Vilken är den bästa skeptiska tidsskriften?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Vilken är den bästa skeptiska tidsskriften?

Inläggav Ignus » fre 24 feb 2017, 23:45

Jag har sedan jag gick med i VoF för knappt ett år sedan funnit mycket nöje och lärdom i att läsa folkvett. Den tar ju dock slut ganska snabbt och jag känner att jag skulle vilja följa ytterligare ett medium för att få min skepticism-fix. Mitt liv är dock ganska fullt av familjeliv, jobb och andra viktiga intressen så jag kan inte ploga allt för brett. Därför frågar jag om någon kan ge mig ett bra tips: om jag bara ska läsa en enda skeptisk tidskrift, eller följa en enda podd, eller annat medium, vad ska jag då följa?
Ignus

Re: Vilken är den bästa skeptiska tidsskriften?

Inläggav Nemesis » lör 25 feb 2017, 00:14

Podd: The Skeptics' Guide to the Universe. Den bästa IMO. Nackdel att de kör en hel del interna skämt och intern jargong, vilket kanske kan vara lite avskräckande om man inte lyssnat förut. Och avsnitten är långa, numera ligger de ofta på cirka 1,5 till 2 timmar. Men väldigt genomarbetad och väldigt hög kvalité.

Även Skeptoid kan vara intressant då den har väldigt korta avsnitt, ofta under 10 minuter, och då går igenom ett enda ämne. Dock irriterande att man måste betala om man vill får tillgång till äldre episoder.

Har nyligen lyssnat en del på australiska The Skeptic Zone, innehåller bland annat en hel del intervjuer med skeptiker runtom i världen om man är lagd åt det hållet.

Tidskrift: Folkvett är den enda svenska skeptiska tidskriften, såvitt jag vet. Det finns två stora engelskspråkiga (amerikanska) tidskrifter: Skeptic Magazine och Skeptical Inquirer. Prenumererar inte på någon av dem så jag kan inte uttala mig om vilken som är bättre. Skeptical Inquirer har en hel del artiklar tillgängliga gratis på sin hemsida, vilket Skeptic Magazine inte alls har i samma utsträckning. Jag tycker att de gratisartiklar som finns tillgängliga hos SI tenderar att vara intressanta och hålla hög kvalité.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Migi » lör 18 mar 2017, 09:53

De populärvetenskapliga tidningarna är väl inte hel oävna? Minns att någon av dem hade en artikel om den där megaplaneten Nibiru som skulle dundra in. De illustrerade artikeln med en jättestor Pac-Man som skulle mumsa på Jupiter. (Ja, exakt så här korkat är det ni påstår.) Underbart grabbigt raljerande.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav ttias » lör 18 mar 2017, 19:31

Folkvett så klart! ;)
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Återgå till Allmänt