgas.
Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 3882
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 14:31

Re: Kväveoxider Diesel och flygfakta

Inläggav Anders G » tis 24 jan 2017, 08:31

Alla miljöföroreningar är inte klimatrelaterade.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G
 
Inlägg: 6669
Blev medlem: sön 18 dec 2005, 20:15
Ort: Walmington on Sea

Re: Kväveoxider Diesel och flygfakta

Inläggav Kobo » ons 25 jan 2017, 00:35

Anders G skrev:Alla miljöföroreningar är inte klimatrelaterade.

Ja bara de i länken
Användarvisningsbild
Kobo
 
Inlägg: 343
Blev medlem: ons 01 jul 2015, 20:04


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster